Varme i diesel biler - varmepumpe...
Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-01-05 21:59

Jeg har kigget på en Toyota Avensis D4-D, og forhandleren fortalte at indtil
for nylig var de monteret med oliefyr for at kabinen kan blive varm når det
er koldt - det har vi jo hørt om før, men jeg troede faktisk ikke det gjaldt
dieselmotorer på den størrelse...

Har fortalte efterfølgende at Toyota var blevet lidt trætte af at købe sig
til disse oliefyr så de nu havde fundet på en alternativ løsning.

De kan nu vende airconditionen om så den laver varme i stedet for kulde !

Det lyder jo meget morsomt - gu' ve' hvordan den så laver begge dele hvis de
2 klimazoner vil have henholdsvis køling og varme

Er der noget af jer der har hørt om det ???

mvh Michael

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-01-05 22:11

Kunne forestille mig at det er lidt samme "fidus" som man bruger til huse:

http://www.naturvarme.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-01-05 22:16

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til disse oliefyr så de nu havde fundet på en alternativ løsning.
>
> De kan nu vende airconditionen om så den laver varme i stedet for kulde !

Et køleskab skal af med varme på tryksiden (gitteret bagpå), ligeså meget
som den tilsvarende køler indeni.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-01-05 22:28

> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> Et køleskab skal af med varme på tryksiden (gitteret bagpå), ligeså meget
> som den tilsvarende køler indeni.

Ja jeg ved godt at teknikken bruges til huse og at det kaldes varmepumper

- men er der nogen af jer det har hørt om at det er overført til biler... ?

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 17:12

> Har fortalte efterfølgende at Toyota var blevet lidt trætte af at købe sig
> til disse oliefyr så de nu havde fundet på en alternativ løsning.
>
> De kan nu vende airconditionen om så den laver varme i stedet for kulde !

Det lyder da lidt vildt.
Et A/C er sådan indrettet at fordamperen sidder i varmeapperattet - det
laver kulde.
Kondensatoreren som så skal lede varmen væk fra systemet sidder ud foran på
bilen sammen med de andre kølere.
Så hvis de skal hente varmen ind i kabinen er de nødt til at hente den ude
foran, men så virker fordamperen jo samtidigt = køling.

Det er vist en and.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Michael Schrøder

Dato : 06-01-05 21:25

> Det lyder da lidt vildt.

Ja det var jo det jeg syntes

> [...]
> Så hvis de skal hente varmen ind i kabinen er de nødt til at hente den ude
> foran, men så virker fordamperen jo samtidigt = køling.

Det er jeg ikke sikker på, men mon ikke værkføreren kan opklare det

mvh Michael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-01-05 00:52

Claus Petersen wrote:

> [...]
> Så hvis de skal hente varmen ind i kabinen er de nødt til at hente den ude
> foran, men så virker fordamperen jo samtidigt = køling.

Men en radiator til at afgive kulde (optage varme) og en anden til at
optage kulde (afgive varme), er det vel kun et spørgsmål om hvilken der
er tryk på og hvilken der ikke er.
Er begge radiatore dimentioneret til at kunne tåle trykket bliver det
vel kun at have et passende antal ventiler så man kan bytte om på
hvilken radiator der er tryk på. Og dermed "vende" systemet.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Lars

Dato : 07-01-05 09:13

Hej Michael,

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote in message

> [...]
> når det er koldt - det har vi jo hørt om før, men jeg troede faktisk ikke
> det gjaldt dieselmotorer på den størrelse...

Uha... Jeg har haft en Citroen 2.0 HDI som lånebil et par gange, man skulle
godt nok lige køre nogen (...ret mange...) kilometer i frostvejr før den
begyndte at levere noget der mindede om varme.

Der er nu vist også mange nyere diesel biler der har det, et lille oliefyr
altså. Det fungerer perfekt, min "nye" bil begynder at varme ordentligt
ganske få minutter efter den er startet ihvertilfælde ned til -5°C.

> Har fortalte efterfølgende at Toyota var blevet lidt trætte af at købe sig
> til disse oliefyr så de nu havde fundet på en alternativ løsning.
> De kan nu vende airconditionen om så den laver varme i stedet for kulde !

Men det er jo også ganske smart, jeg har samme system hjemme i mit hus - en
varmepumpe på hver etage der kan levere varme om vinteren og køle om
sommeren! Om den nu er helt optimalt i en bil ved jeg ikke, de varmepumper
jeg har set yder ingen varmeeffekt ved så vidt jeg husker under -7°C (netop
derfor skal man have supplerende varme i et hus med varmepumper) - men i
bilen er det jo ikke særlig fedt at hvis du starter i 15°C frost så er der
bare NUL varme... Så ville jeg nok foretrække løsningen med en lille
oliebrænder

Forresten er fidusen ved varmepumper i huse den, at den yder en hel del mere
varme end det der svarer til den strøm, som den forbruger.

** Lars