BMW 320d Touring '02 - ekstraudstyr og erf~
Fra : Christensen

Dato : 07-01-05 09:33

Hej alle

Det er gået op for mig, at jeg i stedet for at købe en fabriksny t-diesel
stationcar(*) (som jeg egentlig ikke har lyst til) til ca. 350-400k kan få
en af mine drømmebiler - nemlig en BMW 320d 150 hk 330 nm Touring fra '02
med 60-80k km på klokken for under 400k. _Jeg_ synes det er den fedeste
stationcar jeg nogensinde kan komme i nærheden af - nu har i jo været i gang
længe om RS4, RS6, E60 Touring osv. længere nede

Jeg er helt på det rene med at det ikke er en _stor_ stationcar ala' den nye
Mondeo eller Avensis hvor man snildt kan have Fyn inde bagi....men det kan
(skal) vi leve med. Kan der være en samlet barnevogn inde bag i? Anyone?

Nå - til hovedspørgsmålet. Når man køber brugte biler kan det godt være
svært at finde den helt rigtige, med det rigtige udstyr i - det gør det ikke
bedre at der kun er 10-20 biler til salg i DK af slagsen. Jeg har følgende
minimumskrav:

A/C - gerne aut.
Aftageligt træk
Rattet med fartpilot
Fjernbetjent oliefyr

A/C kan jeg sagtens finde nogle der har, og oliefyret kan let
eftermonteres - men kan man eftermontere det der specielle rat med
fartpiloten og også et aftageligt træk? Det behøver ikke være ret fancy med
lygteovervågning osv. da det primært skal bruges til cykler og
barnevognsstel - hvis det ikke kan være inde bagi

Endelig - hvis der er nogle, der har langtidserfaring med modellen/motoren
eller lignende og også forhandlere/service på østsjælland vil jeg også gerne
høre fra jer...

Mange tak for interessen (hvis den er der...)

/f christensen

*) Corolla 1,4 D-4D, Mondeo 2,0 TDCi Ghia, Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol, Seat
Toledo III 2,0 TDI DSG, Skoda Octavia 2,0 TDI DSG

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 07-01-05 11:14

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lygteovervågning osv. da det primært skal bruges til cykler og
> barnevognsstel - hvis det ikke kan være inde bagi

Alle BMW modeller efter år 2000 kan få eftermonteret rat med fartpilot/radio
styring. Der kan blive noget med at du skal have ny airbag hvis du f.eks
vælger sportsrattet, så du skal nok regne med ca 7k hvis du får det lavet
hos BMW, det var den pris jeg fik da jeg tjekkede det på en 320d fra 2001.
www.schmiedmann.dk har det til eftermontering, hvis den har sportsrat i
forvejen, så er det kun betjeningsenheden der skiftes og ikke rat/airbag.

Mvh
Jacob

Fra : ENN

Dato : 07-01-05 18:23

Netop sådan en 320d touring har jeg

> [...]

> med lygteovervågning osv. da det primært skal bruges til cykler og
> barnevognsstel - hvis det ikke kan være inde bagi

Begge dele kan eftermonteres uden probs.

> Endelig - hvis der er nogle, der har langtidserfaring med modellen/motoren
> eller lignende og også forhandlere/service på østsjælland vil jeg også
> gerne høre fra jer...

Læs Motor fra December - der er en brugtvognstest med netop den model

Bare spørg om mere hvis du har flere spørgsmål

Min er en 320d Touring med alt i udrustning incl sportssæder etc. det eneste
den ikke har er Soltag og læder - men alt andet (også navi)

Fra : Christensen

Dato : 07-01-05 23:10

> Netop sådan en 320d touring har jeg

Heldige asen....!

> Kan der være en samlet barnevogn inde bag i? Anyone?

Også til børn _med_ ben? Det bliver bettemor dæleme glad for at høre

> Læs Motor fra December - der er en brugtvognstest med netop den model

Jotak - jeg har været der - og også de der kendte Nordiske Bil-indeks-ting
osv osv. Der er ikke så meget nyt under solen synes jeg, selvom de er gode
nok. Er du enig i analyserne? Jeg går UD fra at det er tåbeligt at spørge
om, om du er glad for den

> Bare spørg om mere hvis du har flere spørgsmål

Jamen så siger jeg tak *rømmer sig og fortsætter* :

1)
Hvilken brændstoføkonomi ligger den omtrent for dagen? Jeg regner med 15-17
km/l ved fornuftig kørsel...

2)
Er der noget specielt jeg skal gå efter mht. modellen jeg vil ha/bør få?
(udover at det skal være med den nye commonrail 150 hk dieselmotor fra
2001/2002 og frem). Er der noget facelift deromkring jeg skal være opmærksom
på?

3)
Jeg kan læse mig til at reservedelspriserne ikke er helt åndssvage - men
hvad med service generelt? Er det dyrt og hvor ofte siger maskinen du skal
ind til service i det hele taget?

4)
Hvad er der standard installeret af oliefyr? Jeg kan ikke rigtige finde ud
af det men det lyder som en slags tilskudsvarmer, der bare hjælper til når
der er koldt og bilen vel at mærke er startet. Er det korrekt? Så vil jeg
have et "rigtigt" webasto monteret....

> Min er en 320d Touring med alt i udrustning incl sportssæder etc. det
> eneste den ikke har er Soltag og læder - men alt andet (også navi)

Arrrrrrgghh....din skurk Er der billeder på nettet af din?

/f christensen

Fra : ENN

Dato : 07-01-05 23:38

> Heldige asen....!

> Også til børn _med_ ben? Det bliver bettemor dæleme glad for at høre

Ja ingen probs med mindre det er en tvillinge barnevogn

> [...]
> nok. Er du enig i analyserne? Jeg går UD fra at det er tåbeligt at spørge

Har haft mange biler gennem tiderne - er meget tilfreds med BMW og deres
service.

> 1)
> Hvilken brændstoføkonomi ligger den omtrent for dagen? Jeg regner med
> 15-17 km/l ved fornuftig kørsel...

Bykørsel ca 15 km/l

Langtur m. 2 voksne + 2 børn 120-130 km/t i snit 18-19 km/l
Langtur med 1 voksen 110 kmt af og til over 20 km/l (jeg kører ofte Kbh -
Stockholm og har præsteret 20,3 km/l på en sådan tur)

Sommerferietur m. Tagboks + tung båd på slæb óp gennem Sverige ca 11-13 km/l

> [...]
> (udover at det skal være med den nye commonrail 150 hk dieselmotor fra
> 2001/2002 og frem). Er der noget facelift deromkring jeg skal være

Nej intet specielt, kan du få en med sportsstolene ville jeg foretrække
det - std, stolene er ikke verdens bedste at sidde IMHO.

> [...]
> hvad med service generelt? Er det dyrt og hvor ofte siger maskinen du skal

BMWèn har variable serviceintervaller dvs. den selv siger til på min skal
den ind hver ca 24-25000 km og det er generelt billigt, man skelner mellem
et service 1 og 2 (skifter hver anden gang) et service 1 koster ca 2500,- og
et service 2 4500,-
Delene er overraskende billige (kom fra Volvo) og tilbehør af og til næsten
latterlige billige. Der er flere særdeles dygtige BMW forhandlere - selv
bruger jeg Jan Nygård der giver en virkelig super service. Jeg kan dog
sagtens selv servicere den, og et olieskift er "peace of cake" så hvis du er
lidt fingernem kan du selv klare det. Jeg har for øvrigt alle Workshop
Manuals etc til den (ligger å cd-rom og hedder BMW TIS Tecnical Information
System og ETK Ersatzteile Katalog)

> [...]
> der er koldt og bilen vel at mærke er startet. Er det korrekt? Så vil jeg

320D havde en Webasto Z varmer (ren oliefyr/tilskudsvarmer) i modellerne op
til 2000 så satte BMW en elektrisk varmer i der hjælper med hurtigt at få
varme i bilen når den startes koldt - tror de gjorde det for at få prisen
lidt ned på bilerne.

Det rigtige er at montere en Webasto Termo Top C eller E med ur og evt
fjernbetjening, så kan du programere den til at varme bilen om morgenen
eller bruge fjernbetjeningen. Der er ikke nogen problemer med at holde
kabinen varm (heller ikke på Norgesturene om vinteren) men det er en klar
fordel at kunne komme ud til en varm bil om morgenen så køb et Webasto eller
Eberspäcer fyr (Webasto er det BMW bruger ) Min havde elektrisk
tilskudsvarmer men jeg satte selv Oliefyr i (et Webasto Termo Top C m.
Fjernbetjening og ur)

> Arrrrrrgghh....din skurk Er der billeder på nettet af din?

Næ den er ikke på nettet, den er nemelig ikke til salg beholder den nok
længe endnu, kører skønt og billigt man smiler over hele femøren over at
kunne køre til Stockholm og retur (ca 1200 km) for under 400 kr i brændstof
- og samtidigt have en komfortabel og hurtig bil. Der er ikke mange der
følger med bimmeren i mellemacelerationerne, og topfarten rundes først ved
de 210 km/t - trækket er impornerende og de fleste andre biler føles sløve
når man kommer fra 320dèren

Fra : ENN

Dato : 07-01-05 23:45

Hvis du læser Tysk er der en framragende nyhedsgruppe med masser af indlæg
omkring E46 og 320d adressen er:

http://www.motor-talk.de/f166/s/

Fra : Christensen

Dato : 07-01-05 23:56

"ENN" <AAb@nomail.com> wrote in message
> Hvis du læser Tysk er der en framragende nyhedsgruppe med masser af indlæg
> omkring E46 og 320d adressen er:
>
> http://www.motor-talk.de/f166/s/

Danke schön. Jeg hakker mig igennem.....

Fra : Christensen

Dato : 07-01-05 23:54

> [...]
> rundes først ved de 210 km/t - trækket er impornerende og de fleste andre
> biler føles sløve når man kommer fra 320dèren

Sådan en slæde vil jeg fandeme også ha'.... Alternativet er (som skrevet
før) en fabriksny stationcar...som..nåjaaaee...jo er fin nok - så har jeg
bare ikke hjertet med

Der var rigtig mange plusser i dit indlæg....ingen minusser?

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 08:24

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Der var rigtig mange plusser i dit indlæg....ingen minusser?

"Kærlighed gør blind"

Minus er: værditabet...

Fra : Christensen

Dato : 08-01-05 11:21

> "Kærlighed gør blind"
>
> Minus er: værditabet...

Du har ret i begge dele - men jeg er ikke sååååå bekymret for værditabet.
Jojo - bevares - men jeg køber nok en der er 2-3 år gammel så den har smidt
ca. 100-120 k når jeg får den. Derudover er det en bil jeg har planer om at
beholde i mange år (8+) og så har jeg en eller anden latterlig fornemmelse
af at jeg så bedre kan bære værditabet, end hvis jeg kun skulle have den i
2-3 år.

Men uha den er fin!

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 12:50

> Du har ret i begge dele - men jeg er ikke sååååå bekymret for værditabet.
> Jojo - bevares - men jeg køber nok en der er 2-3 år gammel så den har
smidt
> ca. 100-120 k når jeg får den.

OK - dét var jeg ikke klar over.
Fornuftig fremgangsmåde, IMO.

> [...]
> år (8+) og så har jeg en eller anden latterlig fornemmelse af
> at jeg så bedre kan bære værditabet, end hvis jeg kun skulle

OK - jeg handler lidt oftere...

> Men uha den er fin!

Når man allerede fra start er klar over at ville beholde bilen
i mange år, kan man lige så godt "bide til bollen" og købe den
hélt rigtige udgave med det suveræne udstyr.

For mig ville det - i dit tilfælde - være med 3.0d-motoren.
Efter en tur hos Landberg vil du næppe sælge bilen igen !
http://bokstuning.dk

Fra : Christensen

Dato : 08-01-05 16:22

> For mig ville det - i dit tilfælde - være med 3.0d-motoren.
> Efter en tur hos Landberg vil du næppe sælge bilen igen !
> http://bokstuning.dk

Den har jeg ikke prøvet men den kan ikke være andet end suveræn! Desværre er
den meget dyrere i grøn afgift og den bliver meget svær for mig at forsikre
pga den høje nypris (speciel gruppeforsikring).

Såvidt jeg kan se er den ikke specielt meget dyrere end 320d'eren i
indkøb...omkring 50-60k....men kan kan jo ikke bare blive ved og ved og
ved....selvom den godt nok også er fiiiiin!

Fra : ENN

Dato : 08-01-05 16:32

Forsikringen på min 320d er i øvrigt billigt - 6200,- helårligt med 5500 i
selvrisiko hos Fair - sååå dyr er den skam ikke.

Konens bovlamme V40 1,9 TDI koster til sammenligning 7800,- helårligt
hvilket er lidt uforståeligt.......

Fra : Christensen

Dato : 08-01-05 18:40

> [...]
> selvrisiko hos Fair - sååå dyr er den skam ikke.
>
> Konens bovlamme V40 1,9 TDI koster til sammenligning 7800,- helårligt

Nu er jeg jo ikke mere end 30, og selvom jeg nu kommer i "Superauto" (30 år
og mindst 6 år skadefri) har selvskabet vist en tåbelig regel om at den
maksimale nypris er 500k. Jeg ved ikke om jeg kan få dem til at se bort fra
det nu hvor vi har 2 ulykkesforsikinger og indbo med oveni....sikkert ikke.

Hvis de vil tage 320d'eren kommer den op i 7235,- med en selvrisiko på
5713,-.

Hvordan dælen kan din være så billig?

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 16:34

> [...]

forsikre
> pga den høje nypris (speciel gruppeforsikring).

www.hvorlangtpaaliteren.dk
'01 BMW 320d = 8.242 kr for 20.000 km kørsel
'01 BMW 330d = 10.204 kr for 20.000 km kørsel
Dertil skal lægges 5.50 kr om dagen i grøn afgift

> Såvidt jeg kan se er den ikke specielt meget dyrere end 320d'eren i
> indkøb...omkring 50-60k

Desuden er en 320d 4 cylindret, mens en 330d har 6 propper.
Med boks får du et HELT andet køretøj ud af din investering!

> men kan kan jo ikke bare blive ved og ved og
> ved....selvom den godt nok også er fiiiiin!

Du må ikke spare her -> og da slet ikke set ift. din 8 årig ejerperiode.
Livet er sgu for kort til kedelige biler, og selv om en 320d sikkert
ér okay, er en 330d toppen. Du vil ikke fortryde -> a' garantér

/Mogens
udlever drømmene - hvér gang :)

Fra : Christensen

Dato : 08-01-05 19:05

> [...]
> Livet er sgu for kort til kedelige biler, og selv om en 320d sikkert
> ér okay, er en 330d toppen. Du vil ikke fortryde -> a' garantér

Jaja - det er meget godt. Jeg er _slet_ ikke i tvivl om at den seksbenede
330d er betydelige mere lækker end den bette 3-tyrker-d, men jeg er bange
for at det bliver for dyrt - både på den ene og den anden måde. Som skrevet
antetsteds er jeg kun 30, og jeg er lidt nervøs ved at springe ud i min
første nyere bil i form af en 330d til 480k - brugt vel og mærke.
Forsikringsselskaberne ser rødt....

Hvad med en kosmisk plan der siger 320d i 7 år og så derefter en 2-3 år
gammel E60 530d Se _det_ kunne jeg godt se det fede i. Den bil (E60)
er noget af det smukkeste der kører rundt lige pt. Touring eller ej. *dukker
sig*

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 20:21

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er lidt nervøs ved at springe ud i min første nyere bil
> i form af en 330d til 480k - brugt vel og mærke.

Er du fra Jylland?

> Forsikringsselskaberne ser rødt....

Er så tilbagevist et andet sted i tråden!

> [...]
(E60)
> er noget af det smukkeste der kører rundt lige pt. Touring eller ej.

Lyder fornuftigt - man skal ikke gabe over mere,
end man kan klare. Tæring efter næring.

Fra : Christensen

Dato : 09-01-05 12:48

> Er du fra Jylland?

Ork ja....godt og vel i eksil i det nordkjøvenhavnske...

> Er så tilbagevist et andet sted i tråden!

Hvis det er ENN's indlæg du henviser til, er jeg ikke sikkert på at han kun
er 30? Men jeg aner det da ikke...

> Tæring efter næring.

Lyder som stjålet ud af min moders mund....hmmmm...hvad hjælper det, når de
fede slæder koster knapper

Fra : Mogens

Dato : 09-01-05 13:56

> Lyder som stjålet ud af min moders mund

Dét håber jég så ikke !

> ....hmmmm...hvad hjælper det, når de fede slæder koster knapper

I sommers var der een fra gruppen, der importerede en 330d touring, 92.000
km
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&frame=right&th=296f25984a6c2dfd&see
km=40ac9fb7%240%2411004%24ba624c82%40nntp03.dk.telia.net#link1

Hér har bilen været på rullerne hos Landberg og blevet chippet til 210hk/500
Nm
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&frame=right&th=1ea080d2f46cea8&seek
m=40dd6a66%240%2412556%24ba624c82%40nntp03.dk.telia.net#link1

Landbergs web ser du på http://bokstuning.dk

Fra : Christensen

Dato : 09-01-05 14:41

> [...]
> http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&frame=right&th=1ea080d2f46cea8&seek
> m=40dd6a66%240%2412556%24ba624c82%40nntp03.dk.telia.net#link1

Uha hvor du lokker! Jeg den er fin - men dyr. Jeg har været på Landbergs web
flere gange, og blev vildt overrasket da jeg så at han (også) er en ægte
nordjyde! Har kørt forbi utallige gange, men var aldrig klar over at en så
førende tunings-fætter boede i Hjallerup.

Verden er sgu lille....

Fra : Lars

Dato : 10-01-05 10:10

Hejsa,

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message

> Den har jeg ikke prøvet men den kan ikke være andet end suveræn!

Det er skam en lækker motor - har den i min 530dA

> Desværre er den meget dyrere i grøn afgift og den bliver meget svær for
> mig at forsikre pga den høje nypris (speciel gruppeforsikring).

Den kører også knap så langt på literen som 320d. Specielt i bytrafik er den
skræmmende (7-8 km/L) men også på motorvej ligger jeg ikke over 15 i snit og
typisk mellem 13 og 14 - den ville givetvis give lidt bedre økonomi i en
3'er pga vægten - men alligevel.

** Lars

Fra : Christensen

Dato : 10-01-05 16:24

> [...]
> snit og typisk mellem 13 og 14 - den ville givetvis give lidt bedre
> økonomi i en 3'er pga vægten - men alligevel.

Det der "A" må da også koste 1-2 km/l ??

Fra : Lars

Dato : 11-01-05 09:03

Hejsa,

> Det der "A" må da også koste 1-2 km/l ??

Ohja.. Det gør det også - ihvertifælde ifølge spec'en. Det er bare så
djævelsk rart at køre med i bytrafikken

** Lars

Fra : ENN

Dato : 08-01-05 14:56

> [...]
> bare ikke hjertet med
>
> Der var rigtig mange plusser i dit indlæg....ingen minusser?
Alle biler har plusser og minuser, på Bimmeren bryder jeg mig ikke om
Standard sæadene - men min har jo heller ikke dem men Sportssæderne.
Ellers har jeg egentligt ingen minuser på den.......

Værditabet er ikke stort når du køber en "let tilkørt" da den der har taget
sit største værditab, levetiden er lang flere af disse dieselmodeller har
rundet 400000 km uden probs - jeg har fået min rustbeskyttet slevom rust er
nærmest ikke forekommende på en E46 (se FDM testen) jeg har det som dig at
jeg har købt den for at beholde den - og jeg vedligeholder den eksemplarisk
(kan selv lave det) - den skal køre i hvert fald 5-7 år endnu hos mig.