Kongerækken
Fra : Per Wildau

Dato : 03-01-05 20:59

JP 1. januar 2005

Les Miserables...
Af CLAUS WORUP

Den er alle kvalitetsundersøgelsers moder, den seneste "Qualitäts Report"
fra det tyske blad Auto Bild. Et seriøst og omfattende baggrundsmateriale
gør klog på bilers kvalitet og driftsikkerhed. Overraskelsen: De tyske
mærker - og især VW & Co. - gør langtfra en god figur.

De japanske producenter har - ikke overraskende - indtaget de bedste pladser
sammen med en enkelt koreaner. VW er helt nede at skrabe bunden sammen med
Fiat.
Generelt gør de tyske mærker en ringe figur, bortset fra Opel, der er bedste
europæiske mærke på en syvendeplads og lige efter den fjernøstlige dominans.

Det handler om bilers kvalitet, som er en mangesidet størrelse. Og i en ny
og usædvanligt omfattende rapport udført af det tyske blad, Auto Bild, når
man netop hele vejen rundt. Forstået på den måde, at alle 20 mærker, der
medvirker i undersøgelsen, bliver bedømt på syv områder eller
indgangsvinkler:

Forbrugerundersøgelse blandt 25.000 bilejere.

Kongerækken
Auto Bilds kvalitetsrapport - bemærk at flere af mærkerne deler placering:

a.. 1. Mazda

a.. 2. Toyota

a.. 3. Honda

a.. 4. Hyundai

a.. 4. Nissan

a.. 6. Mitsubishi

a.. 7. Opel

a.. 8. Volvo

a.. 9. Smart

a.. 10. Ford

a.. 11. Citroën

a.. 11. Mercedes

a.. 13. Seat

a.. 14. Audi

a.. 14. BMW

a.. 16. Peugeot

a.. 16. Renault

a.. 16. Skoda

a.. 16. VW

a.. 20. Fiat

Check lige at Citroën og Mercedes deler 11'de pladsen

NB: Jeg er sikkert for sent ude igen, men her er hele artiklen.

--
Per Wildau
psykolog@perwildau

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 21:07

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> NB: Jeg er sikkert for sent ude igen, men her er hele artiklen.

Det har du som vanligt ret i..)

Det mest interessante er reparationsoplysningerne.

Resten er vel et spørgsmål om service som netop VW, i henhold til dagens
Børsen, vil til at satse gevaldigt på.

I wonder why...

--
Bjørn J.

Fra : Per Wildau

Dato : 03-01-05 21:53

> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det har du som vanligt ret i..)

Sorry, men det går hurtigt her i gruppen.
Kan ikke lige påtage mig at læse det hele

> Det mest interessante er reparationsoplysningerne.

Der står vist noget om det her:

http://www.mazda.de/pdf/news/Q_Report_2004.pdf

(god, men lidt tung pdf-fil)

Per

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 22:15

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der står vist noget om det her:
>
> http://www.mazda.de/pdf/news/Q_Report_2004.pdf
>
> (god, men lidt tung pdf-fil)

Tak for linket.

Ret interessant læsning.

Jeg fornemmer de bløde værdier er alt afgørende for om en potte bliver
nummer 1.

Dog er der naturligvis nogen grimmer nogen i kampen.

--
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 03-01-05 21:08

> [...]

> gør klog på bilers kvalitet og driftsikkerhed. Overraskelsen: De tyske
> mærker - og især VW & Co. - gør langtfra en god figur.

Du har ikke overvejet at følge lidt med
(postet i søndags)

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 21:09

> Les Miserables...
> Af CLAUS WORUP

Jep - du er for sent ude.

Undersøgelen er tidligere breht her i gruppen - og allerede der var det
gammel viden. VW har haft problemer med samlingen af deres biler.

Synd for det betyder, at deres kvaliteter ikke får nogen særlig
opmærksomhed.

Fint til gengæld at Opel er ved at have styr på deres kvalitet efter deres
mange år med problemer.

Den nye Vectra, tror jeg, viser sig at være en meget fin bil. Synd den er så
dyr, at ingen køber den.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 21:13

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fint til gengæld at Opel er ved at have styr på deres kvalitet efter deres
> mange år med problemer.

Øhhh .... hvordan kan du påstå det, med udgangspunkt i tidligere omtalte
liste angående reparationer/fejl.

Her indtager Opel en "flot" 18-plads kun slået af Fiat og Renault.

> Den nye Vectra, tror jeg, viser sig at være en meget fin bil. Synd den er
> så
> dyr, at ingen køber den.

Mon det nu er hele sandheden bag...?

Den er vel kun dyr i Danmark..og vi danner ikke ligefrem basis for en
storproduktion..?

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-01-05 23:31

> Øhhh .... hvordan kan du påstå det, med udgangspunkt i tidligere omtalte
> liste angående reparationer/fejl.

> Her indtager Opel en "flot" 18-plads kun slået af Fiat og Renault.

Jeg tager udgangspunkt i de nye biler.

> Mon det nu er hele sandheden bag...?

Jeg er ingen Opel-entusiast - men det er formentlig en ret stor del af
forklaringen, ja. Det er også, hvad jeg har hørt "branchen" sige.

> Den er vel kun dyr i Danmark..og vi danner ikke ligefrem basis for en
> storproduktion..?

Er den ikke dyr ift andre tilsvarende også uden for DK..?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 07-01-05 23:42

KLIP

> Jeg tager udgangspunkt i de nye biler.

O.k., dem har jeg så ingen officielle tal på/viden om.

> Er den ikke dyr ift andre tilsvarende også uden for DK..?

Hvad skal vi sammenligne den med på hjemmemarkedet..?

Audi 4, Passat ..eller flere..?

Vectra: http://www.opel.de/res/download/pdf/0J_69_price.pdf

Audi 4: http://www.audi.com/reports/preisliste_a4.pdf

Passat: http://makeashorterlink.com/?B2703103A

Vectraen er faktisk ret billig.

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-01-05 09:35

> Hvad skal vi sammenligne den med på hjemmemarkedet..?

> Audi 4, Passat ..eller flere..?
> Vectraen er faktisk ret billig.

Kommer det ikke an på, om man sammenligner den med det øvre
mellemklasselag - eller om man lægger den midt i gruppen..?

Umiddelbart ser jeg ingen grund til, at den i Tyskland burde være dyrere end
Ford Mondeo.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 14:08

KLIP

> Kommer det ikke an på, om man sammenligner den med det øvre
> mellemklasselag - eller om man lægger den midt i gruppen..?

Alt er jo som bekendt relativt.

Hvor vil du selv lægge Opel..(med det brede udvalg af motorer)..?

> Umiddelbart ser jeg ingen grund til, at den i Tyskland burde være dyrere
> end Ford Mondeo.

Ford er vel ved at sælge ud, så der bliver plads til næste model ...... med
bl.a. Volvos 5-cylindrede med og uden turbo motoren..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 15:16

> Hvor vil du selv lægge Opel..(med det brede udvalg af motorer)..?

Hvis vi taler Vectra C: Lidt over Mazda 6 og 407 ved siden af Ford Mondeo,
og Avensis - men lidt under Passat og lidt mere under A4.

> Ford er vel ved at sælge ud, så der bliver plads til næste model ......
med
> bl.a. Volvos 5-cylindrede med og uden turbo motoren..?

Aner det ikke..

Men vi får jo en ny Passat dette år - efter 7 år med den nuværende.

--
/ Jan W Nielsen