/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Batteri syder når der lades på det?
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 16:58

Hej,

Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?
Har taget batteriet(12V) ud af bilen, og har haft det til opladning i nu
omkring 30 timer - laderen siger at det er ved at være 75% fuldt.
Ved en tilfældighed lyttede jeg til det, og kunne høre at der kom en nærmest
sydende lyd fra det. Jeg tog med det samme laderen fra.

Er det harmløst, eller er det blevet ladet for meget, selv om laderen påstår
noget andet?

Håber i kan hjælpe mig.

MVH
Casper Bang



 
 
Martin Bak (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 04-01-05 17:34


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41dabd03$0$4596$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?
> Har taget batteriet(12V) ud af bilen, og har haft det til opladning i nu
> omkring 30 timer - laderen siger at det er ved at være 75% fuldt.
> Ved en tilfældighed lyttede jeg til det, og kunne høre at der kom en
> nærmest sydende lyd fra det. Jeg tog med det samme laderen fra.
>
> Er det harmløst, eller er det blevet ladet for meget, selv om laderen
> påstår noget andet?
>
>
Det er nok elektrolytten der syder, og det skulle den ikke gøre hvis
batteriet er i orden. Batteriet burde iøvrigt også være færdigopladet nu, så
måske må du indstille dig på, at det har taget skade. Det kan dog godt være,
at du kan få glæde af det nogen tid alligevel, men det er altså ikke helt på
toppen. Når du kommer igang igen, med dette batteri eller et andet, skulle
du tage og få tjekket din bil. Den må enten aflade betydeligt, eller den
ikke lader som den skal. Det ville jo være lidt trist, at skulle opleve
samme historie med endnu et batteri.

Martin.

Ps. har du husket at løsne propperne?




Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 17:58

> Ps. har du husket at løsne propperne?

Hmm... nej!?
Er det skruerne på toppen der skulle løsnes mens man lader??



Martin Bak (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 04-01-05 18:07


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41dacb99$0$4641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Ps. har du husket at løsne propperne?
>
> Hmm... nej!?
> Er det skruerne på toppen der skulle løsnes mens man lader??
>
Ja, skruerne på toppen. Der udvikles gasser under opladningen, og på den
måde kan det slippe ud. Det kan være derfor, at batteriet har sydet, hvis
der har feset lidt ud fra en prop der ikke var helt tæt. Prøv at løsne dem,
og sæt laderen på igen.

Martin



Hans L. Jørgensen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 05-01-05 23:48

Martin Bak wrote:


> hvis der har feset lidt ud fra en prop der ikke var helt tæt.

Uha Martin - har du drukket af natpotten, jeg har da aldrig set propper på
en blycelle akumulator der var tæt.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Martin Bak (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-01-05 00:11


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:U5_Cd.642$ro2.183@news.get2net.dk...
> Martin Bak wrote:
>
>
>> hvis der har feset lidt ud fra en prop der ikke var helt tæt.
>
> Uha Martin - har du drukket af natpotten, jeg har da aldrig set propper på
> en blycelle akumulator der var tæt.
>
>
LOL* -Nej der er noget der...

Martin



Uffe Ravn (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 06-01-05 00:46


"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> >> hvis der har feset lidt ud fra en prop der ikke var helt tæt.
> >
> > Uha Martin - har du drukket af natpotten, jeg har da aldrig set propper

> > en blycelle akumulator der var tæt.
> >
> LOL* -Nej der er noget der...

På akumulatore med afgasning via en slange, plejer propperne da at slutte
helt tæt.

Mvh. Uffe Ravn



GiWeo (04-01-2005)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 04-01-05 17:43

Hejsa

>Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?
>Har taget batteriet(12V) ud af bilen, og har haft det til opladning i nu
>omkring 30 timer - laderen siger at det er ved at være 75% fuldt.
>Ved en tilfældighed lyttede jeg til det, og kunne høre at der kom en nærmest
>sydende lyd fra det. Jeg tog med det samme laderen fra.


Ja, det er ganske normalt med syden - det kan også godt lugte fælt !!


--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk


Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 17:58

> Ja, det er ganske normalt med syden - det kan også godt lugte fælt !!

Ok, det er meget rart at vide at det ikke er ved at explodere :)



Møller (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-01-05 20:33


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41dacb9a$0$4641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Ja, det er ganske normalt med syden - det kan også godt lugte fælt !!
>
> Ok, det er meget rart at vide at det ikke er ved at explodere :)

UPS.

Det lugter fælt skriver du, så er du i farezonen.!

Nu skal du lige til at passe på:
Det er knaldgas: BOOM.
Du skal slukke for laderen inden tager klemmerne af polerne, for den gnist
der kommer ved at tage klemmerne af uden at slukke, KAN få batteriet til at
springe i luften:
Det er saltsyre, og man ser ikke pæn ud på hænder og i hovedet bagefter et´n
batterieksplosion skulle jeg hilse og sige.
Alle steder hvor man lader batterier op skal der være øjenskylleflasker, og
ved større anlæg er der bruser.

Er det en gammel lader du bruger?
--
Møller

Så luft ordentlig ud,





Møller (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-01-05 20:35

RETTELSE

"Møller" <M@Øl.se> wrote in message
news:41daef91$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
> message news:41dacb9a$0$4641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > Ja, det er ganske normalt med syden - det kan også godt lugte fælt !!
> >
> > Ok, det er meget rart at vide at det ikke er ved at explodere :)
>
> UPS.
>
> Det lugter fælt skriver du, så er du i farezonen.!
>
> Nu skal du lige til at passe på:
> Det er knaldgas: BOOM.
> Du skal slukke for laderen inden tager klemmerne af polerne, for den gnist
> der kommer ved at tage klemmerne af uden at slukke, KAN få batteriet til
at
> springe i luften:
> Det er saltsyre ??

SVOVLSYRE, jeg var lidt hurtig, for at redde dig fra nogle grimme ar
--
Møller



Uffe Ravn (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 04-01-05 20:46


"Møller" <M@Øl.se> skrev

> UPS.
>
> Det lugter fælt skriver du, så er du i farezonen.!

Nu ER det jo ikke Casper Bang der skriver at hans batteri lugter.

Mvh. Uffe Ravn



Møller (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-01-05 20:53


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message
news:41daf2b3$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Møller" <M@Øl.se> skrev
>
> > UPS.
> >
> > Det lugter fælt skriver du, så er du i farezonen.!
>
> Nu ER det jo ikke Casper Bang der skriver at hans batteri lugter.
>

Det har du da ret i, det er jo Lars Engelhardt
Undskyld men derfor lugter knaldgas alligevel "farligt" )
--
Møller



Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 21:00

[SNIP en venlig advarsel]

Mange tag for advarslen :)
Det gik dog vist lidt hurtigt for dig i farten for at redde mig.
Jeg sagde ikke at MIT batteri lugtede; jeg synes faktisk det er ret
lugtfrit.

Jeg skal dog nok passe på med gnister i nærheden af batteriet.


> Er det en gammel lader du bruger?

Nej, den er splinter ny; købt i går:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=377401706&n=1199147587&pn=1215116279

Sikkert noget billigt bras, men mon ikke den er god nok til formålet... Det
er jo forhåbentligt ikke særligt mange gange den skal bruges.



Christian (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 04-01-05 21:21


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41dacb9a$0$4641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Ja, det er ganske normalt med syden - det kan også godt lugte fælt !!
>
> Ok, det er meget rart at vide at det ikke er ved at explodere :)
HE HE prøv at sætte en tændt lighter til.....




Uffe Ravn (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 04-01-05 18:00


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev

> Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?

Jeps, når batteriet er ved at være topladet bobler det fra cellerne.
Og det kan lugtes når det er fuldt.

> Har taget batteriet(12V) ud af bilen, og har haft det til opladning i nu
> omkring 30 timer - laderen siger at det er ved at være 75% fuldt.
> Ved en tilfældighed lyttede jeg til det, og kunne høre at der kom en
nærmest
> sydende lyd fra det. Jeg tog med det samme laderen fra.
>
> Er det harmløst,

Både og, syder/bobler det lige meget fra hver at cellerne?

Hvis nu f.eks en celle er klappet sammen, vil den begynde at syde/boble,
væsentligt senere end de andre celler.

> eller er det blevet ladet for meget, selv om laderen påstår
> noget andet?

En svag syden indikerer ikke overladning.

Hvis det derimod kun syder fra en enkelt celle, er der en mekanisk fejl på
den pågælende celle.
Dette kan måske redes ved at give den et 24V boost, men med stor risiko for
at batteriet eksploderer!!!
Med andre ord, batteriet er dødt hvis dette er tilfældet


Alt det ovenstående er naturligvis kun gældende for batterier der ordentligt
vedligeholdt med vand(gerne destileret)

Mvh. Uffe Ravn



Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 18:07

>> Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?
>
> Jeps, når batteriet er ved at være topladet bobler det fra cellerne.
> Og det kan lugtes når det er fuldt.

Hmm... ingen "bobling" her (kan i hvert fald ikke se det) - skulle åbenbart
have løsnet nogle propper!? De der "skruer" der sider øverst?
Og hvor meget skulle de have været løsnet?
Hvad kan der være sket ved at dette ikke var gjort? Er mit batteri dødt,
eller...?


> En svag syden indikerer ikke overladning.

Ok, det er rart at vide til en anden gang


> Hvis det derimod kun syder fra en enkelt celle, er der en mekanisk fejl på
> den pågælende celle.
> Dette kan måske redes ved at give den et 24V boost, men med stor risiko
> for
> at batteriet eksploderer!!!
> Med andre ord, batteriet er dødt hvis dette er tilfældet

Hmm... i det tilfælde vil jeg nok gå efter et nyt batteri.
Men nu må vi se hvor meget jeg har fået smadret det her :/


> Alt det ovenstående er naturligvis kun gældende for batterier der
> ordentligt
> vedligeholdt med vand(gerne destileret)

Det er rimeligt nyt... kun et godt halvt år. Har ikke været nødvendigt at
efterfylde siden.



Uffe Ravn (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 04-01-05 19:26


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev

> Hmm... ingen "bobling" her (kan i hvert fald ikke se det) - skulle
åbenbart
> have løsnet nogle propper!?

Jeps

> De der "skruer" der sider øverst?

Ja!

> Og hvor meget skulle de have været løsnet?

Helt, altså afmonteret, så du kan se: om vædskestanden er i orden, om de
bobler, om cellen er sulfateret(stenet), om syren er grumset mm.

> Hvad kan der være sket ved at dette ikke var gjort?

Ikke noget

> Er mit batteri dødt,

Det ved vi jo ikke endnu, hvordan ser cellerne ud?

Mvh. Uffe Ravn



Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 19:58

>> Og hvor meget skulle de have været løsnet?
>
> Helt, altså afmonteret, så du kan se: om vædskestanden er i orden, om de
> bobler, om cellen er sulfateret(stenet), om syren er grumset mm.

Jeg har lidt svært ved at vurdere hvordan det BØR se ud...
Jeg har taget et par billeder, som jeg håber en af jer kan vurdere det ud
fra.
Et billede oppefra, af alle celler:
www.secretsofwar.net/hotcut/batterioppefra.jpg

Et close-up-billede af to af cellerne; sådan ser allesammen ud.
www.secretsofwar.net/hotcut/battericloseup.jpg

For dem af jer der ikke kan se billederne, kan jeg sige at de efter min
mening ser rimeligt "pæne" ud... en lille hinde på vandet man kan se, men
det ser som sådan ikke grumset ud synes jeg.
De bobler allesammen langsomt og roligt. Der er vand på allesammen.

Ser det for jer ud som det skal?


>> Hvad kan der være sket ved at dette ikke var gjort?
>
> Ikke noget

Kan det have gjort at det tog så lang tid at få ladet mit batteri bare en
smule op?



Mange tak for hjælpen.



Torben Madsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 04-01-05 20:28


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41dae72e$0$36636$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >> Og hvor meget skulle de have været løsnet?
> >
> > Helt, altså afmonteret, så du kan se: om vædskestanden er i orden, om de
> > bobler, om cellen er sulfateret(stenet), om syren er grumset mm.
>
> Jeg har lidt svært ved at vurdere hvordan det BØR se ud...
> Jeg har taget et par billeder, som jeg håber en af jer kan vurdere det ud
> fra.
> Et billede oppefra, af alle celler:
> www.secretsofwar.net/hotcut/batterioppefra.jpg
>
> Et close-up-billede af to af cellerne; sådan ser allesammen ud.
> www.secretsofwar.net/hotcut/battericloseup.jpg
>
> For dem af jer der ikke kan se billederne, kan jeg sige at de efter min
> mening ser rimeligt "pæne" ud... en lille hinde på vandet man kan se, men
> det ser som sådan ikke grumset ud synes jeg.
> De bobler allesammen langsomt og roligt. Der er vand på allesammen.
>
> Ser det for jer ud som det skal?
>
>
> >> Hvad kan der være sket ved at dette ikke var gjort?
> >
> > Ikke noget
>
> Kan det have gjort at det tog så lang tid at få ladet mit batteri bare en
> smule op?
>
>
>
> Mange tak for hjælpen.
>

Når du nu leger med batteriet, så pas lige på ikke at lave gnister med
ledningerne på batteriet. Der udvikles knaldgas, når du lader på det, og en
uheldig gnist kan få batteriet til at eksplodere. Det er ikke ligefrem
ønskesituationen, eftersom det er fyldt med svovlsyre...

mvh
Torben Madsen



Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 20:36

> Når du nu leger med batteriet, så pas lige på ikke at lave gnister med
> ledningerne på batteriet. Der udvikles knaldgas, når du lader på det, og
> en
> uheldig gnist kan få batteriet til at eksplodere. Det er ikke ligefrem
> ønskesituationen, eftersom det er fyldt med svovlsyre...

Det skal jeg nok passe på med - men tak for tippet :)
Jeg piller laderen ud af stikket først - så undgår jeg gnister.



John N. H. (04-01-2005)
Kommentar
Fra : John N. H.


Dato : 04-01-05 20:39

"Casper Bang" skrev i en meddelelse
> Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?
> Har taget batteriet(12V) ud af bilen, og har haft det til opladning i
> nu omkring 30 timer - laderen siger at det er ved at være 75% fuldt.


Hvor ved du fra, det er 75 % opladet? Eneste pålidelige målemetode er at
måle syrens vægtfylde.

Mvh
John




Casper Bang (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 04-01-05 20:58

> Hvor ved du fra, det er 75 % opladet? Eneste pålidelige målemetode er at
> måle syrens vægtfylde.

Ved kun hvad laderen siger...
Den har en indikator for hvor meget det ca. er opladt. Jeg vil tro det
afhænger af batteriets indre modstand. Ikke synderligt pålideligt, men
sikkert en god indikator til at se at der rent faktisk SKER noget.



Uffe Ravn (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-01-05 22:41


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41daf541$0$36657$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hvor ved du fra, det er 75 % opladet? Eneste pålidelige målemetode er at
> > måle syrens vægtfylde.
>
> Ved kun hvad laderen siger...
> Den har en indikator for hvor meget det ca. er opladt. Jeg vil tro det
> afhænger af batteriets indre modstand. Ikke synderligt pålideligt, men
> sikkert en god indikator til at se at der rent faktisk SKER noget.
>
>



Uffe Ravn (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-01-05 22:41


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41daf541$0$36657$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hvor ved du fra, det er 75 % opladet? Eneste pålidelige målemetode er at
> > måle syrens vægtfylde.
>
> Ved kun hvad laderen siger...
> Den har en indikator for hvor meget det ca. er opladt. Jeg vil tro det
> afhænger af batteriets indre modstand. Ikke synderligt pålideligt, men
> sikkert en god indikator til at se at der rent faktisk SKER noget.
>
>



Uffe Ravn (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-01-05 22:44

Hey, det var da usædvanligt meget prell der var i den kontakt!

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev

> sikkert en god indikator til at se at der rent faktisk SKER noget.

Casper, det er tid at slå laderen fra, jeg tror ikke der kan pumpes mere
strøm i dit batteri nu.

Mvh. Uffe Ravn




Casper Bang (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 06-01-05 12:11

>> sikkert en god indikator til at se at der rent faktisk SKER noget.
>
> Casper, det er tid at slå laderen fra, jeg tror ikke der kan pumpes mere
> strøm i dit batteri nu.

Det blev taget fra i går, og sat i bilen - det virker som det skal :)

Nu ved jeg da i det mindste hvordan jeg skal lade et batteri ordentligt op
til en anden gang.

Tak for hjælpen allesammen!



claus b. p. (06-01-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 06-01-05 09:23


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41dabd03$0$4596$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Er det normalt at et bilbatteri "syder" når man lader på det?

Sikken en lang tråd for et simpelt spørgsmål. :*)
Jeg havde engang en Ford Escort med defekt laderelæ. Den overladede
kraftigt, og jeg måtte efterfylde vand på det flere gange inden jeg fik det
repareret. Hvis bare ikke der er forsvundet så meget vand, at blypladerne
bliver blotlagt, sker der normalt ikke noget ved det. Men prøv at mærke på
temperaturen på batteriet, det skal ikke være mere end håndlunt. Bliver det
varmere end det, stiger risikoen for skader. Den kemiske reaktion ved
opladning frigiver brint + ilt, som bobler op, så det er normalt. Et
vedligeholdelsesfrit batteri er lukket, så H + O bliver inde i batteriet, og
fortættes til vand igen, hvorfor der ikke skal efterfyldes, i et
"almindeligt" batteri vil H + O forsvinde, og derfor skal efterfyldes med
demineraliseret eller destilleret vand.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste