/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
firmabil
Fra : Tony


Dato : 09-01-05 17:42

Jeg har måske mulighed for at firmabil på mit arbejde, men vil lige vide
hvor stor en ekstra udgift udgift det er for mit firma.

Sagen er således:

Firmaet har allerede en bil stående til rådighed for mig og andre i firmaet
(primært mig dog), men jeg bruger den ikke privat. Hvis jeg skulle bruge den
privat, ville de så have nogle ekstra udgifter udover benzinen?

Vil de miste nogen skattefordele på den måde? Hvilke ting taler for, hvilke
taler imod?

Pft.

/Tony




 
 
Henning (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-01-05 17:52

On Sun, 9 Jan 2005 17:41:47 +0100, "Tony" <TheGeez@pc.dk> wrote:

>Jeg har måske mulighed for at firmabil på mit arbejde, men vil lige vide
>hvor stor en ekstra udgift udgift det er for mit firma.
>
>Sagen er således:
>
>Firmaet har allerede en bil stående til rådighed for mig og andre i firmaet
>(primært mig dog), men jeg bruger den ikke privat. Hvis jeg skulle bruge den
>privat, ville de så have nogle ekstra udgifter udover benzinen?

Husk for dig selv - du beskattes 25% af bilens værdi, dog minimum
160.000,-. Dvs. hver måned kommer til at koste dig minimum 2500,- før
skat. Ligger du i topskat-området er det ~1500,- kroner mindre
udbetalt hver måned.
Det beløb skal du holde op mod at købe egen bil og få kilometerpenge
af firmaet. Om det ene eller andet kan betale sig, afhænger af hvor
mange firma/privat-kilometer du kører om året.

For firmaet - bilen kommer sikkert til at køre væsentlig flere
kilometer end nu, så benzin, forsikring(?), service, slidtage.
Derudover er der vist momsen, hvor firmaet ikke længere kan trække
momsen fra i regnskabet?



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

BJ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 09-01-05 18:25


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:m0o2u09nco9qru3i7cv6khg415sdmjpd6f@4ax.com...

KLIP

> Husk for dig selv - du beskattes 25% af bilens værdi, dog minimum
> 160.000,-. Dvs. hver måned kommer til at koste dig minimum 2500,- før
> skat. Ligger du i topskat-området er det ~1500,- kroner mindre
> udbetalt hver måned.

I runde tal koster en firmabil så:

1) ved 500.000 kr. = 6.250 kr. i direkte "penge i hånden" pr. måned for
privatkørsel.

2) ved 1.000.000 kr. = 12.500 kr. i direkte "penge i hånden" pr. måned for
privatkørsel.

3) et lastvognstog til 3.000.000 kr. = 37.500 kr. i direkte "penge i hånden"
pr. måned for privatkørsel ((handle ind på vejen eller have lillemor med som
"Beifahrer" (uden stort kørekort) på turen til Italien)).

Bortset fra det har T&S vist fået betragtelig flere penge i kassen for
registreringsafgiften for en potte til 1.000.000 kr. end for et tilsvarende
lastvognstog/lastvogn/gulpladebil....

--
Bjørn J.



Tony (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 09-01-05 18:28



>
> For firmaet - bilen kommer sikkert til at køre væsentlig flere
> kilometer end nu, så benzin, forsikring(?), service, slidtage.
> Derudover er der vist momsen, hvor firmaet ikke længere kan trække
> momsen fra i regnskabet?
>

Så med lidt god vilje så bliver omkostingerne ved at lade mig bruge bilen
sådan set ikke specielt meget større ift. hvis jeg kun brugte bilen
erhvervsmæssigt??



Tony (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 09-01-05 18:32

vil lige præcisere at jeg fokuserer på firmaets omkostninger, kender min
egen situation

"Tony" <TheGeez@pc.dk> wrote in message
news:41e16981$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> >
> > For firmaet - bilen kommer sikkert til at køre væsentlig flere
> > kilometer end nu, så benzin, forsikring(?), service, slidtage.
> > Derudover er der vist momsen, hvor firmaet ikke længere kan trække
> > momsen fra i regnskabet?
> >
>
> Så med lidt god vilje så bliver omkostingerne ved at lade mig bruge bilen
> sådan set ikke specielt meget større ift. hvis jeg kun brugte bilen
> erhvervsmæssigt??
>
>



Cosworthy (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Cosworthy


Dato : 09-01-05 19:41

>>> For firmaet - bilen kommer sikkert til at køre væsentlig flere
>>> kilometer end nu, så benzin, forsikring(?), service, slidtage.
>>> Derudover er der vist momsen, hvor firmaet ikke længere kan trække
>>> momsen fra i regnskabet?
>>>
>>
>> Så med lidt god vilje så bliver omkostingerne ved at lade mig bruge
>> bilen sådan set ikke specielt meget større ift. hvis jeg kun brugte
>> bilen erhvervsmæssigt??
>
> vil lige præcisere at jeg fokuserer på firmaets omkostninger, kender
> min egen situation

Nej, ikke specielt meget større (selvfølgelig afhængig af dit forbrug). Der
er endvidere fuldt fradrag i firmaets skattepligtige indkomst for alle
driftsomkostninger på bilen.

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide



Tony (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 09-01-05 20:39


"Cosworthy" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:crrtrq$19m5$1@news.cybercity.dk...
> >>> For firmaet - bilen kommer sikkert til at køre væsentlig flere
> >>> kilometer end nu, så benzin, forsikring(?), service, slidtage.
> >>> Derudover er der vist momsen, hvor firmaet ikke længere kan trække
> >>> momsen fra i regnskabet?
> >>>
> >>
> >> Så med lidt god vilje så bliver omkostingerne ved at lade mig bruge
> >> bilen sådan set ikke specielt meget større ift. hvis jeg kun brugte
> >> bilen erhvervsmæssigt??
> >
> > vil lige præcisere at jeg fokuserer på firmaets omkostninger, kender
> > min egen situation
>
> Nej, ikke specielt meget større (selvfølgelig afhængig af dit forbrug).
Der
> er endvidere fuldt fradrag i firmaets skattepligtige indkomst for alle
> driftsomkostninger på bilen.

Perfekt, lige det jeg håbede på... mange tak



Hans L. Jørgensen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 09-01-05 21:23

Tony wrote:
>
> Perfekt, lige det jeg håbede på... mange tak

Og du er klar over reglerne med gulpladebil og moms reglerne, med hensyn til
afløftet moms på firmabil på gule plader??


--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Cosworthy (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Cosworthy


Dato : 09-01-05 22:45

>> Perfekt, lige det jeg håbede på... mange tak
>
> Og du er klar over reglerne med gulpladebil og moms reglerne, med
> hensyn til afløftet moms på firmabil på gule plader??

Mon ikke hans firma selv har styr på reglerne omkring momsen ;)

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide



Morten Fruergaard (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-01-05 06:13

Cosworthy telepaterede følgende til sin PC:
>>> Perfekt, lige det jeg håbede på... mange tak
>>
>> Og du er klar over reglerne med gulpladebil og moms reglerne, med
>> hensyn til afløftet moms på firmabil på gule plader??
>
> Mon ikke hans firma selv har styr på reglerne omkring momsen ;)

Kan godt ske, men det kan da være en større udgift for firmaet - og det er
jo det, han spørger til..

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også Xenonkit til eftermontering...



BJ (10-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-01-05 12:17


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:41e20ef8$0$51254$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>>> Og du er klar over reglerne med gulpladebil og moms reglerne, med
>>> hensyn til afløftet moms på firmabil på gule plader??
>>
>> Mon ikke hans firma selv har styr på reglerne omkring momsen ;)
>
> Kan godt ske, men det kan da være en større udgift for firmaet - og det er
> jo det, han spørger til..

Det har du ganske ret i og desuden kræver det også en indtægt for at have
noget at trække omkostningerne fra i...

--
Bjørn J.



Cosworthy (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Cosworthy


Dato : 14-01-05 21:29

> Det har du ganske ret i og desuden kræver det også en indtægt for at
> have noget at trække omkostningerne fra i...

De fleste firmaer skulle gerne have en indtægt ;)

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide



BJ (15-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-01-05 00:21


"Cosworthy" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cs9a1v$1lhi$1@news.cybercity.dk...

KLIP

>> Det har du ganske ret i og desuden kræver det også en indtægt for at
>> have noget at trække omkostningerne fra i...
>
> De fleste firmaer skulle gerne have en indtægt ;)

Det gælder vist for os alle, da man herfra trækker sine
omkostninger/forbrug.

Ikke alle både private eller virksomheder kan dog få enderne til at nå
sammen..:)

Jeg mener den situation kaldes 'underskud'..

--
Bjørn J.



Ukendt (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-01-05 15:54


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:m0o2u09nco9qru3i7cv6khg415sdmjpd6f@4ax.com...
> On Sun, 9 Jan 2005 17:41:47 +0100, "Tony" <TheGeez@pc.dk> wrote:
>
> >Jeg har måske mulighed for at firmabil på mit arbejde, men vil lige vide
> >hvor stor en ekstra udgift udgift det er for mit firma.
> >
> >Sagen er således:
> >
> >Firmaet har allerede en bil stående til rådighed for mig og andre i
firmaet
> >(primært mig dog), men jeg bruger den ikke privat. Hvis jeg skulle bruge
den
> >privat, ville de så have nogle ekstra udgifter udover benzinen?
>
> Husk for dig selv - du beskattes 25% af bilens værdi, dog minimum
> 160.000,-. Dvs. hver måned kommer til at koste dig minimum 2500,- før
> skat. Ligger du i topskat-området er det ~1500,- kroner mindre
> udbetalt hver måned.
> Det beløb skal du holde op mod at købe egen bil og få kilometerpenge
> af firmaet. Om det ene eller andet kan betale sig, afhænger af hvor
> mange firma/privat-kilometer du kører om året.
>
> >
>
>
> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk


Ligningslovens §16 stk. 4

Den skattepligtige værdi af en bil der er stillet til rådighed for den
skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1,
sættes til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke
overstiger 300.000 kr. og 20 % af resten. Bilens skattepligtige værdi
beregnes dog mindst af 160.000 kr.

Ahh dengang hvor der var loft på 450.000 kr.

Er den i øvrigt 3 registreringsår gammel?

Mvh.

Frederik





Morten Fruergaard (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-01-05 17:52

Tony telepaterede følgende til sin PC:
> Firmaet har allerede en bil stående til rådighed for mig og andre i
> firmaet (primært mig dog), men jeg bruger den ikke privat. Hvis jeg
> skulle bruge den privat, ville de så have nogle ekstra udgifter
> udover benzinen?

Forøget slidtage
højere afgift, hvis bilen er på gule plader og efter 2. juni 1998.

> Hvilke ting taler for, hvilke taler imod?

Du vil blive beskattet af 25 % af værdien. Værdien er min 160.000 kr.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også Xenonkit til eftermontering...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste