Olie / langt mellem service
Fra : André T.

Dato : 30-12-04 22:59

Har en Fabia 1.9 TDI PD, som jeg skal købe noget Olie til.

Da jeg fik bilen leveret, blev der sagt at den kun måtte kører på noget
specielt olie, fordi der kunne være op til 50.000km mellem service'erne.

Hvad Olie kan i anbefale, og er det specielt? Eller skal det bare være
specielt godt

Og hvis... hvor køber man det billigst ?

Fra : Klaus G.

Dato : 30-12-04 23:10

> Da jeg fik bilen leveret, blev der sagt at den kun måtte kører på noget
> specielt olie, fordi der kunne være op til 50.000km mellem service'erne.

Yirk!

Du tror ikke du har hørt forkert?

Noget helt andet er, at der kan sq nå at ske meget på 50kkm, her tænker jeg
på slid af f.eks. bremser, diverse lejer osv.. Ting man måske kan se til et
"alm" service ved f.eks. hver15kkm.

50.000km?! Det lyder godt nok af meget.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Tue

Dato : 30-12-04 23:12

On Thu, 30 Dec 2004 22:59:01 +0100, André T. wrote:

> [...]
> specielt olie, fordi der kunne være op til 50.000km mellem service'erne.
>
> Hvad Olie kan i anbefale, og er det specielt? Eller skal det bare være

Står der ikke hvilken olie de har fyldt på bilen? enten et stort
klistermærke på motoren eller i servicebogen? Den olie der står angiven,
vil jeg benytte.

--
Tue Jensen

Fra : André T.

Dato : 30-12-04 23:29

>Yirk!
>Du tror ikke du har hørt forkert?

Nej, det ved jeg, jeg ikke har

> 50.000km?! Det lyder godt nok af meget.

Ja, men jeg skrev udtrykkeligt OP til 50.000km. Bilen indikere selv hvornår,
alt efter ens kørsel.

> Står der ikke hvilken olie de har fyldt på bilen? enten et >stort
> klistermærke på motoren eller i servicebogen? Den >olie der står angiven,
> vil jeg benytte.

Fandt en folder jeg fik med hvor der står det er: >CASTROL SLX LONGLIFE 2<
som er udviklet til biler med lange serviceinterval'er...

Men fik ikke svar på mine spørgsmål. Er det specielt, eller er det bare en
"god" olie ?

Kan andre mærker benyttes, og sidst hvor købes olie billigst... ?

Fra : Kim

Dato : 30-12-04 23:57

"André T." <fisker@kutter.nordsoen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "god" olie ?
>
> Kan andre mærker benyttes, og sidst hvor købes olie billigst... ?

Castrol SLX 2 longlife olie er specielt udviklet sammen med VW til pumpedyse
dieselmotorer og overholder VW 506.01 den kan købes hos THANSEN for 119,-
kr pr ltr. , det er det biligste jeg har set .
Men hvis du skifter selv, kan du ikke køre op til 50000 km. men kun 15000
km. mellem skift, fordi du skal have nulstillet med VAGCOM for at køre
skift, efter computeren i bilen
Mvh. Kim

Fra : André T.

Dato : 31-12-04 00:48

> [...]
> Men hvis du skifter selv, kan du ikke køre op til 50000 km. men kun 15000
> km. mellem skift, fordi du skal have nulstillet med VAGCOM for at køre

Takker for brugbart svar !

Olie'en er hermed bestilt hos Thansen (som kun var til efterfyldning)

Fra : anders majland

Dato : 31-12-04 09:37

> Olie'en er hermed bestilt hos Thansen (som kun var til efterfyldning)

Jeg har i julegave fået en "So wirds's gemacht" - Deri er anvist hvordan man
nulstiller servicelamperne (og til min 1,2 står det også i
instruktionsbogen). Men mere interessant for denne tråd står også at hvis
man ikke bruger de specielle longlife olie, så kan man bare bruge en alm god
olie og gå over til at skifte fast hver 15000km eller 2år.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-12-04 15:40

> [...]
god
> olie og gå over til at skifte fast hver 15000km eller 2år.

Jep. Det gælder dog netop ikke PD dieselerne!

En PD diesel kræver en olie som er "lavet" til at smøre PD enhederne. Jeg
ville ikke turde gå på kompromis!

Min Fabia (1,4 16V) havde også fået long-life olie på til service (160,- pr
liter...). Jeg fik refunderet merprisen ned til en almindelig helsyntetisk
olie da vores kører med 15k intervaller..

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 31-12-04 16:33

> god
>
> Jep. Det gælder dog netop ikke PD dieselerne!
> En PD diesel kræver en olie som er "lavet" til at smøre PD enhederne. Jeg
> ville ikke turde gå på kompromis!

Men al respekt for vw longlife godkendte olie så tror jeg nu netop det er at
være ekstra god ved motoren at skifte olien oftere (med en god
fuldsyntetetisk olie af anerkenft fabrikat).

> [...]
> liter...). Jeg fik refunderet merprisen ned til en almindelig helsyntetisk
> olie da vores kører med 15k intervaller..

Hvis man selv kan skifte olie er der en del at spare ved at gøre dette og så
er et oliskift også så billigt at man ikke bør spare på det... Men ahs til
garantien lader jeg jo nok værkstedet om det - men overvejer selv at skifte
olien halvvejs - bare for at være god ved olien. Sålænge jeg hælder en
godkendt longlife olie på burde det jo ikke få indflydelse på garantien at
jeg ikke kun efterfylder. Vi har jo allerede haft glæde af skoda's
mobilitetsgarantri da det tog 4 dage at udskifte noget styring til
centrallåsen der gik istykker - så de får nok lov at lave fuld service de
første par år, og så kan jeg selv "nusse" lidt ekstra.

I den gamle mazda skiftede jeg konsekvent olie og oliefilter hver 10000km.
Olie og filter kostede kun 150kr (på tilbud) og tager ikke mange minutter.
Den forrige ejer havde også stort set fået passet olieskiftene og den motor
gik stadig rigtigt godt efter350000km uden olieforbrug mens karosssen var
rustet væk .....

Jeg håber på at skodan kan holde de første 10år og 250000km uden bøvl -
knock on wood....

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-01-05 10:47

> [...]
at
> være ekstra god ved motoren at skifte olien oftere (med en god
> fuldsyntetetisk olie af anerkenft fabrikat).

Jeg ville ALDRIG benytte en olie som ikke var godkendt til PD motorer, hvis
jeg havde sådan en kværn i vognen. Heller ikke hvis olien blev skiftet nok
så tit. Hvis man slipper mesterslanten på ny vogn, og derefter ikke gider
ofre ordentlig olie på den, forstår jeg ingenting.

> [...]

> centrallåsen der gik istykker - så de får nok lov at lave fuld service de
> første par år, og så kan jeg selv "nusse" lidt ekstra.

Jeg har heldigvis ikke haft brug for mobilitetsgarantien endnu... Den ene
gang motorstyringen (lavet i Italien..) lavede spasmer, kunne den heldigvis
selv nulstille igen!

> [...]
motor
> gik stadig rigtigt godt efter350000km uden olieforbrug mens karosssen var

Ja det er sjældent motoren der dør først.

> Jeg håber på at skodan kan holde de første 10år og 250000km uden bøvl -
> knock on wood....

Det vil jeg så lade en kommende ejer finde ud af!

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 01-01-05 12:36

> at
>
> Jeg ville ALDRIG benytte en olie som ikke var godkendt til PD motorer,
> hvis
> jeg havde sådan en kværn i vognen.

Jeg skriver ikke noget om at hælde en billig mineralsk olie på ! - Olien
skal selvfølgelig opfylde motorproducentens krav.

> Heller ikke hvis olien blev skiftet nok
> så tit. Hvis man slipper mesterslanten på ny vogn, og derefter ikke gider
> ofre ordentlig olie på den, forstår jeg ingenting.

Jeg ved ikke den kemiske forskel på en longlife olie og en "alm" olie. Men
Skoda foreskriver for en PD at en longlife olie skal opfylde vw 506 01
ellers kan en vw 505 01 gøre (med faste skifteintervaller på 15000km). Jeg
kan ikke dokumentere det, men vil forvente at motoren vil have bedre af
oftere skift med 505 01. De lange serviceintervaller er garanteret dikteret
af markedsføringsafdelingerne - ligesom det på et tidspunkt var på mode at
love lange intervaller på remme. Der har mange fabrikanter jo trukket
gevaldigt ilande igen....

Der var en der nævte at prisen på et værksted var 160kr/literen for longlife
olien, excl olieskift så kan der da godt være ide i at spare lidt
skillinger. En af grundene til at købe en skoda istedet for en vw er jo
netop for at spare på moneterne

Der var en der postede et link til en ebayer der solgte olie - Til min
benziner skal der vw 503 00 til (longlife)

En ROWE tager han 215kr for - for 5 liter. Jeg mener at det lokale skoda
værksted hælder castrol på.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=61133&item=7935433795
63kr/literen for en olie der lever op til VW Normen:503.00 , 506.00 und
506.01

Der ser jo ikke ud til at det er så svært at finde billig longlife som jeg
havde troet - så er der jo ikke nogen grund til at nøjes med vw 500.00 ....

30000km er langt på 3liter olie - derfor jeg overvejer selv at skifte den
halvvejs.

Btw så skifte jeg olie en gang i kvartalet på min mc - der foreskrives et
interval for ver 6000km - og det er nemmere på en bil.

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-01-05 14:30

> [...]
> af markedsføringsafdelingerne - ligesom det på et tidspunkt var på mode at
> love lange intervaller på remme. Der har mange fabrikanter jo trukket

Du har sikkert ret. Problemet er bare at en PD motor's olie skal overholde
506 01.. Det har ikke noget med long life at gøre, mere med PD.

Hvad man gør på sin benzinmotor er en anden snak.

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 01-01-05 14:38

> Du har sikkert ret. Problemet er bare at en PD motor's olie skal overholde
> 506 01.. Det har ikke noget med long life at gøre, mere med PD.

Jeg har ikke adgang til skoda/vw tekniske bulletiner eller en manual på en
PD'er - min kilde er en "so wirds gemahct" - og ifølge den er det som jeg
skrev ovenfor. Altså for en PD 506.01 ved variable intervaller og 505.01 ved
faste intervaller

> Hvad man gør på sin benzinmotor er en anden snak.

Ja der er det så 503.00 kontra 500.00, 501.01 eller 502

Men jeg er da helt sikker på at den "rigtige" motor i den bil er en
1,9liters diesel med 130hk ved 4000rpm og 310Nm ved 1900rpm, Lidt andre tal
end mine 64hk ved 5400 og 112Nm ved 3000

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-01-05 15:51

> Men jeg er da helt sikker på at den "rigtige" motor i den bil er en
> 1,9liters diesel med 130hk ved 4000rpm og 310Nm ved 1900rpm, Lidt andre
tal
> end mine 64hk ved 5400 og 112Nm ved 3000

Jow det...

Glæder mig til fredag, hvor vores skal til optimering ved Scantune! Han
skulle kunne kurrere dens aldeles håbløse speederrespons, som vil nærmest
giver mindelser om postordresalg..

MVH
Kent Glerup

Fra : Per Møller

Dato : 31-12-04 11:54

Skoda har ændret intervallet til 30000 km for de helt nye Fabia´er.

Jeg bestilte en ny Fabia 1.4 TDI PD Ambiente, som blev leveret i oktober
2004.
Da jeg købte, blev jeg oplyst, at serviceintervallet var 50000 km.
Da jeg fik bilen, var det reduceret til 30000 km eller 2 år.

Jeg ville checke med min lokale forhandler, hvad de anbefaler til din bil.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-12-04 11:32

André T. skrev i Message-ID:
<41d48119$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Kan andre mærker benyttes, og sidst hvor købes olie billigst... ?

Her <http://stores.ebay.de/Theos-911er-Werkstattbedarf> købte jeg olie
(ROWE Hightec Synth-Pumpe-Düse-5W-40-TOP, der er tysk-produceret) efter
VW 505.01 norm (ikke long-life, men det har de også) - langt, langt,
langt billigere end noget jeg har set i DK.

Han sender til DK med en regning, som du så betaler _efter_ modtagelsen.
Super service (og han taler engelsk).

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-12-04 11:34

Kim skrev i Message-ID: <41d487db$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Castrol SLX 2 longlife olie er specielt udviklet sammen med VW til pumpedyse
> dieselmotorer og overholder VW 506.01 den kan købes hos THANSEN for 119,-
> kr pr ltr. , det er det biligste jeg har set .

Se mit svar til André.

> Men hvis du skifter selv, kan du ikke køre op til 50000 km. men kun 15000
> km. mellem skift, fordi du skal have nulstillet med VAGCOM for at køre
> skift, efter computeren i bilen

Man kan da godt nulstille service indikatoren uden VAG COM?

Det kan man i min Sharan (ifølge So Wird's Gemacht).

Fra : Kim

Dato : 01-01-05 15:05

> Man kan da godt nulstille service indikatoren uden VAG COM?
>
> Det kan man i min Sharan (ifølge So Wird's Gemacht).

Ja nulstille kan du godt , men kan du få den til at køre efter variabel
interval?? og evt. hvordan?
Mvh. Kim

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-12-04 17:01

Kent Glerup skrev i Message-ID: <cr3o5g$gtl$1@news.cybercity.dk>:

> En PD diesel kræver en olie som er "lavet" til at smøre PD enhederne.
> Jeg ville ikke turde gå på kompromis!

Korrekt. Det er noget med at olien kommer under 1600 bars tryk - derfor
skal der speciel olie til PD motorer.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-12-04 18:20

On Fri, 31 Dec 2004 17:00:56 +0100, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk>
wrote:

>Korrekt. Det er noget med at olien kommer under 1600 bars tryk - derfor
>skal der speciel olie til PD motorer.

>--

Jaså?!

Jo, hvis du tænker på dieselolien, så har du ret, men det tror jeg
ikke du gjorde.

Derfor gør du som meteorologerne, nemlig render med en halv vind.
*LOL*

Det er lidt kedeligt med disse skråsikre statements. Der kunne være
nogen der troede på dem.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-01-05 03:07

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt. Det er noget med at olien kommer under 1600 bars tryk - derfor
> skal der speciel olie til PD motorer.

Hemm... det er Diesel olien der kommer op på ca.1800-1900 bar i en PD,
motorolien ligger og flyder rundt med en ca. 4 bar.

HDi type 1 ligger på ca. 1300 bar og HDi type 2 ligger på ca. 1600 bar, det
højere tryk på HDi type 2, har vistnok fået VW til at tænke på at droppe PD
motorene ? !

Godt Nytår.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-05 13:35

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message

> [...]
det
> højere tryk på HDi type 2, har vistnok fået VW til at tænke på at droppe

Hvilken motorolie skal man så bruge til en HDi ? "bare" en god fuld
syntetisk 5W/40 ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 14:53

> Hvilken motorolie skal man så bruge til en HDi ? "bare" en god fuld
> syntetisk 5W/40 ?

Se i din user manual hvad producenten foreskriver.

Og "bare" en god fuld syntetisk 5W/40 er sikkert fint nok. Og hvis du sætter
lighedstegn mellem god og mærkevare kan det nok ikke blive bedre

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-05 15:08

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41da9faa$0$51244$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
sætter
> lighedstegn mellem god og mærkevare kan det nok ikke blive bedre

Efter hukommelsen: der står noget med 10W/40, men jeg tænkte på at bruge den
samme som jeg har brugt til Xsara'en før, nemlig den udemærkede Valvoline
5W/40 fuldsyn.

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 16:56

> [...]
> den
> samme som jeg har brugt til Xsara'en før, nemlig den udemærkede Valvoline

Se hvad der står med småt af specifikationer på dunken - og dernæst i din
brugermanual. Viskositeten er kun en lille del af specifikationen, den siger
ikke noget om hvor "god" olien er.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-05 09:00

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41dabd46$1$51242$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Se hvad der står med småt af specifikationer på dunken - og dernæst i din
> brugermanual. Viskositeten er kun en lille del af specifikationen, den

Det vil jeg gøre.

Og så lige et supplerende spørgsmål: kan jeg efterfylde med en fuldsyntetisk
olie af vilkårligt mærke (Valvoline) med de korrekte specs ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 10:39

> Og så lige et supplerende spørgsmål: kan jeg efterfylde med en
> fuldsyntetisk
> olie af vilkårligt mærke (Valvoline) med de korrekte specs ?

Ja - selvom det normalt anbefales at efterfylde med den samme. Nogle
additiver modarbejder måske hinanden.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-05 10:54

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41dbb778$0$51247$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja - selvom det normalt anbefales at efterfylde med den samme. Nogle
> additiver modarbejder måske hinanden.

Men bruger man ikke altid fuld syntetisk her i 2004/2005 ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 11:59

> Men bruger man ikke altid fuld syntetisk her i 2004/2005 ?

En fuldsyntetisk er ikke bare en fuldsyntetisk ... Der er forskelle på
hvilke ting der er blandet i olien.

F.eks har mange bilolier nogle additiver der skulle nedsætte friktion i
motoren. Disse olier er så uheldige at hælde på en motorcykelmotor med
vådkobling - den skal jo netop ikke habe nedsat friktionen mellem pladerne

/A

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-01-05 10:41

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt. Det er noget med at olien kommer under 1600 bars tryk - derfor
> skal der speciel olie til PD motorer.

Dieselolien gør ihvertfald! Men selve den mekaniske smøring af elementet
skulle være ret kritisk!

MVH
Kent Glerup

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-01-05 00:40

Folmer Rasmussen skrev i Message-ID:
<ub2bt0120hsp2avivcbuh1jo1sl92f7ce8@4ax.com>:

> Jo, hvis du tænker på dieselolien, så har du ret, men det tror jeg
> ikke du gjorde.

Korrekt.

> Det er lidt kedeligt med disse skråsikre statements. Der kunne være
> nogen der troede på dem.

Du mener tilsyneladende ikke de er "kedelige".

Så oplys os alle oh høje orakel (for blot at blive en smule i din
semi-"ad hominem" modus) om hvordan verden virkelig hænger sammen.

Jeg siger blot at VW foreskriver olier, der følger denne og hint norm,
men du ved åbenbart bedre?

Så gør os klogere...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-01-05 13:56

On Sat, 1 Jan 2005 00:40:03 +0100, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk>
wrote:

> [...]
>semi-"ad hominem" modus) om hvordan verden virkelig hænger sammen.
>
>Jeg siger blot at VW foreskriver olier, der følger denne og hint norm,

Jeg opponerer bare imod at du skriver et indlæg, der indikerer at
motorolien bliver udsat for dette høje tryk. Det gør den ikke.

Jeg har ingen indvendinger mod resten af det du skriver. Det er nemlig
helt korrekt at PD-motorerne af VW-koncernen anbefales at køre med en
specielt godkendt motorolie. Det er bare ikke fordi denne olie bliver
udsat for et specielt højt tryk, men skyldes andre omstændigheder.

Jeg mener stadigvæk at det er uheldigt, at man kan risikere at møde
mennesker ude i verden, der tror at smøreolien i en PD-motor udsættes
for et så højt tryk, fordi det har de lige læst at Peter Fjelsten
skriver, og så er det skud- og nagelfast, for Peter kan nemlig også
latin.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : mohr

Dato : 02-01-05 03:29

> [...]

> Da jeg fik bilen leveret, blev der sagt at den kun måtte kører på
> noget specielt olie, fordi der kunne være op til 50.000km mellem

Nedenstående liste er fra www.skodaforum.de.

Motoröl nach VW Norm: Diesel (TDI) mit Pumpe-Düse und LongLife Service
Norm 506.01:

Aral SuperTronic LongLife II SAE OW-30
BP Visco 7000 LongLife II SAE 0W-30
Castrol SLX LongLife II SAE 0W-30
Veedol Syntron LongLife II SAE 0W-30
Shell Helix Ultra X Longlife 2 0W-30
Agip 7007 0W-30
Mobil SHC Formula LD 0W-30
Esso Universal LD 0W-30

Der findes helt sikkert flere fabrikanter med produkter der opfylder VW
506.01 end de nævnte.

/Morten