/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motorteoritime nr. 1 - V6, R6, B6 ?
Fra : Christensen


Dato : 04-01-05 09:38

Hej alle

Men fare for at starte en mindre krig udi motorreligion, kunne det være
spændende at høre alle jeres input til fordele og ulemper ved
motorkonstruktionerne V6 (mange), række-6 (BMW helligdom) og boxer-6 (bl.a.
Porsche domæne).

Findes der nogle absolute facts?

F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
naturligvis.

Og hvad med Porsche? Den lyder altså mærkelig når den får tæv. Og hvad er
der med vinklen på cylindrene i en V-konstruktion? og er en 180 graders V
motor en Boxer?

Hvad siger folket?

/f christensen



 
 
Per Beer Hansen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 04-01-05 10:34

Christensen wrote:
> Hej alle
>
> Men fare for at starte en mindre krig udi motorreligion, kunne det
> være spændende at høre alle jeres input til fordele og ulemper ved
> motorkonstruktionerne V6 (mange), række-6 (BMW helligdom) og boxer-6
> (bl.a. Porsche domæne).
>
> Findes der nogle absolute facts?
>
> F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> rækkeprincippet i 2-3,5 liters området?

Jeg tror mere at det er et "religions" spørgsmål.
Der er ikke den stor forskel (hvis man ser bort fra størrelse og vægt) i R6
og V6, såfremt at motoren ellers er opbygget på samme måde.
V6 motoren er kortere end R6'eren, men den vejer som regel lidt mere, da der
oftest er 2 cylinderrækker og 2 topstykker (undtagen på visse VR maskiner).
V motoren har også en kortere krumtap og derfor naturligt mindre
vibrationer.

> - udover den uovertrufne lyd
> naturligvis.

Jeg tror ikke det ville være noget problem (f.eks. for BMW) at opnå samme
"sound" i en V6'er.

>
> Og hvad med Porsche? Den lyder altså mærkelig når den får tæv. Og
> hvad er der med vinklen på cylindrene i en V-konstruktion? og er en
> 180 graders V motor en Boxer?

Nej ikke nødvendigvis, det afhænger af hvordan plejlsølerne er placeret
rundt på krumtappen.
Svjh er Ferrari 512 TR med en 180 graders V12.
Audi lavede for nogle år siden (mener at det var i 1992) en DTM V8'er med en
"boxer" krumtap, hvilket gjorde at de blev diskvalificeret i DTM, krumtappen
skulle være standard.
De opnåede en højere ydelse og en højst mærkværdig lyd, men maskinerne kunne
slet ikke holde, da afbalanceringen var helt ad H til.
Dette fik de dog vist løst lidt hen ad vejen, ved at benytte sig af nogle
balanceaksler (som normalt ikke er nødvendige i en V8'er).

--
Mvh
Per
www.perbeer.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Troels Pedersen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 04-01-05 10:48

Per Beer Hansen wrote:
> Nej ikke nødvendigvis, det afhænger af hvordan plejlsølerne er
> placeret rundt på krumtappen.

Hvad er forskellen på en bokser og en "konventionel" 180 V-motor . Er det at
bokseren har flere stempler i top samtidig, hvor den konventionelle kun har
et i top af gangen... Eller?

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC
www.broendbjerg.dk




Per Beer Hansen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 04-01-05 17:20

Troels Pedersen wrote:
>
> Hvad er forskellen på en bokser og en "konventionel" 180 V-motor . Er
> det at bokseren har flere stempler i top samtidig, hvor den
> konventionelle kun har et i top af gangen... Eller?

Nej, antallet af stempler i top samtidigt er det samme.
Se i øvrigt Thomas Strandtofts forklaring om forskellen, længere nede i
denne tråd, han har beskrevet det rigtigt godt.
news:41DAAF27.E3E9C99E@carftp.com

--
Mvh
Per
www.perbeer.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Rasmussen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-01-05 10:50

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMtele2adsl.dk> wrote in
news:IptCd.85$Ol.72@news.get2net.dk:

>> F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
>> rækkeprincippet i 2-3,5 liters området?
>
> Jeg tror mere at det er et "religions" spørgsmål.
> Der er ikke den stor forskel (hvis man ser bort fra størrelse og vægt)
> i R6 og V6, såfremt at motoren ellers er opbygget på samme måde.
> V6 motoren er kortere end R6'eren, men den vejer som regel lidt mere,
> da der oftest er 2 cylinderrækker og 2 topstykker (undtagen på visse
> VR maskiner). V motoren har også en kortere krumtap og derfor
> naturligt mindre vibrationer.

Jeg var noget kun overrasket da jeg var i USA i efteråret og havde lejet
en Chevrolet TrailBlazer der var udstyret med en 4.2L R6 motor, det havde
jeg ikke lige regnet med i en amerikaner, men det er vist pga. forbrug
samt vibrationer at de også er gået lidt over på R6'eren istedet for V6-
ere på deres mellem motorer (V8'eren bliver nok ikke slagtet lige
foreløbigt

Når det så er sagt så var det nu en dejlig motor, selvom den var en smule
bovlam i det lave omdrejningsområde (under 2200 omdrejninger ville den
ikke lave ret meget). Men når den fik 3000+ at leve af, så var den
villig, over 5000 havde den en feeed lyd! (den var udstyret med en 4-
gears automatgear kasse, måske med noget overdrive funktion)

Thomas

Ukendt (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-05 11:30

> en Chevrolet TrailBlazer der var udstyret med en 4.2L R6 motor,

hehe mon den kan passe i min E30 karosse ??

Mvh
Morten



Jacob Rungwald (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 04-01-05 11:04


"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:41da55e2$0$4639$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
> naturligvis.

Jeg mener at have læst at en R6 motor er det bedste man kan lave mht
afbalancering af motoren, dvs den skulle være den mest vibrationsfrie motor,
der ikke kræver alle mulige afbalanceringsmodvægtsdimser rundt om i motoren.

Mvh
Jacob



BJ (04-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-01-05 12:40


"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:41da55e2$0$4639$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
KLIP

> F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
> naturligvis.

I min Volvo er også en R6. Den ligger blot på tværs.

--
Bjørn J.



Christensen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 04-01-05 13:57

>
> I min Volvo er også en R6. Den ligger blot på tværs.
>
> --

Hold da op! den må være 3 meter bred så.....

En volvo-hvad-for-én?

/f



BJ (04-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-01-05 15:01


"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:41da9281$0$4669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Hold da op! den må være 3 meter bred så.....

Lige knap..

> En volvo-hvad-for-én?

Volvo S80 T6.

Den laves dog også uden dobbelt hårtørrer med 196 HK.

http://www.volvocars.dk/Showroom/S80/Specifications/TechnicalSpecifications/

--
Bjørn J.



Thomas Strandtoft (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 04-01-05 15:59

Christensen wrote:

> Men fare for at starte en mindre krig udi motorreligion, kunne det være
> spændende at høre alle jeres input til fordele og ulemper ved
> motorkonstruktionerne V6 (mange), række-6 (BMW helligdom) og boxer-6 (bl.a.
> Porsche domæne).

R6'eren har en fordel i at den er perfekt afbalanceret af natur,
det vil sige motoren er vibrationsfri. Ulempen er længden.
Optimalt set skal en bil helst have al vægten mellem for- og
bagakslen - jo længere foran forakslen eller bag bagakslen tingene
befinder sig, des større "pendulvirkning" vil der være ved sving.
Længden af en R6'er gør at det kan være svært at få motoren til at
ligge bag forakslen uden at det samtidigt går ud over
kabinepladsen. Længden på krumptapakslen kan også være et problem,
det kan give tendens til at den opfører sig som et "sjippetov" når
det går hedt for sig. Sjippetovet kan løses ved flere
krumptapsøler, men det øger samtidig friktionen og giver
effekttab, så det er lidt et kompromis. Fordi R6'eren er en
"lodret" motor vil den have et ret højt tyngdepunkt.

V6'eren har fordelen af at være næsten halv længde af R6'eren. Den
er nemmere at placere centralt og det er nemmere at fremstille en
krumptap der ikke "sjipper". Ulemperne er at den ofte er tungere
end R6'eren pga. den har to topstykker fremfor et enkelt, samt at
motoren ikke fra naturens hånd er i balance. En V6'er vil have en
modsat roterende balanceaksel og at drive den koster effekt. Hvis
ellers fabrikanten af V6'eren har formået at holde vægten af
topstykkerne nede, så bør den have et lavere tyngdepunkt end
R6'eren.

B6'eren har ligesom R6'eren medfødt balance. Motoren er kort som
en V6'er, men fordi stemplerne ligger ud til siden er motoren
meget bred. Hos Subaru ligger motoren foran forakslen, hos Porsche
911 ligger den bag bagakslen, ingen af delene er som sådan
optimalt, selv om begge fabrikanter har formået at kompensere
temmeligt fornuftigt for det. Fordi motoren er flad er
tyngdepunktet meget lavt, til gavn for køreegenskaberne.

> Findes der nogle absolute facts?

Jeg havde engang et link til en side der forklarede alt det med
balancen rigtigt godt, men det hjælper jo ikke alverden når jeg
ikke kan genfinde den..

> F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
> naturligvis.

Jeg tror den slags valg har meget med historie og tradition at
gøre. Englænderne sværger til deres "straight six" som en rigtig
sportsvognsmotor, selv om de første R6 sportsvogne ofte havde
ældgamle stødstangsmotorer der kom fra lastbiler. På et tidspunkt
ender det med at blive en tradition, mere end en praktisk
overvejelse - at Porsche fx. har holdt fast i luftkøling af deres
B6'ere i 911, på trods af at det må have givet massive
varmeproblemer da de begyndte at bruge turbo, kan vist ikke
tilskrives meget andet end "at sådan er det bare, en 911 er
luftkølet, basta!". At forestille sig BMW uden en R6'er på
programmet er også svært..

> Og hvad med Porsche? Den lyder altså mærkelig når den får tæv.

911'eren har den der fløjtelyd fra luftkølingen hvis det er den du
tænker på..

> Og hvad er
> der med vinklen på cylindrene i en V-konstruktion?

Jo større vinkel, des lavere tyngdepunkt. Derudover er vinklen med
til at bestemme hvor meget motoren vibrerer, der er vinkler der er
bedre end andre på det punkt.

> og er en 180 graders V
> motor en Boxer?

Nej. I boxeren "bokser" stemplerne overfor hinanden, dvs. de
bevæger sig begge udad samtidigt og begge indad samtidigt. I 180
graders V motoren bevæger stemplerne sig fra side til side, dvs.
to stempler overfor hinanden bevæger sig samtidigt mod højre og
lidt efter bevæger de sig samtidigt mod venstre - det giver
vibrationer der er til at få øje på. I boxeren "udligner" de to
stempler overfor hinanden hinandens vibrationer.

Forskellen ligger i krumptapakslen, se
<http://www.carftp.com/boxerv4.jpg>

> Hvad siger folket?

Folket har talt!

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-05 16:26


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:41DAAF27.E3E9C99E@carftp.com...
> Christensen wrote:
>
> > Men fare for at starte en mindre krig udi motorreligion, kunne det være
> > spændende at høre alle jeres input til fordele og ulemper ved
> > motorkonstruktionerne V6 (mange), række-6 (BMW helligdom) og boxer-6
(bl.a.
> > Porsche domæne).
>
> R6'eren har en fordel i at den er perfekt afbalanceret af natur,
> det vil sige motoren er vibrationsfri. Ulempen er længden.
> Optimalt set skal en bil helst have al vægten mellem for- og
> bagakslen - jo længere foran forakslen eller bag bagakslen tingene
> befinder sig, des større "pendulvirkning" vil der være ved sving.
> Længden af en R6'er gør at det kan være svært at få motoren til at
> ligge bag forakslen uden at det samtidigt går ud over
> kabinepladsen. Længden på krumptapakslen kan også være et problem,
> det kan give tendens til at den opfører sig som et "sjippetov" når
> det går hedt for sig. Sjippetovet kan løses ved flere
> krumptapsøler, men det øger samtidig friktionen og giver
> effekttab, så det er lidt et kompromis. Fordi R6'eren er en
> "lodret" motor vil den have et ret højt tyngdepunkt.
>
> V6'eren har fordelen af at være næsten halv længde af R6'eren. Den
> er nemmere at placere centralt og det er nemmere at fremstille en
> krumptap der ikke "sjipper". Ulemperne er at den ofte er tungere
> end R6'eren pga. den har to topstykker fremfor et enkelt, samt at
> motoren ikke fra naturens hånd er i balance. En V6'er vil have en
> modsat roterende balanceaksel og at drive den koster effekt. Hvis
> ellers fabrikanten af V6'eren har formået at holde vægten af
> topstykkerne nede, så bør den have et lavere tyngdepunkt end
> R6'eren.
>
> B6'eren har ligesom R6'eren medfødt balance. Motoren er kort som
> en V6'er, men fordi stemplerne ligger ud til siden er motoren
> meget bred. Hos Subaru ligger motoren foran forakslen, hos Porsche
> 911 ligger den bag bagakslen, ingen af delene er som sådan
> optimalt, selv om begge fabrikanter har formået at kompensere
> temmeligt fornuftigt for det. Fordi motoren er flad er
> tyngdepunktet meget lavt, til gavn for køreegenskaberne.
>
> > Findes der nogle absolute facts?
>
> Jeg havde engang et link til en side der forklarede alt det med
> balancen rigtigt godt, men det hjælper jo ikke alverden når jeg
> ikke kan genfinde den..
>
> > F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> > rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
> > naturligvis.
>
> Jeg tror den slags valg har meget med historie og tradition at
> gøre. Englænderne sværger til deres "straight six" som en rigtig
> sportsvognsmotor, selv om de første R6 sportsvogne ofte havde
> ældgamle stødstangsmotorer der kom fra lastbiler. På et tidspunkt
> ender det med at blive en tradition, mere end en praktisk
> overvejelse - at Porsche fx. har holdt fast i luftkøling af deres
> B6'ere i 911, på trods af at det må have givet massive
> varmeproblemer da de begyndte at bruge turbo, kan vist ikke
> tilskrives meget andet end "at sådan er det bare, en 911 er
> luftkølet, basta!". At forestille sig BMW uden en R6'er på
> programmet er også svært..
>
> > Og hvad med Porsche? Den lyder altså mærkelig når den får tæv.
>
> 911'eren har den der fløjtelyd fra luftkølingen hvis det er den du
> tænker på..
>
> > Og hvad er
> > der med vinklen på cylindrene i en V-konstruktion?
>
> Jo større vinkel, des lavere tyngdepunkt. Derudover er vinklen med
> til at bestemme hvor meget motoren vibrerer, der er vinkler der er
> bedre end andre på det punkt.
>
> > og er en 180 graders V
> > motor en Boxer?
>
> Nej. I boxeren "bokser" stemplerne overfor hinanden, dvs. de
> bevæger sig begge udad samtidigt og begge indad samtidigt. I 180
> graders V motoren bevæger stemplerne sig fra side til side, dvs.
> to stempler overfor hinanden bevæger sig samtidigt mod højre og
> lidt efter bevæger de sig samtidigt mod venstre - det giver
> vibrationer der er til at få øje på. I boxeren "udligner" de to
> stempler overfor hinanden hinandens vibrationer.
>
> Forskellen ligger i krumptapakslen, se
> <http://www.carftp.com/boxerv4.jpg>
>
> > Hvad siger folket?
>
> Folket har talt!
>
> --
> Hygge..
> Thomas
>
> <http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Porsche gik jo også over til vandkøling fra og med 996, da det ikke rigtig
kunne lade sig gøre længere...

993 regnes derfor af mange som den sidste rigtige...

Mvh.

Frederik





jan@fedtegreven.dk (04-01-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 04-01-05 22:18

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Jeg havde engang et link til en side der forklarede alt det med
>balancen rigtigt godt, men det hjælper jo ikke alverden når jeg
>ikke kan genfinde den..

Det er vist siderne skrevet af Mark Wan , fra AutoZine du nok tænker
på ( http://autozine.kyul.net/ som er nede pt. )


han viste de forskellige motortyper, deres krumtapper, og naturlige
vibrationsmønstre


btw - at en V6 har modsat roterende balanceaksel er jeg ikke helt enig
med dig i ...

(Med mindre du kan pege på balanceakslen i min motor (naturligtvis))


;)

--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Thomas Strandtoft (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 05-01-05 12:56

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Det er vist siderne skrevet af Mark Wan , fra AutoZine du nok tænker
> på ( http://autozine.kyul.net/ som er nede pt. )

Det skal jeg så ikke kunne sige før den kommer op igen..

> btw - at en V6 har modsat roterende balanceaksel er jeg ikke helt enig
> med dig i ...

Sorry, det er ikke alle V6'ere der har det, det kommer lidt an på
cylindervinklen og om man har gidet kæle for detaljerne..

Jeg så for øvrigt en Granada igår, lyden var ikke til at tage fejl
af så jeg vendte mig om og sørme så..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Martin Bak (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-01-05 20:46


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:41DBD5E1.465FAA85@carftp.com...
> jan@fedtegreven.dk wrote:
>
> Jeg så for øvrigt en Granada igår, lyden var ikke til at tage fejl
> af så jeg vendte mig om og sørme så..
>
>
Nej den går man ikke fejl af. Men så lever de virkelig endnu... De gamle
Mark1 var en sand fryd. Jeg har haft fornøjelsen af at eje sådan en. Men
omkrin 1978 var det slut. Så kom Mark2, og den var da så desideret grim

Martin



Mogens (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-01-05 21:03

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:crhg63$224e$1@news.cybercity.dk...

> Nej den går man ikke fejl af. Men så lever de virkelig endnu... De gamle
> Mark1 var en sand fryd. Jeg har haft fornøjelsen af at eje sådan en.

Jég har ejet en Granada 3.0 GXL :)

> Men omkrin 1978 var det slut. Så kom Mark2, og den var da så desideret
grim

Grim og grim - en 2.8 injection F1 var da okay, IMO...




Martin Bak (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-01-05 21:12


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:crhh5c$23tj$1@news.cybercity.dk...
> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:crhg63$224e$1@news.cybercity.dk...
>
>> Nej den går man ikke fejl af. Men så lever de virkelig endnu... De gamle
>> Mark1 var en sand fryd. Jeg har haft fornøjelsen af at eje sådan en.
>
> Jég har ejet en Granada 3.0 GXL :)
>
Den kiggede jeg altid misundeligt efter... Man har brug for _meget_ mere
motorkraft end den der 2.3 leverede. Tænk at de også blev solgt med en V4
1.7. Det må have været svært at komme over bakkerne med det udstyr...

Martin



Mogens (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-01-05 21:26

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:crhhmk$258o$1@news.cybercity.dk...

> > Jég har ejet en Granada 3.0 GXL :)

> Den kiggede jeg altid misundeligt efter... Man har brug for _meget_ mere
> motorkraft end den der 2.3 leverede.

Jep - lækker skude. havde altdi ønsket mig sådan een
selvom det var Consul 3000 GT, der "smagte" mig.
Nuvel, jeg kunne ikke sælge båden i ren handel og til-
bød at lade en bil indgå i handlen. Det gik bedre
OG Granada blev solgt med det samme, jeg satte den til salg!


> Tænk at de også blev solgt med en V4 1.7.

Jep - en spand



jan@fedtegreven.dk (05-01-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 05-01-05 23:40

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev :

>Man har brug for _meget_ mere motorkraft end den der 2.3 leverede.
>Tænk at de også blev solgt med en V4 1.7. Det må have været svært
>at komme over bakkerne med det udstyr...


Det kommer da an på hvem "man" er - min 2.3'er med automat var da god
nok til mig, og levede da sine 465.000 uden nævneværdige problemer

og jep, det var præcis en 78'er, blev skrottet for et par år siden,
efter lang tro tjeneste

grim ? tjaehhh, vi har da hver sin smag ;)

forgængeren var efter min mening lidt for buttet - ok smækfed at se på




--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Martin Bak (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-01-05 23:56


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:ttqot0p2it3j6rbqhovtn6tq6nm8ostsa1@dtext.news.tele.dk...
>
> forgængeren var efter min mening lidt for buttet


Jep. den var dejlig. Det er sådan noget man får lyst til at kalde hun

Martin



Ukendt (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-05 16:51

> >Man har brug for _meget_ mere motorkraft end den der 2.3 leverede.
> >Tænk at de også blev solgt med en V4 1.7. Det må have været svært
> >at komme over bakkerne med det udstyr...

Sådan en har vi haft derhjemme (=Consul, sedan), da jeg var knægt.
Den var virkelig sløv. 0-100 var kun aktuel ned af bakke.


> Det kommer da an på hvem "man" er - min 2.3'er med automat var da god
> nok til mig, og levede da sine 465.000 uden nævneværdige problemer

Sådan en havde vi også, en udrangeret mørkeblå politibil st.car, dog uden
automatic.
Sjovt nok kørte alle biler kun det de måtte når vi kørte bagved :)
Den var også sløv og fuldstændig umulig at få til at tage omdrejninger.
Jeg prøvede engang en 0-100 det tog det meste af 17 sekunder.
Men for fa'en hvor lød den da godt.
Fordrukken var den også.
Ud over rust var der aldrig noget galt - jeg tror vi havde den i 8 år efter
politiet havde kørt den til.

>
> og jep, det var præcis en 78'er, blev skrottet for et par år siden,
> efter lang tro tjeneste
>
> grim ? tjaehhh, vi har da hver sin smag ;)

Efter datidens normer var den vist rigtig lækker.


--
/Claus

http://vwfanatic.dk





Thomas Strandtoft (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 07-01-05 07:39

Martin Bak wrote:

> > Jeg så for øvrigt en Granada igår, lyden var ikke til at tage fejl
> > af så jeg vendte mig om og sørme så..
> >
> Nej den går man ikke fejl af. Men så lever de virkelig endnu... De gamle
> Mark1 var en sand fryd. Jeg har haft fornøjelsen af at eje sådan en. Men
> omkrin 1978 var det slut. Så kom Mark2, og den var da så desideret grim

Den jeg så her forleden var en af de firkantede mk2'ere, men igår
aftes kørte jeg forbi en holdende mk1.. To Granadaer på 2-3 dage,
jeg er vist inde i en stime..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Mogens (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-01-05 17:26

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:41DE2E93.9E0CD891@carftp.com...

> Den jeg så her forleden var en af de firkantede mk2'ere, men igår
> aftes kørte jeg forbi en holdende mk1.. To Granadaer på 2-3 dage,
> jeg er vist inde i en stime..

Så en "Taunus" 20M igår (den hedder kun 20M)

Og så en fejlramt '65 MB 300 SE onsdag.
Den kunne ikke klare køkørslen :)



Per Beer Hansen (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 07-01-05 17:44

Thomas Strandtoft wrote:
>
> Den jeg så her forleden var en af de firkantede mk2'ere, men igår
> aftes kørte jeg forbi en holdende mk1..

Nå du har også været forbi Sønderlundsvej (ved skolen) ?


--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online



Thomas Strandtoft (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 07-01-05 20:31

Per Beer Hansen wrote:

> Nå du har også været forbi Sønderlundsvej (ved skolen) ?
>

Lige præcis, godt gættet..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Beer Hansen (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 07-01-05 21:08

Thomas Strandtoft wrote:
> Per Beer Hansen wrote:
>
>> Nå du har også været forbi Sønderlundsvej (ved skolen) ?
>>
>
> Lige præcis, godt gættet..

He he, ja det var et "lucky punch"
Jeg har selv beundret den fine gamle Granada Coupe (hvid med beige/lysebrunt
vinyltag) et par gange, da den stort set har holdt der hver dag de sidste
par ugers tid.
Og så lagde jeg to og to sammen og tænkte: Hvor mange Granada Mk1 findes der
i Roskilde ?

PS. Jeg synes dog at det er synd for den ellers så fine Granada, at der er
sat sådan et billigt uoriginalt vippe glassoltag i den

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online



Thomas Strandtoft (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 08-01-05 11:51

Per Beer Hansen wrote:

> Og så lagde jeg to og to sammen og tænkte: Hvor mange Granada Mk1 findes der
> i Roskilde ?

Sherlock Hansen!

> PS. Jeg synes dog at det er synd for den ellers så fine Granada, at der er
> sat sådan et billigt uoriginalt vippe glassoltag i den

Så grundigt fik jeg ikke kigget på den, jeg kom blot kørende forbi
torsdag aften..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste