Baghjul ude af kurs?
Fra : Henning Lund

Dato : 30-12-04 13:00

Jeg har en bekendt som har en Xantia som vi selv har, en dag da han var
på vej ud af en rundkørsel, snittede højre baghjul kantstenen. Nu et par
mdr efter er hans højre baghjul fuldstændig slidt rund på ydersiden af
dækket, alt mønstret er væk, og dækket lige som runder, kan det være
sket dengang?
Jeg forstår ikke lige at det er ydersiden der er slidt totalt ned, men
er der en som kan give en logisk forklaring af dette, eller kan det evt.
være en dækfejl, det er forhjulene der er flyttet om bagi efter de var ½
slidt ned.
Jeg var under bilen og kigge, men jeg tør ikke give et bud på hvordan
problemet afhjælpes hvis der er noget slået skævt.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 13:50

> Jeg forstår ikke lige at det er ydersiden der er slidt totalt ned, men
> er der en som kan give en logisk forklaring af dette,

Jeg vil gerne give det et forsøg...

Hvis man rammer kantstenen så bliver hjulet trykket ind, så det kommer til
at se sådan ud:
_____
/_____\
selv en lille smule, vil give slid på ydersiden..

hehe gav det mening

Mvh
Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 14:11

In news:41d3f98e$0$51250$14726298@news.sunsite.dk,
Juel <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> _____
> /_____\
> men selv en lille smule, vil give slid på ydersiden..
>
> hehe gav det mening

Jeg tror altså ikke potten er tvillinge monteret (Det er en fin
asci du har begået)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 14:17

> Jeg tror altså ikke potten er tvillinge monteret (Det er en fin
> asci du har begået)

Hehe det var mere for at man kunne se at det var et dæk ))
Men mon ikke at det er det der er sket...

Mvh
Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 14:25

In news:41d3ffd1$0$51248$14726298@news.sunsite.dk,
Juel <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> Hehe det var mere for at man kunne se at det var et dæk ))
> Men mon ikke at det er det der er sket...

Jo, jeg er med på din teori.

Fra : Henning Lund

Dato : 30-12-04 15:53

Juel skrev:

> [...]
> _____
> /_____\
> selv en lille smule, vil give slid på ydersiden..

Har lige været til dækdoktor sammen med kammeraten, det var de tråde i
siden af dækket der var gået, så det er vist billig sluppet. Det var kun
dækket som havde taget skade, ingen kanstenspor i fælgen.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 16:44

In news:41d41994$0$3977$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Henning Lund <falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> Har lige været til dækdoktor sammen med kammeraten, det var de tråde i
> siden af dækket der var gået, så det er vist billig sluppet. Det var
> kun dækket som havde taget skade, ingen kanstenspor i fælgen.

Jeg formodder der nu er monteret nyt dæk på fælgen?
Så i hjulet roterer i afbalanceringsapparatet?
Jeg spørger fordi jeg selv for år tilbage havde den "fornøjelse" at lave
en udskridning der endte med at det ene baghjul stødte til en kantsten,
der var intet at se på fælgen, det blev efterfølgende afvejet, og
manglede 70 gram (vi taler om en 13" stålfælg med 155/80*13" dæk) men da
hjulet snurrede i afbalanceringsmaskinen kunne det tydeligt ses, at
selve fælgen var slået skæv, altså at navet ikke flugtede med fælg
kanten) Hvorfor hjulet i praksis kun var egnet til reserve.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-12-04 16:52

> [...]
> selve fælgen var slået skæv, altså at navet ikke flugtede med fælg
> kanten) Hvorfor hjulet i praksis kun var egnet til reserve.

Ups, det lyder ikke godt. Jeg har netop lavet samme stunt med med helt nye
alufælge. Her var det dog højre forhjul, der med ca 50 km/t stødte mod en
kantsten, hvilken gav en højlydt "klonk"-lyd i kabinen. Dette afstedkom
naturligvis også en skramme i fælgen. Efterfølgende visuel inspektion hos
SuperDækService i Glostrup forsikrede mig om, at skaden kun var kosmetisk -
men kan man egentlig være sikker på det, når manden ikke har haft fælgen af?
Bilen hverken ryster eller trækker til siden...

Jacob

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-12-04 18:19

In news:XuVAd.78392$Vf.3672243@news000.worldonline.dk,
Jacob Buus Smidt <nospam_j@nddata.dk> wrote:

> [...]
> at skaden kun var kosmetisk - men kan man egentlig være sikker på
> det, når manden ikke har haft fælgen af? Bilen hverken ryster eller

Jeg vil mene at når det er forhjulet og du ikke kan mærke noget, så er
der _nok_ heller ikke noget, men hold øje med dit dæk slid..
Min erfaring er at problemer med forhjul mærker man i højre grad, end
problemer med baghjul, de bagerste er der lis´som bare for at bilen skal
se rigtig ud

Fra : Henning Lund

Dato : 30-12-04 17:58

Petersen_Michael skrev:

> Jeg formodder der nu er monteret nyt dæk på fælgen?

jep