Overophedet motor
Fra : Adaam Heelms

Dato : 02-01-05 13:34

Jeg har en motor stående som er blevet for varm, dvs. en kølerslange er
på et tidspunkt sprunget på den, motoren har kørt noget videre inden
det er blevet opdaget. Nu kan den ikke starte mere, det _lyder_ som om den
ikke har nogen kompression (startmotoren drejer hurtigt rundt, og det
lyder som om der ikke er nogen modstand i motoren).

Jeg kunne godt bruge sådan en motor i reserve, men er det noget der er
værd at gemme på. Kan det eks. blot værer toppakningen, eller kan jeg
lige så godt kører skidtet på skrotpladsen først som sidst?

/aadam
Saab 900 Carlsson
Saab 900 Aero

Fra : alexbo

Dato : 02-01-05 14:06

"Adaam Heelms" skrev

> Kan det eks. blot værer toppakningen,

Det lyder sandsynligt,
det afhænger af hvor varm motoren har været, den kan have været så varm at
stemplerne har taget skade.

Men den manglende kompression skyldes uden tvivl toppakningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-05 14:52

"Adaam Heelms" <adamREEMOVE@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke har nogen kompression (startmotoren drejer hurtigt rundt, og det
> lyder som om der ikke er nogen modstand i motoren).

Drejer starteren overhovedet motoren rundt.
Hvis starter ikke kommer i indgreb, så drejer den hurtigt rundt.
Nok værd at undersøge, før motoren bliver stedt til hvile

> Jeg kunne godt bruge sådan en motor i reserve, men er det noget der er
> værd at gemme på. Kan det eks. blot værer toppakningen, eller kan jeg
> lige så godt kører skidtet på skrotpladsen først som sidst?

En nærmere undersøgelse, som beskrevet ovenfor, vil afsløre lidt mere.
Men hold dig stadig for øje, at det kan være toppakningen

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC