Søndagsbilister - på et helt nyt og højere~
Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-01-05 23:49

Brugte lige det meste af søndagen på at køre Fabia'en gennemvarm via en tur
til grænsen og retur til Hjallerup. Det gav naturligvis nogle spændende
oplevelser på de 700km. Specielt var der mange pudsige bilister på
motorvejen som sejlede op og ned i hastighed. Som om hyggesnakken i kabinen
var vigtigere end selve kørslen. Suverænt værst var dog en middelaldrende
mand i en Volvo. Ham overhalte jeg fire gange (!) uden på noget tidspunkt at
ændre hastighed. Det startede med, at jeg kom kørende med 110km/t med
fartpiloten koblet til. Jeg haler op på Volvo'en, der ligger bag en lastbil
med vel omkring 90km/t. Da Volvo'en ikke rigtigt haler ind på lastbilen og i
øvrigt ikke viser tegn på at ville overhale denne vælger jeg at overhale
begge. Men fluks som jeg kom forbi Volvo'en trak han ud og begyndte sin
overhaling af lastbilen. Jeg kommer hurtigt forbi og trækker ind, men
Volvo'en bruger lidt mere tid og får så åbenbart den fikse ide, at han da
også lige skal forbi mig. Det går i absolut snegletempo. Han bruger en uanet
mængde tid på at komme forbi og i mellemtiden har han samlet en kø bag sig
(vi er på en strækning med max. 130km/t). Men han kommer da forbi mig og
trækker ind. Blot for at jeg kan overhale han efter et par kilometer, hvor
han atter er nede omkring 90km/t. Sådan fortsætter de næste mange kilometer
indtil jeg har overhalet ham fire gange - så skulle jeg heldigvis svinge
fra. Får man ikke bare lyst til at standse sådan en idiot og skrige ham ind
i skallen? På vejen hjem sker der flere gange noget tilsvarende. F.eks.
haler jeg stille og rolig op på en Opel Vectra. Da jeg kommer op på siden af
ham giver han fikst nok lidt gas, så jeg giver Fabia'en klampen for at komme
forbi. Jeg kommer forbi, trækker ind og så vil Vectra'en godt følge min
hastighed. Men kun i et stykke tid. Så overhaler han og trækker ind 10 meter
foran mig, hvor han slipper gassen så voldsomt, at jeg må bremse. Jeg vil
stadig gerne køre 110km/t, så jeg trykker "resume" og overhaler igen. Men
hvad fanden skal al denne overhalen til for? Er det simpelthen bare et hug
direkte i den maskuline solar plexus at blive overhalet af en Fabia, eller
er det bare total mangel på åndsnærværelse?
I øvrigt lykkedes det mig at køre 700km i dag uden at der på et eneste
tidspunkt var en som ikke magtede at holde ordentlig afstand. En
befrielse....Værste bilist var nok ham i en 307 som overhalede mig med
130-140km/t - med trailer og flyttelæs.....

--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Lars Frandsen

Dato : 10-01-05 05:38

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41e1b4ee$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> spændende oplevelser på de 700km. Specielt var der mange pudsige bilister
> på motorvejen som sejlede op og ned i hastighed.
<snip>

Jeg synes også tit jeg oplever biler, der sænker hastigheden, når de har
overhalet mig på motorvejen. Det virker så dumt, når jeg overhaler dem lige
efter at de har overhalet mig, men jeg ved, at jeg kører med fuldstændig den
samme hastighed pga. fartpiloten, og jeg gider ikke sænke min hastighed bare
fordi de har problemer med at styre højrefoden.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-01-05 09:20

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bare
> fordi de har problemer med at styre højrefoden.

Jeg synes tit jeg oplever det både på motorvej og landevej. Selv om jeg
kører frisk til, kan folk ligge heeeelt oppe i bagsmækken på mig. Jeg plejer
at sænke farten, trække ud til siden og lade dem komme forbi - hvorefter vi
ofte skal køre 10 km langsommere. Det forstår jeg kke...

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 09:26

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse

Jeg plejer
| at sænke farten, trække ud til siden og lade dem komme forbi - hvorefter
vi
| ofte skal køre 10 km langsommere. Det forstår jeg kke...

Sikkert fordi højre-foden skal være tungere når man ikke køre " i læ" af en
anden?. Folk er ikke bevidste om deres fart, de køre bare "som de plejer".

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-01-05 11:28

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> anden?. Folk er ikke bevidste om deres fart, de køre bare "som de plejer".

Det havde jeg ikke lige tænkt over. Det forklarer jo en hel del.

mvh. tina

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 17:08

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Sikkert fordi højre-foden skal være tungere når man ikke køre " i læ" af en
> anden?. Folk er ikke bevidste om deres fart, de køre bare "som de plejer".

Det mærker man også når de kommer til en bakke.

Specielt hvis de har en trailer eller campingvogn efter sig. Så mister
de fart nok i bunden af bakken til at jeg skal til at bremse lastbilen ned.

Når vi så kommer op til toppen og jeg er ved at havde kantet mig forbi
dem, sætter de farten op når det flader ud igen.

Og de sidder garanteret og tænker "Hvorfor kører han så åndsvagt".

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : phk

Dato : 11-01-05 09:22

> Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Specielt hvis de har en trailer eller campingvogn efter sig. Så mister de
> fart nok i bunden af bakken til at jeg skal til at bremse lastbilen ned.

Du vil blive forbavset over hvor lille en bakke der skal til for at sætte
hastigheden ned i en benzinbil, hvis man insisterer på ikke at skifte gear.
Og har man i den situation fartholder på er det ikke sikkert at man opdager
at farten er ved at gå ned ...

> Når vi så kommer op til toppen og jeg er ved at havde kantet mig forbi
> dem, sætter de farten op når det flader ud igen.

Eller fartholderen gør det ;)

> Og de sidder garanteret og tænker "Hvorfor kører han så åndsvagt".

Eller de tænker - når han nu skulle forbi, hvorfor søger han så ikke for at
komme ordentlig forbi, så jeg kan holde den hastighed jeg kørte før jeg
kørte op ad bakken med min campingvogn ... er han mon åndsvag?? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-05 16:39

phk wrote:

> [...]
> Og har man i den situation fartholder på er det ikke sikkert at man opdager

Nej jeg bliver ikke forbavset. Kun hvis de husker at give den mere føde
så de kan holde hastigheden op af bakken.

Men så også hvis de kan finde ud af at trække ind til højre i det ekstra
spor der kommer på visse bakker.

> Eller fartholderen gør det ;)

Jeg tror ikke de har fartpilot på. Havde de det ville den jo forsøge at
holde hastigheden op af bakken.

Jeg tror det mere er at man trykker speederen ned til man er på den
ønskede fart, og så presser man foden ind i beklædningen til højre for
pedalen så den ikke bliver så trættende at holde. Og der får den så lov
at blive uanset om det går op eller ned eller lige ud.

> Eller de tænker - når han nu skulle forbi, hvorfor søger han så ikke for at
> komme ordentlig forbi, så jeg kan holde den hastighed jeg kørte før jeg
> kørte op ad bakken med min campingvogn ... er han mon åndsvag?? :)

Og lige så stille glemmer at være opmærksom på at de selv har sat
hastigheden op mens de er ved at blive overhalet.

Fra : phk

Dato : 11-01-05 18:50

> phk wrote:

> Jeg tror ikke de har fartpilot på. Havde de det ville den jo forsøge at
> holde hastigheden op af bakken.

Det er lige det jeg forsøger at forklare dig - der skal _ingen_ stigning til
for at en almindelig personbenzinbil ikke kan holde hastigheden. Blot lidt
modstand for f.eks. en Mondeo 1.8, og hastigheden går ned med det samme.

Det er så også en mulighed :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-05 21:22

phk wrote:

> [...]
> modstand for f.eks. en Mondeo 1.8, og hastigheden går ned med det samme.

Jamen der er det jeg mener at fartpiloten vil reagere ved at give mere
gas, og _forsøge_ at holde hastigheden op af bakken.

Det jeg oplever er at man bruger foden i en fast position som
"fartpilot". "Så passer hastigheden jo igen når det flader ud".

Det det så er min erfaring der sker er at når en lastbil kommer op på
siden, i en overhaling, bliver speederen trådt så meget ned som
nødvendigt for at komme op på den oprindelige fart. Med det til følge at
lastbilen får lov at "hænge" ude på siden.

Fra : Møller

Dato : 11-01-05 21:03

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in
message news:41e23abc$0$68088$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>Jeg plejer> at sænke farten, trække ud til siden og lade dem komme forbi -
hvorefter vi
> ofte skal køre 10 km langsommere. Det forstår jeg kke...
>
> mvh. tina

Er du blondine, det kunne vække deres interesse
Har du overvejet at når de har set "giraffen" bagfra, vil de også se den
forfra.)
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 16:23

"Møller" <M@Øl.se> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er du blondine, det kunne vække deres interesse
> Har du overvejet at når de har set "giraffen" bagfra, vil de også se den

Hehehe... og så er det ikke engang løgn - "Hey, overhal lige hende der, skal
lige se hvordan hun ser ud"

> --
> Møller

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 16:48

Lars Frandsen wrote:

> [...]
> samme hastighed pga. fartpiloten, og jeg gider ikke sænke min hastighed bare
> fordi de har problemer med at styre højrefoden.

Det er en del af det jeg kalder at "køre på tysk".

Dernede er det en normal måde at køre på. Sammen med den med at sætte
farten op når man bliver overhalet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 07:16

> [...]
| direkte i den maskuline solar plexus at blive overhalet af en Fabia, eller
| er det bare total mangel på åndsnærværelse?

Eller bare for at du skal have noget at underholde os med? ;)). Når jeg
tager mig sammen til at overhale, gør jeg det så grundigt, at det vare NOGET
inden, om overhovedet, at de "når op igen". Ellers har de lige afsløret sig
som bevidst provokatøre, og så må jeg tage op til overvejelse om jeg gider
"lege". ;).

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-05 11:12

Thomas Landberg wrote:

> [...]
eller
> er det bare total mangel på åndsnærværelse?

Jeg synes nu ikke jeg oplever nogen forskel hverken når jeg kører i
Felicia'en eller i Xsara'en. Og ja, den opførsel undrer også mig :-/

Den positive synsvinkel er selvfølgelig at folk (forhåbentlig) kigger
ud ad forruden istedet for på speedometret. På den anden side, så
svært synes jeg nu heller ikke det er at holde en jævn fart, også
uden fartpilot.

> befrielse....Værste bilist var nok ham i en 307 som overhalede mig
med
> 130-140km/t - med trailer og flyttelæs.....

Ouch! Den havde kostet manden hans styrepap (ubetinget) hvis polisen
havde set det.

Ebbe

Fra : David Bjergsø

Dato : 10-01-05 13:18

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Suverænt værst var dog en middelaldrende mand i en Volvo.

Wau, han var godt nok "gammel"

mvh David - der ikke lige kunne lade den tastefejl ligge

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 13:49

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Wau, han var godt nok "gammel"
>
> mvh David - der ikke lige kunne lade den tastefejl ligge

Han kunne ellers være fra den yngre middelalder..;)

--
Bjørn J.

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-01-05 20:14

On Mon, 10 Jan 2005 13:49:21 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Han kunne ellers være fra den yngre middelalder..;)

Følte du dig truffet?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : David Bjergsø

Dato : 11-01-05 15:52

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> Følte du dig truffet?

Slet ikke, skal først runde 30 i næste måned ;)

/D

Fra : Møller

Dato : 11-01-05 21:11

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> wrote in message
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Wau, han var godt nok "gammel"
>
> mvh David - der ikke lige kunne lade den tastefejl ligge

Har du overvejet at det ikke er en taste fejl, men almindelig uvidenhed om
det danske sprog.
Dem er der efterhånden mange af, og de giver en del forståelsesproblemer,
især er ironi og humor over nettet en svær en.)
--
Møller

Fra : David Bjergsø

Dato : 12-01-05 10:35

"Møller" <M@Øl.se> wrote in message

> Har du overvejet at det ikke er en taste fejl, men almindelig uvidenhed om
> det danske sprog.

Ja, men jeg forsøger at være diplomatisk :) Det er helt sikkert uvidenhed,
men nu skal man jo ikke hænge folk ud ..... her ;)

mvh
David

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-01-05 11:57

> Ja, men jeg forsøger at være diplomatisk :) Det er helt sikkert uvidenhed,
> men nu skal man jo ikke hænge folk ud ..... her ;)

Jeg kan forstå, at jeg har skrevet forkert, men det kunne da være rart at
høre hvad der præcist er galt. Hvis det blot er en stavefejl, så kan den vel
rettes?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-01-05 12:06

> [...]
> høre hvad der præcist er galt. Hvis det blot er en stavefejl, så kan den

Det du mener er nok en midaldrende mand (sådan een i 50'erne) - du skriver
om en middelaldrende mand, og det må jo være en mand fra middelalderen, og
middelalderen strækker sig fra år 1000 til pr 1536...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 12:27

| Det du mener er nok en midaldrende mand (sådan een i 50'erne) - du skriver
| om en middelaldrende mand, og det må jo være en mand fra middelalderen,

Går det ikke ud på ét? ;).

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-01-05 11:59

> Wau, han var godt nok "gammel"

Vel ca. samme alder som de her omtalte?
http://www.google.dk/search?q=cache:tuC-p-982KUJ:www.nomedica.dk/levealder.htm+middelaldrende&hl=da&client=firefox-a

Fra : David Bjergsø

Dato : 12-01-05 12:18

> Vel ca. samme alder som de her omtalte?
> http://www.google.dk/search?q=cache:tuC-p-982KUJ:www.nomedica.dk/levealder.htm+middelaldrende&hl=da&client=firefox-a

Ja det er jo pinligt med den samme fejl i den tekst ...

Nu var det jo kun sjov og spas, og ikke forsøg på at genere hvis jeg har
trådt nogle over tæerne, beklager jeg dybt.

Mvh

David

Fra : Esben Tærsker

Dato : 11-01-05 21:26

Thomas Landberg wrote:

<snippet hele indlægget...>

Nu er Fabiaen vel ikke en diesel? Personligt synes jeg det er
møghamrende irreterende at ligge bag en af de moderne diesel-biler. Jeg
synes de lugter af våd gas - hvordan det så end lugter...?!? Det er lige
før en gammel Mercedes på fyringsolie er mere tålelig.
Så hvis en diesel-bil overhaler mig på motorvejen og lægger sig foran
mig - måske endda med samme fart som jeg så han teknisk set ikke generer
mig - ja så overhaler jeg som regel igen. Jeg gør det dog så grundigt
så jeg ikke riscikerer at skulle lugte til hans udstødning igen.

/Esben

Fra : phk

Dato : 11-01-05 23:42

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mig - ja så overhaler jeg som regel igen. Jeg gør det dog så grundigt så
> jeg ikke riscikerer at skulle lugte til hans udstødning igen.

Du har ikke overvejet at få din næse undersøgt? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 12:54

> [...]

> 3.430omdr/min.
> www.bokstuning.dk
> Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr

Mon ikke Hr. Nielsen blot skulle se om Vectraen kunne følge med en diesel?

Har du for øvrigt data på en chippet/bokstunet Alfa JTD 2,4 175/385?

Mvh.

Frederik

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-01-05 13:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Går det ikke ud på ét? ;).

Kun hvis man var fraværende i de relevante historietimer i folkeskolen

Ebbe