Hestekræfter - benzin/diesel
Fra : Mikael Slot

Dato : 09-01-05 21:44

Hej

Er en benzindrevet bils antal HK direkte sammenlignelig med en dieseldrevet
bils antal HK?

Hvis en benzindrevet bil eksempelvis har 133 HK vil den så have samme
motorkraft/træk som en dieseldrevet bil med 133 HK?

mvh
Mikael

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 22:06

"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er en benzindrevet bils antal HK direkte sammenlignelig med en
dieseldrevet
> bils antal HK?

JA, en HK er en HK.

> Hvis en benzindrevet bil eksempelvis har 133 HK vil den så have samme
> motorkraft/træk som en dieseldrevet bil med 133 HK?

Der hvor de to biler har 133 heste burde de trække ens, hvis jeg ikke er
helt galt på den. Hvordan resten af kurven ser ud kan man ikke helt sige
noget om.
--
Claus Fabritius

Watch out where, the huskies go,
and don't you eat no yellow snow

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 22:18

On Sun, 9 Jan 2005 22:06:18 +0100, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

> [...]
>dieseldrevet
>
>JA, en HK er en HK.

>Der hvor de to biler har 133 heste burde de trække ens, hvis jeg ikke er

Naaarh. Ikke helt.

Hvis du kører en diesel som du ville køre en benzinbil, så får du ikke
rigtigt noget ud af det.

Hvis du kører en benzin som en dieselbil, kan du ikke følge med.

Jeg tror at det nærmeste jeg kan komme løseordet er: Kørestil.

Tilbagelænet piberyger= Diesel

Brian m/ild i røveren= Benzin

Sådan lidt groft skitseret, for ikke at tråden bliver for lang.

> Hvordan resten af kurven ser ud kan man ikke helt sige
>noget om.

>--

Dieselen leverer jo varen uden at komme i nærheden af det røde felt i
omdr.tælleren, hvilket igen munder ud i at man skal lære sig at skifte
gear ved det rigtige omdr.tal. I en benziner (alm.
husholdningsstørrelse) skal der som regel først skiftes et splitsekund
før begrænseren sætter ind, hvis det skal gå stærkt.

Det er s'gu svært at forklare i klart sprog. Man skal prøve.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 22:32

> Naaarh. Ikke helt.

Kan vi ikke blive enige om at 133 heste er det samme lige meget hvilken
motor der leverer dem, men at der kan være forskel på resten af kurven? :)

> Jeg tror at det nærmeste jeg kan komme løseordet er: Kørestil.
>
> Tilbagelænet piberyger= Diesel
>
> Brian m/ild i røveren= Benzin
>
> Sådan lidt groft skitseret, for ikke at tråden bliver for lang.

Man behøver da ikke være brian, bare fordi man har anlæg, 18" fælge, 16v
motor og 160 benzin heste... :)

> Dieselen leverer jo varen uden at komme i nærheden af det røde felt i
> omdr.tælleren,

I mange dieselbiler skyldes det jo at den slet ikke kan trække ud til det
røde felt :)

> [...]
> husholdningsstørrelse) skal der som regel først skiftes et splitsekund
> før begrænseren sætter ind, hvis det skal gå stærkt.

Det er helt rigtigt.

> Det er s'gu svært at forklare i klart sprog. Man skal prøve.

Det er prøvet, og selvom jeg ikke er faldet for diesel vil jeg da godt
indrømme at nogle af dem kører rigtigt godt. Tilbagelænet, men behageligt.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:45

> Kan vi ikke blive enige om at 133 heste er det samme lige meget hvilken
> motor der leverer dem, men at der kan være forskel på resten af kurven? :)

Jo.

> Man behøver da ikke være brian, bare fordi man har anlæg, 18" fælge, 16v
> motor og 160 benzin heste... :)

Næ - men man skal ikke have for travlt, for de er jo pisse-sløve de der
benzinheste..

(I forhold til en Ibiza TDI 160 for eksempel)

> Det er prøvet, og selvom jeg ikke er faldet for diesel vil jeg da godt
> indrømme at nogle af dem kører rigtigt godt. Tilbagelænet, men behageligt.

Magtfuldt -. og tilbagelænet - som ham med den store fyr, der ikke skal
sidde og sprælle, når han lægger arm.. )

/Jan W Nielsen

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:45

KLIP

> Magtfuldt -. og tilbagelænet - som ham med den store fyr, der ikke skal
> sidde og sprælle, når han lægger arm.. )

Nu er du ikke så stor Jan.

Du kunne presse dig ind i denne potte og blev den peppet op til 120 hk ville
selv din egenvægt ikke overstige mervægten af en oliebrænder..)

http://www.y10turbo.4t.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:52

> Nu er du ikke så stor Jan.

Nej, men jeg er fandme hidsig..

(LOL)

(Og så var det billedet i min hstorie, der var min pointe - og så har jeg i
øvrigt TDi i min højre arm, så det kan være, vi skal dyste, næste gang vi
ses.. ))

> Du kunne presse dig ind i denne potte og blev den peppet op til 120 hk
> ville selv din egenvægt ikke overstige mervægten af en oliebrænder..)
> http://www.y10turbo.4t.com/

Enig den bil fortjener en TDi 160 med boks fra en Ibiza - den ville være
sjov med 190 hk og over 400 Nm.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:53

KLIP

> (Og så var det billedet i min hstorie, der var min pointe - og så har jeg
> i øvrigt TDi i min højre arm, så det kan være, vi skal dyste, næste gang
> vi ses.. ))

Hvor mange forsøg vil du have ..?..)

> Enig den bil fortjener en TDi 160 med boks fra en Ibiza - den ville være
> sjov med 190 hk og over 400 Nm.

Hvorfor skal det være så surt, når nu BMW har lavet en fiks ligge
serie-turbo-oliebrænder som jeg på det seneste har ladet mig fortælle, kan
chippes til ca. 380 hk, men så ikke kan overholde emissionskravene..?..)

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:04

> Hvor mange forsøg vil du have ..?..)

1 - hvis du er med på den.

> [...]
> serie-turbo-oliebrænder som jeg på det seneste har ladet mig fortælle, kan
> chippes til ca. 380 hk, men så ikke kan overholde

380 hk..??

Fåårck - hvor meget moment..?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 23:09

KLIP

> 380 hk..??

Jøp, det er seneste bulletin.

> Fåårck - hvor meget moment..?

Aner det ikke, men det må være kolossalt.

Spæææændende at følge med i om chiptunerne kan skrue et program sammen som
kan fifle emissionskravene igennem.

Tyskerne sætter en ære i at få TÜV på deres chippede potter.

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:15

> Aner det ikke, men det må være kolossalt.

Det tror jeg på, da...!

> Spæææændende at følge med i om chiptunerne kan skrue et program sammen som
> kan fifle emissionskravene igennem.

Jep...!

Kunne DU finde på at købe diesel engang..?

/Jan W Nielsen
Der kunne finde på at købe både benzin og diesel

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 23:16

KLIP

> Kunne DU finde på at købe diesel engang..?

Jøp.

Jeg er meget varm på den nye BMW 535D, 3.0 serie-turbo-brænder med 272 hk og
dass ganze mollevitten.

Jeg vil vente og se pottens holdbarhed og så evt. nappe en 3 år gammel tysk
importeret (med mindre skatteregler og brændstofpriser har vendt op og ned
på alting).

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:21

> Jøp.

Ok...

> Jeg er meget varm på den nye BMW 535D, 3.0 serie-turbo-brænder med 272 hk
> og dass ganze mollevitten.

Det forstår man - hvem er ikke det - den rykker jo fandme så man tror, det
er løgn.

> Jeg vil vente og se pottens holdbarhed og så evt. nappe en 3 år gammel
> tysk importeret (med mindre skatteregler og brændstofpriser har vendt op
> og ned på alting).

Lyder fornuftigt.

/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 09-01-05 23:12

> (Og så var det billedet i min hstorie, der var min pointe - og så har jeg
> i øvrigt TDi i min højre arm, så det kan være, vi skal dyste, næste gang
> vi ses.. ))

Haha, så vil jeg være med

Sådan en diesel arm burde man vel nok kunne ordne

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:16

> Haha, så vil jeg være med

> Sådan en diesel arm burde man vel nok kunne ordne

Ha-ha..

/Jan W Nielsen

Fra : Carl Astrup

Dato : 10-01-05 00:55

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message

> Det er prøvet, og selvom jeg ikke er faldet for diesel vil jeg da godt
> indrømme at nogle af dem kører rigtigt godt. Tilbagelænet, men behageligt.
> [...]
Hø, Jeg ved nu ikke hvor meget tilbagelænet der er over sådan en rigtig
københavner taxa med chip. Nogle gange bliver jeg squ bange for diesel :)

//eCarlos

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 22:40

Claus Fabritius wrote:

> [...]
> Der hvor de to biler har 133 heste burde de trække ens, hvis jeg ikke er
> helt galt på den. Hvordan resten af kurven ser ud kan man ikke helt sige

Prøv at tage et kig her:

http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm

og fortæl mig så hvem du tror der først får trukket 40 tons op over Brenner.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:49

KLIP

> og fortæl mig så hvem du tror der først får trukket 40 tons op over
> Brenner.

De skal gøre det ens, men benzinbrænderen gør det kun få gange, da den på
grund af omdrejningstallet er slidt op, når dieselbrænderen blot er let
tilslidt.

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 00:47

BJ wrote:

> De skal gøre det ens, men benzinbrænderen gør det kun få gange, da den på
> grund af omdrejningstallet er slidt op, når dieselbrænderen blot er let
> tilslidt.

Selv hvis du fik benzinmotoren monteret i lastbilen, og fik tilpasset
gearingen, ville den ikke være istand til at trække 40 tons over Brenner.

Men hvem af de to jeg sammenligner på:
http://62.66.134.70/Passat-specifikation.jpg
tror du så ville komme først over med og uden campingvogn?

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 02:55

KLIP

> Men hvem af de to jeg sammenligner på:
> http://62.66.134.70/Passat-specifikation.jpg
> tror du så ville komme først over med og uden campingvogn?

Den ene mangler vist en turbo..?

Hvis jeg må bruge min egen benziner med tvangsfodring, ville dieselen ikke
engang have nået halvvejs op inden jeg for længst var ovre.

Jeg begriber faktisk ikke, man ikke standard udstyrer samtlige beninere fra
1.5 til 3.0 liter med (lavtryks-)turboer og gør det valgfrit at koble dem
til/ind eller ej.

Alternativt kunne en kompressor også gøre det.

PS: Det skulle ikke undre mig om den nye BMW 535D faktisk i det virkelige
liv, er lige så forslugen som min Volvo eller meget tæt derpå.

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 03:39

BJ wrote:

> Den ene mangler vist en turbo..?

Jeg valgte dem udfra at det var samme bil og motorene stod til at have
samme hk.

Og så at benzinen når først til 80 km/t, men er hentet igen inden 100 km/t.

> Hvis jeg må bruge min egen benziner med tvangsfodring, ville dieselen ikke
> engang have nået halvvejs op inden jeg for længst var ovre.

Hvor gammel er den siden den ikke har indsprøjtning? (= min forståelse
af udtrykkt 'tvangsfodring'
(Det dummeste mærke jeg har set er en dieselbil der er forsynet med et
"Injektion" skilt))

> Jeg begriber faktisk ikke, man ikke standard udstyrer samtlige beninere fra
> 1.5 til 3.0 liter med (lavtryks-)turboer og gør det valgfrit at koble dem
> til/ind eller ej.

Tror du folk ville kunne finde ud af at bruge det fornuftigt?

> PS: Det skulle ikke undre mig om den nye BMW 535D faktisk i det virkelige
> liv, er lige så forslugen som min Volvo eller meget tæt derpå.

Det må vel komme an på hvor stor din Volvo er?

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 03:49

KLIP

> Det må vel komme an på hvor stor din Volvo er?

2.8 liter R6 bi-turbo med variable indsugnings- og udstødningsventiler, 334
hk med 540 nm ((tunerens opgivelser (ab fabrik 272 hk og 380 nm fra 1.750
omdr.)) og Volvo's GearTronic (automatgear).

Jeg ville mene, det ville være snyd, ville du ikke..?..

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 16:21

BJ wrote:

> [...]
> omdr.)) og Volvo's GearTronic (automatgear).
> Jeg ville mene, det ville være snyd, ville du ikke..?..

Nu er der jo en vis forskel på en personbil og en lastbil.

Men for lastbiler viser det sig, som regel, at det at have flere
"hypper" at gøre med giver et lavere forbrug. Om noget lignende gør sig
gældende for personbiler har jeg ikke overblik over.

Indgår "chipning" i planerne for BMW'en?

Fra : BJ

Dato : 13-01-05 17:34

KLIP

> Indgår "chipning" i planerne for BMW'en?

Man skal aldrig sige aldrig, men da jeg ikke har prøvet den nye model, ved
jeg ikke noget om, hvordan den er at køre.

Så jeg kan på den baggrund intet konkret svar give dig.

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 10-01-05 14:43

> Men hvem af de to jeg sammenligner på:
> http://62.66.134.70/Passat-specifikation.jpg
> tror du så ville komme først over med og uden campingvogn?

Det gør den det har den gearing der passer bedst til omdrejningstallet
hvor motoren yder max effekt.

Torben E

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 23:00

On Sun, 09 Jan 2005 22:39:48 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Prøv at tage et kig her:
>
>http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm
>
>og fortæl mig så hvem du tror der først får trukket 40 tons op over Brenner.

>--

Kære Finn.

Man er ikke lydhør overfor den slags argumenter i dette forum.

De fleste herinde vil vælge Mustang'en og så køre 1000 gange. *LOL*

Truckere er i kraftigt mindretal herinde, men de fleste af gutterne er
flinke til at bære over med os. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-01-05 23:28

Folmer Rasmussen wrote:

> Truckere er i kraftigt mindretal herinde, men de fleste af gutterne er
> flinke til at bære over med os. *LOL*

Vi tør sgu' ikke andet, derude ka' vi jo komme i "klemme" *G*.

Sagt af en Xtrucker, som godt kender jargonen fra "radioen" 10-4 *G*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 23:43

On Sun, 9 Jan 2005 23:28:18 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Vi tør sgu' ikke andet, derude ka' vi jo komme i "klemme" *G*.
>
>Sagt af en Xtrucker, som godt kender jargonen fra "radioen" 10-4 *G*

>--

Det er s'gu da kun på film at man nu om dage oplever det bawl.

Hvis man ikke lige kører et par stykker sammen, som kender hinanden,
kan du faktisk køre flere 100 km. på kanal 19, uden at den siger en
lyd.

Hvad mener du med tør?

I går, da jeg kørte ned gennem Sverige, har de en strækning på E4 hvor
der er etableret sådan en 2-1 vej.

Dvs. at der er skiftevis 2 og 1 vognbane i hver retning, og hvor
yderbanen, når der er tosporet, er reduceret lidt i bredden.

Det er normalt der personbilerne overhaler os andre, men i går var der
ikke så mange der havde lyst.

Det kan jeg sådan set godt forstå, da min 13,5 meter lange hænger
opførte sig lidt alternativt, hver gang der var en lysning i skoven.

Det var fandme ikke for børn, hvilket jeg også har omtalt i en anden
tråd om at være træt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-01-05 00:01

Folmer Rasmussen wrote:

> Det er s'gu da kun på film at man nu om dage oplever det bawl.

Rolig nu Folmer, jeg har begge hænder oppe.

> Hvis man ikke lige kører et par stykker sammen, som kender hinanden,
> kan du faktisk køre flere 100 km. på kanal 19, uden at den siger en
> lyd.

Ved det godt.

> Hvad mener du med tør?

Forkert ordvalg, er nu nok også den forkerte til at udtale mig p.g.a. den
miljømæssige belastede fortid i branchen.*G*

> I går, da jeg kørte ned gennem Sverige, har de en strækning på E4 hvor
> der er etableret sådan en 2-1 vej.

Gyser lidt ved tanken om da jeg startede med at køre derop (1963). Nord for
Jønkøbing var der en strækning på ca. 40 km. hvor vejen gik helt ned ved
søen (deroppe hvor de laver polkagrisen tror det hedder Grange). Man kaldte
den for "forbudt for børn strækningen", tror aldrig jeg noget andet sted har
set så mange smadrede sidespejle.

Den var absolut ikke sjov med et 4 meter højt læs "pinde/brædder".

> [...]
> yderbanen, når der er tosporet, er reduceret lidt i bredden.
>
> Det er normalt der personbilerne overhaler os andre, men i går var der

Tror da fa.... med det vejr.

> Det kan jeg sådan set godt forstå, da min 13,5 meter lange hænger
> opførte sig lidt alternativt, hver gang der var en lysning i skoven.

Vel nærmest som en slørhale i et akvarium ;)

> Det var fandme ikke for børn, hvilket jeg også har omtalt i en anden
> tråd om at være træt.

Har læst den. Velkommen hjem.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-01-05 00:21

On Mon, 10 Jan 2005 00:01:12 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>set så mange smadrede sidespejle.
>
>Den var absolut ikke sjov med et 4 meter højt læs "pinde/brædder".

Der går vejen da stadigvæk, men nu er det en fin 4-spors motorvej. Det
eneste problem lige der er, at der er et par kraftige stigninger, som
godt kan være lidt problematiske i glat føre.

I 1963?? Det var oven i købet i den "forkerte" side af vejen? Og jeg
véd godt at der var smalt dengang. Dele af "gamlevejen" eksisterer
skam endnu.

>--

>Tror da fa.... med det vejr.

>Vel nærmest som en slørhale i et akvarium ;)

>--

Jeg kunne ikke have beskrevet det bedre selv.

1000 tak.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:37

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Man er ikke lydhør overfor den slags argumenter i dette forum.

pjat med dig - men nu er nationalsporten, uanset jan's skriblerier
ikke at fise op og ned af bjerge ;)

>De fleste herinde vil vælge Mustang'en og så køre 1000 gange. *LOL*

klart !

>Truckere er i kraftigt mindretal herinde, men de fleste af gutterne er
>flinke til at bære over med os. *LOL*

undtagen når visse former for kapløb afholdes ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 23:34

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> undtagen når visse former for kapløb afholdes ;)

Pjat, det foregår jo med 1.000 omdrejninger (om året)..:)

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 23:52

On Sun, 9 Jan 2005 23:33:41 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

><jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Pjat, det foregår jo med 1.000 omdrejninger (om året)..:)

>--

Nu er du i den forkerte gruppe, Bjørn.

1000 omdrejninger om året. Så snakker vi om en gammel Hundested-motor
i en lige så gammel fiskekutter.

Jeg mindes endnu med fryd Henry 3-puh oppe i Hirtshals.

3-puh, fordi den sagde puh når han lagde fra kaj, igen når han røg
over tredje revle, og tredje gang lige før han forsvandt ud over
horisonten.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 23:56

KLIP

> Nu er du i den forkerte gruppe, Bjørn.

Ja men, der er ingen trucker-NG, hvor jeg så også kan drille dig lidt..

> 3-puh, fordi den sagde puh når han lagde fra kaj, igen når han røg
> over tredje revle, og tredje gang lige før han forsvandt ud over
> horisonten.

LOL.

PS: Kan din truck ikke køre på petroleum også..
PPS: Jeg er jo fra Fyn, hvor den berømte Marstal-motor holdt meget til..

--
Bjørn J.

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-01-05 14:24

BJ wrote:
> [...]
>
> PS: Kan din truck ikke køre på petroleum også..
> PPS: Jeg er jo fra Fyn, hvor den berømte Marstal-motor holdt meget

Og så kan den sejle en hel måned på en kopfuld

Svarer lidt til gamle motocykler med optisk tænding - den tænder hver gang
den ser en lygtepæl....

--
/carsten

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 14:33

"Carsten Holck" <cholck@malling.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så kan den sejle en hel måned på en kopfuld
>
> Svarer lidt til gamle motocykler med optisk tænding - den tænder hver gang
> den ser en lygtepæl....

LOL.

Bortset fra det, må vi da håbe Folmer ikke skal igennem 'de gode råd' på
dette link for at kunne køre i hans truck:

http://www.dragoermuseum.dk/Elisabeth/hundested/

--
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-05 15:19

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Bortset fra det, må vi da håbe Folmer ikke skal igennem 'de gode råd' på
> dette link for at kunne køre i hans truck:

Inden man er kommet igennem de ca. 35 råd har vejret skiftet så man
alligevel ikke kom ud at sejle den dag

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 01:28

jan@fedtegreven.dk wrote:

> undtagen når visse former for kapløb afholdes ;)

F.eks. når "Brian" må se sig sejlet agter ud af en tom trækker ved et
lyskryds?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 08:14

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>F.eks. når "Brian" må se sig sejlet agter ud af en tom trækker ved et
>lyskryds?

Nope - jeg tænkte på de der elefantkapløb ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 16:59

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Nope - jeg tænkte på de der elefantkapløb ...

Det andet er nu sjovere.

Men det der sker der er jo blot det samme som en anden lige har
beskrevet under sin tur Jylland på langs og retur.

Man kører på fartpiloten og når man kommer op til en der kører
langsommere overhaler man.

Den store forskel kommer så af lastbilen at er begrænset så man ikke kan
klare en overhaling hurtigt fordi man ikke kan sætte farten mere op.

Men jeg så det da også beskrevet at visse personbilbilister leger
"elefant".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 00:58

Folmer Rasmussen wrote:

> Kære Finn.
> Man er ikke lydhør overfor den slags argumenter i dette forum.
> De fleste herinde vil vælge Mustang'en og så køre 1000 gange. *LOL*

Måske 500 gange er nok.

> Truckere er i kraftigt mindretal herinde, men de fleste af gutterne er
> flinke til at bære over med os. *LOL*

Nu har jeg ikke kun kørt lastbil siden jeg begyndte at leve af at køre
på vejene. Jeg tilbragte 6½ år med at køre taxi.

Ved en enkelt lejlighed, i den tid, tillod jeg mig at træde på en
BMW-ejers stolthed ved at vise ham at han ikke kunne følge med en
diesel. (BMW 318i <-> Passat 1600 turbodiesel med intercooler).

Og da jeg nu var kommet foran blev jeg rigtig ond og gearede ned så han
kunne lugte at det var en diesel der var kørt fra ham.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:09

> http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm
> og fortæl mig så hvem du tror der først får trukket 40 tons op over
> Brenner.

Læg her mærke til, hvorledes trucken - med den megen moment - lægger hk *med
det samme*.

Det var det, jeg prøvede at forklare Hr Mogens Knudsen for nogle uger siden
i en af de længste og mest ørkesløse tråde ever.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 11:47

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hestekræfter - benzin/diesel"

> Det var det, jeg prøvede at forklare Hr Mogens Knudsen for nogle uger siden
> i en af de længste og mest ørkesløse tråde ever..

Ja, man kan jo stille spørgsmålstegn ved, om du
er i stand til at fremlægge dine synspunkter
på en forståelig måde...

Nej, jeg gider ikke mere ørkesløshed med dig :)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 15:19

> Ja, man kan jo stille spørgsmålstegn ved, om du
> er i stand til at fremlægge dine synspunkter
> på en forståelig måde...

Det STÅR der sgu - på den måde er det skrevne ord jo eminent..

Man kan jo læse og forstå, som man vil - det er ikke KUN afsenderens ansvar,
at kommunikationen går igennem..

> Nej, jeg gider ikke mere ørkesløshed med dig :)

*rækker tunge og løber den anden vej*

))

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 17:17

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse
"Re: Hestekræfter - benzin/diesel"

> Det STÅR der sgu - på den måde er det skrevne ord jo eminent..
> Man kan jo læse og forstå, som man vil - det er ikke KUN afsenderens ansvar,
> at kommunikationen går igennem..

Det er afsenderens ansvar -> hvis han ønsker at modtagerne
skal forstå ham korrekt -> at udtrykke sig på en sådan måde,
at modtageren -> alt efter kvalifikation og evne -> forstår,
hvad afsenderen mener.

Det klassiske eksempel på, hvad jeg mener, er følgende:
Sæt venligst komma'et i følgende sætning:
SKYDES IKKE BENÅDES

/Mogens
(træt!)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 21:17

> Det klassiske eksempel på, hvad jeg mener, er følgende:
> Sæt venligst komma'et i følgende sætning:
> SKYDES IKKE BENÅDES

Ovenstående er dårlig dansk, og det er tvetydigt - det er mine indlæg ikke.

Den information, som du efterspørger, står faktisk i det, som jeg har
skrevet på en helt entydig måde.

Det ér et spørgsmål om at læse, hvad der står - og ikke i stedet at tro, at
afsenderen mener "alle mulige andre gode ting", end dem, som vedkommende
faktisk skriver.

Med andre ord: Læs det der står, læs alt det der står, og læs kun det der
står - specielt det sidste har jeg oplevet som et problem - at man tror der
står nogle ting, der faktisk ikke står.

Jég er også træt.

/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 22:33

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Ovenstående er dårlig dansk, og det er tvetydigt - det er mine indlæg
ikke.

Skal vi gøre det kort:

http://www.fiduso.dk/?page=index

Så kan I jo udveksle synspunkter herudfra.

"det har jeg aldrig sagt" "hvad har du ikke sagt": "det har jeg aldrig
sagt". o.s.v. ifølge salige Erhard. R.I.P.
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 23:03

> Skal vi gøre det kort:
> http://www.fiduso.dk/?page=index

Ja, da - men så hellere med denne side:

http://tinyurl.com/5rmf4

)

/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 11-01-05 21:13

> Ja, da - men så hellere med denne side:
>
> http://tinyurl.com/5rmf4
>
> )
>
> /Jan W Nielsen

Den er smidt ind i arkivet
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 22:42

> Den er smidt ind i arkivet

He-he...

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 10-01-05 16:35

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det var det, jeg prøvede at forklare Hr Mogens Knudsen for nogle uger siden
> i en af de længste og mest ørkesløse tråde ever.. )

Det giver da ikke megen mening at sammenligne en motor på 12 liter med
turboladning med en motor på 4,6 liter uden turboladning!? De to motorer
er bygget med vidt forskelligt formål i øje.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 16:50

> Det giver da ikke megen mening at sammenligne en motor på 12 liter med
> turboladning med en motor på 4,6 liter uden turboladning!? De to motorer
> er bygget med vidt forskelligt formål i øje.

Det er der intet galt i.

En sammenligning er kun meningsfuld eller ikke-meningsfuld i kraft af sin
kontekst.

Man kan derfor ikke sige, at sammenligningen ikke giver mening, hvis man
ikke samtidig siger i HVILKEN sammenhæng, den ikke giver mening.

Eksempel:

1) Det giver ingen mening, hvis man vil undersøge, om benzin eller diesel
som brændstof er mest kraftfuldt.

2) Det giver god mening, hvis man vil undersøge, om man får den kvikkeste
bil med 150 sugebenzin-hk - eller med TDi-hk.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-01-05 09:22

> og fortæl mig så hvem du tror der først får trukket 40 tons op over
Brenner.

Det er nok Folmer. Men holder du da fast i at 133 heste ikke er =133 heste?

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 15:23

> Det er nok Folmer. Men holder du da fast i at 133 heste ikke er =133
heste?

Jo, men det er ikke det, som det handler om.

"133 hk" på en bilmotor er ikke nødvendigvis den samme power, når bilen
"arbejder" over et omdrejningsregister, da den ovenstående effekt er
angivelsen af effekten ved eet omdrejningstal.

Det er ikke relevant at anlægge den snævert fysiske betragtning på netop dé
133 hk, da en bil jo kun yder 133 hk ved eet bestemt omdrejningstal.

Det er effektkurverne for det relevante omdrejningsfelt, der er interessante
i denne sammenhæng - og rykker en TDi altså bare af..!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 22:03

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :

>Det er effektkurverne for det relevante omdrejningsfelt, der er interessante
>i denne sammenhæng - og rykker en TDi altså bare af..!

I forhold til en ikke turboriseret bensiner - javel ja -

men kig på momentkurverne fra en turbobensiner, og dine oliebrændere's
fordel elimineres stort set

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 22:20

> men kig på momentkurverne fra en turbobensiner, og dine oliebrændere's
> fordel elimineres stort set

Gør den..?

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 23:41

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Gør den..?

med en hvis SAAB i tankerne : Jep

der skal eddermug<beep> noget af et oliefyr til at nå den til
sokkeholderne

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 23:57

> der skal eddermug<beep> noget af et oliefyr til at nå den til
> sokkeholderne

Nu yder den Saab jo heller ikke standard.

Som regel når en benziner med turbo heller ikke det moment - men det
hjælper.

Hvis brændstof var gratis, ville jeg helst have en kæmpe benzinmotor.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-01-05 17:46

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Hvis brændstof var gratis, ville jeg helst have en kæmpe benzinmotor.

det er det så ikke - hvilket jeg er nødt til at ignorere ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 17:04

Claus Fabritius wrote:

> Brenner.
> Det er nok Folmer. Men holder du da fast i at 133 heste ikke er =133 heste?

Ja, men også at det ikke er dem der betyder det meste for hvor hurtig
man kører og hvor meget man kan slæbe med sig.

(I øvrigt kan det se ud til at det bliver mig før Folmer. Til mig at se
kører han nordpå. Jeg kører mest sydpå.)

Fra : phk

Dato : 09-01-05 22:10

> [...]
>
> Hvis en benzindrevet bil eksempelvis har 133 HK vil den så have samme
> motorkraft/træk som en dieseldrevet bil med 133 HK?

Ja.

Men er en af brændstoftyperne forsynet med turbo vil denne type motor have
flest heste ved lavere omdrejninger.

Typisk har en benzinmotor det halve antal heste ved det halve omdrejninger.
En torbodiesel skal væsentlig længere ned i omdrejninger for at have det
halve, min (chippede) TDI skal faktisk helt ned til lidt over tomgang for
det ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:19

> Men er en af brændstoftyperne forsynet med turbo vil denne type motor have
> flest heste ved lavere omdrejninger.

Og eftersom diesel i dag altid har turbo, er resultatet at dieselen rykker.

I øvrigt har en turbobenziner med det samme antal hestekræfter heller ikke
den samme effekt ved "normale omdrejninger" som en benzin.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:15

> Er en benzindrevet bils antal HK direkte sammenlignelig med en
> dieseldrevet bils antal HK?

Ja - og nej.

> Hvis en benzindrevet bil eksempelvis har 133 HK vil den så have samme
> motorkraft/træk som en dieseldrevet bil med 133 HK?

Een hestekræft er een hestekræft - og sådan er det.

Når jeg alligevel siger, at de to "slags hestekræfter" ikke kan
sammenlignes, og at diesel-power er meget vildere, så er det fordi man kun
opgiver hestekræfterne på en bil ved EET omdrejningstal - for eksempel 6.000
o/min ved en alm. benzinbil.

Det er sjældent, at motoren faktisk roterer med så mange omdrejninger, og
derfor er det for de fleste mennesker, der kører meget bil, vigtigt, hvor
mange hestekræfter bilens motor har i det omdrejningsspænd, hvor man typisk
kører - måske 2.000-4000 o/min.

Her er en diesel med 115 hk LANGT kraftigere end en benzin med 115 hk -
ganske enkelt fordi benzinmotorens kræfter først for alvor afleveres, når
man kører tarmene ud af den.

Manden, der kører diesel, kan med andre ord køre "normalt" med sin motor med
næsten alle 115 hk til rådighed. Manden med benzinmotoren har formentlig kun
mellem 45 og 100 hk til rådighed, og skal derfor op på mellem 5000 og 6500
o/min for at have samme effekt.

Forstår du, hvad jeg mener..?

/Jan W Nielsen
TDI - power når du træder på speederen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-05 22:15

"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev....

> Hvis en benzindrevet bil eksempelvis har 133 HK vil den så have
> samme motorkraft/træk som en dieseldrevet bil med 133 HK?

Det er altfor firkantet et spørgsmål.

"Jokeren" hedder moment. Normalt vil 2 iøvrigt rimeligt
sammenlignlige motorer med benzin og diesel som drivmiddel, have et
meget forskelligt momentforløb og -størrelse.

Dieselbilen vil have et større moment ved lavere omdrejninger og den
vil derfor føles kraftigere ved dagligdags brug end benzinbilen.

Benzineren vil derimod føles mere letbenet og sporty ved højere
omdrejninger.

Samme forskel kan også opnås med 2 benzinmotorer. En 2 liters Honda
VTEC motor med 200 hk ved 7.400 o/min og 196 Nm ved 5.900 o/min føles
MEGET anderledes end en Hyundai 3,5 liters motor med 197 hk ved 5.500
o/min og 292 Nm ved 3.500 o/min.

Også selvom man kunne gøre dem ens mht. dimensioner/vægt og placere
dem i den samme bil.

Men som udgangspunkt er 133 hk = 133 hk.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:20

> Dieselbilen vil have et større moment ved lavere omdrejninger og den
> vil derfor føles kraftigere ved dagligdags brug end benzinbilen.

Den vil ikke bare føles - den ER langt kraftigere ved de omdrejninger, der
benyttes ved normalt brug.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-05 22:19

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev....

> Den vil ikke bare føles - den ER langt kraftigere ved de
> omdrejninger, der benyttes ved normalt brug.

Ja nemli' ja.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 22:37

> Den vil ikke bare føles - den ER langt kraftigere ved de omdrejninger, der
> benyttes ved normalt brug.

Du må da køre som en gammel mand ;)

Indrømmet, når man kører som de fleste vil en TD'er nok give den mest
afslappede og behagelige køreoplevelse, men den mangler kicket, når der godt
må ske noget mere. Personligt giver det mig et kick når nålen paserer de
4500 omdregninger og trækker hidsigt op imod de 7000 hvor det røde felt
starter. Der skiftes gear og nålen dykker til ca. 5000 omdregninger, men
trækker ubesværet endnu en gang op imod 7000.

Det kan godt ske at jeg vokser fra det en dag, men der er altså et eller
andet over det.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:48

> Du må da køre som en gammel mand ;)

Jeg er formentlig et af de mennesker i DK, der hurtigst kommer fra den ene
ende af Danmark til den anden - og så er det sgu nok ikke det halve løgn..

> Indrømmet, når man kører som de fleste vil en TD'er nok give den mest
> afslappede og behagelige køreoplevelse, men den mangler kicket, når der
> godt
> må ske noget mere.

Hele kicket udebliver ved en sugebenziner - men man føler sørme, det går
hurtigt, når "den lille brystsvage" råber og skriger derude foran.. )

/Jan W Nielsen
TDi - power når u træder på speederen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 22:56

> Hele kicket udebliver ved en sugebenziner - men man føler sørme, det går
> hurtigt, når "den lille brystsvage" råber og skriger derude foran.. )

Har du prøvet en Honda Integra? Giver det ikke et kick når man "rammer"
V-TEC'en? Hvis ikke, så er det fordi vi får vores kick af to forskellige
ting.

--
/Claus Fabritius
16v - power når du nærmer dig det røde felt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:07

> Har du prøvet en Honda Integra? Giver det ikke et kick når man "rammer"
> V-TEC'en?

Nej - kun en Type R - på bane med John her fra gruppen.

> Hvis ikke, så er det fordi vi får vores kick af to forskellige

Jeg får bestemt et kick af sådan en bil - men motoren er brystsvag. Til
gengæld er den hidsig..

)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 23:06

On Sun, 9 Jan 2005 22:37:02 +0100, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

>Du må da køre som en gammel mand ;)

>--

Jeg ER en gammel mand!

> [...]

>starter. Der skiftes gear og nålen dykker til ca. 5000 omdregninger, men
>trækker ubesværet endnu en gang op imod 7000.

Når bare vi andre får vores metadon til tiden, så savner vi slet ikke
det kick. *LOL*

>--

>Det kan godt ske at jeg vokser fra det en dag, men der er altså et eller
>andet over det.

>--

Det er ikke sikkert at du gør det, og derfor er der et kollosalt
udvalg i nye såvel som brugte biler, så du og jeg begge kan køre glade
og velfornøjede ud ad landevejene, og bagefter udveksle meninger om,
hvad vi har oplevet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 23:09

Claus Fabritius wrote:

> [...]
> trækker ubesværet endnu en gang op imod 7000.
> Det kan godt ske at jeg vokser fra det en dag, men der er altså et eller

Hvem kommer først over krydset?
En BMW 318i eller en VW Passat 1600 TDI?

Fra : Torben E

Dato : 09-01-05 23:13

> Claus Fabritius wrote:
> >
> Hvem kommer først over krydset?
> En BMW 318i eller en VW Passat 1600 TDI?

Det gør 318´neren

Torben E

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 01:15

Torben E wrote:

> Det gør 318´neren

Det gjorde den så ikke.

Ved en anden lejlighed måtte en 320 også give fortabt.

(Opnåede aldrig at prøve Passat 1900 TDI. Men er sikker på det ikke er
en man bare lige skal lege med.)

Fra : Torben E

Dato : 10-01-05 14:37

> Det gjorde den så ikke.
>
> Ved en anden lejlighed måtte en 320 også give fortabt.

Det betyder jo også noget med chaffutten, alene pga BMW´ens RWD
er den et pænt stykke foran i 1 gear.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 15:24

> Det betyder jo også noget med chaffutten, alene pga BMW´ens RWD
> er den et pænt stykke foran i 1 gear.

Enig - det er ikke dér, TDi´eren har sin styrke.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 18:05

Torben E wrote:

> Det betyder jo også noget med chaffutten, alene pga BMW´ens RWD
> er den et pænt stykke foran i 1 gear.

Det var den så ikke.

Men selvfølgelig betyder det noget om man kører rundt i bilen i 8-10
timer hver nat, eller om man bare ruller rundt i et par timer mens man
prøver at imponere pigerne.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:17

> Hvem kommer først over krydset?
> En BMW 318i eller en VW Passat 1600 TDI?

Det gør den med de fleste hk, den laveste vægt, den bedste gearing og den
bedste traktion.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 01:22

Jan W Nielsen wrote:

> Det gør den med de fleste hk, den laveste vægt, den bedste gearing og den
> bedste traktion.

Du glemte ratholderen.

Jeg ved faktisk ikke hvad tallene var på hverken den ene eller den
anden. Men det var først i '90'erne.

Men når man nu viste hvad man kunne med det man havde under hjelmen
kunne man ikke lade være med at vise det engang imellem når en eller
anden "Brian" lagde op til "dans".

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-01-05 23:32

Jan W Nielsen wrote:

> Den vil ikke bare føles - den ER langt kraftigere ved de
> omdrejninger, der benyttes ved normalt brug.

Ja - simpelt, tænk en gang på hvor stor forskel der er på igangsætning med
en diesel motor varsus benzin.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:40

> Ja - simpelt, tænk en gang på hvor stor forskel der er på igangsætning med
> en diesel motor varsus benzin.

Der er "slet ingen sammenligning" - TDI´eren trækker af med det hele..

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-01-05 00:03

Jan W Nielsen wrote:

> Der er "slet ingen sammenligning" - TDI´eren trækker af med det
> hele..

Ja - og i tomgang *G*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : phk

Dato : 09-01-05 22:30

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
> "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev....

> Benzineren vil derimod føles mere letbenet og sporty ved højere
> omdrejninger.

Det er jeg uenig med dig i, henset til at turbo-dieselen vil have langt
flere HK til rådighed i de øverste 3/4 af sit omdrejningstal end benzineren
i de øverste 3/4 af dens mulige omdrejningstal.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:37

KLIP

> Det er jeg uenig med dig i, henset til at turbo-dieselen vil have langt
> flere HK til rådighed i de øverste 3/4 af sit omdrejningstal end
> benzineren i de øverste 3/4 af dens mulige omdrejningstal.

Jep, men en benzinmotor med en kompressor (eller bi-turbo) vil være
betragtelig bedre stillet end en træg og maskintung oliebrænder.

Det er altså en sammenblanding af æbler og pærer, når man vedbliver med at
sammenligne en sugemotor med en tvangsfodret.

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 22:53

> Det er altså en sammenblanding af æbler og pærer, når man vedbliver med at
> sammenligne en sugemotor med en tvangsfodret.

Det kan man ikke sige, medmindre man samtidig siger, hvad man vil med sin
sammenligning.

I nogle sammenhænge er sammenligningen meningsløs - i andre er den ikke.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:54

KLIP

> I nogle sammenhænge er sammenligningen meningsløs - i andre er den ikke.

Det kan jeg ingen mening se i...))

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:07

> Det kan jeg ingen mening se i...))

Det tænkte jeg nok..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 23:10

KLIP

> Det tænkte jeg nok..

Det er der til gengæld megen mening i..;)

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:19

> Det er der til gengæld megen mening i..;)

Ikke spor - det er baseret på snakken om sammenligingen snakken sort på
baggrund af meningsløshedens bagvendt geometriske grundlag for
sammenligning - og helt uden mening.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:39

> [...]

>Ikke spor - det er baseret på snakken om sammenligingen snakken sort på
>baggrund af meningsløshedens bagvendt geometriske grundlag for

Ka' du så lægge goggle fra dig !

;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 23:41

> Ka' du så lægge goggle fra dig !
> ;)

)

Godnat, gutter..

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 10-01-05 13:22

> [...]
>
> Det er altså en sammenblanding af æbler og pærer, når man vedbliver med at
> sammenligne en sugemotor med en tvangsfodret.

Det er heller ikke det jeg sammenligner - det er en benzin- og en
dieselmotor med samme HK.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 13:28

KLIP

> Det er heller ikke det jeg sammenligner - det er en benzin- og en
> dieselmotor med samme HK.

Man sammenligner en sugemotor med en tvangsfodret.

Enhver ved at tvangsfodring er betragtelig fordrende for en motor og dermed
har afgørende betydning for momentet.

For at få samme moment i en *ikke tvangsfodret* diesel, hvor mange liter
skal den så have for at måle sig med en benziner..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 15:27

> [...]

Eksempel:

1) Det giver ingen mening, hvis man vil undersøge, om benzin eller diesel

2) Det givder god mening, hvis man vil undersøge, om man får den kvikkeste

Fra : phk

Dato : 10-01-05 15:35

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> For at få samme moment i en *ikke tvangsfodret* diesel, hvor mange liter
> skal den så have for at måle sig med en benziner..?

Det er så lang tid siden jeg har set data på en s(l)ugediesel, at dem kan
jeg slet ikke huske spec. på.

Men jeg kan da ikke forestille mig at de er dårligere end en ottomotor :)

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 22:05

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Men jeg kan da ikke forestille mig at de er dårligere end en ottomotor :)

Har du da helt glemt hvor sløve de gamle mercere var , 200, 220, og
240d ?

sammenligningen er brugbar, da der fandtes tilsvarende motorstørrelser
i bensin

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 22:19

> Har du da helt glemt hvor sløve de gamle mercere var , 200, 220, og
> 240d ?
> sammenligningen er brugbar, da der fandtes tilsvarende motorstørrelser
> i bensin

Der er da ingen tvivl om, at den ren diesel uden trykladning er sløv som
bare fanden - men hvilken reevans har det for mennesker, der ikke deltager i
en religiøs krig om diesel eller benzin..?

/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 22:36

> Der er da ingen tvivl om, at den ren diesel uden trykladning er sløv som
> bare fanden - men hvilken reevans har det for mennesker, der ikke deltager
> en religiøs krig om diesel eller benzin..?

Altså ren religion og ikke videnskab,
Alexbo har eller forsøgt at forklare jer det, og han er altså ikke så dum
endda
--
Møller

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 23:43

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>men hvilken reevans har det for mennesker, der ikke deltager i
>en religiøs krig om diesel eller benzin..?

det kan måske få dem til at indse at debbatten om et turboladet
oliefyr, kontra en suge-bensiner er ujævn da man ikke sammenligner
motorene på lige vilkår

men ok - Hr og fru danmark ser jo kun på bilen som en 200.000 kroners
genstand oftest

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 23:57

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-01-05 17:48

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Man kan derfor ikke sige, at sammenligningen ikke giver mening, hvis man
>ikke samtidig siger i hvilken sammenhæng, den ikke giver mening.

Har du drukket af natpotten ;) , eller er der noget andet der gør at
du overser at jeg mener man sammenligner på ulige vilkår ?

<grin> - Du er da værre end farmand !

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 20:08

> Har du drukket af natpotten ;) , eller er der noget andet der gør at
> du overser at jeg mener man sammenligner på ulige vilkår ?

He-he..

Fra : phk

Dato : 11-01-05 09:32

> Har du da helt glemt hvor sløve de gamle mercere var , 200, 220, og
> 240d ?

Dengang var de tunge.

I dag er de tunge og umoderne.

Hvis det er for meget at sammenligne 130HK diesel og benzin (begge sluge) -
henset til at det kan være svært at finde en diesel med så mange HK uden
turbo - så sammenlign en diesel og en benzin med mindre HK - f.eks. 65HK
eller deromkring.

Jeg har ikke noget overblik over motorudvalget, men det er der måske nogen
der har :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 11-01-05 16:53

> Dengang var de tunge.
>
> I dag er de tunge og umoderne.

Det kan vi godt blive enige om.

> [...]
> henset til at det kan være svært at finde en diesel med så mange HK uden
> turbo - så sammenlign en diesel og en benzin med mindre HK - f.eks. 65HK

Hvad med at prøve at sammenligne på motorvolumen i stedet? Jeg mener at man
kan få en PSA sugediesel på 1400ccm. Så er det vel bare at sammenligne den
med en 1400 ccm sugebensiner. gerne fra PSA, hvis det findes.

> Jeg har ikke noget overblik over motorudvalget, men det er der måske nogen
> der har :)

Man kan da håbe :)

Fra : phk

Dato : 11-01-05 18:53

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at prøve at sammenligne på motorvolumen i stedet?

Det oprindelige spørgsmål gik på en diesel og en benzin med lige mange HK.
Hvis du vil sammenligne motorvolumen må du lave din egen tråd ;)

> Jeg mener at man
> kan få en PSA sugediesel på 1400ccm. Så er det vel bare at sammenligne den
> med en 1400 ccm sugebensiner. gerne fra PSA, hvis det findes.

Men med lige så mange HK som dieselen ... :)

Det er jo ikke en VW, så jeg melder pas :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-05 22:47

> [...]

> have langt flere HK til rådighed i de øverste 3/4 af sit
> omdrejningstal end benzineren i de øverste 3/4 af dens mulige

Nu nævnte hverken spørgeren eller jeg noget om turbo eller anden
tvangsfødning.

Derudover er du vel enig i at en benzin motor oftest har et langt
større omdrejningsspektrum at arbejde med end en sammenlignlig
dieselmotor, og derfor selvsagt føles mere letbenet og sporty ved
f.eks. 5.000 o/min hvor de fleste dieselmotorer rammer eller har ramt
omdrejningsbegrænseren.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 00:42

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> dieselmotor, og derfor selvsagt føles mere letbenet og sporty ved
> f.eks. 5.000 o/min hvor de fleste dieselmotorer rammer eller har ramt

Hvad siger du til den her sammenligning?

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 04:03

KLIP

> Hvad siger du til den her sammenligning?
> http://62.66.134.70/Passat-specifikation.jpg

Der skal jo retteligen også være turbo på benzineren:

Hvad siger du så...?...:

http://makeashorterlink.com/?I2122233A

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 16:45

BJ wrote:

> Der skal jo retteligen også være turbo på benzineren:

Udgangspunktet skulle være at "hyphestene" skulle være så ens som
muligt, og at det ellers skulle være samme bil. Og det der var så det
nærmeste jeg kunne komme.

Var ved at kigge på MB, men de havde ikke noget jeg mente kunne bruges
til sammenligning.

> Hvad siger du så...?...:
> http://makeashorterlink.com/?I2122233A

Det er jo en anden bil.

Hvad står "TFSI" for? Kan ikke finde noget på deres egen site om det.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-01-05 19:50

> Det er jo en anden bil.
>
> Hvad står "TFSI" for? Kan ikke finde noget på deres egen site om det.

T'et står for Turbo. FSI er noget nyt VW er begyndt at bruge på deres
motorer. Er faktisk ikke helt klar over hvad det betyder.

Fra : BJ

Dato : 13-01-05 17:43

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> T'et står for Turbo. FSI er noget nyt VW er begyndt at bruge på deres
> motorer. Er faktisk ikke helt klar over hvad det betyder.

Som svar på dit spørgsmål, herved med almindelig tysk grundighed:

http://diglib.uni-magdeburg.de/Dissertationen/2001/gersuck.pdf

Enjoy...

--
Bjørn J.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-01-05 00:58

> Som svar på dit spørgsmål, herved med almindelig tysk grundighed:
>
> http://diglib.uni-magdeburg.de/Dissertationen/2001/gersuck.pdf
>
> Enjoy...

Det er desværre spildt på mig. Min computerre insisterer på at .pdf ikke
skal kunne åbnes og mit tysk er mere eller mindre begrænset til at kunne
sige "Guten heute leute" :)

Fra : BJ

Dato : 15-01-05 00:54

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er desværre spildt på mig. Min computerre insisterer på at .pdf ikke
> skal kunne åbnes og mit tysk er mere eller mindre begrænset til at kunne
> sige "Guten heute leute" :)

Det er da helt o.k.

Måske så andre (T)FSI-interesserede kan få glæde af doktorafhandlingen...;)

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 13-01-05 18:07

KLIP

> Hvad står "TFSI" for? Kan ikke finde noget på deres egen site om det.

Jeg har valgt at svare Claus F. med den udvidede version og beklager
naturligvis, den ikke er i en let læselig og populær udgave som eller er det
mest foretrukne og berømmede.

Den ultrakorte er:

FSI står for "Fuel Stratified Injection".

--
Bjørn J.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-01-05 18:30

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev....

> FSI står for "Fuel Stratified Injection".

Skulle være hørt hos en VAG forhandler i det jyske:

"Karl-Ejnar hvad er FSI for noget?"
"Formodentlig Super Indsprøjtning."
"Nårh ja. Dumme mig...."

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-05 02:25

BJ wrote:

> [...]
> mest foretrukne og berømmede.
> Den ultrakorte er:
> FSI står for "Fuel Stratified Injection".

Så kan jeg egentlig godt forstå at de holder sig til forkortelsen.

Fra : BJ

Dato : 14-01-05 18:10

KLIP

> Så kan jeg egentlig godt forstå at de holder sig til forkortelsen.

LOL.

Det interessant er at TFSI giver samme moment som en diesel med
dieselmotorens brændstofforbrug.

Problemet lå i benzin, men er nu løst med den nye type som indeholder mindre
svovl mv.

Så man kan således direkte sammenligne en TFSI med en TDI.

Nu skal dieselbrændstof blot stige til benzins pris, så er det mere
økonomisk at køre med benzin (da afgifter mv. i Danmark er hmmm ...
fjollede).

--
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 23:09

"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev
> Er en benzindrevet bils antal HK direkte sammenlignelig med en
dieseldrevet bils antal HK?

Ja, en hestekraft er et udtryk for meget arbejde motoren kan lave.
Men der er forskel på hvordan.

Ford Focus har både en bensin og diesel på 1,8l med 115 hk.
Bensin leverer hestene ved 5500 omdr.
Diesel ved 3800 omdr.
Så hvis de kørte på cykel ville bensin træde hurtigt rundt i pedalerne,
diesel langsommere men i et større gear, så de kommer lige hurtigt frem.

En Focus bensin har en 0-100 på 10,3s. diesel 10,8s
Tophastighed 198 og 196.
Forskellen skyldes at diesel vejer 100 kg. mere end bensin, og det betyder
mest ved acceleration.

Drejningsmoment er en anden størrelse, det er faktisk den man bruger til at
regne hk ud med.
Den regnes i newtonmeter (Nm), men den gamle målestok kg/meter er nemmere
at forstå, lige som man stadig bruger heste, selv om det rigtige er kilowatt
( kW)

Man sætter en bremse på motoren, en stang på en meter og trykker til, ved
det omdrejningstal hvor man skal trykke mest for at holde motoren, har den
sit største drejningsmoment.

En Focus bensin har et moment på 16 kg/m ved 4400 omdr. det svarer til 100
hk.
En diesel har et moment på 28,5 kg/m ved 1850 omdr. det svarer til 75 hk.
Så det ses tydeligt at dieselmotoren trækker meget hårdere en bensin, men
den gør det langsommere.
Så hvis man kører begge biler ved det omdrejningstal hvor de har størst
moment, har bensinen flere heste.

Og hvad er så bedst, det kan man ikke sige, bensinen skal snurre hurtigt for
at bestille noget, dieselen er hårdt pumpet for at kunne levere varen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 10-01-05 00:20

> [...]
> det omdrejningstal hvor man skal trykke mest for at holde motoren, har den

Det var sgu den bedste forklaring på Nm jeg længe har set - nu fattede jeg
faktisk lidt mere af hvad det begreb dækker over i forhold til en bilmotor.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 00:28

KLIP

http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJonesTorqueVsHP.html

--
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 10-01-05 18:02

"Martin Rise Christensen" skrev

> nu fattede jeg faktisk lidt mere af hvad det begreb dækker over i forhold
til en bilmotor.

Det glæder mig, jeg var ellers lige ved at droppe indlægget, jeg tænkte at
den lange forklaring interesserer ikke nogen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 10-01-05 19:18

Hejsa

alexbo skrev:

> Det glæder mig, jeg var ellers lige ved at droppe indlægget, jeg
> tænkte at den lange forklaring interesserer ikke nogen.

Jeg tror vi er mange der læser med, som ikke altid
får sagt tak for en fin forklaring - desværre.

Men det skulle herme være gjort

/Brian

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 23:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det glæder mig, jeg var ellers lige ved at droppe indlægget, jeg tænkte at
> den lange forklaring interesserer ikke nogen.

Jeg vil sige at det er på højde med hvad Mogens H. Damkier præsterede før i
tiden i SMJ
Sagligt, korrekt og uden mange svinkæringer
--
Møller

Fra : alexbo

Dato : 11-01-05 22:10

"Møller" skrev

> Sagligt, korrekt og uden mange svinkæringer

Sådan en ros, kan jeg ikke sidde overhørig,

Tak, og det samme til Brian.

mvh
Alex Christensen