Batterilader (12V)
Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 17:38

Hej,

Jeg overvejer at købe en batterilader, så jeg her i vintermånederne kan få
lidt strøm på mit batteri (12V).
Hvis det er til nogen hjælp, er det et billigt biltema-batteri (½ år
gammelt) jeg har. Det er vist ikke vedligeholdelsesfrit (der er da
påfyldningshuller til vand).

Vil en lader som den her (199,-):
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7766&n=10
kunne bruges, eller skal vi op i (249,-):
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=10&KundeID=6H6mH26YvKXwLDI48eBcTsYIFRpg2T7
eller den dyreste (stadig ikke slemt) af de tre (299,-):
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=10&KundeID=6H6mH26YvKXwLDI48eBcTsYIFRpg2T7

Der er jo ingen grund til at jeg bruger 100 kroner ekstra på den lidt
dyrere, hvis det ikke har nogen reel betydning.

Jeg håber i kan hjælpe mig, og andre der også står med et tomt batterie her
i vintermånederne.

MVH
Casper Bang
BMW 320i, 1989

Fra : Martin Bak

Dato : 02-01-05 18:00

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41d82365$0$56850$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> påfyldningshuller til vand).
>
> Jeg håber i kan hjælpe mig, og andre der også står med et tomt batterie

Hvis der er behov for at lade på et ½år gammelt batteri, udover hvad
generatoren kan, så er der da vist noget andet galt..

Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-01-05 18:02

Martin Bak telepaterede følgende til sin PC:
> Hvis der er behov for at lade på et ½år gammelt batteri, udover hvad
> generatoren kan, så er der da vist noget andet galt..

Kommer da meget an på ens kørselsbehov. Hvis man kun kører korte turer når
generatoren ikke at lade det strøm, som starten forbruger...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:03

meddelelse news:41d82909$0$51245$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Bak telepaterede følgende til sin PC:
>
> Kommer da meget an på ens kørselsbehov. Hvis man kun kører korte turer når
> generatoren ikke at lade det strøm, som starten forbruger...

Hmmm det vil jeg nu ikke give dig ret i.
De fleste biler kan starte inden for 1-2 sekunder så det er faktisk rimelig
begrænset hvor meget energi man tapper ved en start.
Jeg kører også rigtig mange korte ture og vil også påstå at hvis ikke
generatoren er ved at være defekt eller man kører med et 500W musikanlæg, så
burde en lader være total overflødig.
Jeg bruger kun min lader når to af mine naboer (enlige mødre) skal have
deres gamle kasser ladet op

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-01-05 19:14

Tom telepaterede følgende til sin PC:
> Hmmm det vil jeg nu ikke give dig ret i.

Fair nok...

> [...]
> generatoren er ved at være defekt eller man kører med et 500W
> musikanlæg, så burde en lader være total overflødig.

Jeg kan kun sige, at min mors gamle bil havde startproblemer, hvis den ikke
stod til lader en gang i mellem. Generantor og batteri virkede, som det
skulle.

Min egen gamle 4x4 med ekstra kraftig generator og godt batteri har aldrig
haft problemer. Men efter den er flyttet til mit værksted kan den ikke holde
strøm. Før blev den brugt dagligt af min kone, nu bliver den brugt til at
køre til købmand o. lign. Den kan ikke længere holde strøm selv... Nu er det
jo så også en diesel, hvor der udover starteren skal varmes gløderør...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 19:30

> De fleste biler kan starte inden for 1-2 sekunder så det er faktisk
> rimelig begrænset hvor meget energi man tapper ved en start.

Når jeg som her i denne måned kører småture, og meget få af dem (måske en
gang om ugen eller mindre), er det rart at kunne få batteriet ladet HELT op
imellem turene.
Lige nu er batteriet helt fladt, så i stedet for at skulle køre en længere
tur, synes jeg det ville være smartere bare at give batteriet et kickstart.

Men hvilken lader er bedst til formålet?

MVH
Casper Bang

Fra : Martin Bak

Dato : 02-01-05 19:43

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41d83db4$0$59601$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> tur, synes jeg det ville være smartere bare at give batteriet et
> kickstart.
>
> Men hvilken lader er bedst til formålet?

Som jeg har forstået det, er det vigligt at have en _reguleret_ lader.
D.v.s. en lader, der samtidig med at den lader, holder øje med spændingen på
batteriet og afbryder nå den når op på 14,4 v. De billige blusser vist bare
strøm i hovedet på batteriet indtil du aktivt afbryder den igen.
Det er mig ubegribeligt, hvordan dit ret nye batteri kan være helt fladt,
men der kan jo være en god grund. Men det er meget usundt for batteriet at
stå og være fladt.

Jeg har sakset dette på rc-uniones debatforum hvoremnet opladning af
bilbatterier også blev behandlet:

Problemet om Peter så rigtigt nævner ved start bil batterierer, er at ved
afladning til under 11 volt kommer der isolerende sulfat på bly pladerne,
dette sulfat går aldrig væk igen lige meget hvad man gør, hvergang man
aflader det til under 11V adderes mere sulfat, tilsidst har man så store
interne modstande at man ikke kan bruge batteriet til noget som helst.
Opladning bør også ske med REGULERET lader, dvs en trafo og en ensretter som
de billige kun består af bør IKKE bruges med mindre man har et voltmeter
forbundet over sit batteri samt at man hvertime husker at checke at
spændingen ikke kommer over 14.4 volt, fordi ved over-opladning ødelægger
man også pladerne samt fordamper elektrolytten (væsken).

Martin

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 22:46

> Som jeg har forstået det, er det vigligt at have en _reguleret_ lader.

Hmm... den eneste af de tre der nævnes til at have dét, er den dyreste af
dem.
Det er jo en lille investering - den kan nok bruges mange år ud i fremtiden.

> [...]
> hvergang man aflader det til under 11V adderes mere sulfat, tilsidst har
> man så store interne modstande at man ikke kan bruge batteriet til noget

Så er spørgsmålet bare hvor meget det betyder hvor lang TID den er ladet til
under de 11 volt... nu må vi se; mit batteri har været dødt siden omkring
jul :(

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:46

> [...]
> Lige nu er batteriet helt fladt, så i stedet for at skulle køre en længere
> tur, synes jeg det ville være smartere bare at give batteriet et

Jeg ville stadig få kontrolleret generatoren

> Men hvilken lader er bedst til formålet?

Du skal have en som er elektronisk stabiliseret. De kan købes alle steder,
lige fra Brugsen, Bilka til Thansen og lign. Den bør minimum kunne afgive
3-5A, men lad værre med at købe de aller billigste (som ikke er
stabiliseret). De billige KAN risikere at ødelægge elektronikken i bilen.

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 22:47

> [...]
> 3-5A, men lad værre med at købe de aller billigste (som ikke er
> stabiliseret). De billige KAN risikere at ødelægge elektronikken i bilen.

Jeg regner med at pille batteriet ud mens jeg lader; bilen holder på en
parkeringsplads et stykke fra huset.

Fra : claus b. p.

Dato : 03-01-05 10:30

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> 3-5A, men lad værre med at købe de aller billigste (som ikke er
> stabiliseret). De billige KAN risikere at ødelægge elektronikken i bilen.

En billig lader ødelægger ikke mere elektronik end en dyr stabiliseret
lader. Den billige lader er bare ikke i stand til at lade så hurtigt op. Den
består bare af en transformator og en ensretter, og der er indbygget så stor
indre modstand at når batteriet er fuldt opladet er ladestrømmen lav, så
batteriet vil ikke tage skade. Typisk vil ladestrømmen være max. 3-5A
faldende til ca. 1A. Så det kan tage op til et døgn at oplade et helt
afladet batteri. Hvis man vil pumpe mere strøm i for at lade hurtigere op,
kræver det elektronisk styring, ellers vil laderen fortsætte med at pumpe
strøm ind i et opladet batteri, hvorved temperaturen stiger, vandet
fordamper og batteriet ødelægges.
Risikoen for at ødelægge elektronik i bilen er teoretisk lige stor med den
ene som den anden, for det er gnistdannelse ved tilslutning der kan skabe
spikes der kan ødelægge elektronik. Deraf problemet med startkabler, for der
er ingen regulering. Sætter man en lader eller startkabler med 14-15 V til
et afladet batteri med 8 V risikerer man gnister. Tilslutter man laderen til
batteriet inden man sætter den i stikkontakten er risikoen minimal.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:35

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En billig lader ødelægger ikke mere elektronik end en dyr stabiliseret
> lader. Den billige lader er bare ikke i stand til at lade så hurtigt op.

Sikke da noget at skrive.
En ustabiliseret lader, har en transformator, EN diode og evt en sikring.
Der er INTET der begrænser spændingen som gladeligt kan komme over 16-18V.
Dette kan elektronikken ikke nødvendigvis holde til.

> [...]
> kræver det elektronisk styring, ellers vil laderen fortsætte med at pumpe
> strøm ind i et opladet batteri, hvorved temperaturen stiger, vandet

Hvad prisen er kan i princippet være ligemeget, men en ustabiliseret hører
bare ikke hjemme på et bilbatteri hvis der også er masser af elektronik
tilsluttet.

> [...]
> til
> batteriet inden man sætter den i stikkontakten er risikoen minimal.

Ja og nej.
Gnister kan også inducere høje spændinger som du er inde på, men den
ustbiliserede kan sagtens risikere at ødelægge elektronikken.

--
Tom
Elektronikmekaniker, Elektroniktekniker,

Fra : Casper Bang

Dato : 03-01-05 19:54

> [...]
> Der er INTET der begrænser spændingen som gladeligt kan komme over 16-18V.
> Dette kan elektronikken ikke nødvendigvis holde til.

Det er vel i det hele taget sikrere at tage batteriet ud mens man oplader?
Har jeg i hvert fald gjort... batteriet var på omkring 8V. Har stået til
opladning i 7 timer nu, og laderen siger stadig at batteriet er tomt. Vil
lade det stå natten over, og se om det har hjulpet på det.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 20:06

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41d994c4$0$99383$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det er vel i det hele taget sikrere at tage batteriet ud mens man oplader?

Det skal man ikke regne med. Når du skal montere batteriet igen, så skal du
bare se hvor der kommer gnister når den sidste polsko sættes på.
Det bedste er at sætte laderen til og så først tænde for den når den ER
tilsluttet.
Man kan lade motorhjælmen stå åben så evt. gasser kan blive blæst væk.

> Har jeg i hvert fald gjort... batteriet var på omkring 8V. Har stået til
> opladning i 7 timer nu, og laderen siger stadig at batteriet er tomt. Vil
> lade det stå natten over, og se om det har hjulpet på det.

Ellers har batteriet taget skade af afladningen.....måske en celle der kan
være klappet sammen. Men kan også være at der kommer liv i batteriet igen
når det har ladet natten over.

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 04-01-05 08:57

> [...]
> tilsluttet.
> Man kan lade motorhjælmen stå åben så evt. gasser kan blive blæst væk.

Hmm... ja, det havde jeg ikke tænkt over.
Men i mit tilfælde er det stadig mere sikkert; den har stået til opladning i
20 timer nu, og den siger at den er under 50% opladet.
Der ville med garanti være nogen der løb væk med motoren, hvis hjelmen
skulle stå åben i flere døgn i træk :p

Når jeg monterer batteriet igen, er det sikreste vel bare at smide plus på
først, og så HURTIGT sætte stel på, så der kommer så få gnister som
overhovedet muligt.
Jeg tror dog ikke det er så slemt med strøm den trækker... men nu må vi se
:/

> Ellers har batteriet taget skade af afladningen.....måske en celle der kan
> være klappet sammen. Men kan også være at der kommer liv i batteriet igen
> når det har ladet natten over.

Hmm... det kan godt være - jeg er i hvert fald overrasket over at det tager
så lang tid om at blive ladet. Men det tager da tilsyneladende imod strøm.

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-01-05 19:48

Casper Bang wrote:
> Men hvilken lader er bedst til formålet?
>
> MVH
> Casper Bang

Det kommer lidt an på hvor mange Ah(amperetimer) dit batteri er. Umiddelbart
vil jeg købe den billigste af de 3. Det er den der leverer den laveste
ladestrøm, og derfor også den dit batteri har bedst af i længden, dog kræver
det selvfølgelig at du ikke har tralvt ladningen, da den svagere ladestrøm
jo også betyder at batteriet tager længere tid om at blive ladet op.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 22:49

> [...]
> dog kræver det selvfølgelig at du ikke har tralvt ladningen, da den
> svagere ladestrøm jo også betyder at batteriet tager længere tid om at

Hmm... jeg regner nu med at tage det dyreste af de tre; den er den eneste
der aktivt sørger for at der ikke sker overladning.
Der står godt nok at den er bedst egnet til vedligeholdelsesfrie batterier -
men det burde vel ikke betyde at den ikke er god til mit batteri!?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-01-05 08:41

> [...]

batterier -
> men det burde vel ikke betyde at den ikke er god til mit batteri!?

Det kan nu rent faktisk være en fordel at lade batteiet helt op engang
imellem, altså helt op, så alle cellerne afgiver gas, for så kommer alle
celler op på samme ladetilstand. Det er en teknik som brugere af elbiler går
meget op i.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Casper Bang

Dato : 03-01-05 09:06

> [...]
> imellem, altså helt op, så alle cellerne afgiver gas, for så kommer alle
> celler op på samme ladetilstand. Det er en teknik som brugere af elbiler

Aaarhh, det var da surt - nu er tilbudene forbi, så allesammen er steget med
100 kroner :(
Jeg tror jeg i stedet køber:

Fra : Casper Bang

Dato : 03-01-05 09:09

> [...]
> imellem, altså helt op, så alle cellerne afgiver gas, for så kommer alle
> celler op på samme ladetilstand. Det er en teknik som brugere af elbiler

Så er tilbudsperioden forbi, og de er allesammen steget med 100 kroner :(
Jeg tor jeg i stedet køber:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=377401706&n=1199147587&pn=1215116279
Som holder øje med ladespændingen, men tilsynelande også gør det muligt at
lade "for meget", så dit trick kan bruges :)

Tak for hjælpen til jer alle sammen.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-01-05 20:19

> [...]

> burde en lader være total overflødig.
> Jeg bruger kun min lader når to af mine naboer (enlige mødre) skal have

Tjaeh, mange folk tænder sædevarme, elbagrude, så er der oliefyr som køre
nogen gange, ikke at glemme selve starten. Lys når man køre, osv osv osv. Og
skal man kun 1km, så ryger det batteri da snart i dammen :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 22:49

> [...]
> Og
> skal man kun 1km, så ryger det batteri da snart i dammen :)

Njaa, kører en del småture - men bruger ikke meget elektronik.
Jeg har en anelse om at min alarm står og snupper strøm når bilen er
slukket.
Vil smide en måler på en dag, for at se hvor meget den forbruger.