Pærer fra H1 til ?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-04 02:18

Der melder sig lige et par spørgsmål om pærer. (I forbindelse med en
gennemgang og konstatering af, at der vistnok er 34 pærer ombord, udover dem
i instrumenterne. SUK!)

Skal der altid en H7 pære i, hvor der står der skal være H7? Bare et
eksempel. Eller skal man bare holde sig til de samme Watt?

Der findes H1 til vistnok H12, og de er allesammen 30 % bedre. Altså lyser
H12 skarpt allerede inden man har tændt for den
Findes der en objektiv måde at vurdere en given pæres lysstyrke, (inden man
slipper 500 kr.-sedlen)?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Juel

Dato : 31-12-04 08:46

> Skal der altid en H7 pære i, hvor der står der skal være H7? Bare et
> eksempel. Eller skal man bare holde sig til de samme Watt?

Jeps, en f.eks. H7 er en speciel fatning/pæretype, hvor en H1 er noget helt
andet og en H4 noget helt andet igen.. En H4 er stor og har 2 lysstyrker,,
en H1 er lille og har kun en lysstyrke bare for at gi et eksempel..

Mvh
Morten

Fra : Aksel

Dato : 31-12-04 12:08

> Skal der altid en H7 pære i, hvor der står der skal være H7? Bare et
> eksempel. Eller skal man bare holde sig til de samme Watt?

Der skal altid samme type pære i, H typen fortæller om pærens mekaniske mål,
fatning og glødetrådens placering.

Du kan bruge pærer med anden effekt (Watt) men hvis du går højere end
standard er det ulovligt og lygten kan beskadiges på grund af for høj
temperatur.

Hilsen Aksel

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-12-04 12:44

On Fri, 31 Dec 2004 02:18:29 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der melder sig lige et par spørgsmål om pærer. (I forbindelse med en
>gennemgang og konstatering af, at der vistnok er 34 pærer ombord, udover dem
>i instrumenterne. SUK!)

>--

Det har godt nok været en grim omgang for dig at blive ejer af en ny
bil.

>--

>Skal der altid en H7 pære i, hvor der står der skal være H7? Bare et
>eksempel. Eller skal man bare holde sig til de samme Watt?

>--

Du har ikke noget valg. Er det en H7, er det en H7 osv. De forskellige
H'er passer ikke sammen.

Du kan dog vælge mellem forskellige watt.

>--

>Der findes H1 til vistnok H12, og de er allesammen 30 % bedre. Altså lyser
>H12 skarpt allerede inden man har tændt for den

>--

Det med de 30% ligger i pærens konstruktion, og ikke i en forøgelse af
watt'ene.

>--

>Findes der en objektiv måde at vurdere en given pæres lysstyrke, (inden man
>slipper 500 kr.-sedlen)?

>--

500 kr.????

Hvor mange har du tænkt dig at investere i?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-04 13:09

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev>
> Det har godt nok været en grim omgang for dig at blive ejer af en ny
> bil.

Ja, sikken en omgang....

> Du kan dog vælge mellem forskellige watt.

Jeg har (efter at høre det var godt) sat en 100W pære i min motorcykel. Det
gav meget mere lys, men den passer ikke helt til parabolen, så der er lidt
mere sjusket spredning. Måske fordi det er et andet H-nummer, det vil jeg
lige have undersøgt.

> 500 kr.????

Tjah, jeg skal ikke eksperimentere, lyset er såmænd godt nok. Men man kan
'få lov' at betale stort set hvad tegnedrengen har lyst til, det styggeste
jeg så var en blinklyspære til 300 kr., såå...

Det jeg efter'lyser' er om der findes objektive undersøgelser/lister over
pærernes reelle lysstyrke? For som jeg skrev, så lyser de allesammen 30 ja
op til 50% bedre....-end hvad?

En anden ting omkring moderne bilers lygteføring: Det er skrækkeligt som de
mindre og mindre lygter blænder. En meget kedelig udviklingstendens. Jeg
holdt lige foran en forretningsrude og så mine egne lygter. Selv lavt lys er
grimt at se ind i, og højt lys kræver nærmest svejsebriller. Det må snart
blive en sag der skal tages hånd om internationalt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-04 14:17

> Ja, sikken en omgang....

Har du aldrig været spejder?
Du ved: 'Vær beredt (på det værste)'
Men til trøst: Det bliver værre endnu!

Been there, is still there, and there is no t-shirt

> Tjah, jeg skal ikke eksperimentere, lyset er såmænd godt nok. Men man kan
> 'få lov' at betale stort set hvad tegnedrengen har lyst til, det styggeste
> jeg så var en blinklyspære til 300 kr., såå...

Er du sikker på at det ikke var et livstids-abbonnement på pærer?
Hvis det ikke var det, så håber jeg godt nok den i det mindste var forgyldt
:-/

> Det jeg efter'lyser' er om der findes objektive undersøgelser/lister over
> pærernes reelle lysstyrke? For som jeg skrev, så lyser de allesammen 30 ja
> op til 50% bedre....-end hvad?

Der har været lavet diverse undersøgelser.
Måske de kan findes på nettet et eller andet sted.
Jeg kiggede lige på www.dkfritidbil.dk, men der var de vist ikke

> [...]
> grimt at se ind i, og højt lys kræver nærmest svejsebriller. Det må snart
> blive en sag der skal tages hånd om internationalt.

Mindre lygter = Større lysstrøm
Såden er det nødt til at hænge sammen, hvis lysstyrken skal overholdes.
Det betyder så også, at der ikke skal sidde mange insekter og hygge sig på
lygten, før den har det skidt.
At insekterne så også får det skidt, er en helt anden sag.
De får ikke engang kolde fødder, af at sidde på en forlygte.
Næ, de får svitsede fødder

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC