Afgift ved import - manipulering med kilom~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 03-01-05 15:53

En kammerat overvejer import af en 98er BMV540i stc. med 200k km på
tælleren. Hans plan er at få lavet "dobbelt up" på kilometerstanden, så den
ved beregning af afgift vil have ca. 400k km på tælleren. Ifølge
www.bilpriser.dk vil en forskel i kilometertallet i denne størrelsesorden
medføre en besparelse på over 100.000 kr. Men er det virkelig så simpelt?

Det skal siges, at jeg har forsøgt at forklare ham de problemer, han kan
løbe ind i. Eksempelvis:
- ved fremtidig salg går det ikke at skrue tilbage
- ved fremtidig syn vil der blive fulgt op på kilometertallet
- osv

Ud over det faktum, at han snyder den danske stat for en sum penge (i nogles
øjne er dette selvfølgelig mere end nok), er han så på virkelig glat is?

\Mandal

Fra : Leonard

Dato : 03-01-05 16:14

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> wrote:

>En kammerat overvejer import af en 98er BMV540i stc. med 200k km på
>tælleren. Hans plan er at få lavet "dobbelt up" på kilometerstanden, så den
>ved beregning af afgift vil have ca. 400k km på tælleren.

Hvor sandsynligt er det at en 5-6 år gammel BMW har kørt 400.000 ?
- 70.000 km om året er meget langt.

Dertil skal vel lægges risikoen for at blive opdaget i bedrageri ...

--
Leonard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-05 16:19

Hej!

Leonard wrote:

> Hvor sandsynligt er det at en 5-6 år gammel BMW har kørt 400.000 ?
> - 70.000 km om året er meget langt.

Det er ihvertfald nogle kr i brændstof => ejeren ville have valgt en diesel
istedet ...

> Dertil skal vel lægges risikoen for at blive opdaget i bedrageri ...

=> Det bliver opdaget :-/

Jeg ville ihvertfald ikke lave dét stunt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 17:20

> => Det bliver opdaget :-/

Og hvis ToldSkat vil tjekke det (måske fordi det ser suspekt ud) så kan de
nemt kontakte de tildigere ejere - det står jo på "fahrzeugbrief"et.
Ellers kan de tjekke op på seneste tyske syn, de aflæser også kmtælleren.

Det er en dødssejler - og hvad er fidusen, hvis han senere vil sælge den med
det forhøjede kmtal så er den vel næsten usælgelig, den skal ihvertilfælde
være billig.

Hvis han efter betaling af afgift skruer den tilbage, ja så bliver han nok
hapset ved næste syn, der noteres km-tallet nemlig.
Jeg er dog ikke klar over om de bruger det til noget, det bliver dog
registreret.

IMHO så er han et fjols hvis han laver sådan et nummer.
Så kan han ligså godt købe en der har gået 400K så er den også billigere i
indkøb.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 04-01-05 17:30

> Og hvis ToldSkat vil tjekke det (måske fordi det ser suspekt ud) så kan de
> nemt kontakte de tildigere ejere - det står jo på "fahrzeugbrief"et.
> Ellers kan de tjekke op på seneste tyske syn, de aflæser også kmtælleren.

Dét gør de næppe...

> Det er en dødssejler

Enig!

> - og hvad er fidusen, hvis han senere vil sælge den med det
> forhøjede kmtal så er den vel næsten usælgelig, den skal
> ihvertilfælde være billig.

Fidusen er den, at du "spoler" km-tæller frem til et realistisk
tal, der ligger i harmoni med årgang, slid mm. - og som du med
sikkerhed vil nå indenfor den årrække, du havde tænkt dig
at køre i bilen. På den måde får du nedslag i afgiften, og du sætter
næppe "liv og lemmer" på spil ift. T&S.

> [...]
> hapset ved næste syn, der noteres km-tallet nemlig.
> Jeg er dog ikke klar over om de bruger det til noget, det bliver dog

Good point!
Hvor står der, at en bil skal have en fungerende km-tæller?

> IMHO så er han et fjols hvis han laver sådan et nummer.

Jeg mener også, at det er noget, man bør undgå.
Der må sgu være en moralsk grænse for den slags.

> Så kan han ligså godt købe en der har gået 400K så er den også billigere i
> indkøb.

Det mener du nok ikke...

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 06-01-05 03:37

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor står der, at en bil skal have en fungerende km-tæller?

Det gælder for alle køretøjer som er registreret første gang efter 1. jan
1984 at de SKAL have både speedometer og KM tæller/timetæller (bruges typisk
i traktorer mv.)

En kammerat undersøgte det i forbindelsen med et projekt på en gammel MC..

/J

Fra : Marni

Dato : 06-01-05 21:54

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> wrote in message
> [...]
> typisk i traktorer mv.)
>
> En kammerat undersøgte det i forbindelsen med et projekt på en gammel MC..

Dvs. at man i teorien selv kan bestemme km antal på en importeret bil, som
er fra f.eks juni 1983?
Korrespondere med en tysker angående en BMW 635 CSi, som han har til salg.
Interessant hvis det er tilfældet...

Marni

Fra : John Sahl

Dato : 06-01-05 22:04

Marni wrote:
> Dvs. at man i teorien selv kan bestemme km antal på en importeret
> bil, som er fra f.eks juni 1983?
> Korrespondere med en tysker angående en BMW 635 CSi, som han har til
> salg. Interessant hvis det er tilfældet...

Told&Skat er bare 100% ligeglad med kilomtertallet på sådan
en gammel bil, det får ingen indflydelse på afgiften.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 07-01-05 02:18

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> said in

> [...]
> (bruges typisk i traktorer mv.)
>
> En kammerat undersøgte det i forbindelsen med et projekt på en gammel

Hmmmm

Jeg har på et tidspunkt fået synet en af mine MC'er uden speedometer.

Forudsætningen var dog at jeg på et givet omdrejningstal i et givet gear
kunne anslå en rimelig nøjagtig hastighed.

Og det var med sikkerhed en maskine fra efter det angivne år.

Har du en lovtekst du kan henvise til?
--
Lars Holst
Alfa Romeo 156 1.8 TS SW

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 16:13

> [...]
> medføre en besparelse på over 100.000 kr. Men er det virkelig så simpelt?
tror sq at 400000km vill virke suspekt... er 300000 ikke nok ??.. min er
fra 88 og har sq ikke engang gået 300000 endnu !!

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 16:24

> tror sq at 400000km vill virke suspekt... er 300000 ikke nok ??.. min er
> fra 88 og har sq ikke engang gået 300000 endnu !!

Hvis man skal lave sådan noget, skal det gøres ordenligt, og med omtanke, så
det ikke bliver opdaget, ellers er det at betale afgift + afgiftens
størrelse i bøde !! og hvis du er uheldig (ikke altid det sker) kan man
blive retsforfulgt oveni !!

Mvh
Morten

Fra : Lars

Dato : 05-01-05 09:16

Hej Morten,

"Juel" <xHOSstarchild.dk> wrote in message

> tror sq at 400000km vill virke suspekt... er 300000 ikke nok ??.. min er
> fra 88 og har sq ikke engang gået 300000 endnu !!

Hmm.. Kilometertallet kan nok godt opnås, men så havde det som Kim skriver
nok været en diesel... Vores 530d havde kørt 130.000 km da vi overtog den
lidt over 2 år gammel... Men jeg ville nok også nære mig for at pille, da
det store km tal nok med statsgaranti vil aflede behov for dokumentation i
form af servicebog mm.

** Lars

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-01-05 17:07

> Ud over det faktum, at han snyder den danske stat for en sum penge (i
nogles
> øjne er dette selvfølgelig mere end nok), er han så på virkelig glat is?

Det kan han lige så godt droppe medmindre at han har en servicebog der
dokumenterer det høje kilometerantal, og ja de kan godt finde på at chekke
om fortegnelserne i bogen er ægte.

Hvis der ikke findes en servicebog, bliver afgiften beregnet udfra et
snitantal kilometer per år, og så er de bedøvende ligeglade med hvad
tælleværket står på.

Mvh
Mikkel