Lambda tal - hvad er det?
Fra : Thomas Szücs

Dato : 08-01-05 17:48

Hej

Er der nogen herinde, som 'på dansk' kan forklare Lambda sondens funktion og
hvad det har med en bils forurening at gøre?

MVH
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 08-01-05 19:32

"Thomas Szücs" skrev

> Er der nogen herinde, som 'på dansk' kan forklare Lambda sondens funktion
og
> hvad det har med en bils forurening at gøre?

Lambdasonden sidder i udstødningen og måler mængden af
forurening/uforbrændt bensin, den måling bruger computeren til at justere
bensintilførselen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-01-05 20:10

"Thomas Szücs" <syx@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen herinde, som 'på dansk' kan forklare Lambda sondens funktion
> og hvad det har med en bils forurening at gøre?

Lambda er betegnelsen for forholdet mellem luft og benzin. Af henzyn til
katalysatorens levetid skal lambda holdes på 14.7, og det kan denne sonde
måle.
Den registrerer altså, om blandingsforholdet mellem benzin og luft er
korrekt. Hvis sonden ikke virker eller endnu værre giver forkerte signaler
vil motorstyringen enten gå på nødprogram eller forsøge at korrigere ud fra
forkerte data. Resultatet er forkert blanding, som enten giver for fed
blanding (øget forbrug/forurening) eller for mager: Øget varmeudvikling

Leo

Fra : Thomas Szücs

Dato : 08-01-05 22:28

Tak for begge svar.

Sagen kommer af at min bil lige er dumpet til syn idet den forurener.
CO værdien er 5 * højere end tilladt ved 2500 omdrejninger og også for høj
ved tomgang. I sommers blev katalysatoren skiftet og de målte ikke på
forureningen dengang.
Min mekaniker er så begyndt at snakke om udskiftning af Lambda sonden og jeg
ville lige høre her i gruppen om det kan lyde sansynligt eller om han bare
prakker en eller anden yderliger udgift på mig.

Miljørapporten ser sådan ud: http://home19.inet.tele.dk/thxtex/sb.jpg.
Kuglepens skriften er synsmandens og viser de tilladte værdier.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-01-05 23:14

> [...]

> ville lige høre her i gruppen om det kan lyde sansynligt eller om han bare
> prakker en eller anden yderliger udgift på mig.

Med den måling, var lambdasonde det første jeg kigge efter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens Andersen

Dato : 08-01-05 23:22

> [...]
>
> Miljørapporten ser sådan ud: http://home19.inet.tele.dk/thxtex/sb.jpg.
> Kuglepens skriften er synsmandens og viser de tilladte værdier.

Der findes en resevæske der hedder Belladd til at sprøjte i
indsugningen ved ca.2500 omdr. Det kan meget ofte klare dit CO/Lambda
problem.

mvh.Jens

Fra : alexbo

Dato : 08-01-05 23:33

"Thomas Szücs" skrev

> [...]
> ville lige høre her i gruppen om det kan lyde sansynligt eller om han bare
> prakker en eller anden yderliger udgift på mig.

Det lyder sansynligt, man kan måle på sonden, men egentlig burde den være
skiftet sammen med katalysatoren, at skifte katalysator uden at måle
bagefter er en fejl.
Uforbrændt bensin ødelægger katalysatoren.

mvh
Alex Christensen