Rust arbejde ?
Fra : pa

Dato : 02-01-05 16:05

Hej

Nogle der har guldkorn til hvordan man laver rust pletter på en bil?

Jeg købte bilen for 3 måneder siden og vidste godt der skulle laves rust på
den.
Der er mange stenslag på kølerhjelmen og nogle få på taget. De stenslag
er der aldrig blev gjort noget ved og der er efterhånden kommet rust pletter
ud af de stenslag. Den største på størrelse med en femmer. Jeg har tænkt mig
at lave det på min arbejdsplads hvor den kan stå i en hal der er
mindst 17 grader varmt. Jeg har købt farvestift og spraymaling i samme
farvekode som bilen. Jeg har lånt en mikro luftsliber så jeg ikke sliber
mere af end nødvendigt.
Spørgsmålet er hvordan jeg bedst kan få reperationerne til at holde?
Skal der grundes først? Hvis ja kan man få det på spray og hvor?
Skal der bruges klar lak efterfølgende? Alle tips og tricks
meget velkommende!
--
PA

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 16:23

Jeg har lånt en mikro luftsliber så jeg ikke sliber
> mere af end nødvendigt.
> Spørgsmålet er hvordan jeg bedst kan få reperationerne til at holde?

Du starter med at kaste slibe udstyr at h til.. og køber en sandblæse pistol
istedet !! det er 1. skridt..

> Skal der grundes først? Hvis ja kan man få det på spray og hvor?

Ja det skal det.. jeg plejer at købe grunder hvor jeg køber autolak..

> Skal der bruges klar lak efterfølgende? Alle tips og tricks
> meget velkommende!

klarlak er KUN til metallak.. glem at lave det med en spraydåse hvis det
skal være pænt.. med mindre du har STOR erfaring med spraydåser.. men igen
så er der forskellige mål på hvad pænt er..

Du skal sørge for at der IKKE er kanter eller ligende inden du maler, når du
har fjernet rust med sandpistolen først så skal du slibe med sandpapir i en
høj korn 250+ inden du maler, den mindste kant kan ses bagefter...

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 02-01-05 17:04

> Nogle der har guldkorn til hvordan man laver rust pletter på en bil?

Det er faktisk ikke synderligt besværligt.
En hurtig gennemgang:

1. Find en skruetrækker eller lignende skarp genstand
2. Benyt den på de steder du synes der er mangler
3. Når metallet er blottet, gnub en god saltblanding på stedet (3 spsk salt,
i 1 dl vand).
4. Gennemgå punkt 3 hver dag i 2 til 3 uger

Det er vigtigt at undlade at vaske de berørte steder, før resulatet er
opnået.

Efter et par måneder hvor det ikke ser ud til at der sker noget, vil du en
dag se det pæneste rødbrune rust på bilen - præcist dér hvor DU vil have
det!

Ovenstående råd skal benyttes på eget ansvar.

> Jeg købte bilen for 3 måneder siden og vidste godt der skulle laves rust
> på
> den.

Ja, hver sine lyster... personligt prøver jeg at undgå det.

Fra : Sp@cey

Dato : 02-01-05 21:28

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41d81b81$0$55890$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det er faktisk ikke synderligt besværligt.

LOL

Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 18:50

"pa" <fake@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle der har guldkorn til hvordan man laver rust pletter på en bil?
>
> Jeg købte bilen for 3 måneder siden og vidste godt der skulle laves rust

Jeg vil råde dig til at gå dybere ned i metallet end din sliber kan. Tag en
vinkelsliber med en PLASTICskive (eller hvad de nu er lavet af). Det gør
ikke noget at ca. halvdelen af metallet ryger væk.
Så skal der spartles og jo mere du gør ud af dette arbejde jo bedre bliver
det endelige resultat.
Derefter en grunder, en farvespray og hvis det er metallic spray så også en
3 gange klarlak. Så skal det nok holde et par år.....måske mere hvis man er
heldig og har fanget rusten i tide.

--
To,