Hvad betyder det: Excl. moms og på gule pl~
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 22:26

Jeg er på udkig efter en "ny" bil, og i annoncerne er jeg faldet over
ordene "Excl. moms" og "Gule plader". Jeg ved selvfølgelig godt hvad
dette betyder, men økonomisk, hvad betyder det så. Hvis jeg gå ud og
køber en bil til kr. 110.000,- excl. moms, hvad betyder det så for
mig. Skal jeg blot betale 25% moms oveni, og hvad nu hvis den samtidig
er på gule plader.

Jeg håber at der er nogen derude, som kan fortælle lidt om hvad det
egentlig vil betyde...

Mvh

Arch

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-01-05 22:28

Archangel wrote:

> [...]
> er på gule plader.
>
> Jeg håber at der er nogen derude, som kan fortælle lidt om hvad det

Det betyder at det er en firmabil som sælges, og at der derfor skal
betales moms af den.
Hvis du skal have hvide plader på den vil jeg tro du skal svare ny
afgift af bilen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-01-05 22:31

Archangel telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> er på gule plader.
>
> Jeg håber at der er nogen derude, som kan fortælle lidt om hvad det

Du finder kun udtrykket ekskl. moms eller momsfri i forbindelse med gule
plader.
Ekskl. moms = du ligger momsen til.
Momsfri = momsen er betalt..

I dit eksempel betyder det, at du skal betale 110,000 + moms.
Husk hvis bilen er nyere end 2. juni 1998, skal du betale en ekstra afgift.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jensen

Dato : 02-01-05 22:34

Ja det betyder at du skal lægge 25% oven i købsprisen (penge som ikke kan
fradrages medmindre du er et firma og køber bilen som rent
erhvervskøretøj) - Gule plader betyder, at du køber bil med en væsentligt
nedsat registreringaafgift. Til gengæld skal du betale lidt ekstra
Vægt/miljøafgift (ca. 5000 kr. pr. år)

Jensen,

Fra : Carsten Petersen

Dato : 02-01-05 23:37

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erhvervskøretøj) - Gule plader betyder, at du køber bil med en væsentligt
> nedsat registreringaafgift. Til gengæld skal du betale lidt ekstra

Nej, helt så slemt etr det nu ikke. Momsen beregnes af bilens pris incl.
forhandleravance, men excl. afgift.
Er der tale om en bil med totalvægt over 2000 kg er bilen belagt med 30%
afgift, så en bil til kr. 110.000 excl. moms løber op i godt 130.000,- incl.
moms.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 08:21

Carsten Petersen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> Er der tale om en bil med totalvægt over 2000 kg er bilen belagt med
> 30% afgift, så en bil til kr. 110.000 excl. moms løber op i godt

Jeg tror at vi har regnet med en brugt bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-01-05 23:57

> [...]
> køber en bil til kr. 110.000,- excl. moms, hvad betyder det så for
> mig. Skal jeg blot betale 25% moms oveni, og hvad nu hvis den samtidig

NEJ så slemt er det ikke - du skal kun betale 25% moms af forhandleravancen
! Normalt når en privat
kommer og vil købe en "gulpladebil" så bliver prisen til
en privat ikke annonceret - den kan være ligmed den pris den annonceres til
en momsregistreret for - og
den pris du betaler skal ikke udspecificeres. Den kan
gå under brugtmomsloven se Toldskat.dk nærmere !
Så i dit tilfælde vil du slippe med 110.000 !

vh JJ

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 08:24

Jens Jensen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> gå under brugtmomsloven se Toldskat.dk nærmere !
> Så i dit tilfælde vil du slippe med 110.000 !

Niks...

Hvis en bil står til salg for 110.000 kr. ekskl. moms, skal der betales
moms, hvis en privat køber den.

For at man kan bruge loven om brugtmoms, skal der være betalt moms på
varen(bilen) og det er det ikke, når det er ekskl. moms. Skal skal det være
momsfrit... Så er momsen betalt, og så skal den ikke betales igen - uanset
om den købes af virksomhed eller privat...

--
Mvh. Morten Fruergaard