Begynderens valg af motorolie
Fra : bubba

Dato : 09-01-05 20:33

Hejsa i NG

Nå, jeg har endelig besluttet mig for at nu må det være på tide at jeg selv
får lært at skift olie + filter på min Accent fra 97. Jeg har læst min
instruktionsbog som så diplomatisk anbefaler en 10w/40 olie, uden at sige
noget omkring det skal være mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk.
Bilen har lige rundet 100.000 Km og køre fint, og bruger næsten ikke olie.
Spørgsmålet er så bare hvilken olie skal jeg vælge? og kan det betale sig at
købe et "kopi" filter i forhold til et orginalt?

håber i kan hjælpe :)

Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-05 21:09

"bubba" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

.. Jeg har læst min
> instruktionsbog som så diplomatisk anbefaler en 10w/40 olie, uden at sige
> noget omkring det skal være mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk.

Utroligt, en indrømmer han har læst instruktionsbogen, det mest oversete
værk af alle ;). Fuldsyntetisk, gerne en billig "NoName"-holde øje med API,
AmricanPetrolInsitute, specifikationerne: S<etellerandet>/C<etellerandet>-
<etellerandet> er et bogstav som skal være "størst" mulig, "L" er pt. det
bedste.

og kan det betale sig at
> købe et "kopi" filter i forhold til et orginalt?

Jeg har aldrig haft probs med et "noname", men jeg køre også < 10kKm. pr
skift..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-05 21:15

> [...]
> <etellerandet> er et bogstav som skal være "størst" mulig, "L" er pt. det

Undskyld det er "S" specifikationerne du skal holde øje med, "C" gælder for
diesel.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 10-01-05 16:31

Spørgsmålet er så bare hvilken olie skal jeg vælge? og kan det betale sig
at
> købe et "kopi" filter i forhold til et orginalt?

Tit og ofte er olien i den dyre dunk, det samme som olien i den billige
dunk.
Hold derfor kun øje med specifikationerne i overstemmelse med
instruktionsbog.
Mht. filtre. Same thing.
Tit er det den samme underleverandør der leverer originale filtre og
uoriginale.

Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-05 19:17

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dunk.
> Hold derfor kun øje med specifikationerne i overstemmelse med

My kind of guy :)))).