Polo 3L vs. Golf 4L
Fra : phk

Dato : 06-01-05 11:28

Under hvilke omstændigheder får man en Polo til at gå 33 km på literen?

Jeg kørte 43 liter diesel op i går, stort set kun på motorvej og nåede 24,55
km på literen. Hastigheden var 90 km/timen. Det er jo 4L.

Forbruget er ifølge min egen erfaring et par km bedre pr. liter med
sommerdiesel, såh ...

--
Per, Esbjerg
Golf TDI 110+ HK

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-01-05 15:44

> Under hvilke omstændigheder får man en Polo til at gå 33 km på literen?

Øhh. Ingen ?!?

Fra : Brizz

Dato : 06-01-05 16:32

2 muligheder.

1: Læg dig bag en lastbil og kør i læ af den. Du skal dog MEGET tæt på for
at opnær egentlig
og her er bremseafstanden nok lige kort nok.

2: Monter et tilpas langt slæbetov på en lastbil eller andet køretøj der
skal samme vej til dig. Eneste forbrug vil her være når du starter motoren
når du skal have lidt varme på.

Ellers tror jeg du skal være glad nok for de 24,55 km/l du kørte på den tur.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : phk

Dato : 06-01-05 17:25

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers tror jeg du skal være glad nok for de 24,55 km/l du kørte på den
> tur.

Jeg har kørt 23,5 på literen ved 100 km/t flere gange, såhh jeg tror på
25-26 stykker på literen på sommerdiesel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-01-05 18:32

> Jeg har kørt 23,5 på literen ved 100 km/t flere gange,

Hvis det "punkt-målinger" aflæst i onbord-comp., sætter jeg ??? om det var
det reelle forbrug. Mine erfaringer m. den i Skodaaen er at, den er vel
optimistisk, du kan slet ikke regne m. decimalerne. Jeg bruger ikke tallene
som andet end indikation for at, nu er den "vel tørstig", og hvis det gælder
om at klemme flest mulig km. ud af tanken- løfter jeg foden. Iflg den køre
jeg tit 20 km/l over en strækning på 10-15 km, og bilen er rated til 12-13
km/l ;).

Fra : phk

Dato : 06-01-05 18:36

> Hvis det "punkt-målinger" aflæst i onbord-comp., sætter jeg ??? om det var
> det reelle forbrug.

Det er det så ikke :)

Det er målt flere gange ned ad den breve boulevard med rækværk og over
afstande på 1000+ km. Altså heller ikke en lille upræcis tankning.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 07-01-05 06:27

> [...]
> det gælder om at klemme flest mulig km. ud af tanken- løfter jeg foden.
> Iflg den køre jeg tit 20 km/l over en strækning på 10-15 km, og bilen er

Jeg synes så at forbrugsmåleren i min Polo 9N passer forbavsene godt , hvis
den viser 5 ltr/100 km. i genemsnit fra sidste tankning, og jeg fylder
tanken , passer det som regel .
Man kan hvis også få forbrugsmåleren justeret lidt, ved hjælp ad Vagcom
dianose.

Mvh.. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 18:41

> 1: Læg dig bag en lastbil og kør i læ af den. Du skal dog MEGET tæt på for
> at opnær egentlig
> og her er bremseafstanden nok lige kort nok.

Eller sæt hastigheden ned til "lige over tomgang i højeste gear" - så er den
der.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim

Dato : 06-01-05 16:38

> Under hvilke omstændigheder får man en Polo til at gå 33 km på literen?

Du mener nok en Lupo

Jeg har en Polo TDI og den kan også gå 25 km/ltr. ved 90-100 km/t konstant

Mvh. Kim

Fra : phk

Dato : 06-01-05 17:26

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener nok en Lupo

Naturligvis :)

> Jeg har en Polo TDI og den kan også gå 25 km/ltr. ved 90-100 km/t
> konstant

Hvor mange hypper? Hvor gammel?

Og ved du under hvilke omstændigheder en ... Lupo ... går 33 på literen? Den
hedder jo ikke 3L for ingenting ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Brizz

Dato : 06-01-05 17:36

> Og ved du under hvilke omstændigheder en ... Lupo ... går 33 på literen?
> Den
> hedder jo ikke 3L for ingenting ..

Nej det gør den ikke. Den blev testet på bane med nogen speciel dæk og under
det helt rette forhold mgt luft fugtighed og vind osv... og der fik man den
til at løbe 33,3km/L deraf navnet. Realistisk set får du den næppe over 30.

Mener BM testede den på et tidspunkt paris tur/retur hvor den på turen
derned kørte med omkring 100-110 km/t og der kørte den omkring 28 mener jeg.
På vej hjem fik den alt hvad den kunne æde og forholdene taget i
betragtning. Der løb den omkring 23.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med Xenon

Fra : Olesen

Dato : 06-01-05 17:53

> [...]
den
> til at løbe 33,3km/L deraf navnet. Realistisk set får du den næppe over

Nogle i gruppen postede en gang svimlende tal,
ca. 40 km/ltr....

Men en Lupo 3L er jo taget af programmet,
da den er for dyr at fremstille, men A2 kører vidst
stadig, (til hvilken pris egentlig? ).

Men på bundlinjen siger flere undersøgelser,
en Lupo 3L kommer ind på en 7-8 plads
hvad angår totaltøkonomi, så måske
den slet ikke er SÅ spændende alligevel.

Fra : Brizz

Dato : 06-01-05 18:14

> Nogle i gruppen postede en gang svimlende tal,
> ca. 40 km/ltr....

Ja det var den med at lægge sig i røven på en lastbil fra kbh til ålborg
mener jeg det var.

> Men en Lupo 3L er jo taget af programmet,
> da den er for dyr at fremstille, men A2 kører vidst
> stadig, (til hvilken pris egentlig? ).

Alt for dyr. Men tæt på 200K

> Men på bundlinjen siger flere undersøgelser,
> en Lupo 3L kommer ind på en 7-8 plads
> hvad angår totaltøkonomi, så måske
> den slet ikke er SÅ spændende alligevel.

Det er pga den høje indkøbspris den ligger så langt nede.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : phk

Dato : 06-01-05 18:33

> Ja det var den med at lægge sig i røven på en lastbil fra kbh til ålborg
> mener jeg det var.

Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet om det her i gruppen - men jeg kørte
til HH for nogle måneder siden i en Skoda med forbrugsmåler. Hastighed en
snert over 90 km/t.

Når jeg indhentede lastbiler, kunne jeg på en afstand af 100 meter se
forbruget falde. Det blev det ved med indtil man overhalede og lige nøjagtig
fik snuden foran lastbilen. Så steg det meget kraftigt og meget hurtigt.

De 100 meter passer meget godt med at jeg kunne mærke når en bil kom mig
nærmere end 100 meter på motorvejen - vogntoget blev uroligt *). Det er
formentlig på det tidspunkt den forreste bil begynder at betale for den
bagvedkørendes mindre forbrug.

*) Rolig nu - det var dengang jeg kørte Mondeo. I dag med Golf´en kører den
bare på skinner med vogn bagefter :)

--
Per, Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 07-01-05 11:26

> [...]
> forbruget falde. Det blev det ved med indtil man overhalede og lige
> nøjagtig fik snuden foran lastbilen. Så steg det meget kraftigt og meget

Det er også min erfaring på en undermotoriseret motorcykel - Altså at man
kan holde en nogenlunde afstand og alligevel have glæde af at lægge i læ. I
modvind var det bare at ligge og vente på en turistbus der kørte ~100km/t og
så hænge på

/A

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 19:09

> [...]
jeg.
> På vej hjem fik den alt hvad den kunne æde og forholdene taget i

Jeg kender en som har sådan en Lupo 3L og han siger 26-27 km/l, jeg ved dog
ikke spor om hvordan han kører.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim

Dato : 06-01-05 17:59

> Hvor mange hypper? Hvor gammel?

145 hk og det er en årg. 2002

> Og ved du under hvilke omstændigheder en ... Lupo ... går 33 på literen?
> Den hedder jo ikke 3L for ingenting ..

Den vejer kun 825 kg. og kører med 155mm brede dæk , den bruger ved
landevejs kørel 2,7 ltr/100 km. i byen 3,6 ltr. og ved blandet kørsel 3
ltr/ 100 km hvis den er uden servostyring

Mvh. Kim

Fra : Kim

Dato : 06-01-05 18:04

Lupo findes stadig på VW s hjemmeside WWW.VW.DK

Mvh. Kim

Fra : phk

Dato : 06-01-05 18:35

> 145 hk og det er en årg. 2002

Det er så nøjagtigt lige som min Golf, blot er årgangen 97. Jeg skal lige
indskyde at når jeg nævner hastigheder - her mest 90 km/t - så er det ægte
hastigheder.

--
Per, Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 08-01-05 21:54

phk wrote:

> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> km/t >>> konstant

> Det er så nøjagtigt lige som min Golf, blot er årgangen 97.

Damn, pænt hidsigt i en Golf 3.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : phk

Dato : 08-01-05 22:18

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Damn, pænt hidsigt i en Golf 3.

Nogen her i gruppen mener det er en Velo ;)

Fandt lige sidste måling frem:
145,8 HK v/3538 rpm.
140+ HK fra 3.000 rpm og op til 4.200
389bN v/2247 rpm.

Kan slet ikke forstå den kun er født med 235nM - den gik også godt dengang
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 08-01-05 22:55

phk wrote:

> Nogen her i gruppen mener det er en Velo ;)

hehe.

> [...]
> 140+ HK fra 3.000 rpm og op til 4.200
> 389bN v/2247 rpm.
>
> Kan slet ikke forstå den kun er født med 235nM - den gik også godt

Hvor er den tunet (chiptunet?) henne ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : phk

Dato : 09-01-05 16:39

> Hvor er den tunet (chiptunet?) henne ?

RH motorsport langt oppe i Nordjylland (Fjellerup, svjh - længde- og
breddegrad haves til navi-brug :))

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 09-01-05 19:02

> RH motorsport langt oppe i Nordjylland (Fjellerup, svjh - længde- og
> breddegrad haves til navi-brug :))

Mener du ikke Fjerritslev ved Hadsund?? der er min også blevet chiptunet ,
De er meget dygtige og kan anbefales.
Min Polo med 101 hk.PD motor kunne de tune til 160 hk. men jeg sagde at
lagde stor vægt på holdbarheden bagefter , de gav den så 145,5 hk moderat
tuning.
Mvh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 19:37

On Sun, 9 Jan 2005 19:01:58 +0100, "Kim" <kim014@mail.dk> wrote:

> [...]
>Min Polo med 101 hk.PD motor kunne de tune til 160 hk. men jeg sagde at
>lagde stor vægt på holdbarheden bagefter , de gav den så 145,5 hk moderat

forstår sq bedre, der er så stort behov for GPS-udstyr i vore dage,
hvis Fjerritslev er landet ved Hadsund. Svarer til at flytte Ringsted
til Helsingør
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Kim

Dato : 09-01-05 21:14

> forstår sq bedre, der er så stort behov for GPS-udstyr i vore dage,
> hvis Fjerritslev er landet ved Hadsund. Svarer til at flytte Ringsted

Undskyld jeg mente Aggersund istedet for Hadsund
Mvh. Kim

Fra : phk

Dato : 09-01-05 22:15

> Mener du ikke Fjerritslev ved Hadsund??

Fjerritslev lyder rigtigt, men Hadsund?

;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 07-01-05 00:02

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Og ved du under hvilke omstændigheder en ... Lupo ... går 33 på literen? Den
>hedder jo ikke 3L for ingenting ..

Jeg har lige været en tur fra Kerteminde til Ballerup i min Lupo 3L,
og ved at køre med 90 km/t hele vejen (uden at ligge helt oppe i
slipstrømmen på lastvognen foran mig) viste den 2.8 l/100 km, hvilket
med dens optimisme passer meget godt med ca. 33 km/l

--
Leonard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 19:16

> [...]
>

> Du mener nok en Lupo
>
> Jeg har en Polo TDI og den kan også gå 25 km/ltr. ved 90-100 km/t

Ja det kan godt være svært at få øje på fordelene i en Lupo 3L bort set fra
at man ikke behøver at bygge så stor en carport, den nye Accord kan også "
køre 3L".

" Following the speed record attempts, the same two cars were then driven
419 miles from Papenburg test track to Wiesbaden, near Frankfurt in order to
complete the fuel economy run. The route comprised of a mixture of motorway
and non-motorway driving, during which one of the Accords achieved a
staggering 92 mpg average."

Det skulle i følge en anden artikel svare til 3,07 liter pr. 100 km.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Carsten Petersen

Dato : 07-01-05 09:41

> [...]
24,55
> km på literen. Hastigheden var 90 km/timen. Det er jo 4L.

Hm, 1055 km med 90 km/t. Det er livet sgu for kort til!

Carsten

Seat Altea 2.0 TDI 16V
Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Brian

Dato : 07-01-05 15:34

Hejsa

Carsten Petersen skrev:

> Hm, 1055 km med 90 km/t. Det er livet sgu for kort til!

Hvis du tuller rundt med campingvogn på krogen, vil jeg nu
sige at livet er for kort til at lade være.

/Brian

Fra : John Sahl

Dato : 07-01-05 15:39

Brian wrote:

> Hvis du tuller rundt med campingvogn på krogen, vil jeg nu
> sige at livet er for kort til at lade være.

Så gik den nok ikke så langt på literen.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Brian

Dato : 07-01-05 21:07

Hejsa

John Sahl skrev:

> Så gik den nok ikke så langt på literen.

Århh hvad ?! Hvad blev der af alt den TDi power ?

Okay okay, det havde jeg godt nok overset....

/Brian

Fra : phk

Dato : 07-01-05 21:39

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Så gik den nok ikke så langt på literen.

Så går den 11,5 km på literen ved 90 km/t.
Og 13,5 km på literen ved 80 km/t.
Og 10,0 km på literen ved 100 km/t :)

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 07-01-05 21:43

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, 1055 km med 90 km/t. Det er livet sgu for kort til!

Nogen har en bil man nyder at køre i. At bevæge sig igennem terrænet med
radioen indstillet på en kanal (og man kan selv vælge hvilken), selv
bestemme lydstyrken, at nyde brændstofmålerens langsomme bevægelse først ned
imod 7/8 fuld og så senere den hurtigere bevægelse ned på (i dette tilfælde)
kvart fuld.

Andre ville bare køre ned til den lokale forhandler efter en Nokia 610 :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Petersen

Dato : 10-01-05 12:33

> [...]
ned
> imod 7/8 fuld og så senere den hurtigere bevægelse ned på (i dette

Jajajaja, jeg nyder skam også at køre i min bil, men 70.000 km om året med
90 km/t på motorvejen, det rækker min tålmodighed ikke til. På trods af at
jeg kan lade mig underholde af brændstofmålerens spændende
bevægelsesmønster

> Andre ville bare køre ned til den lokale forhandler efter en Nokia 610 :)

??

Fra : phk

Dato : 10-01-05 13:33

> ??

Årsagen til jeg kørte turen - indkøb af ovenstående .. ;)

--
Per, Esbjerg