Vandsandblæsning med højtryksrenser - duer~
Fra : TDN

Dato : 09-01-05 17:17

Hej !

Jeg kan se at Silvan har Alto 110 bars højtryksrenser på tilbud i morgen (
kr. 1449 -> 999,95). Jeg skal bruge den en masse ting ved/og på huset samt
til bilvask, men så jeg at man kan købe et vandsandblæsningskit til Alto'en.
Da jeg har en 20 år gammel bil hænder det at der er en rustplet der skal
fjernes/laves og det mest effektive er vel sandblæsning. Mit spm. er derfor
virker dette sandblæsningskit så godt at jeg få blæst rustangreb rene på
bilen ?????

På forhånd tak

Mvh
Thomas

Fra : HKN

Dato : 09-01-05 18:11

> [...]
derfor
> virker dette sandblæsningskit så godt at jeg få blæst rustangreb rene på

Nej! Problemet er at det - som du selv beskriver - er et
vandsandblæsningskit, og det du'r desværre ikke med metal........
Så snart du har blottet metallet for gammel rust, maling m.m. vil du kunne
iagttage korrosionen tage form igen, rusten begynder med det samme
(selvfølgelig ikke i store skaller). Du kan måske efterbehandle med
sandpapir/stålbørste, hvis du tørrer hurtigt efter med en klud eller
varmepistol......men så er ideen ligesom gået tabt!

-Henrik

Fra : TDN

Dato : 09-01-05 18:25

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandpapir/stålbørste, hvis du tørrer hurtigt efter med en klud eller
> varmepistol......men så er ideen ligesom gået tabt!

Enig, men forudsat man straks tørrer det sandblæste med hårtørrer eller
varmepistol og derefter grunder o.s.v..

Jeg tænker også på om den blæser nok med 110 bars vandtryk til at
vandsandblæse rusten væk. Der jo noget med at hvis man bruger kompressor
skal man op i en vis størrelse før der er tryk nok til at sandblæse...

Mvh
Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-05 18:44

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev > Så snart du har blottet
metallet for gammel rust, maling m.m. vil du kunne
> iagttage korrosionen tage form igen, rusten begynder med det samme

Tør sandblæsning ruster skam også meget hurtigt igen, udendørs i hvert fald.
Det er en fordel, for hvor der er rigtig gravrust sker dette hurtigere.
Denne 'afmærkning' kan man så bruge til at komme rigtigt efter det i anden
omgang.

Man skal naturligvis ikke bruge sandpapir og andre slibninger efter
sandblæsningen, så er fidusen jo væk (den gode malingsvedhæftning).
Samt at arbejdet med sandblæsningen i så fald også er spildt/overflødigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : HKN

Dato : 10-01-05 08:06

> [...]
> Denne 'afmærkning' kan man så bruge til at komme rigtigt efter det i anden

Korrekt

> Man skal naturligvis ikke bruge sandpapir og andre slibninger efter
> sandblæsningen, så er fidusen jo væk (den gode malingsvedhæftning).
> Samt at arbejdet med sandblæsningen i så fald også er spildt/overflødigt.

Var det ikke det jeg skrev??

-Henrik (hvis farfar grundlagde en af de første virksomheder i DK indenfor
industriel overfladebehandling)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-05 22:18

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev> > Man skal naturligvis ikke
bruge sandpapir og andre slibninger efter
spildt/overflødigt.

> Var det ikke det jeg skrev??

Undskyld jeg læste ikke det hele, jeg troede du med sætningen anbefalede at
bruge sandpapir m.m.
Men god viden tåler da gentagelse, ikke?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 22:41

Hejdav

[...]

Jeg kender ikke noget til vandsandblæsning, men har fået en sludder
med en sandblæser: På biler skal man være forsigtig med
sandblæsning: Brug højst korn 0,5, da størrer korn er for hård ved
metallet... og brug et relativt lavt tryk, så du ikke blæser huller i
karossen.

Når man har sandblæst, ligner metallet et krater, så det skal dælme
spartles ud og slibes inden der males!

Jeg har selv lavet rust på biler, men har været irreteret over, at
rusten boblede frem igen efter ca. et halvt år.
Derfor fik jeg en sludder med den lokale autolarker, som anbefalede mig
følgende:

Rens først grundigt stedet du skal reparerer, så der ikke er snavs
olie og fedt tilbage (f.eks. med acetone).
Sæt en stålbørste på boremaskinen (hedder sådan een en rundel?),
og fjern al løs maling og rust.
Sandblæsning skulle kun være nødvendig på steder du ikke kan komme
til med boremaskinen.
Affedt en gang mere med acetone.
Det er ikke nødvendigt at AL rust er væk, da du efterfølgende bruger
2 omgange rustomdanner på metallet. (Det skal være sort når det er
tørret, for at det har ædt alt rust)... Og husk for guds skuld, at
hælde den sjat rustomdanner du skal bruge i et lille bæger, da du
ødelægger effekten af rustomdanneren, hvis du putter en pensel med
rust på ned i flasken med rustomdanneren!
Spray grunder på og spartel ud. Når du sliber spartelmassen, er det
ikke så vigtig at der kommer blank metal frem, da du grunder, når
slibearbejdet er færdigt.
Så er du klar til at male, og det er her tricket er:
Du kan naturligvis købe et rigtig autolak, som koster ca kr 500,- for
en halv liter, samt at du skal have et meget dyrt sprøjteanlæg, for
at det bliver godt...
MEN: Køb en spraymaling, naturligvis i den rigtige farve, og sprøjt
det på.
Problemet med disse spraymalinger er, at fugt kan trænge gennem
lakken, så stedet derved ruster igen. Derfor skal du give stedet
klarlak bagefter, og behandle bagsiden af reparationsstedet med
hulrumbehandling, for at være sikker på, at rusten ikke kommer
tilbage.

En anden ting TDN: Vil du rense betonfliser med højttryksrenser?
Mvh

c",) Bjarne