Afgift på bil ... igen
Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 13:02

Hej,

Jeg er ved at importere en Pajero 2,8 5-dørs 1997'er fra Tyskland på
hvide plader.

ToldSkat har sat mig på opgaven at finde nogle tilsvarende biler som
udgangspunkt for vurderingen.

Men ... der findes ingen tilsvarende biler. De er mig - og flere
forhandlere - bekendt aldrig blevet solgt på hvide plader fra de årgange.

Derfor kunne ToldSkat godt tænke sig at bruge deres standard-tabeller
til at afgiftsætte bilen. Det kunne jeg ikke :)

Er der nogen gode forslag herfra, til hvordan jeg kan "dokumentere"
prisniveauet på hvide plader i DK på ligende biler?

TIA,

-dennis

Fra : Brian S Jensen

Dato : 03-01-05 13:39

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen gode forslag herfra, til hvordan jeg kan "dokumentere"
> prisniveauet på hvide plader i DK på ligende biler?

Hej Dennis

Hvad med at finde noget sammenligningsgrundlag på f.eks. Jeep Grand Cherokee
?

Det er biler i samme størrelse (så vidt jeg ved) - og det er (heldigvis for
dig) biler som
falder meget i pris lige så snart at de har et par år og km på bagen - det
er så bare
med at få Told & Skat med på ideén

Find nogle priser på disse Jeep's - både på gule og hvide, og lav noget
procentvis
sammenligning - det må kunne overføres til sådan en Pajero

Bare en tanke...

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Brizz

Dato : 03-01-05 13:43

> [...]
> procentvis
> sammenligning - det må kunne overføres til sådan en Pajero

Hvis den så skal føres ud i livet og virke troværdig tror jeg det vil være
en god ide at finde flere mærker end kun lige jeep. For hvis du kan finde en
nogen lunde rød tråd gennem prisfald/afskrivning, hvid plade/gul plade så er
det nok bedre.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 03-01-05 13:48

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> nogen lunde rød tråd gennem prisfald/afskrivning, hvid plade/gul plade så

Hej

Jo, du har selvfølgelig ret - men som jeg skrev, så var Jeep'en fin HVIS
Told & Skat
hopper med på ideén, da Jeep'en ikke ligefrem er noget godt
investeringsprojekt

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 13:58

Brian S Jensen wrote:

> Hej Dennis
>
> Hvad med at finde noget sammenligningsgrundlag på f.eks. Jeep Grand Cherokee?

Jeg ved ikke om ToldSkat overhovedet er villige til at tage udgangspunkt
i f.eks. en Jeep. Der er jo mange forskelle.

> [...]
> dig) biler som
> falder meget i pris lige så snart at de har et par år og km på bagen - det

Ja, de har også en del til fælles.

> Find nogle priser på disse Jeep's - både på gule og hvide, og lav noget
> procentvis
> sammenligning - det må kunne overføres til sådan en Pajero

Jeg frygter at de afviser det. De trækker allerede noget på det når jeg
begynder at snakke om en Pajero benzin jeg har set på bilbasen.dk når
det er en diesel jeg er ved at importere...

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 15:26

Dennis Thrysøe telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg frygter at de afviser det. De trækker allerede noget på det når
> jeg begynder at snakke om en Pajero benzin jeg har set på bilbasen.dk
> når det er en diesel jeg er ved at importere...

Hvordan ser det ud, hvis du sammenligner prisen på en tilsvarende Pajero på
gule plader? Altså Benzin vs. diesel, og så overfører forholdet til den
Pajero benzin du har set...?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 15:29

Dennis Thrysøe telepaterede følgende til sin PC:
> Er der nogen gode forslag herfra, til hvordan jeg kan "dokumentere"
> prisniveauet på hvide plader i DK på ligende biler?

Hvordan ser det ud i forhold til den eneste Pajero diesel, der er
importeret?
Art Personbil
Mærke MITSUBISHI
Model PAJERO
Typebetegnelse V20
Registreret 1. gang 15/04-1996
Karosseri type / antal døre ST CAR 5 døre
Motor 4 Cylindre 2800 cc 125 HK ventiler
Gear / drivkraft / km 005 / D / 52000 KM
Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og
køretøjets stand

Endeligt vurderet pr 21/09-2004
Afgiftspligtig værdi 68000
Registreringsafgift 116404
Handelspris inkl. afgift 184404

Ved du, hvad de vil sætte din til?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-01-05 15:52

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
> Motor 4 Cylindre 2800 cc 125 HK ventiler
> Gear / drivkraft / km 005 / D / 52000 KM
> Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og

Jeg har henledt deres opmærksomhed på netop denne sag, som dog først er
kommet i deres system efter jeg har fået min seneste vurdering.

De mener umiddelbart at der må være en trykfejl i forbindelse med antal
kørte kilometer. Ikke en helt urimelig antagelse for en næsten 9 år
gammel bil.

> Ved du, hvad de vil sætte din til?

Ja, 135.000 i afgift. 78.000 i værdi.

Men en god idé i dit andet indlæg mht. at sammenligne forhold fra gule
plader.

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 17:11

Dennis Thrysøe telepaterede følgende til sin PC:

> Ja, 135.000 i afgift. 78.000 i værdi.

Hvad vil du selv være tilfreds med?

> Men en god idé i dit andet indlæg mht. at sammenligne forhold fra gule
> plader.

Jeg venter spædt på, hvad du finder ud af, da jeg selv kunne finde på at
gøre det en gang i fremtiden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-01-05 08:47

Morten Fruergaard wrote:
> Dennis Thrysøe telepaterede følgende til sin PC:

> Hvad vil du selv være tilfreds med?

100 - 110.

> Jeg venter spædt på, hvad du finder ud af, da jeg selv kunne finde på at
> gøre det en gang i fremtiden...

Hvad angår benzin/diesel på gule plader viser forholdet sig at være
112-118% ved et hurtigt kig på bilbasen. Det var jo så et argument mere
til ToldSkat.

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-01-05 10:27

> [...]
> Hvad angår benzin/diesel på gule plader viser forholdet sig at være
> 112-118% ved et hurtigt kig på bilbasen. Det var jo så et argument

I den rigtige retning?
Diesel er vel dyrest?

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-01-05 11:00

Morten Fruergaard wrote:
> Dennis Thrysøe telepaterede følgende til sin PC:

> I den rigtige retning?
> Diesel er vel dyrest?

Ja, ja. Trods alt. Men det betyder også at det eneste sammenlignelige
eksempel jeg har fundet kan tale til min fordel:

Pajero benzin: 160.000 * 115% = 184.000
63% afgift af 184.000 er 116.000.

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-01-05 12:08

> [...]
> Ja, ja. Trods alt. Men det betyder også at det eneste sammenlignelige
> eksempel jeg har fundet kan tale til min fordel:

OK.