Hvad er en sportsvogn??
Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 22:26

Jeg jeg kastede dette spørgsmål op, sikrede jeg mig at det ikke lige har
været diskuteret...

http://tinyurl.com/4o8dw

.... det var ikke lige det, der blev diskuteret.

Man kunne spørge efter den (proto)typiske sportsvogn, i min begrebsverden
ville det nok være noget i retning af denne her:

http://www.mscc.org.uk/Brian%20concentrates%20in%20Morgan.JPG

eller den her:

http://www.volny.cz/autosalony/zeneva2000/Morgan%20Aero%208-2.jpg

Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

--
Per Wildau
psykolog@perwildau

Fra : Olesen

Dato : 07-01-05 22:44

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen ?

En GT-40 naturligvis, bilen, som
satte en stopper for Ferraris succes
i Le Mans i 60'erne.

Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 22:55

"Olesen" sprak:

> En GT-40 naturligvis, bilen, som
> satte en stopper for Ferraris succes
> i Le Mans i 60'erne.

Mener du at det er den typiske sportsvogn??

Den var vist ikke tænkt som sådan en, selv om der kører nogle på gaden nu.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 22:48

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg jeg kastede dette spørgsmål op, sikrede jeg mig at det ikke lige har
> været diskuteret...

> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

For mig er det en bil hvor der er den korrekte afsteming mellem motorkraft
og køreegenskaber - noget hen i retningen af en Elise... eller en Catham
Super 7....

> --
> Per Wildau

Lars B

Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 22:57

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og køreegenskaber - noget hen i retningen af en Elise... eller en Catham

Men kunne man ikke tænke sig at fx Golfen (GTI) havde det - ville man så
kunne kalde det en sportvogn???

Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 23:36

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Men kunne man ikke tænke sig at fx Golfen (GTI) havde det - ville man så
> kunne kalde det en sportvogn???

Hmm, jeg kan godt se hvor du vil hen :)

Men, at skrive "Jamen, den skal være åben - den skal være en bil man tager
på - man skal sidde lavt" osv. så kan man sikkert også finde biler man
alligevel ikke ville kalde "sportsvogn"...

> Per

Lars B

Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 23:43

> [...]
> på - man skal sidde lavt" osv. så kan man sikkert også finde biler man
> alligevel ikke ville kalde "sportsvogn"...

Netop

Og hvis man sagde: "Den har fire hjul og kaleche",
så ville en barnevogn være en sportsvogn!

Iøvrigt er jeg enig med dig i at Caterham Super Seven er en sportsvogn

http://www.allsportauto.com/photoautre/caterham/super_7/2003_caterham_super_7_04_m.jpg

Per

Fra : Claus Fabritius

Dato : 08-01-05 03:04

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

> Men kunne man ikke tænke sig at fx Golfen (GTI) havde det - ville man så
> kunne kalde det en sportvogn???

En Golf GTi er ikke en sportsvogn. Det er en "hot-hatch".

En "rigtig" sportsvogn er 2dørs, lav og har motor og undervogn der er sat op
med mere hensyn til præstationer end komfort. Det kunne fx være en Ferrari
360 for at tage noget nutidigt.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 12:29

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> op
> med mere hensyn til præstationer end komfort. Det kunne fx være en Ferrari

- eller den her:

http://www.off-road.com/race/2000sf250/gallery/race/DSC_0126.jpg ?

Per

Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 22:58

> [...]
> og køreegenskaber - noget hen i retningen af en Elise... eller en Catham

Elisen ville jeg også kalde en typisk sportsvogn

Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 23:05

> [...]
>
> http://www.volny.cz/autosalony/zeneva2000/Morgan%20Aero%208-2.jpg
>
> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

Det er da den Porsche 911 Carrera 4 2004 som jeg kørte en hel dag. Enhver
drenger*vs drøm. Lavet til at køre hurtigt og stadig ligge godt på vejen.
Men ellers ser den Morgan da også fiks ud (havde det ikke været for ham der
er faldet ned fra månen).
Man kunne også sige alt andet end diesel er der lidt sport over

--
Tom

Fra : Per Wildau

Dato : 07-01-05 23:32

> [...]
> der er faldet ned fra månen).
> Man kunne også sige alt andet end diesel er der lidt sport over

Nu findes der jo mange lækre biler, som man ikke kan kalde sportsvogn, fx
min Xantia.

Hvis man nu tænkte sig at man tegnede en stor cirkel på en stor
parkeringsplads, så kunne man jo tænke sig, at de biler som man mente var
'mest sportsvogn' stod i centrum, og jo mindre sportsvogn de var jo længere
væk fra centrum kunne man anbringe dem. Efter min mening skulle Porsche 911
Carrera, hvor hurtig og lækker den end er stå lidt længere væk fra centrum
end fx Morgan, Lotus seven og Elise.

En truck som Chevrolet SSR ville jeg anbringe /langt væk/ fra centrum.

Men der er en gråzone, hvor det ikke er til at sige, om en bil er en
sportsvogn eller ej.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 23:37

> [...]
> Porsche 911 Carrera, hvor hurtig og lækker den end er stå lidt længere væk
> fra centrum end fx Morgan, Lotus seven og Elise.

Hvis du så TopGear i sidste uge så havde de en opsumering af ALLE deres
sportsvogne i 2004. Der var både Ferrari, Jaguar, Kõenigsegg, Smart Brabus,
Aston Martin og et hav af andre lækre biler.
Vinderen blev Porsche 911 GT3 som var lige så hurtig som nr 2. Forskellen
var bare at testen af Porsche foregik på VÅD bane. Det fortæller lidt om
køreegenskaberne og motorkraften, når den sætter alt andet til dørs.
Har var nærmest hysterisk/euforisk da han kørte bilen i Topgear

Den jeg prøvede var også den ultimativ vildeste bil jeg har siddet i
http://www.bilgalleri.dk/uploads/132267.jpg

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 23:45

KLIP

> Den jeg prøvede var også den ultimativ vildeste bil jeg har siddet i

Det er båre sukkertøj.

Hvornår skal vi hente en hver...... uden told og moms...?...

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 23:49

> KLIP

> Det er båre sukkertøj.
>
> Hvornår skal vi hente en hver...... uden told og moms...?...

Har ikke engang råd til den uden told og moms

Så forresten den stod til 1.8 mil Kr på danske plader i bilrevyen 2005 (den
billigste Porsche)........Det er da for vildt

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 23:52

KLIP

http://makeashorterlink.com/?U2D51513A

> Så forresten den stod til 1.8 mil Kr på danske plader i bilrevyen 2005
> (den billigste Porsche)........Det er da for vildt

Så skal du bare se, hvad en rigtig peppet GT3-motor koster:

http://makeashorterlink.com/?T2F52413A

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-05 23:59

On Sat, 8 Jan 2005 23:51:55 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>KLIP

>http://makeashorterlink.com/?U2D51513A

>Så skal du bare se, hvad en rigtig peppet GT3-motor koster:

Een forstår ikke at det kan være et problem for en grosserer i
dippedutter og dingenoter, og så fra Vejle-kanten? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 00:03

KLIP

> Een forstår ikke at det kan være et problem for en grosserer i
> dippedutter og dingenoter, og så fra Vejle-kanten? *LOL*

Det ville det heller ikke være, hvis blot jeg kunne være ansat i et
udenlandsk selskab og skattereglerne for slige medarbejdere blev
ændret..)

Jeg ville dog ikke vælge en GT3.

Den er ikke komfortabel.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 00:13

> [...]
>
> Det ville det heller ikke være, hvis blot jeg kunne være ansat i et
> udenlandsk selskab og skattereglerne for slige medarbejdere blev

Jo da (når man først er kommet ind). Dens PASM affjedring virker kanon godt,
lige fra brosten, kantsten til flad motorvej. Servo går også rigtig let og
precis. Den har fuldautomatisk klima og alverdens information som endda
bliver talt til dig med en blid kvindestemme
Eneste anke er at sæderne ikke kan stilles i højden, men det kan nok ikke
være anderledes når bilen skal være så lav. Ja det gør så også at man ikke
skal være plaget af gigt når man skal ud af bilen

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 00:15

KLIP

> [...]
> være anderledes når bilen skal være så lav. Ja det gør så også at man ikke
> skal være plaget af gigt når man skal ud af bilen

De kloge siger ellers den har komfort ala et bræt og sæderne er af kulfiber
uden nogen form for "affjedring".

Jeg kunne snildt nøjes med en 996 4S Targa Turbo...mit das ganze
mollevitten..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 00:25

> KLIP

> De kloge siger ellers den har komfort ala et bræt og sæderne er af
> kulfiber uden nogen form for "affjedring".

Nej det er noget der ligner/er Recaro sæder som er formet til kroppen. De er
100% iorden
Jeg kørte også en del rundt i hamborg med den og kom over brosten som den
klarede uden at noget som helt raslede i bilen og man kunne dårligt mærke
det i bilen. Så det må være 911'er til lukkede baner som er ukomfortable.

> Jeg kunne snildt nøjes med en 996 4S Targa Turbo...mit das ganze
> mollevitten..

Ja, det er ikke for tøsenjungen at lukke op for sådan en. Synes de ægte 275
Km/t gik ganske snildt så turbo versionen må da være helt ustyrlig.
Men klaphattene i T&S kan åbenbart ikke lide den siden de lægger så mange
nummerpladeomkostninger oveni.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 00:29

KLIP

> Nej det er noget der ligner/er Recaro sæder som er formet til kroppen. De
> er 100% iorden

O.k., jeg har så kun set den i den optimerede udgave.

Der er den fyldt med kulfiber, hvilket du også kan få til gadebrug.

Porsche praler jo netop af, den er en banebil til gadebrug.

> Ja, det er ikke for tøsenjungen at lukke op for sådan en. Synes de ægte
> 275 Km/t gik ganske snildt så turbo versionen må da være helt ustyrlig.

Hvis ikke, må "man" jo gribe hertil:

http://www3.porsche.de/german/deu/accessories/exclusive/default.htm

> Men klaphattene i T&S kan åbenbart ikke lide den siden de lægger så mange
> nummerpladeomkostninger oveni.

Du ved vist ikke, hvad det koster at standse en dansk nummerplade ud for
derefter også male den...

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 00:02

> KLIP

> http://makeashorterlink.com/?U2D51513A

Leasing? Er det noget med at jeg skal have firmaet til at give mig lidt
fryns

> Så skal du bare se, hvad en rigtig peppet GT3-motor koster:
>
> http://makeashorterlink.com/?T2F52413A

hehe, den kunne være sjov at få i mondeo'en, men jeg vil ikke engang vide
hvad et tændrør koster til sådan en.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 00:05

KLIP

> Leasing? Er det noget med at jeg skal have firmaet til at give mig lidt
> fryns

Jep, eller smid udbetalingen og afgør resten i (den tyske) byret..

> hehe, den kunne være sjov at få i mondeo'en, men jeg vil ikke engang vide
> hvad et tændrør koster til sådan en.

Vel det samme som et 20.000 km eftersyn...

--
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 18:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

KLIP

> men jeg vil ikke engang vide hvad et tændrør koster til sådan en.

Så skal du ikke læse dette :
Tænkepause
..
..
..
..
..
..
? 106.15
http://mindovermotorsports.zoovy.com/category/ignition
--
Møller

Fra : Per Wildau

Dato : 09-01-05 11:11

[..]

> [...]
> var bare at testen af Porsche foregik på VÅD bane. Det fortæller lidt om
> køreegenskaberne og motorkraften, når den sætter alt andet til dørs.

Jo jo.

Hvis en fe ville forære mig en sportsvogn, tror jeg at jeg ville vælge
verdens dyreste, sælge den og købe en Porche

Med boxermotor vel og mærke.

Per

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-05 09:06

Per Wildau wrote:

> Hvad er en sportsvogn??

IMHO er en sportsvogn en bil, som er lavet udelukkende med tanke på at have
det sjovt.
Ikke noget med 3987 liters bagagerum, sædevarme, hængetræk, kopholder,
Navigation osv.
Hovedvægten af designet/opbygningen er lagt på "sjov" og ikke på "nytte".
Om det så drejer sig om en Triumph Spitfire eller en Ferrari Enzo, det er i
og for sig ligegyldigt, de er begge sportsvogne i mine øjne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 09:22

> IMHO er en sportsvogn en bil, som er lavet udelukkende med tanke på at
have
> det sjovt. Hovedvægten af designet/opbygningen er lagt på "sjov" og ikke
på "nytte".

Jep -> www.kerbeck.com/2005_gallery.html

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-05 12:06

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Om det så drejer sig om en Triumph Spitfire eller en Ferrari Enzo, det er i
> og for sig ligegyldigt, de er begge sportsvogne i mine øjne.

Æv, det har jeg jo også lige skrevet, blot 3 timer senere..

Lad mig så, i vanlig stil, "væve" lidt på emnet..

Med "vores" definition han man også forklaringen på hvorfor en
Porsche 911 er mere sportsvogn end en Porsche Cayenne - i Cayennen
har man jo indbygget alt muligt praktisk, såsom bagsæder,
bagageplads og andet der ikke har en skid med "smil på læben" at
gøre - det er man lykkeligt fri for i 911'eren, i den er der kun
ting der gør bilen sjovere..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 12:26

> [...]
> Om det så drejer sig om en Triumph Spitfire eller en Ferrari Enzo, det er
> i og for sig ligegyldigt, de er begge sportsvogne i mine øjne.

Jeg foresætter som djævelens advokat

Så du mener at de som har designet bilen alene har haft det for øje at det
"er en bil for sjov"?
Intet bagagerum, sædevarme, hængetræk, kopholder, navigation...
Det forekommer mig heller ikke at være nok.

Er det her en sportsvogn?

http://www.queensland-europe.com/qos/qos-Bilder/180.jpg

.... Den kan vist godt leve op til de egenskaber du lister op.

Der må være andre eksempler, som kan leve op til egenskaberne, jeg kan ikke
lige komme på flere.

Per

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-05 16:31

Per Wildau wrote:

> Er det her en sportsvogn?
>
> http://www.queensland-europe.com/qos/qos-Bilder/180.jpg
>
> ... Den kan vist godt leve op til de egenskaber du lister op.

Det synes jeg ikke den kan. For det første kan der sættes
spørgsmål ved om den overhoved er designet med henblik på sjov? På
mig virker sådan en Minimoke som resultatet af spørgsmålet
"Hvordan laver vi en bil der er lige så lille og praktisk at
manøvrere rundt med som en Mini, men som samtidigt er bedre egnet
til de varme himmelstrøg hvor vi har brug for bilen?" Den
ligefremme løsning er, at skrælle en Mini og iføre den en bikini.
For mig at se er det en ganske formålspræget og praktisk bil til
den opgave den nu engang er designet til at løse. At den så måske
også er sjov at køre er mere en tilfældighed.

Havde du i stedet vist et billede af en Beach Buggy, så havde du
været på sporet af en formålsbygget funcar hvor det praktiske helt
klart har stået i baggrunden.

Dit billede viser for øvrigt også at en Minimoke må kaldes en
praktisk bil, den kan transportere 4 personer og tilsyneladende
også en bunke bagage.

> Der må være andre eksempler, som kan leve op til egenskaberne, jeg kan ikke
> lige komme på flere.

Ked af at sige det, men jeg synes endnu ikke du er kommet med et..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 23:26

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> også en bunke bagage.

> Ked af at sige det, men jeg synes endnu ikke du er kommet med et..

Måske findes der en - hvem ved

Under alle omstændigheder ville jeg kunne komme med en, hvor du ville komme
på den hvis jeg spurgte:

"hva så den her, er det en sportsvogn?"

Og vi kan ikke bare opgive, kaste os ud i den totale ensomhed ved at sige,
at det er op til den enkelte, hvad den enkelte nu engang måtte synes.

Per

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-05 20:59

Per Wildau wrote:

> Jeg foresætter som djævelens advokat
>
> Så du mener at de som har designet bilen alene har haft det for øje
> at det "er en bil for sjov"?

Ja ja, du er jo en sand mester i misfortolkninger
Nu kan ordet sjov jo fortolkes på mange måder, men i denne sammenhæng
(sportsvogne) er det jo netop det sjove ved at køre bil, jeg mener.

> Intet bagagerum, sædevarme, hængetræk, kopholder, navigation...
> Det forekommer mig heller ikke at være nok.
>
> Er det her en sportsvogn?
>
> http://www.queensland-europe.com/qos/qos-Bilder/180.jpg

Hmm, jeg synes nu den falder lidt ved siden af dit eget udsagn "Intet
bagagerum"

Fra : Per Wildau

Dato : 09-01-05 11:21

> [...]
> (sportsvogne) er det jo netop det sjove ved at køre bil, jeg mener.

> Hmm, jeg synes nu den falder lidt ved siden af dit eget udsagn "Intet

LOL

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 18:32

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> wrote in message
> Er det her en sportsvogn?
>
> http://www.queensland-europe.com/qos/qos-Bilder/180.jpg

Det må det være:
den er fyldt op med sportstasker.
--
Møller

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 22:45

Møller wrote:
> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> wrote in message

> Det må det være:
> den er fyldt op med sportstasker.

LOL Per

Fra : Christian

Dato : 08-01-05 11:03

:

> http://www.mscc.org.uk/Brian%20concentrates%20in%20Morgan.JPG
>
> eller den her:
>
> http://www.volny.cz/autosalony/zeneva2000/Morgan%20Aero%208-2.jpg
>
> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

man tager feks. en ford fiesta undervogn propper andre skærme,døre og
større motor i den, flår bagsædet du...plus et nyt navn 'puma',-vupti den
kan sælges for meget mere...

samme gælder en Corsa....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-05 11:57

Per Wildau wrote:

> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

En bil hvor begreber som fornuft og anvendelighed er totalt
tilsidesat til fordel for at give føreren af vognen størst muligt
smil på læben..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 12:33

> En bil hvor begreber som fornuft og anvendelighed er totalt
> tilsidesat til fordel for at give føreren af vognen størst muligt
> smil på læben..

Hvad med den her:

http://guardian.curtin.edu.au/cga/art/car.jpg

LOL

Per

Fra : Mar10n

Dato : 08-01-05 14:25

>Hvad med den her:
>
>http://guardian.curtin.edu.au/cga/art/car.jpg

Jeg håber dælme det er en pigebil

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-05 16:51

Per Wildau wrote:

> Hvad med den her:
>
> http://guardian.curtin.edu.au/cga/art/car.jpg

Ja, hvorfor egentlig ikke? Spørgsmålet er så om formen har vundet
over funktionen, om smilet kommer på grund af designet eller om
det kommer pga. måden den kører på?

Check <http://www.motor-talk.de/t466147/f40/s/thread.html>, det
indslag ca. halvvejs nede der hedder Carver. Jeg synes den er et
rigtigt godt eksempel på en sportsvogn, også selv om vi kan
debattere om den er "bil nok" til at være det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 23:21

> [...]
> rigtigt godt eksempel på en sportsvogn, også selv om vi kan
> debattere om den er "bil nok" til at være det..

Hmmm, jeg kan ikke få det til at køre...

Men det er noget med 'prototypisk', en prototypisk sportsvogn - og jeg mener
ikke prototype som en slags forsøgsbil. Det er et begreb fra psykologien.

Der er tale om en 'klasse' af biler fx 'lastbil' eller 'sportsvogn'. Og i
psykologien kalder man det medlem af en klasse som deler flest egenskaber
med andre er det prototypiske eksemplar.

Men kan undersøge det ved at forsøgspersoner svarer 'sandt' eller 'falsk'
når de får vist et billede og så måler man hvor længe de er om at svare. Det
rødkælk er en fugl« end de gør ved udsagnet »en pingvin er en fugl«.

Hvis man skulle finde den 'prototypiske' sportsvogn, skulle man vise
billeder af sportsvogne og måle reaktionstiderne. Den som så havde den
korteste reaktionstid ville være den mest typiske sportsvogn.

Men problemet er stadig det der med at der er 'uldne' grænser. Ude i kanten
findes der nogle biler hvor det ikke er til at sige om der er tale om en
sportsvogn eller en 'ikke sportsvogn'.

Per

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-05 00:48

Per Wildau wrote:

> Hmmm, jeg kan ikke få det til at køre...

Okay, det er sådan en fætter her <http://www.carver.nl/home.htm>,
udelukkende lavet til underholdning og begge
studieværter/testkørere er ellevilde og kalder den det sjoveste de
har kørt..

[snip af reaktionstider og blækklatter]

> Men problemet er stadig det der med at der er 'uldne' grænser. Ude i kanten
> findes der nogle biler hvor det ikke er til at sige om der er tale om en
> sportsvogn eller en 'ikke sportsvogn'.

Selvfølgelig er grænserne uldne. I modsætning til andre forslag i
tråden på en definition, vil jeg netop ikke låse mig fast på at en
sportsvogn skal være lav, høj, krafig eller uden bagagerum. Mit
bud går på, at se på formålet med en bil når man skal vurdere om
det er en sportsvogn eller ej. En sportsvogn er for mig en bil,
hvor hovedformålet med at konstruere den har været at den skulle
være skæg at køre i. Meget ofte vil det betyde at man har skåret
overflødigheder som fx. bagsæder fra, men det er ikke et absolut
krav at det ikke kan være en sportsvogn hvis den har mere end 2
sæder. At skære taget af er også et godt fif, da den tættere
kontakt med vind og vejr er en oplagt måde at give en mere intens
køreoplevelse - men igen er det ikke et krav.

Du skrev noget om, at hvis man parkerede biler efter hvor
"sportsvognsagtige" de var, så tror jeg man ville opleve at jo
mere praktiske og hverdagsanvendelige bilerne er, des længere fra
"sportsvognscentrum" ville de befinde sig. I centrum ville man
have biler som Super Seven, Morgan, Pagani Zonta og den slags
biler der dybest set ikke har nogen videre praktisk anvendelse -
deres primære formål er at give størst mulig køreoplevelse..

<http://www.bowler-offroad.com/> sådan en fætter vil jeg kalde en
sportsvogn, den er klart lavet for at give et køremæssigt kick og
har egentlig ikke ret meget anden anvendelse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 09-01-05 11:56

"Thomas Strandtoft" sprak:

> [...]

> det er en sportsvogn eller ej. En sportsvogn er for mig en bil,
> hvor hovedformålet med at konstruere den har været at den skulle

Men nu fx en Lotus Seven, jeg er sikker på at jeg ville synes at den var
skæg at køre i, men min mor ville bestemt ikke være enig med mig - hun ville
hade den

> [...]
> kontakt med vind og vejr er en oplagt måde at give en mere intens
> køreoplevelse - men igen er det ikke et krav.

Jeg er ikke sikker på at du har ret i det - måske når gælder det værktøj.
Finder man en flintesten som ligner en flinteskraber fra stenalderen, så er
det kun en flinteskraber hvis der har siddet en stenaldermand og tildannet
den til at skrabe med. Hvis det ikke er tilfældet er det bare en flintesten
som ligner en flinteskraber.

'Bilen som værktøj' er en praktisk bil, en sportsvogn er ikke sådan en, den
er et eller andet andet, også noget med æstetik.

> [...]
> biler der dybest set ikke har nogen videre praktisk anvendelse -
> deres primære formål er at give størst mulig køreoplevelse..

Fint nok, så er du i gang med at lave en prognose på udfaldet af denne
øvelse.

Men sagen er at det der med cirklen og parkeringspladsen er ikke nok. Dels
vil det være svært at afgøre hvilke biler der ligner den som står i midten,
dels er en bil nød til at være enten en sportsvogn eller en 'ikke
sportsvogn'. Den kan ikke være begge dele, som sagt en skovl er enten en
skovl eller en 'ikke skovl'.

Vanskelighederne bliver lidt mindre hvis man indser at et begreb er nød til
at referere til et netværk af andre begreber som refererer til en 'teori'.

At kalde noget for en sportsvogn er at anbringe den i en teori om biler i
almindelighed og sportsvogne i særdeleshed. Det vil sige at den kører
hurtigt osv osv (alt det vi allerede har haft fat i).

Begreberne har vi mange steder fra, fra skolen fra den kultur vi er vokset
op i osv.

> <http://www.bowler-offroad.com/> sådan en fætter vil jeg kalde en
> sportsvogn, den er klart lavet for at give et køremæssigt kick og
> har egentlig ikke ret meget anden anvendelse..

Sådan en bil ville jeg aldrig kalde en sportsvogn.

Jeg er kommet til at tænke på at min yndlingslejetøjsbil som dreng var en
Austin Healey.

http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/425/

Det ville nok være en af de bilen jeg ville anbringe i centrum.

--
Per Wildau
psykolog@perwildau

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 14:30

Per Wildau wrote:

> [...]
> dels er en bil nød til at være enten en sportsvogn eller en 'ikke
> sportsvogn'. Den kan ikke være begge dele, som sagt en skovl er enten en

Men en skovl kan godt bruges som hammer. Hvorimod det er noget
besværligt at grave med en hammer.

Men hvis man så har en 4-dørs 'familiebil' der kører fra de fleste
andre, hvad har man så?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Per Wildau

Dato : 09-01-05 14:39

"Finn Guldmann" sprak:

> [...]
> at grave med en hammer.
>
> Men hvis man så har en 4-dørs 'familiebil' der kører fra de fleste andre,

En hurtig familiebil?

Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 15:08

Per Wildau wrote:

> En hurtig familiebil?

Yes.
4 dørs, konventionel bagagerum, plads til voksne mennesker på bagsædet,
'tog' 95% af alle andre biler i rullende optræk.

Noget der ringer?

Fra : Per Wildau

Dato : 09-01-05 15:19

Finn Guldmann wrote:

> Yes.
> 4 dørs, konventionel bagagerum, plads til voksne mennesker på
> bagsædet, 'tog' 95% af alle andre biler i rullende optræk.
>
> Noget der ringer?

Ikke rigtigt...

Den her: The 552-horsepower Bentley Continental GT,
described as the world's fastest family car with a top speed of 190 m.p.h.?

http://www.fast-autos.com/bconti.html

Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 15:48

Per Wildau wrote:

> Ikke rigtigt...

Hint: "Livet er for kort til lange overhalinger"

> Den her: The 552-horsepower Bentley Continental GT,
> described as the world's fastest family car with a top speed of 190 m.p.h.?
> http://www.fast-autos.com/bconti.html

Mangler der ikke et par døre?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 15:16

> En hurtig familiebil?

Hvad nu hvis der er mere "sport" i den hurtige familiebil, end der er i
sportsvognen..?

RS6+ med 480 hk og firehjulstræk til en "alm familiebil" >< Mazda MX5

Audi: http://www.fantasycars.com/sedans/audi/audi_rs61.jpg

Mazda: http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=1311

(Forstået på de måde, at den ville vinde alle konkurrencer og andre
"bil-sports-ligende" situationer.)

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 15:35

> Hvad nu hvis der er mere "sport" i den hurtige familiebil, end der er i
> sportsvognen..?

> RS6+ med 480 hk og firehjulstræk til en "alm familiebil" >< Mazda MX5

4wd og masser af heste ændrer ikke på at det er en familiecontainer. Den er
ekstremt fed og står meget højt på ønskelisten, men det er stadig "bare en
familiebil. Trods status som familiebil ville jeg dog stadig vælge den frem
for mange sportsvogne.

Om Mazdaen er en sportsvogn synes jeg kan diskuteres. Den er en fin lille
soft top med gode køreegenskaber, men om det er en decideret sportsvogn ved
jeg ikke. Den er faktisk et rigtigt godt eksempel på en bil i grænseområdet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 16:02

> [...]
> ekstremt fed og står meget højt på ønskelisten, men det er stadig "bare en
> familiebil. Trods status som familiebil ville jeg dog stadig vælge den

Men kan man adskille det, som "sport for biler" består af, fra en
sportsvogn..?

Og kan man sige, at en bil, der kan det der med "sport for biler" ikke er en
sportsbil/vogn..?

Kan man sige, at en sportsvogn i dag ikke nødvendigvis ligner en sportsvogn
fra "for mange år siden" (dengang sportsvogne som regel altid lignede
sportsvogne), og at man derfor ikke længere kan sige, hvordan en sportsvogn
ser ud..?

Og endelig - kan man sige, at der måske er TO ting: "Sportsvogne" og så "de
flestes opfattelse af hvordan en sportsvogn ser ud" - og at der måske ikke
er lighed mellem de to ting..?

For eksempel mener jeg jo, at der er mindst to betydninger af "sportsvogn".

Den tekniske-sproglige, der læner sig op ad det målbar - (KAN den køre
hurtigt/sportsligt?)

Det anvendt-sproglige, der læner sig op af de flestes opfattelse - (LIGNER
den en, der er hurtig/sportslig?)

Det her er for eksempel en udpræget sportsvogn - men den ligner ikke een..:

http://www.mcarsweb.com/renault/espacef1.htm

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 17:40

Jan W Nielsen wrote:

> Det her er for eksempel en udpræget sportsvogn - men den ligner ikke een..:
> http://www.mcarsweb.com/renault/espacef1.htm

Hvor kan man få fat i sådan en?
Og sælges den for 'menneskepenge'?

Lidt mere anonym i farven, og nogle andre fælge, så ville den være god
som "Brian-killer".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 20:45

> Hvor kan man få fat i sådan en?

He-he.. Lige ind med et par barnestole - så dur det..

> Lidt mere anonym i farven, og nogle andre fælge, så ville den være god som
> "Brian-killer".

Det tror jeg på..

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-05 19:42

Per Wildau wrote:

> Men nu fx en Lotus Seven, jeg er sikker på at jeg ville synes at den var
> skæg at køre i, men min mor ville bestemt ikke være enig med mig - hun ville
> hade den

Din mors mening om bilen har ikke noget med sagen at gøre, det er
heller ikke relevant hvad jeg mener om bilen. Det jeg skriver er,
at man skal kigge på hvilke hensyn der blev taget da bilen blev
konstrueret. Har udviklerne været styret af marketingafdelingens
krav om plads til golftasker og benzinøkonomi eller har de kunnet
koncentrere sig om at lave noget underholdende?

Prøv at tage de biler du mener er sportsvogne og sammenlign med de
punkter der kommer her:

1) Har køreegenskaberne været en prioritet i designfasen eller er
de overladt til "tilfældigheder"?
2) Har motorlyden været en prioritet i designfasen eller er den
overladt til "tilfældigheder"?
3) Har bagagerummets størrelse været en prioritet i designfasen
eller er det overladt til "tilfældigheder"?
4) Har benzinøkonomien været en prioritet i designfasen eller er
den overladt til "tilfældigheder"?
5) Har antallet af kopholdere været en prioritet i designfasen
eller er de overladt til "tilfældigheder"?
6) Har komfort været en prioritet i designfasen eller er den
overladt til "tilfældigheder"?

Mit bud er, at de biler du mener er rigtige sportsvogne
overvejende vil ramme plet ved punkt 1 og 2, mens de øvrige
punkter ikke rigtigt har været aktuelle i designfasen - har jeg
ret? En Super Seven er vel rendyrket 1'er. En Ferrari Enzo er et
mix af 1 og 2. En Toyota Yaris er 3,4,5 og 6. Kan du se hvor jeg
vil hen?

> Fint nok, så er du i gang med at lave en prognose på udfaldet af denne
> øvelse.

Jeg er igang med at prøve at opstille nogle opjektive
betragtninger til dit spørgsmål i subj.

> Begreberne har vi mange steder fra, fra skolen fra den kultur vi er vokset
> op i osv.

De subjektive definitioner, ja. Jeg prøver at lave noget objektivt
ved at kigge på formålet med at lave bilen..

> Jeg er kommet til at tænke på at min yndlingslejetøjsbil som dreng var en
> Austin Healey.
>
> http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/425/
>
> Det ville nok være en af de bilen jeg ville anbringe i centrum.

Den rammer da også mit punkt 1 og 2 helt fint, faktisk virker det
ikke som om designerne har brugt krudt på ret meget andet end
køreegenskaber og lyd. Ja, en Healey har et bagagerum og et
handskerum, men er der nogensinde nogen der har interesseret sig
for dem eller er de der bare ved en tilfældighed?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 20:52

> Det jeg skriver er,
> at man skal kigge på hvilke hensyn der blev taget da bilen blev
> konstrueret.

Jeg synes, det bør komme an på "bilen i sig selv" - og ikke alle mulige
andre ting.

Der er efter min mening to ting, der kan berettige en titel som sportsvogn:

1) Den LIGNER en sportsvogn - (alle genkender den som en "sportsvogn")

- eller:

2) Den ER en sportsvogn - (den sparker røv på en bane ift de fleste andre
biler)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 15:54

Jan W Nielsen wrote:

> 1) Den LIGNER en sportsvogn - (alle genkender den som en "sportsvogn")

A: Hvad er en sportsvogn?
B: Det er en bil der ligner en sportsvogn!

Er det ikke et lidt tyndt svar??

> 2) Den ER en sportsvogn - (den sparker røv på en bane ift de fleste andre
> biler)

Det kalder jeg en racer. DTC bilerne er fx. temmeligt overlegne på
bane, men sportsvogne synes jeg ikke de er..

Kan du finde en eller flere fællesnævnere for de biler "alle
genkender som sportsvogne"??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 16:47

> A: Hvad er en sportsvogn?
> B: Det er en bil der ligner en sportsvogn!
> Er det ikke et lidt tyndt svar??

Nøø - det er blot en simpel analyse af ordets mulige betydninger. Er der en
tredje vej, der ikke kan ligge under de to..?

> Det kalder jeg en racer. DTC bilerne er fx. temmelig overlegne på
> bane, men sportsvogne synes jeg ikke de er..

En racer er en mere rendyrket sportsvogn.

> Kan du finde en eller flere fællesnævnere for de biler "alle
> genkender som sportsvogne"??

Det vil bero på en sproglig empirisk analyse - men dén side, tror jeg I har
været inde på i denne tråd.

Vil du gerne have at vide, hvordan man rent praktisk ville undersøge den
slags..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 23:03

Jan W Nielsen wrote:

> En racer er en mere rendyrket sportsvogn.

Det er jeg så ikke enig i, se mit svar til Finn.

> Vil du gerne have at vide, hvordan man rent praktisk ville undersøge den
> slags..?

Næh, det er jeg ret ligeglad med, jeg vil hellere vide hvad du
mener gør en bil til en sportsvogn.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 18:15

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> bane, men sportsvogne synes jeg ikke de er..
> Kan du finde en eller flere fællesnævnere for de biler "alle

Bør definitionen på en 'sportsvogn' ikke begynde med at bilen er bygget
til sport?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 22:58

Finn Guldmann wrote:

> Bør definitionen på en 'sportsvogn' ikke begynde med at bilen er bygget
> til sport?

Det er et godt spørgsmål. I gamle dage skruede man skærmene af
gadebiler og brugte dem til at køre ræs med i weekenden. Efter
ræset monterede man skærmene igen og kørte hjem. En sportsvogn var
altså både en banebil og en bil til trafikbrug.

I dag fungerer det ultrasjældent på den måde, nu har man en bil
til trafikken og en anden til banekørsel. Den traditionelle
sportsvogn bruges derfor ikke længere til motorsport, men oftest
kun til kørsel i trafikken. Hvis man skal være konkurrencedygtig
på motorbanerne er det ikke længere nok at stille op med en let
modificeret gadebil, man har brug for en bil der er skræddersyet
til banekørsel, en racerbil.

Så måske er det ikke længere aktuelt at sige at en sportsvogn er
en bil bygget til sport, den opgave varetages jo idag af
racerbiler?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 00:12

Thomas Strandtoft wrote:

> Din mors mening om bilen har ikke noget med sagen at gøre, det er
> heller ikke relevant hvad jeg mener om bilen.

Når jeg nævner min mor, er det for at få min pointe frem, og jeg synes at
det vigtigt nok hvad både du og min mor mener
- og i øvrigt også hvad gruppen mener og de er da kommet med en række gode
bud. Nogen har ovenikøbet godt vidst hvor jeg ville hen.

> [...]
> krav om plads til golftasker og benzinøkonomi eller har de kunnet
> koncentrere sig om at lave noget underholdende?

Der var vel nogen som engang begyndte, at kalde en bestemt slags biler som
dukkede op for "sportsvogn". Det kunne være spændende om nogen kendte
sportsvognens historie. Jeg ville tro at det skete i England, at man på et
tidspunkt begyndte at fremstille "sportscars for the upperclass."
Det er vel ikke sket på den måde at en eller anden sagde: "I am going to
make a sportscar", og alle så forbløffet på ham og udbrød: "A sportscar,
Sir???"
Det er vel nok sket lige så stille, og begrebet "sportscar" er dannet
nogenlunde samtidigt.

> [...]
> ret? En Super Seven er vel rendyrket 1'er. En Ferrari Enzo er et
> mix af 1 og 2. En Toyota Yaris er 3,4,5 og 6. Kan du se hvor jeg

Jeg ville nok formulere mig lidt anderledes, men jeg er vel ikke uenig.

> Jeg er igang med at prøve at opstille nogle objektive
> betragtninger til dit spørgsmål i subj.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med det. Det objektive er vel ikke andet end
det jeg, du, gruppen og andre kan blive enige om.

> De subjektive definitioner, ja. Jeg prøver at lave noget objektivt
> ved at kigge på formålet med at lave bilen..

Man kunne kalde historien objektiv, for så vidt det kunne dokumenteres at
konstruktøre ytrede: "I am going to make a sportscar", sandt nok.
Interessant nok er der nogen som synes det er sjovt helt at ændre en bils
formål, fra fx at være en pickup til at være noget man kunne argumentere for
var en sportvogn. Konstruktøren har altså tænkt en vogn som en varevogn og
så kommer der nogle gadedrenge og piller det hele fra hinanden, og laver en
racer ud af den, en racer som ovenikøbet er dekoreret som en altertavle. Den
kunne så stå lidt længere væk fra cirklens centrum (se ovenfor).

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 00:24

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel nok sket lige så stille, og begrebet "sportscar" er dannet
> nogenlunde samtidigt.

This is the classic interpretation of what a sportscar is, and any such car
could rightly be considered a sportscar. We live in an age where we have
super high-performance four doors and this blurs the context somewhat.
<<<<<<

--
Bjørn J.

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 12:17

BJ wrote:
> [...]
> such car could rightly be considered a sportscar. We live in an age
> where we have super high-performance four doors and this blurs the

Jeg tror det ender med, at vi kunne lave en bedre deffinition ved at
analysere denne tråd.

Per

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 12:21

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror det ender med, at vi kunne lave en bedre deffinition ved at
> analysere denne tråd.

Det er jeg ikke i tvivl om, men jeg mener stadig, det er engelskmændene, der
har opfundet udtrykket 'sportscar' og som sådan må en engelsk ordbog vel
være rigtig i sin definition..?

--
Bjørn J.

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 13:03

BJ wrote:
> [...]
> engelskmændene, der har opfundet udtrykket 'sportscar' og som sådan
> må en engelsk ordbog vel være rigtig i sin definition..?

agreed!

Per

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 16:20

BJ wrote:

> Det er jeg ikke i tvivl om, men jeg mener stadig, det er engelskmændene, der
> har opfundet udtrykket 'sportscar' og som sådan må en engelsk ordbog vel
> være rigtig i sin definition..?

Ordbøger er lavet af sprogkyndige, ikke nødvendigvis nogen der
aner et suk om biler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 16:48

> Ordbøger er lavet af sprogkyndige, ikke nødvendigvis nogen der
> aner et suk om biler..

Men hvis man vil undersøge, hvad "en sportsvogn er", så ER det et sprogligt
spørgsmål...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 22:35

Jan W Nielsen wrote:

> Men hvis man vil undersøge, hvad "en sportsvogn er", så ER det et sprogligt
> spørgsmål...

Et sekund er defineret som varigheden af 9192631770 perioder af
strålingen af cæsium-133 atomet ved overgang mellem
grundtilstandens to hyperfinstruktur-niveauer, men det er jo ikke
det samme som at det er sådan et sekund "fungerer" i dagligdagen.

Min pointe er, at det godt kan være nogle "sprogkloge" har skrevet
en definition af ordet "sportsvogn" i en ordbog. Andre
"sprogkloge" har måske defineret ordet anderledes i andre
ordbøger. Dansk Sprognævn må være autoriteten når det kommer til
et dansk ord som "sportsvogn", men deres definition er ikke
nødvendigvis en 100% nøjagtig oversættelse af det engelske
"sportscar". Derudover findes der et hav af engelske ordbøger, så
der er masser af muligheder.. Vi kan debattere hvilken ordbog der
er har den bedste definition af ordet "sportscar", men et eller
andet sted vil jeg hellere overlade det til "de sprogkloge"..

Det er i mine øjne langt mere interessant hvad en gruppe
olieindsmurte motorhoveder med duften af brændte dæk i frisk
erindring mener en sportsvogn er, alt andet lige må vi da have
mere forstand på den slags end en flok bogorme..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 22:39

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Et sekund er defineret som varigheden af 9192631770 perioder af
> strålingen af cæsium-133 atomet ved overgang mellem
> grundtilstandens to hyperfinstruktur-niveauer,

Kan du ikke også lige definere "et øjenblik" :) øjenblink, det er måske
individuelt?
--
Møller

Fra : BJ

Dato : 13-01-05 17:48

"Møller" <M@Øl.se> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du ikke også lige definere "et øjenblik" :) øjenblink, det er måske
> individuelt?

Mon han også kan definere en "snæver vending" for os..?

--
Bjørn J.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 13-01-05 23:45

On Thu, 13 Jan 2005 17:47:51 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Mon han også kan definere en "snæver vending" for os..?

Hårnålesving ?

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-05 02:23

BJ wrote:

> Mon han også kan definere en "snæver vending" for os..?

Det må være den der Jeep.

Fra : BJ

Dato : 14-01-05 18:11

KLIP

> Det må være den der Jeep.

Nope ... det er ingen vending.

Jeg ved det nemlig. Jeg fik en snæver vending til min konfirmation..)

--
Bjørn J.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 14-01-05 20:54

On Fri, 14 Jan 2005 18:11:07 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Jeg ved det nemlig. Jeg fik en snæver vending til min konfirmation..)

Sådan en her ?

<http://home19.inet.tele.dk/scorpio1/vending.htm>

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : BJ

Dato : 15-01-05 00:23

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan en her ?
>
> <http://home19.inet.tele.dk/scorpio1/vending.htm>

Jep, min var dog blå....)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 23:14

> [...]
> grundtilstandens to hyperfinstruktur-niveauer, men det er jo ikke
> det samme som at det er sådan et sekund "fungerer" i dagligdagen.

*LOOOOL*

Godt skrevet..!

> Min pointe er, at det godt kan være nogle "sprogkloge" har skrevet
> en definition af ordet "sportsvogn" i en ordbog.

Ja - blandt andet.

> [...]
> erindring mener en sportsvogn er, alt andet lige må vi da have
> mere forstand på den slags end en flok bogorme..

Hvad et givent ord betyder, afhænger af hvordan det bliver brugt - sådan er
det altid.

Hvis man vil have en "overordnet betydning" må man altså se på, hvordan den
"overordnede befolkning" bruger ordet, og dette ville vel egentlig kunne
komme an på en undersøgelse.

Ved siden af den "overordnede betydning", kan man vel sige, at ordet kan
have en "sideordnet betydning".

Her kan man måske forsøge logisk - eller måske filosofisk - at undersøge
ordets sammensætning og historie (etymologi). Dette kan eventuelt give et
andet billede af, hvad "sportsvogn" betyder, end den almindeligt anerkendte.

Det var derfor, jeg indledningsvist skrev, som jeg gjorde.

(Nu håber jeg ikke, at jeg endnu en gang render ind i folk, der
argumentresistent fluks begynder at sige, at det KUN kan betyde EEN ting,
fordi der engang var en eller anden fordrukken motorjournalist, der skrev
det i et blad - ham vil Æ NÆM´LI SKII´E PÅ..!)

)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-01-05 20:39

"Jan W. Nielsen" wrote:

> *LOOOOL*
>
> Godt skrevet..!

Takker.. Det bør dog lige nævnes at det ikke var frit fra
hukommelsen - det kan godt være jeg er nørd, men SÅ nørdet er jeg
nu alligevel ikke..

> [...]
> "overordnede befolkning" bruger ordet, og dette ville vel egentlig kunne

Det er jeg så ikke enig i, der er blandt andet en hel del
computerudtryk som mange mennesker har en mening om uden at det
gør deres mening korrekt. Rigtigt mange mennesker omtaler deres
computer som "en harddisk" - de har "en computer" bestående af
skærm, tastatur, mus og "harddisk". Alligevel er det ikke rigtigt
slået igennem i ordbøgerne..

> [...]
> fordi der engang var en eller anden fordrukken motorjournalist, der skrev
> det i et blad - ham vil Æ NÆM´LI SKII´E PÅ..!)

Som altid er jeg ligeglad med hvad andre mener.. Øj, det lød
forkert..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 11-01-05 20:53

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> computer som "en harddisk" - de har "en computer" bestående af
> skærm, tastatur, mus og "harddisk". Alligevel er det ikke rigtigt

Det hedder en dunk

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 15:29

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder en dunk

Nej, spand!

Fra : John Sahl

Dato : 12-01-05 15:39

Lars B. Jensen wrote:
> Nej, spand!

En spand er dem uden låg!

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 18:42

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> wrote in message

KLIIIP

> Jeg tror det ender med, at vi kunne lave en bedre deffinition ved at
analysere denne tråd.

Det måske derfor at det er en psykolog der har startet tråden, og optrådt
som "djævlens advokat"
--
Møller

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 23:25

Møller wrote:
> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> wrote in message
>
> KLIIIP

> Det måske derfor at det er en psykolog der har startet tråden, og
> optrådt som "djævlens advokat"

Ja nemli'

Per

Fra : Møller

Dato : 11-01-05 22:00

> Ja nemli'
>
> Per

Der vil nok være dem, der vil mene, at jeg er et oplagt emne til
hjernebriksen
Kan man få honorar som forsøgskanin.

Det fik jeg da jeg var med i et medicinsk forsøg.
Om det har ændret noget er det jo svært at sige
--
Møller

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 22:25

Møller wrote:
> [...]
> Kan man få honorar som forsøgskanin.
>
> Det fik jeg da jeg var med i et medicinsk forsøg.
> Om det har ændret noget er det jo svært at sige

Men hvornår opdagede du, at du var ved at blive kanin,
og hvornår blev du klar over at nu du var det?

Per

Fra : Møller

Dato : 12-01-05 00:25

> Men hvornår opdagede du, at du var ved at blive kanin,
> og hvornår blev du klar over at nu du var det?

Jo det startede vist da jeg begyndte at indtage en del gulerødder, men min
sekretær påstod at det havde hun da lagt mærke til i forbindelse med
"overarbejde".
Da jeg så begyndte at forbedre mine præstationer i både længde og
højdespring var det ligesom at der var noget der mimede for mig, sidespring
kom først til senere, men så var det også at jeg søgte dyrlæge, han medviste
mig til en ørelæge da hans instrumenter ikke kunne komme til bunds i
problemet.
Og sko: jeg siger dig: et problem
Da jeg endvidere begyndte at overveje at bruge mig selv som muffe i kolde
perioder var der ligesom noget der dæmrede: Rabbit or Rabies? Who can tell?
--
Møller

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 15-01-05 14:25

> [...]
> car could rightly be considered a sportscar. We live in an age where we
> have super high-performance four doors and this blurs the context

Tjah - efter at have set et par bil udsendelser siden dette indlæg blev
lavet, så læg mærke til at englænderne normalt siger "supercar" og det
bliver så oversat af de der elendige viasat oversættere til sportsvogn.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : BJ

Dato : 15-01-05 14:41

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjah - efter at have set et par bil udsendelser siden dette indlæg blev
> lavet, så læg mærke til at englænderne normalt siger "supercar" og det
> bliver så oversat af de der elendige viasat oversættere til sportsvogn.

Det samme har jeg også bemærket.

Så vi kan måske konkludere:

1) Sportscar er de "gamle" modeller som også betegnes med "vintage
sportscar".

2) Supercar er moderne biler med banelignende egenskaber, hvor disse
egenskaber endda kan være yderst tæt på banebilens.

..... ?

--
Bjørn J.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-01-05 09:20

> [...]

Den
> kunne så stå lidt længere væk fra cirklens centrum (se ovenfor).

Jeg er en af dem der synes at det er sjovt at lave en bikl om til noget
andet end den er fra fabrikken side, men selv med undervogn til race og 300
heste bliver min 405'er aldrig en sportsvogn. Den bliver en hurtig
ukomfortabel familiebil. På samme måde med min gamle Uno Turbo. Selv med
300+ heste og opsat til drag ville det stadig "bare" være en Uno. En unik
Uno, men stadig en Uno.

En kat bliver jo heller ikke til en hund, bare fordi man lærer den at lege
aport og sige vov :)
--
Claus Fabritius

Watch out where, the huskies go,
and don't you eat no yellow snow

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 12:06

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> Turbo. Selv med 300+ heste og opsat til drag ville det stadig "bare"
> være en Uno. En unik Uno, men stadig en Uno.

Nu troede jeg lige at Thomas havde det forkromede svar, men du får mig til
at tvivle - at det kom an på konstruktørens hensigt.
For hvem siger at der ikke var så mange som alligevel mente at din uno var
en sportsvogn, at den fik en placering i periferien at vores cirkel på
parkeringspladsen.
Men kunne så selvfølgeligt sige at den så også var tænkt sådan fra
konstruktørens side.

Men hvad så hvis man ombygger en Sierra Ford så den til forveksling ligner
en Cobra, er det så ikke en sportsvogn, hvad pokker konstruktøren så end
tænkte på, da han designede den?

http://tinyurl.com/6xlgu

.... og det værste er vel at der kunne tænkes alle mulige grader af
ombygninger, måske kunne brede fælge være den ene yderlighed og Cobra'en den
anden yderlighed.

Hvor på denne skala bliver sådan en Sierra Ford stationcar så til en
sportsvogn?
Er det når man smider bagsæderne ud?
Ikke?
Hvor så?

> En kat bliver jo heller ikke til en hund, bare fordi man lærer den at
> lege aport og sige vov :)

Det ville jeg gerne se dig lære en kat
Men det er det det med at enten er en vogn en sportsvogn eller en 'ikke
sportsvogn'.

--
Per

Rødspætter er flade, fordi de gamle grækere bandt dem under fødderne når de
gik tur på standen for at beskytte sig mod små, skarpe sten.

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 12:13

Ego Sprak:

> Men hvad så hvis man ombygger en Sierra Ford så den til forveksling
> ligner en Cobra, er det så ikke en sportsvogn, hvad pokker
> konstruktøren så end tænkte på, da han designede den?
>

> http://tinyurl.com/6xlgu

Nå, linket virker ikke!
Hva' så det her:

http://tinyurl.com/47nv8

Per

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-01-05 12:38

> Nu troede jeg lige at Thomas havde det forkromede svar, men du får mig til
> at tvivle - at det kom an på konstruktørens hensigt.

Jeg vil give Thomas ret, men jeg mener at ikke at man er konstruktør af
bilen, bare fordi man tuner motoren, stripper kabinen og sætter undervognen
op til race. Der skal i min begrebsverden helt andre ting til.

> For hvem siger at der ikke var så mange som alligevel mente at din uno var
> en sportsvogn, at den fik en placering i periferien at vores cirkel på
> parkeringspladsen.

Det kan godt være at nogen ville kalde den en sportsvogn, men det vil jeg
ikke kalde den. Det er en GTI-bil på linie med Golf GTI, Micra SuperTurbo og
hvad de ellers hed.

> Men kunne så selvfølgeligt sige at den så også var tænkt sådan fra
> konstruktørens side.

Jeg er rimelig sikker på at konstruktøren har tænkt den som en GTI. Groft
sagt putter Fiat en hest på frontklappen, når de bygger en sportsvogn.

> Men hvad så hvis man ombygger en Sierra Ford så den til forveksling ligner
> en Cobra, er det så ikke en sportsvogn, hvad pokker konstruktøren så end
> tænkte på, da han designede den?

Jeg har kun skimmet siden, men jo, jeg vil mene at det er en sportsvogn. Det
er bare ikke længere en Sierra Manden har konstrueret en ny bil, men har
brugt nogle ting fra en Ford Sierra. Byggede jeg en lignende bl.a. ud af
stumper fra min 405'er ville det også være en sportsvogn, hvis den var tænkt
som sådan, men det ville ikke længere være en Peugeot 405.

Fx. mener jeg at Zonda bruger en motor fra Mercedes, men da de har
konstrueret en helt ny bil, hvor de blot bruger enkelte elementer fra en
anden bil er det en sportsvogn og ikke en Taxa :)

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 13:23

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> af bilen, bare fordi man tuner motoren, stripper kabinen og sætter
> undervognen op til race. Der skal i min begrebsverden helt andre ting

Det var da dejligt at du taler om 'begrebsverden', for det er og også den
det hele handler om. Og hvor har du så dit begreb om hvad en sportsvogn fra?
Det har du lært i den kultur du er vokset op i. Havde du ikke sådan et
begreb om en sportsvogn, ville du slet ikke kunne få øje på en. Du ville
måske nok kunne se en bil, men en sportsvogn ville du få problemer med at
pege ud.

> Det kan godt være at nogen ville kalde den en sportsvogn, men det vil
> jeg ikke kalde den. Det er en GTI-bil på linie med Golf GTI, Micra
> SuperTurbo og hvad de ellers hed.

Men kunne man ikke føje sådan noget som 'vægt/effekt forholdet' til
Thomasens liste? - det synes jeg nok der kunne være en mening i. Så ville
den da kunne trække et sildeben dér.

> [...]
> Byggede jeg en lignende bl.a. ud af stumper fra min 405'er ville det
> også være en sportsvogn, hvis den var tænkt som sådan, men det ville

Men hvornår holder den op med at være Sierra og bliver sportsvogn? - hvis
man tænkte på alle mulige grader af ombygning.

Og i øvrigt kan man vel sige at uanset hvor meget en konstruktør har tænkt
sig at lave fx en familebil, så kan det ændres, der er ikke tale om noget
uforanderligt, noget konstant.

"Dette er en sportsvogn mine damer og herrer, Det er en objektiv
kendsgerning (hvad det så end er for en) at konstruktøren ville lave en
rummelig familiebil, men det er nu li'godt en sportsvogn!"

> Fx. mener jeg at Zonda bruger en motor fra Mercedes, men da de har
> konstrueret en helt ny bil, hvor de blot bruger enkelte elementer fra
> en anden bil er det en sportsvogn og ikke en Taxa :)

Så det er elementerne og måden de er sat sammen på, der afgør om der er tale
om en sportsvogn?

Per

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-01-05 14:42

> [...]

> Det var da dejligt at du taler om 'begrebsverden', for det er og også den
> det hele handler om. Og hvor har du så dit begreb om hvad en sportsvogn

Familie, venner, bekendte, tv og blade. Det er der mit definition må stamme
> [...]

> måske nok kunne se en bil, men en sportsvogn ville du få problemer med at

Sådan er det jo med alt. Hvis der ikke var nogen der havde fortalt mig hvad
drømmekage var kunne jeg heller ikke pege den ud imellem andre kager. Jeg
kunne blot konstatere at den smagte godt, hvis jeg smagte på den. På samme
måde ville jeg kunne konstatere at en sportsvogn havde underholdende
køreegenskaber og masser af trækkraft.

> Men kunne man ikke føje sådan noget som 'vægt/effekt forholdet' til
> Thomasens liste? - det synes jeg nok der kunne være en mening i. Så ville
> den da kunne trække et sildeben dér.

Det kunne man sagtens, men for at en bil er en sportsvogn vil jeg mene at
den skal opfylde alle kravene, og det gør hverken Unoen, en Golf GTi, eller
alle de andre biler der hører til i den gruppe.

> Men hvornår holder den op med at være Sierra og bliver sportsvogn? - hvis
> man tænkte på alle mulige grader af ombygning.

Det gør den i det øjeblik at man ikke ud fra helheden kan genkende en
Sierra. (Det var det første svar der faldt mig ind)

> Og i øvrigt kan man vel sige at uanset hvor meget en konstruktør har tænkt
> sig at lave fx en familebil, så kan det ændres, der er ikke tale om noget
> uforanderligt, noget konstant.

Der er vi uenige. Jeg mener ikke at en bil kan skifte fra ikke at være en
sportsvogn til at være det, blot ved tuning, styling, undervognsoptimering
og lignende.

> "Dette er en sportsvogn mine damer og herrer, Det er en objektiv
> kendsgerning (hvad det så end er for en) at konstruktøren ville lave en
> rummelig familiebil, men det er nu li'godt en sportsvogn!"

Sådan kunne jeg forestille mig at fx. en Audi RS4 kunne præsenteres, men
personligt mener jeg ikke at det er en sportsvogn. Det er en sindsygt hurtig
og meget flot familiebil. Den står meget højt på ønskelisten, men det er
stadig en familiebil.

Jeg vil mene at en sportsvogn også skal ligne en sportsvogn.

> Så det er elementerne og måden de er sat sammen på, der afgør om der er
tale
> om en sportsvogn?

Ja. Det er et spørgsmål om elementerne og hvilken helhed de udgør. Er de
rigtigt sammensat kan de være med til at skabe en sportsvogn.

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 23:02

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> smagte på den. På samme måde ville jeg kunne konstatere at en
> sportsvogn havde underholdende køreegenskaber og masser af trækkraft.

Vel ikke 'sportsvogn' men at det var en 'bil' med "underholdende
> [...]

> mene at den skal opfylde alle kravene, og det gør hverken Unoen, en
> Golf GTi, eller alle de andre biler der hører til i den gruppe.

Men problemet er vel og det ikke er til at sige præcist hvornår en bil
fortjener et sildeben på vores tjekliste. Hvornår er det lige at en bil har
underholdende køreegenskaber og masser af trækkraft?
Hvor går så at sige grænsen?

> Det gør den i det øjeblik at man ikke ud fra helheden kan genkende en
> Sierra. (Det var det første svar der faldt mig ind)

Jeg kunne forestille mig mange måder at gøre en Sierra uigenkendelig på, der
må vel på den anden side tone en Cobra frem. Man kunne godt forestille sig
sådan en glidende overgang mellem Sierra og Cobra, sådan næsten på
tegnefilm.

> Der er vi uenige. Jeg mener ikke at en bil kan skifte fra ikke at
> være en sportsvogn til at være det, blot ved tuning, styling,
> undervognsoptimering og lignende.

Nej men er man radikal nok, kan det lade sig gøre, som i eksemplet med
Cobra.

> Sådan kunne jeg forestille mig at fx. en Audi RS4 kunne præsenteres,
> men personligt mener jeg ikke at det er en sportsvogn.

[...]

Men det er "Cobra'en Mark Evans demonstrerede:

http://www.pistonheads.com/fastcars/Default.asp?storyId=5143

> Jeg vil mene at en sportsvogn også skal ligne en sportsvogn.

> Ja. Det er et spørgsmål om elementerne og hvilken helhed de udgør. Er
> de rigtigt sammensat kan de være med til at skabe en sportsvogn.

Hmm, men vi bliver ikke så meget klogere af det.

--
Per
Almindelige danske rundstykker med birkes vejer mindre end luft. Derfor

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 23:22

> Claus Fabritius wrote:

[..]

> [...]

[..]

Jeg elsker dit eksempel med drømmekagen.

--
Per
Østersen uddøde i begyndelsen af 50'erne. Dem man får når man går på

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 23:28

> Hmm, men vi bliver ikke så meget klogere af det.

Hvad med min omvendte tilgang...?

Jeg vil ikke først undersøge, hvornår en bil opfylder kravene, der stilles
til at kunne bære titlen "sportsvogn" - men derimod tage udgangspunkt i
ordets betydning, og så ad dén vej opstille kriterier, der kan tjene til at
opsætte nogle rammer, indenfor hvilken beskrivelsen giver mening.

De fleste ord har oprindeligt haft en betydning, der gav logisk mening, da
ordet blev defineret - for eksempel ved sammensætning af i forvejen
eksisterende ord.

I dette tilfælde altså "sport" og "vogn" - bil.

Bil giver sig selv - og sport lægger sig op af ordet "konkurrence". Med
andre ord så skal bilen kunne "præstere" i en konkurrence.

I gamle dage er det min opfattelse, at dén slags biler altid ud på en særlig
måde - nemlig lidt som en MG eller lignende. Lille, lav, let, åben,
hurtigere end gennemsnittet.

Imidlertid er der jo i mellemtiden opstået en ny klasse af biler, og denne
klasse er meget sportslige i sine præstationer - men selvom de opfylder
kriterierne i den oprindelige logik, ligner de ikke de ikoner, der
formentlig toner frem på de fleste europæeres nethinder, når ordet
"sportsvogn" nævnes.

Som tiden går og sproget udvikler sig udviskes jo nogle gange den
oprindelige mening - ofte når ordet bliver tilstrækkeligt udbredt, og ordet
får dermed mening i sig selv.

Samtidig kan nye "opfindelser" bryde med den logik, der oprindeligt lå i
ordet, således at der enten udgår eller tilgår elementer - og således at den
oprindelige definition, der var logisk baseret, ikke længere dækker ordet
"sportsvogn" betydning i almindelig anvendt sprog.

Dermed mener jeg, at man i dag stadig kan forholde sig strengt logisk til
ordets betydning - men at man også kan forholde sig til ordet, som det
opfattes i dag.

Giver DET mening..?

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-01-05 23:40

On Mon, 10 Jan 2005 23:27:49 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> [...]
>
>Dermed mener jeg, at man i dag stadig kan forholde sig strengt logisk til
>ordets betydning - men at man også kan forholde sig til ordet, som det

Det gør det sikkert.

Når ordet sportsvogn dukker op i min verden, så ser jeg straks for mig
en Triumph Spitfire eller en MGB GT.

Det er sportsvogne for mig.

Hvad det er i dag, véd jeg ikke rigtigt.

En MPV?? *LOL*

Sådan en Mange Muligheder Køretøj kunne teoretisk set godt, som en af
mulighederne, være et sportskøretøj.

Nej - pjat. Jeg véd s'gu ikke hvad en sportsvogn er i dag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 00:02

> Når ordet sportsvogn dukker op i min verden, så ser jeg straks for mig
> en Triumph Spitfire eller en MGB GT.

I thought it enough..

> Hvad det er i dag, véd jeg ikke rigtigt.

Nø - det er blevet sværere.

> En MPV?? *LOL*

Ja, sådan en her:

http://members.lycos.nl/Vorden/espace.html

> Nej - pjat. Jeg véd s'gu ikke hvad en sportsvogn er i dag.

Som med flere af vores andre snakke herinde, så er der ikke lige sådan at få
has på debatten, hvis man ikke først foretager noget grundig
begrebsafklaring..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 09:26

Also sprak Jan W. Nielsen:

[..]

> [...]
>
> I gamle dage er det min opfattelse, at dén slags biler altid ud på en
> særlig måde - nemlig lidt som en MG eller lignende. Lille, lav, let,

Måske, lad os prøve efter med fx 'sportstaske':

Taske giver sig selv - og sport lægger sig op af ordet "konkurrence".
Med andre ord så skal tasken kunne "præstere" i en konkurrence.

Men hvordan er det lige tasker præsterer i konkurrence??

Hvis man overfører det til 'sportskvinde' bliver det til:

Kvinde giver sig selv - og sport lægger sig op af ordet "konkurrence".
Med andre ord så skal kvinden kunne "præstere" i en konkurrence.

Jeg kommer til at tænke på 'VM i konebæring'.

http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=2288

Her på norsk:
Konebæring: Sett opp en strekning på 50 meter. Mannen tar kona si på ryggen
og skal løpe strekningen fortest mulig på tid uten å miste kona ned på
bakken. Skjer dette så bli paret disket. Raskeste "ekvipasje" vinner.

--

Per

De forurenende stoffer i benzin bliver hemmeligt tilsat om natten af
cykelfabrikanter for at narre miljøforskerne til at købe cykler.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 10:51

> Måske, lad os prøve efter med fx 'sportstaske':

> Taske giver sig selv - og sport lægger sig op af ordet "konkurrence".
> Med andre ord så skal tasken kunne "præstere" i en konkurrence.

Eller bruges til sport/konkurrence, ja.

> Men hvordan er det lige tasker præsterer i konkurrence??

De bruges i forbindelse med sport/konkurrence.

På samme måde er ordet sportsvogn formentlig sammensat i forbindelse med
vogn/bil og en sportslig grund-ide/anvendelses-flade.

Kan man ikke stadig sige, at det giver mening..?

Altså: At en sportsvogn primært er det, som den generelle befolkning forstår
ved en sådan - eller at en sportsvogn er det, der tager udgangspunkt i
ordets oprindelige logik..?

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 11:24

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Kan man ikke stadig sige, at det giver mening..?
>
> Altså: At en sportsvogn primært er det, som den generelle befolkning

Det er vel nogenlunde sådan her:

http://tinyurl.com/4zywz

- eller at en sportsvogn er det, der tager
> udgangspunkt i ordets oprindelige logik..?

Og det er (som du ved) noget helt andet:

Ordet etymologi är sammansatt av de grekiska orden etymon som betyder 'sant,
det som är sant' och log(e)ia som betyder bl.a. 'samling' och 'vetenskap'.
Etymologin är alltså egentligen vetenskapen om ords sanna betydelser, eller
rättare sagt ursprungliga betydelser, för även om de gamla grekerna trodde
annorlunda,

/så är ju inte en äldre betydelse mer "sann" än en yngre/

språk förändras hela tiden, och det gäller hela språket - även ords
betydelser - och ett ord har den betydelse det har och inte den det en gång
hade.

Det hjælper ikke rigtigt!

Per

Jeg får ikke lige tid til mere i denne omgang.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 12:51

> Det er vel nogenlunde sådan her:
> http://tinyurl.com/4zywz

Muligvis - det ville man kunne undersøge - og dét kunne jo så være genstand
for debat.

> Og det er (som du ved) noget helt andet:

Jeg ved ikke, om man vil ende op med to forskellige ting, hvis man skulle
beskrive "sportsvogn" udfra de to "beskrivelser", som man ville ende op med.

> Etymologin är alltså egentligen vetenskapen om ords sanna betydelser
> Det hjælper ikke rigtigt!

På hvad..?

Jeg mener egentlig nok, at man kan udlede een betydning af ordet ved at se,
hvordan det oprindelig blev brugt. Jeg forstår dig ikke.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Johnni J

Dato : 11-01-05 14:32

Hejsa... bare ignorér denne besked. Jeg skal lige teste noget.

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 21:52

Nå!

Hvis man hiver vingerne af en flue, flyver den videre indtil den opdager
det. Herefter udvikler den nye vinger.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 15:29

Havde lige en interessant samtale med Dansk Sprognævn - de ser mening i
ovenstående analyse.

Ordbog over det danske sprog fra (28 bind - pågældnde bind fra 1943)
beskriver "sportsvogn" som en bil til sports- og konkurrencebrug.

Ordbøgerne i dag beskriver "sportsvogn" som det, der LIGNER en sportsvogn:
Nemlig en "hurtig, lav og måske åben bil".

Altså - først en logik, der er bygget op bilen brug i sport.

Dernæst en logik, der er baseret på folks opfattelse af, hvordan sådan en
bil ser ud.

Den ene definition er ikke bedre en den anden.

Jeg mener - som indledningsvist - at en sportsvogn er enten:

1) En bil der til "er gående mod sport eller konkurrence"
2) En bil der ligner den opfattelse, der gennem årerne er dannet i den
almene befolknings bevidsthed af, hvordan sådan en ser ud.

Jeg mener derfor godt, at en Audi RS6+ Stationcar kan siges at være en
sportsvogn - selvom den ikke ligner en. Jeg mener det med baggrund i ordets
oprindelige betydning.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 22:16

Jan W Nielsen wrote:

> Havde lige en interessant samtale med Dansk Sprognævn - de ser mening
> i ovenstående analyse.

Nemli ja!

> [...]

> Ordbøgerne i dag beskriver "sportsvogn" som det, der LIGNER en
> sportsvogn: Nemlig en "hurtig, lav og måske åben bil".

Men de eneste ord som ligner det de beskriver er ONOMATIPOETIKON lydmalende
ord (fx. 'vov').

http://fc.nykat-gym.dk/~LJ/leksikon.htm

Ordet 'sportsvogn' ligner ingen sportsvogn.

> Altså - først en logik, der er bygget op bilen brug i sport.
>
> Dernæst en logik, der er baseret på folks opfattelse af, hvordan
> sådan en bil ser ud.

Gad vide hvad du mener med 'logik'?

> [...]

> 2) En bil der ligner den opfattelse, der gennem årerne er dannet i den
> almene befolknings bevidsthed af, hvordan sådan en ser ud.

Men mange forskellige biler bruges til konkurrence.

http://tinyurl.com/6k654

> Jeg mener derfor godt, at en Audi RS6+ Stationcar kan siges at være en
> sportsvogn - selvom den ikke ligner en. Jeg mener det med baggrund i
> ordets oprindelige betydning.

Hvis nogen sagde til mig at sådan en:

http://www.audirs6.ch/tuning/bilder/sportec_rs6_avant_1.jpg

.... var en sportsvogn, tror jeg at jeg ville vide hvad de mente, og vel også
være enig.

Det at pege på noget, og sige noget om det, er noget ganske fundamentalt,
også ved sproget.

Så kunne der jo gå 'rethaveri' i det, og det er selvfølgeligt det der ligger
i at have den idé at sproget afbilder verden. Det kan det måske nok i et
eller andet sprogspil (men det høre rabsolut til undtagelserne). Der findes
mange slags sprogspil, bla.a. sådan et hvor man peger på en bil og kalder
den en sportsvogn.

--
Per

På Færøerne leverer fårene kun en lille del af den uld der eksporteres.
Hovedparten stammer fra den sjældne behårede, færøske fladfisk.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 22:39

> Ordet 'sportsvogn' ligner ingen sportsvogn.

Øhh..?

> Men mange forskellige biler bruges til konkurrence.

Jep - så begrebet sportvogn er bredt - og kan betyde en række ting alt
efter, hvilken definition der lægges til grund - som tidliegre skrevet.

> Så kunne der jo gå 'rethaveri' i det, og det er selvfølgeligt det der
ligger
> i at have den idé at sproget afbilder verden.

Det har jeg ikke forstand på. Man hvis man vil vide, hvad ordet betyder, kan
man jo se på, hvordan ordet bruges. Det er det, jeg har gjort.

> På Færøerne leverer fårene kun en lille del af den uld der eksporteres.
> Hovedparten stammer fra den sjældne behårede, færøske fladfisk.

NÆM´li, ja.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 21:50

Jan W Nielsen wrote:
> [...]

Jo, det er vel ingen løgn. Men det hjælper os jo ikke når vi skal afgøre om
dén bil dér (peger) er en sportsvogn. Vi kan jo ikke stole på altid at kunne
spørge et panel 'smagsdommere'.

Det giver os da en idé om hvad 'den gennerelle befolkning mener'. Men kan
man uddrage en fællesnævner at det, skrive en slags manual, og så bare slå
op, hvis man skulle være i tvivl?

> Muligvis - det ville man kunne undersøge - og dét kunne jo så være
> genstand for debat.

Hvad mon du mener med 'ordets oprindelige logik'?

> Jeg ved ikke, om man vil ende op med to forskellige ting, hvis man
> skulle beskrive "sportsvogn" udfra de to "beskrivelser", som man
> ville ende op med.

tja...

> På hvad..?
>
> Jeg mener egentlig nok, at man kan udlede een betydning af ordet ved
> at se, hvordan det oprindelig blev brugt. Jeg forstår dig ikke.

Selvfølgeligt kan man ikke det, ords betydning skrider hele tiden.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 22:33

> [...]
om
> dén bil dér (peger) er en sportsvogn. Vi kan jo ikke stole på altid at

Kan vi ikke..?

> Hvad mon du mener med 'ordets oprindelige logik'?

Det er beskrevet flere gange.

> Selvfølgeligt kan man ikke det, ords betydning skrider hele tiden.

Ja, da - står der andet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-01-05 09:37

"Per Wildau" <mailto:psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvad er en sportsvogn??"

> [...]
>
> De forurenende stoffer i benzin bliver hemmeligt tilsat om natten af
> cykelfabrikanter for at narre miljøforskerne til at købe cykler.

Ja jeg spekulerede på hvor upraktisk en sportsjakke må være i forbindelse med
hovedparten af de sportsgrene jeg kender, på den anden side kunne en sportsgren
hvor der indgår sports-BH vise sig at være rigtig spændende

Skal det være en bil som bruges i forbindelse med sport eller konkurrence må det
jo være noget som denne
http://www.golfcar.com/gallery/images/YAMAHA_LIFTED_WHITE_SVV.jpg

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.241.123)

Fra : N/A

Dato : 13-01-05 17:58

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-01-05 17:58

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse
"Re: Hvad er en sportsvogn??"

> med
>
> Man lavede faktisk jakker til Polo, baseball mv.
>

> /Jan W Nielsen

Ja samt ridning og jagt med mere, men det var nu sådan en fætter jeg mente
http://www.majestic.dk/sportsjakke3.htm

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.166.148.37)

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 19:41

> Ja samt ridning og jagt med mere, men det var nu sådan en fætter jeg mente
> http://www.majestic.dk/sportsjakke3.htm

Ok...?

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 13-01-05 22:47

Kim Kristensen:

[...]

[...]

> [...]
> være rigtig spændende
>
> Skal det være en bil som bruges i forbindelse med sport eller
> konkurrence må det jo være noget som denne

Eller sportsvand = klorvand

- sådan noget man svømmer i.

http://home0.inet.tele.dk/GASSUM/s4.jpg

eller Ritter Sport:

http://www.yopi.de/images/prod_pics/37/e/37119.jpg

Det var sådan noget Ole Ritter åd.

Man kan ikke ved at se på ordet blive meget klogere.

Per

Fra : Per Wildau

Dato : 13-01-05 22:50

Nå ja, Ole Ritter var sportsmand, nærmere bestemt cykelritter

http://www.ritterclassic.dk/images/ole5.gif

Per

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 00:18

> Eller sportsvand = klorvand
> - sådan noget man svømmer i.
> eller Ritter Sport:
> Det var sådan noget Ole Ritter åd.
> Man kan ikke ved at se på ordet blive meget klogere.

Det kommer vist an på, hvem man er...

*LOL*.

Sagen er, at et sammensat ord har en mere præcis betydning - en snævrere
betydning - end de to ord i sig selv.

Ordets sammensætning er bygget om den logik, at det ene ord skal sige noget
om det andet ord - men hvordan kan igen vlre bygget op om flere logikker.

Pølsevogn - vogn hvorfra der sælges pølser. (Ikke en vogn, der er lavet af
pølser.)

Sportstaske - taske til brug i forbindelse med sport. (Ikke en taske, der
kan udføre sport)

Kleinsmed - smed der lave "kleine" ting - ikke en klein (lille?) smed.

Sportsvogn - vogn der er sportslig i sin måde at kunne køre på.

Man kan nok vide noget om ordet ved at se på det - men det kræver
selvfølgelig et minimum af både forudgående forståelse og god vilje - ellers
går den ikke.

Jeg har ikke set dig, anfægte mine definitioner af ordets betydning på nogen
seriøs måde (det ville jo samtidig reducere de uvidende tumper ved Dansk
Sprognævn til fjolser ) - endsige set dig selv komme med et seriøst bud
på ovenstående.

Det lugter lidt af trolderi, det her - eller kan du bare ikke bedre..?

)

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-01-05 09:26

Jan W. Nielsen wrote:
> [...]

.... og han var en sportsmand

---------------------
Per Beer Hansen pg undertegnede skrev i:
http://tinyurl.com/5cafv

Per Wildau wrote:

> [...]

> http://www.queensland-europe.com/qos/qos-Bilder/180.jpg

Hmm, jeg synes nu den falder lidt ved siden af dit eget udsagn "Intet
--------------------------

Man må vide at det ikke er en mening at fornærme nogen, men netop at spille
'djævelens advokat', som jeg understreger ovenfor. At spille 'djævelens
advokat' eller 'Rasmus modsat' kan ofte være en øvelse som kan bidrage til
en større forståelse af et eller andet - det vil mange forhåbentligt være
klar over. Thomas Strandtoft går i brechen for at lave en skarp definition
af 'sportsvogn'. Men jeg mener faktisk ikke at det kan lade sig gøre, og
ikke bare det, jeg synes at tråden viser at det ikke kan lade sig gøre.

> [...]
>
> Ordets sammensætning er bygget om den logik, at det ene ord skal sige
> noget om det andet ord - men hvordan kan igen vlre bygget op om flere

Jeg ved ikke rigtigt om jeg gider gå længere ind i sådan en diskussion,
måske hvis du starter en tråd op i en filosofigruppe (men kun måske).

> Pølsevogn - vogn hvorfra der sælges pølser. (Ikke en vogn, der er
> lavet af pølser.)

http://www.frontiernet.net/~jfm2/pix/LBI/HotdogCar,LBI-98.jpg

Den skulle jo komme

> Sportstaske - taske til brug i forbindelse med sport. (Ikke en taske,
> der kan udføre sport)
>
> Kleinsmed - smed der lave "kleine" ting - ikke en klein (lille?) smed.

Det er ikke rigtigt!
Kleinsmede laver snarere store ting, tillad mig at minde om at jeg har et
svendebrev i skuffen, der står 'kleinsmed' på.

> [...]
> tumper ved Dansk Sprognævn til fjolser ) - endsige set dig selv
> komme med et seriøst bud på ovenstående.

Så svaret på hvad en sportsvogn er, står i en ordbog og så er den ikke
længere?

> Det lugter lidt af trolderi, det her - eller kan du bare ikke bedre..?

Jeg synes faktisk at det er morsomt at vende og dreje sådan et begreb, som
'sportsvogn'.

Jeg er flere gange brudt ud i højlydt latter over de pudsigheder der kommer
frem.

En ting jeg synes kan være morsomt er at lave eksperimenter med sproget, som
i tilfældet med sportstasken. Ganske ofte er jeg kommet til at forstå noget
bedre på denne måde.

Hvis nu nogen sagde: "En Audi RS6 Stationcar er en sportsvogn", så kunne
han mene at den deler en og anden egenskab med en sportsvogn.

Hvis jeg så svarede: "En Audi RS6 Stationcar er sgu da ingen sportsvogn",
så vil han nok ikke føle sig forstået, men om det nu er en sportsvogn i
streng forstand, det mener jeg ikke at den er.

Jeg har et begreb om hvad en sportsvogn er, om det nu stemmer overens med
flertallets begreb om et sportsvogn, ved jeg ikke lige. Men en ting ved jeg:
Jeg har ikke en gang for alle det 'rigtige' begreb, det er til forhandling
hele tiden, og i det øjeblik jeg mener at vide hvad en anden mener når han
siger: "En Audi RS6 Stationcar er en sportsvogn", har jeg engageret mig i
denne evige forhandling. Hele denne tråd er også måske også sådan en
'forhandling'.

Per

Fra : Per Wildau

Dato : 14-01-05 09:50

Prøv forresten at se her:

http://www.scotchwhisky.com/francais/tasting/online/star/wheelf.gif

Det er sådan et diagram man kan karakterisere en whiskey efter. Hvis man nu
tænkte sig sådan et diagram for biler, og erstattede akserne med egenskaber
for biler.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 10:52

> [...]
nu
> tænkte sig sådan et diagram for biler, og erstattede akserne med

Interessant - dét var måske en mulighed...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 09:53

> Man må vide at det ikke er en mening at fornærme nogen.

I know - men manglende "egen-input" kan virke irriterende..

> Thomas Strandtoft går i brechen for at lave en skarp definition
> af 'sportsvogn'. Men jeg mener faktisk ikke at det kan lade sig gøre, og
> ikke bare det, jeg synes at tråden viser at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg er helt enig - men jeg mener godt, at det kan lade sig gøre, at opstille
nogle rammer indefor hvilke "sportsvognen" ligger.

> Jeg ved ikke rigtigt om jeg gider gå længere ind i sådan en diskussion,
> måske hvis du starter en tråd op i en filosofigruppe (men kun måske).

Jeg ser ingen grund til filosofiske udredninger - hvis det endelig skulle
være, kunne man føre diskussionen videre i en gruppe om det danske sprog -
for hvad BETYDER sportsvogn i grunden..?

> Kleinsmede laver snarere store ting, tillad mig at minde om at jeg har et
> svendebrev i skuffen, der står 'kleinsmed' på.

Ok - whateever - jeg ved ikke engang, hvad en kleinsmed er for en ting..

> Så svaret på hvad en sportsvogn er, står i en ordbog og så er den ikke
> længere?

Jo, det kan den sagtens være - men her er i hvert fald eet bud på det - og
jeg har kun lagt nogle rammer, som "sportsvogn" i hvert fald ligger
indenfor. At komme det nærmere tror jeg ikke er muligt.

> [...]
som
> i tilfældet med sportstasken. Ganske ofte er jeg kommet til at forstå

Du har ret..

> [...]
> siger: "En Audi RS6 Stationcar er en sportsvogn", har jeg engageret mig i
> denne evige forhandling. Hele denne tråd er også måske også sådan en

Du har ret - igen - men det er altid federe, hvis alle parter bidrager til
udredningen med lidt input - og ikke bare vælter arbejdet overpå andre med
spørgsmål.. )

Men det ER en interessant debat..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 22:45

Claus Fabritius sprak:

[...]

> Jeg er rimelig sikker på at konstruktøren har tænkt den som en GTI.
> Groft sagt putter Fiat en hest på frontklappen, når de bygger en
> sportsvogn.

Det har ikke altid gjort:

http://www.automotriz.net/images/galeria/images/Fiat-850-Spider.jpg
http://www.mongrelmotorsports.homestead.com/files/my124.JPG

[...]

----
Per
Klokken er 21:79

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 16:44

Per Wildau wrote:

> [...]
> parkeringspladsen.
> Men kunne så selvfølgeligt sige at den så også var tænkt sådan fra

Grunden til at en Uno aldrig bliver en sportsvogn er at den i bund
og grund er en familiebil der er peppet op. Man er startet med at
konstruere en lille fornuftsbil med hovedvægten lagt på
anvendelighed. På et tidspunkt har man så fået ideen at smide en
turbomotor i og gøre den hurtig, og det er jo i sig selv ikke
nogen ringe ide. Problemet er bare at man stadig ligger under for
et design der grundliggende ikke var tiltænkt sport og
køreegenskaber, og derfor bliver en Uno turbo ikke til andet end
en lynhurtigt fornuftsbil..

Havde de i stedet startet med et stykke blankt papir, havde bygget
en optimal lille funcar op fra grunden og til sidst havde iklædt
den en Uno-habit, så havde det været en sportsvogn.

> Men hvad så hvis man ombygger en Sierra Ford så den til forveksling ligner
> en Cobra, er det så ikke en sportsvogn, hvad pokker konstruktøren så end
> tænkte på, da han designede den?

Det kan godt være at stelnummeret og styrtøjet er fra en Sierra,
men derudover har en Cobra kitcar og en Sierra ikke meget med
hinanden at gøre. I Sierraen har man tænkt på benplads,
familietransport, bagagerumsstørrelser, totaløkonomi og den slags.
I Cobraen har man startet med en rørgitterramme, dobbelte
triangler hele vejen rundt, lav vægt osv.. Benplads, familien og
økonomien har været smidt over højre skulder og har ikke været en
del af bekymringerne ved designet af Cobraen.. Så jo, en Cobra er
en sportsvogn, også selv om dens stelnummer oprindeligt sagde
Sierra.

> ... og det værste er vel at der kunne tænkes alle mulige grader af
> ombygninger, måske kunne brede fælge være den ene yderlighed og Cobra'en den
> anden yderlighed.

Brede fælge gør det ikke, det er stadig bare en familieøse med
andre hjul.

> Det ville jeg gerne se dig lære en kat

Overhæld den med benzin og sæt en tændstik til.. WOW!!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 23:14

Thomas Strandtoft wrote:

> Grunden til at en Uno aldrig bliver en sportsvogn er at den i bund
> og grund er en familiebil der er peppet op.

Kunne man ikke sige at den ikke er peppet tilstrækkeligt op, og at det ikke
var for sent med hensyn til en given Uno?

[...]

> Havde de i stedet startet med et stykke blankt papir, havde bygget
> en optimal lille funcar op fra grunden og til sidst havde iklædt
> den en Uno-habit, så havde det været en sportsvogn.

Jeg kan ikke lige se hvad bilens historie har at gøre med om den er en
sportsvogn nu og her. Det må da bero på nogle træk som enten foreligger
eller ikke foreligger ved den bil man står foran. Noget andet er så måske at
det kan være svært lige at sige hvad det er for bestemte træk.

> [...]
> del af bekymringerne ved designet af Cobraen.. Så jo, en Cobra er
> en sportsvogn, også selv om dens stelnummer oprindeligt sagde

Hvad så hvis man fortrød, og begyndte at bygge Cobra'en tilbage til
Sierra'en? Man kunne tænke sig sådan en overgang, måske som filmtrick.
Hvornå ville det så være en Sierra igen? Når man har sat bagsæderne i igen?
Når man har tilføjet bagagerum og bagdør?

> Brede fælge gør det ikke, det er stadig bare en familieøse med
> andre hjul.

Nej det er jeg enig i, og Cobra'en ville også se tosset ud, på smalle
sierradæk.

--
Per
Det skæve tårn i Pisa er i virkeligheden ikke skævt. Det er hele Italien,

Fra : John Sahl

Dato : 10-01-05 23:26

Per Wildau wrote:
> Kunne man ikke sige at den ikke er peppet tilstrækkeligt op, og at
> det ikke var for sent med hensyn til en given Uno?

En Uno bliver ikke nogen sportsvogn, uanset hvor meget
man ændrer på den. Det vil altid være en Uno, men måske
nok en mere eller mindre unik Uno

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-01-05 20:23

Per Wildau wrote:

> Kunne man ikke sige at den ikke er peppet tilstrækkeligt op, og at det ikke
> var for sent med hensyn til en given Uno?

Nej, det mener jeg ikke..

> [...]
> eller ikke foreligger ved den bil man står foran. Noget andet er så måske at
> det kan være svært lige at sige hvad det er for bestemte træk.

Bilens historie er relevant i forhold til de kompromisser bilen
slæber rundt på og kommer til at lide under. Et problem med en Uno
Turbo, for nu at være helt konkret, er at den bl.a. er alt for
blød i karossen - bilen vrider sig simpelthen under den ekstra
effekt. Køreegenskaberne vil altid bære præg af dette og af at
geometrien i hjulophæng og den slags ikke er lavet til sport, men
til gode pladsforhold og behagelig kørsel. Man kan godt gå igang
med at skifte bøsninger, stive karossen af og den slags, men
uanset hvad, så vil bilen altid lide under at den oprindeligt er
designet til at være en familiedyt. Dette er ikke for at kalde en
Uno Turbo for en ringe bil, blot for at illusterere hvorfor den
ikke kan løbe fra sin "arv"..

Bygger du en bil der fra starten er tænkt som en sportsvogn, så
sørger man for at lave et sportsligt design med det samme. En
skræddersyet sportsvogn lider derfor ikke under at den egentlig er
en bil der startede sin tilværelse som noget helt andet, den har
fået de rigtige stumper med fra fødslen.

Af præcis de grunde mener jeg det er nødvendigt at kigge på de
valg der er taget under bilens tilblivelse hvis man skal kunne
afgøre om en bil er en sportsvogn eller blot en hurtig
familiebil..

En Audi TT er fx. ikke en sportsvogn i mine øjne. Den er lav,
bred, hurtig og alt muligt, men den kan ikke løbe fra at den
startede sine dage som en forklædt VW Golf. Sammenligner du med en
Mazda MX5, så er Mazdaen hele vejen igennem opbygget med
sportsvognsstumper, den har rørgitterramme, dobbelte triangler,
motoren liggende trukket tilbage bag forakslen, baghjulstræk og en
masse andet direkte fra "håndbog for sportsvogne" (hvis der er
noget der hedder sådan). En MX5 er i mine øjne en sportsvogn, og
en Audi TT er ikke - også selv om TT'en er hurtigere end MX5'en.

> [...]
> Hvornå ville det så være en Sierra igen? Når man har sat bagsæderne i igen?
> Når man har tilføjet bagagerum og bagdør?

Sierraen holder op med at være en sportsvogn når man begynder at
skifte sportsvognsstumperne ud med sierrastumper igen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 11-01-05 22:22

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]

> designet til at være en familiedyt. Dette er ikke for at kalde en
> Uno Turbo for en ringe bil, blot for at illusterere hvorfor den

Er det her en sportsvogn:

http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallpapers/850spider_1_1024.jpg

> [...]
>
> Sierraen holder op med at være en sportsvogn når man begynder at
> skifte sportsvognsstumperne ud med sierrastumper igen.

Vel ikke når man begynder, det må vel være når man er nået et stykke vej.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 15:46

> Er det her en sportsvogn:
>
> http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallpapers/850spider_1_1024.jpg

Det kan man ikke sige uden at kende noget til dens køreegenskaber.

> Per

Lars B

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-01-05 22:03

Per Wildau wrote:

> Er det her en sportsvogn:
>
> http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallpapers/850spider_1_1024.jpg

Jeg kender den ikke godt nok til at kunne sige det, jeg ved ikke
meget andet om den end at den har hækmotor. Når jeg sammenholder
hækmotoren med akselafstanden er det nærliggende at tro at der er
tale om en Fiat 500 i "sportstøj", men som sagt kender jeg ikke
detaljerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 13-01-05 22:39

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> hækmotoren med akselafstanden er det nærliggende at tro at der er
> tale om en Fiat 500 i "sportstøj", men som sagt kender jeg ikke

Jeg har på fornemmelsen, at du har et snævert begreb om hvad en sportsvogn
er.
Og det er der da ikke noget i vejen med, så ved jeg hvad /du/ mener når du
siger sportsvogn.

Men jeg gad vide om ikke mange ville mene at det er en sportsvogn?

Her er vist lidt forklaring:

http://www.autoweek.com/article.cms?articleId=100102

Per

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-01-05 08:37

Per Wildau wrote:

> [...]
> er.
> Og det er der da ikke noget i vejen med, så ved jeg hvad /du/ mener når du

Okay, er det her en sportsvogn?
<http://www.trouwmetmij.nl/producten/500cabrio.htm>

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 15-01-05 11:12

Thomas Strandtoft wrote:

> Okay, er det her en sportsvogn?
> <http://www.trouwmetmij.nl/producten/500cabrio.htm>

Tja, hvad er det sportvognsagtige ved den?
kalechen?

Hvis man sagde at det var en sportsvogn, skulle det siges med et glimt i
øjet

http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallpapers/850spider_1_1024.jpg

Men en definition af 'sportsvogn' må være så fleksibelt at spideren
omfattes - hvis du spørger mig.

Her er nogle knaldgode links, til en bil nogen finder sport i:

http://2cv.tkunitz.de/picture/nefe2000/nefe0001.jpg

http://www.querlenker.de/images/2CV_LiVovo.jpg

http://www.autocrossitalia.it/2cv/Immagine%20056.jpg

http://tinyurl.com/48hft

http://www.spa-francorchamps.be/gfx/report/2000archives/images/2cv-01-43.jpg

Per

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-01-05 16:29

Per Wildau wrote:

> [...]
>
> http://www.carsfromitaly.com/fiat/wallpapers/850spider_1_1024.jpg
>
> Men en definition af 'sportsvogn' må være så fleksibelt at spideren

Det er så det jeg ikke lige fatter.. De to biler er pånær
karosseriformen ens. De er bygget over samme udgangspunkt, har
samme type motor, samme akselafstand, hjulophæng, sandsynligvis
også rimeligt ens køreegenskaber osv, alligevel mener du at den
ene er en sportsvogn, mens den anden ikke er?!?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-05 02:53

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> hækmotoren med akselafstanden er det nærliggende at tro at der er
> tale om en Fiat 500 i "sportstøj", men som sagt kender jeg ikke

Det meste af den er tager fra 850 Coupe (Sport Coupe)

Den er svjh udstyret med en 903 ccm motor. Den samme som var i de første
12-7'ere.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-01-05 16:17

Per Wildau wrote:

> Det er vel ikke sket på den måde at en eller anden sagde: "I am going to
> make a sportscar", og alle så forbløffet på ham og udbrød: "A sportscar,
> Sir???"

Det tror jeg du har ret i..

> Det er vel nok sket lige så stille, og begrebet "sportscar" er dannet
> nogenlunde samtidigt.

Det tror jeg også du har ret i.

Det interessante er så om du kan finde nogle fællestræk for de
biler der gennem tiden er blevet anerkendt som sportsvogne? Du
snakkede om "blækklatter" tidligere og præsenterer man en masse
mennesker for et spil bilkort og beder dem sortere kortene i
"sportsvogne" og "resten", så vil der nok tegne sig et billede og
være en rimelig grad af enighed. Jeg tager tingene et skridt
videre og forsøger at lave en analyse på resultatet og se hvad jeg
kan finde af fællestræk i de valg folk laver. Umiddelbart vil jeg
tro folk vælger biler hvor køredynamik har været i højsædet og
hvor praktiske hensyn har været nedprioriteret, også selv om de
ikke spekulerer over det..

> Jeg ved ikke lige hvad du mener med det. Det objektive er vel ikke andet end
> det jeg, du, gruppen og andre kan blive enige om.

Meget ofte tror jeg ikke folk har spekuleret over hvorfor de mener
hvad de mener, mig selv inklusive. Jeg kan godt pege på
sportsvognen på parkeringspladsen og sige "det er en sportsvogn",
men det er da interessant at finde ud af hvorfor det lige netop er
den bil og ikke bilen ved siden af jeg peger på.

Vi har tidligere haft en debat om forskellen på en coupé og en
sedan, og selv om folk nok på forhånd har haft en ide om hvilke
biler der var coupe'er, så var det ikke alle der havde check på
hvorfor de mente som de mente. I løbet af debatten kom der så
noget frem med manglende B-stolper og rammeløse ruder og gradvist
blev man (ihvertfald jeg) mere og mere opmærksom på *hvorfor* man
nu peger som man gør.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 10-01-05 23:16

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> men det er da interessant at finde ud af hvorfor det lige netop er
> den bil og ikke bilen ved siden af jeg peger på.

Præcist

> [...]
> noget frem med manglende B-stolper og rammeløse ruder og gradvist
> blev man (ihvertfald jeg) mere og mere opmærksom på *hvorfor* man

Det er måske også lettere at afgrænse.

--
Per

Fra : Møller

Dato : 10-01-05 18:35

> Hvad med den her:
>
> http://guardian.curtin.edu.au/cga/art/car.jpg

Ikke for personer der går i små sko
--
Møller

Fra : Olesen

Dato : 08-01-05 22:13

> [...]
>
> En bil hvor begreber som fornuft og anvendelighed er totalt
> tilsidesat til fordel for at give føreren af vognen størst muligt

Hvad så med dên dêr 3.2 V6 Alfa 147 som
ikke kan andet end køre ligeud ?
Den tunge motor vil tvinge bilen ligeud i kurver,
hvilket næppe kan være en ægte sportsvogn værdig,
SELVOM man smiler mens man kører....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-05 01:05

Olesen wrote:

> Hvad så med dên dêr 3.2 V6 Alfa 147 som
> ikke kan andet end køre ligeud ?
> Den tunge motor vil tvinge bilen ligeud i kurver,
> hvilket næppe kan være en ægte sportsvogn værdig,
> SELVOM man smiler mens man kører....

Jeg føler mig ikke helt overbevist om at den kun kan køre ligeud,
men jeg har ikke prøvet sådan en, så jeg skal ikke kunne sige
det..

Jeg synes dog ikke det er en sportsvogn som sådan, den er alt for
"kompromisfyldt" og kunne sagtens have givet et langt større smil
på læben hvis der var valgt nogle andre løsninger. Man kunne kalde
den "sportslig" fordi den har nogle sportsvognsagtige træk, men
sportsvogn synes jeg ikke den er.

Hvis nu man kigger på en bil som Ferrari Enzo, så har man
indtrykket af at ingen stump på den bil ville være der hvis ikke
den får bilen til at køre bedre, hurtigere og sjovere. Man kan
nærmest høre designteamet stå med en dims og sige "Får den bilen
til at køre bedre? Nej? Okay, så skal den ikke med!". Det er en
bil hvor der tæt på 100% er fokuseret på det underholdende.

Tager man så en Alfa 147 1.6, så er der bunker af andre hensyn.
Der skal kunne være 4 mennesker i bilen. Den må max. koste et
eller andet bestemt beløb. Der skal være plads til så og så meget
bagage. Den skal køre så og så langt på literen. Den skal styre
fornuftigt, for det er trods alt et Alfa varemærke. Sidstnævnte
vægtes måske med 10-15% i forhold til den samlede pakke.

Med 147 GTA'en har man sigtet efter at underholdningsværdien
skulle være højere, men i den samlede pakke når man nok kun op på
30-40% - resten er stadig styret af "fornufthensyn". Derfor er det
ikke en rigtig sportsvogn.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 09-01-05 14:05

> Hvad så med dên dêr 3.2 V6 Alfa 147 som
> ikke kan andet end køre ligeud ?

Endnu et godt eksempel på en "hot hatch" ligesom Golf GTI, Focus RS osv. De
er i min verden "GTi-biler" og ikke sportsvogne.

> Den tunge motor vil tvinge bilen ligeud i kurver,
> hvilket næppe kan være en ægte sportsvogn værdig,
> SELVOM man smiler mens man kører....

Ok den kører lige ud i kurver ved jeg ikke, men ellers har du ret i at det
ikke er en ægte sportsvogn, og at man sikkert stadig smiler når man kører :)

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 12:34

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg jeg kastede dette spørgsmål op, sikrede jeg mig at det ikke lige har
> været diskuteret...

> Hvad er en sportsvogn?? - hvad mener gruppen?

Der er en definition her:

http://www.wordwebonline.com/en/SPORTSCAR

> Per Wildau

Lars B

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 12:44

> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en definition her:
>
> http://www.wordwebonline.com/en/SPORTSCAR

"A small low car with a high-powered engine; usually seats two persons..."

Der findes en bil man bruger i lufthavne, den er der vel også to sæder i??

Den trækker fly til og fra startbanerne...

Kan ikke finde et billede af den...

Den lever også op til den definition... tror jeg.

Sagen er at der er mere i det end bare at regne egenskaber op, og under alle
omstændigheder vil der være en 'gråzone' hvor der er uenighed, når man
spørger:
Er det en sportsvogn??

Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 13:19

> [...]

> Der findes en bil man bruger i lufthavne, den er der vel også to sæder i??
>
> Den trækker fly til og fra startbanerne...

Hmmm, men den er jo ikke en "small low car" - nærmere en forvokset golfbil..

> Per

Lars B

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 13:43

> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm, men den er jo ikke en "small low car" - nærmere en forvokset
> golfbil..

Nej, det har du ret i

Men jeg er sikker på at der ville kunne findes en anden, som ville leve op
til "A small low car with a high-powered engine; usually seats two
persons...", som de fleste ikke ville mene var en sportsvogn. Under alle
omstændigheder vil være en gråzone, hvor det ikke er til at afgøre om en
vogn er en sportsvogn eller en 'ikke sportsvogn' - og den kan ikke være
begge dele.
Enten er noget en skovl eller en 'ikke skovl'. Den kan ikke være begge dele
uden at man modsiger sig selv.

Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-01-05 20:26

Per Wildau wrote:

> [...]
> Den trækker fly til og fra startbanerne...
> Kan ikke finde et billede af den...
> Den lever også op til den definition... tror jeg.

Mon det er den her du tænker på?
http://www.guangtai.com.cn/english/eng-2product4-1.htm

Men så hellere denne her:
http://www.rosenbauer.com/index.php?USER=9fbb9dcdb70ea46c3993e4827afffd24&node_id=3827#s
Så har man også 12,5 tons løsning på at folk ikke kan flytte deres små
æsker væk fra vejen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-05 20:55

Finn Guldmann wrote:

> Mon det er den her du tænker på?
> http://www.guangtai.com.cn/english/eng-2product4-1.htm

He he, den er ikke så sporty sådan en og jo, jeg har prøvet en (faktisk
flere), så jeg ved hvad jeg taler om

> [...]
> Så har man også 12,5 tons løsning på at folk ikke kan flytte deres små

Hvis det er vægten du går efter, så vinder den anden model med sine 40 ton

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-05 00:21

Per Beer Hansen wrote:

> Hvis det er vægten du går efter, så vinder den anden model med sine 40 ton

Det var nu lige så meget farten. At kunne komme med 130 km/t i en
40'tonner. Og så kunne give "bedstefar" et skvæt vand når han var for
langsom til at komme ind til højre.

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-05 23:07

> [...]

> Så har man også 12,5 tons løsning på at folk ikke kan flytte deres små

Netop,

SÅ KA I GODT KOMME VÆK!

.... og det kan der vel også være sport i

Per

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 18:25

> "A small low car with a high-powered engine; usually seats two persons..."

> Der findes en bil man bruger i lufthavne, den er der vel også to sæder i??

*Host-host* - nu er det jo ikke det eneste, der står ovenfor - det der med
de to sæder...

Som antydet før, så tror jeg ikke, det giver nogen mening at definere ordet
"sportsvogn" på andre måder end:

1) Den "oprindelige" - bil god til sportslig kørsel, som man kendte det.

2) Den "udviklede" - den bil, der i dag ligner det, som vi kender som hurtig
i bilsport. Den lille lave two seater.

I alle tilfælde ville man vel med nogen rimelighed kunne hævde, at man havde
en sportsvogn, hvis ens bil opfyldte en eller begge af de ovenstpende
definitioner.

Men den kan vel ikke afgrænses sådan helt entydigt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-01-05 16:35

"Lars B. Jensen" wrote:

> Der er en definition her:
>
> http://www.wordwebonline.com/en/SPORTSCAR

Den mener jeg ikke holder en meter, det vil bl.a. gøre en del af
Lotus' biler til "non-sportsvogne" - de er jo ikke ligefrem "high
power", ihvertfald ikke dem alle.. Lotus Europa viste bl.a. at man
kan bygge en rigtig fin sportsvogn med sølle 75 hk..

--
Hygge..
Thomas