/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hver bil sin chame...
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 30-12-04 07:30

....og mine oplevelser sammen med dem.

Det er sgu' lidt sjovt - nAr man sAdan sidder og bliver lidt nostalgisk, en
sen aftens time, og tAnker tilbage pA de f0rste k0ret0jer man havde mellem
hAnderne - ja sA melder der sig et lille smil pA lAben. Det skete jo i de
dage, at man blev intruduceret til f0lelsen af magt, da man for f0rste gang
sad bag "styrehjulet" i et motoriseret k0ret0j.

For mig var det som ung knAgt pA 16, da jeg i svAveflyveklubben fik lov at
k0re alt det de andre ikke fik lov til. Som f0rst var det omskoling til
traktor der jo var en vild r0d Ferguson (der kunne startes med hAndsving) og
som man virkelig havde f0else med - ja lige op i r0v-ballerne for kontakt
med underlaget det havde man sgu'. Hurtigt blev de "hAndgas" 25km/t ikke
vildt nok - og sA kom man pA Brutalis - en VW diesel LT'er med lang
gear-pind og motor i kabinen - dejligt k0ret0j, som kunne lAgge r0gsl0r ud i
5'de med pedalen plantet. Lastbil fik man ogsA lov at f0re - hvilket var en
ret fed oplevelse - 16Ar med over 300 diesel hk i en "gammel" Mercedes -
hvor man bAde skulle koble bagt0j ind og slippe luft-hAndbremsen f0r man
kunne k0re - og sA med h0j, lav og flere knapper og instrumenter end man
lige havde styr pA.

De er her jo alle endnu - nAsten, for Ferguson'en er der ikke billeder af -
men se hvordan man holder fly uden motor i luften :-}
http://www.v-s-k.dk/vsk-jordmateriel.html

Den gule saten, er en gammel Bedford med en amerikaner V8'er moteret bagpA -
ret sp0jst k0ret0j, der desvArre ikke selv kune k0re tilsidst - men V8'eren
spandt som en mis - eller jeg mA hellere sige br0lede arrigt...

Senere fik man sin f0rste bil - Peugeot 405 1.9 - elskede den bil, den var
jo min f0rste kArlighed og den havde lige sA mange "knaster" som kilometer i
sig (320.000). Den husker man altid - sin f0rste spand. Men dem jeg husker
specielt - er blandt andet en tur i min kammerats Escort 1.6 Mk4.

Vi r0g en tur til Tyskland for at proviantere - i ved, blot det mest
n0dvendige - sAdan som 25 rammer pilsner og lidt "lik0r". Men hjemvejen i
Escorten har vAret de mest koncentrerede kilometer i mit liv. I en stiv
vestenvind fra grAnsen til Horsens, k0rte vi - ja det ville sige jeg k0rte,
de andre forn0jede sig med provianten - med en overlAsset bil. Der var sA
meget last i bagerummet at forhjulenen nAsten svAvede over vejen. Jeg har
aldrig vAret sA fugtig bagi - og over vejlefjordbroen kneb bagenden nAsten
en tAre - da bilen faktisk var i naturens vold. Det lAre man selvf0lgelig
noget af.. !!

Onkels Ford Fiesta fik jeg engang den f0rn0jelse af at lAne. Jo ser i - jeg
skulle fra Esbjerg til Bramming (ca. 20km) for at hjAlpen min kammerat med
at skifte toppakning i en Mercedes 190E 2.3 - elsker jo det skidt Den
lille r0de Fiesta er ikke en bil jeg med mine 2m stiger ombord i - nej den
kravlede jeg ind i. Og sA derud af med 1.1L pruh-heste spAndt for. Jeg kunne
simpelthen ikke lade vAr med at synge h0jt med kasettespilleren, da jeg sad
der bogstavligt med et ben pA hver side at styrhjulet - man bliver eet med
sAdan et lille lAskur. Jeg r0g pibe pA det tidspunkt, sA piben ind og vejen
ret forude. Da jeg nAede frem, var den kAre lille bil omdannet til et diset
r0dt skur pA hjul - ren forn0jelse!...

Og sA var der jo lige dengang vi skulle fragte min nyindk0bte Mercedes W123
250 hjem fra K0benhavn. Sammen med min gode kammerat som havde k0bt en El
Camino - k0rte vi rask derudaf i h0jt solskin - 100km/t i kollone og Abent
soltag. F0r broen viste olietrykket at vAre alamerende lavt. sA ind pA en
rasteplads og skifte olie pA Mercedes'en. Min kammerat fik brAndt sine
hAnder da bundproppen smuttede og den skoldende olie vAltede ud. Ny olie pA,
og broen blev taget med 140km/t i den kolde s0brise. Det var sk0nt at sidde
som styrmand pA en gammel klassiker der vuggende fragted mig tvArs af
landet.

sAdan er det nAr man bliver nostalgisk og husker alle de dejlige oplevelser
man har haft med sine gamle t0se-b0rn. Og hvem ved hvad fremtiden bringer -
man er jo ung endnu med sine 21Ar.

sA er det lige jeg tAnker pA jer gamle "bl0d-hat" billister - i har sikkert
ogsA et par beretning det har printet sig ind i hukommelsen som unikke
oplevelser - del dem, det kunne jeg sgu' godt tAnke mig at h0re.

De bedste bil-hilsner
Brian Madsen








 
 
anders majland (30-12-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 30-12-04 09:33

> ...og mine oplevelser sammen med dem.
>
> Det er sgu' lidt sjovt - nAr man sAdan sidder og bliver lidt nostalgisk,
> en
> sen aftens time

Fedt indlæg - men jeg er ikke så begejstret for din brug af stort A som å
osv. Det har tidligere været kotyme at bruge aa som å, oe som ø, ae som æ
(håber du kan læse de danske tegn), når de danske tegn ikke var supporteret.
Jeg synes at det er væsentligt nemmere at læse end de stor bogstaver - men
måske jeg bare hænger i fortiden

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



Basil (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 30-12-04 10:01

(USA) Brian Mark Madsen wrote:
> ...og mine oplevelser sammen med dem.
>
> Det er sgu' lidt sjovt - nAr man sAdan sidder og bliver lidt nostalgisk,
en
> sen aftens time, og tAnker tilbage pA de f0rste k0ret0jer man havde mellem
> hAnderne - ja sA melder der sig et lille smil pA lAben. Det skete jo i de
> dage, at man blev intruduceret til f0lelsen af magt, da man for f0rste
gang
> sad bag "styrehjulet" i et motoriseret k0ret0j.
>
> For mig var det som ung knAgt pA 16, da jeg i svAveflyveklubben fik lov at
> k0re alt det de andre ikke fik lov til. Som f0rst var det omskoling til
> traktor der jo var en vild r0d Ferguson (der kunne startes med hAndsving)
og
> som man virkelig havde f0else med - ja lige op i r0v-ballerne for kontakt
> med underlaget det havde man sgu'. Hurtigt blev de "hAndgas" 25km/t ikke
> vildt nok - og sA kom man pA Brutalis - en VW diesel LT'er med lang
> gear-pind og motor i kabinen - dejligt k0ret0j, som kunne lAgge r0gsl0r ud
i
> 5'de med pedalen plantet. Lastbil fik man ogsA lov at f0re - hvilket var
en
> ret fed oplevelse - 16Ar med over 300 diesel hk i en "gammel" Mercedes -
> hvor man bAde skulle koble bagt0j ind og slippe luft-hAndbremsen f0r man
> kunne k0re - og sA med h0j, lav og flere knapper og instrumenter end man
> lige havde styr pA.
>
> De er her jo alle endnu - nAsten, for Ferguson'en er der ikke billeder
af -
> men se hvordan man holder fly uden motor i luften :-}
> http://www.v-s-k.dk/vsk-jordmateriel.html
>
> Den gule saten, er en gammel Bedford med en amerikaner V8'er moteret
bagpA -
> ret sp0jst k0ret0j, der desvArre ikke selv kune k0re tilsidst - men
V8'eren
> spandt som en mis - eller jeg mA hellere sige br0lede arrigt...
>
> Senere fik man sin f0rste bil - Peugeot 405 1.9 - elskede den bil, den var
> jo min f0rste kArlighed og den havde lige sA mange "knaster" som kilometer
i
> sig (320.000). Den husker man altid - sin f0rste spand. Men dem jeg husker
> specielt - er blandt andet en tur i min kammerats Escort 1.6 Mk4.
>
> Vi r0g en tur til Tyskland for at proviantere - i ved, blot det mest
> n0dvendige - sAdan som 25 rammer pilsner og lidt "lik0r". Men hjemvejen i
> Escorten har vAret de mest koncentrerede kilometer i mit liv. I en stiv
> vestenvind fra grAnsen til Horsens, k0rte vi - ja det ville sige jeg
k0rte,
> de andre forn0jede sig med provianten - med en overlAsset bil. Der var sA
> meget last i bagerummet at forhjulenen nAsten svAvede over vejen. Jeg har
> aldrig vAret sA fugtig bagi - og over vejlefjordbroen kneb bagenden nAsten
> en tAre - da bilen faktisk var i naturens vold. Det lAre man selvf0lgelig
> noget af.. !!
>
> Onkels Ford Fiesta fik jeg engang den f0rn0jelse af at lAne. Jo ser i -
jeg
> skulle fra Esbjerg til Bramming (ca. 20km) for at hjAlpen min kammerat med
> at skifte toppakning i en Mercedes 190E 2.3 - elsker jo det skidt Den
> lille r0de Fiesta er ikke en bil jeg med mine 2m stiger ombord i - nej den
> kravlede jeg ind i. Og sA derud af med 1.1L pruh-heste spAndt for. Jeg
kunne
> simpelthen ikke lade vAr med at synge h0jt med kasettespilleren, da jeg
sad
> der bogstavligt med et ben pA hver side at styrhjulet - man bliver eet med
> sAdan et lille lAskur. Jeg r0g pibe pA det tidspunkt, sA piben ind og
vejen
> ret forude. Da jeg nAede frem, var den kAre lille bil omdannet til et
diset
> r0dt skur pA hjul - ren forn0jelse!...
>
> Og sA var der jo lige dengang vi skulle fragte min nyindk0bte Mercedes
W123
> 250 hjem fra K0benhavn. Sammen med min gode kammerat som havde k0bt en El
> Camino - k0rte vi rask derudaf i h0jt solskin - 100km/t i kollone og Abent
> soltag. F0r broen viste olietrykket at vAre alamerende lavt. sA ind pA en
> rasteplads og skifte olie pA Mercedes'en. Min kammerat fik brAndt sine
> hAnder da bundproppen smuttede og den skoldende olie vAltede ud. Ny olie
pA,
> og broen blev taget med 140km/t i den kolde s0brise. Det var sk0nt at
sidde
> som styrmand pA en gammel klassiker der vuggende fragted mig tvArs af
> landet.
>
> sAdan er det nAr man bliver nostalgisk og husker alle de dejlige
oplevelser
> man har haft med sine gamle t0se-b0rn. Og hvem ved hvad fremtiden
bringer -
> man er jo ung endnu med sine 21Ar.
>
> sA er det lige jeg tAnker pA jer gamle "bl0d-hat" billister - i har
sikkert
> ogsA et par beretning det har printet sig ind i hukommelsen som unikke
> oplevelser - del dem, det kunne jeg sgu' godt tAnke mig at h0re.
>
> De bedste bil-hilsner
> Brian Madsen

Ja, man bliver nemt nostalgisk når man tænker på sin første bil, den har
næsten betydet mere end ens første kys, en første kæreste, osv.
Jeg havde en Corolla KE20 med plys, rødt kabinelys, blåmetallic og store
alu'er.
Jeg arvede den fra min storebror, som havde købt den af en kammerats
storebror, så den havde været i kliken i mange år, og havde stor
affektionsværdi, lang tid før det var på tale at jeg skulle have den.
Det var virkelig "a cool ride", med den tids briller.
Sidenhen har den stået på Capri Mk. 2 1600, Corolla KE35 (den der en Coupe),
Taunus Mk. 3 1600, 106 Rally, Saxo VTS og senest en Suzuki Liana.
Der er ikke noget der kan få hjertet til at hoppe som tanken om min gamle
KE20.
Tjek i øvrigt dette link, han har det vist på samme måde med gamle
Toyota'er.
http://www.netwiz.net/~tcar/corolla.html

Kai



Ukendt (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-04 11:05


"(USA) Brian Mark Madsen" <mailto:brianmREMOVE@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse

> ...og mine oplevelser sammen med dem.
> sA er det lige jeg tAnker pA jer gamle "bl0d-hat" billister - i har sikkert
> ogsA et par beretning det har printet sig ind i hukommelsen som unikke
> oplevelser - del dem, det kunne jeg sgu' godt tAnke mig at h0re.

Jeg vil hellere høre om den bil, du har nu!!
(USA?). En bosættelse over there må da ube-
tinget betyde, at man kører Northstar 32V

/Mogens
'98 Camaro Z28


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Brian Sørup (31-12-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 31-12-04 00:06


<Mogens> skrev i en meddelelse
news:005601c4ee57$11843920$3a4d82d4@autoatlas.local...
>
> "(USA) Brian Mark Madsen" <mailto:brianmREMOVE@mobilixnet.dk> skrev i
en
> meddelelse
>
> > ...og mine oplevelser sammen med dem.
> > sA er det lige jeg tAnker pA jer gamle "bl0d-hat" billister - i har
sikkert
> > ogsA et par beretning det har printet sig ind i hukommelsen som
unikke
> > oplevelser - del dem, det kunne jeg sgu' godt tAnke mig at h0re.
>
> Jeg vil hellere høre om den bil, du har nu!!
> (USA?). En bosættelse over there må da ube-
> tinget betyde, at man kører Northstar 32V

Jepz - Northstar'en er en gudekværn...


--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car



\(USA\) Brian Mark M~ (31-12-2004)
Kommentar
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 31-12-04 18:14

> Jeg vil hellere høre om den bil, du har nu!!
> (USA?). En bosættelse over there må da ube-
> tinget betyde, at man kører Northstar 32V

Ikke helt - men jeg har set en del Cadillac med den. Det er ret ondt med de
4 afgangsr0r. Jeg k0re lige pt. en Ford Explorer 4.0L V6 med alt i el og
selvf0lgelig pl0retubine. Men jeg er igang med at spare op til en Mercedes
190E i f0rste omgang (er latterlige billige) - og sA senere en Mercedes SL
W107. Jeg skal dog have fat i en rigtig led 8'er engang men den er
efterhAnden faldet lidt ned pA listen eftersom Mercerne er sA billige
herovre...

Mvh.
B. Madsen



Christian B. Andrese~ (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-01-05 13:43


"(USA) Brian Mark Madsen" <brianmREMOVE@mobilixnet.dk> wrote in message
news:41d5886d$0$51254$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg vil hellere høre om den bil, du har nu!!
> > (USA?). En bosættelse over there må da ube-
> > tinget betyde, at man kører Northstar 32V
>
> Ikke helt - men jeg har set en del Cadillac med den. Det er ret ondt med
de
> 4 afgangsr0r. Jeg k0re lige pt. en Ford Explorer 4.0L V6 med alt i el og
> selvf0lgelig pl0retubine. Men jeg er igang med at spare op til en Mercedes
> 190E i f0rste omgang (er latterlige billige) - og sA senere en Mercedes SL
> W107. Jeg skal dog have fat i en rigtig led 8'er engang men den er
> efterhAnden faldet lidt ned pA listen eftersom Mercerne er sA billige
> herovre...

Hvad koster så bilforsikringer + evt. vægtafgift ?


--
mvh/rg. Christian





Lars Ehlers (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Lars Ehlers


Dato : 04-01-05 20:04

On Tue, 4 Jan 2005 13:43:05 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Hvad koster så bilforsikringer + evt. vægtafgift ?

Bilforsikring afhænger af forsikringstagerens alder, om der er
teenagebørn i husholdningen, elitestatus, skader og bøder, og
naturligvis hvilken bil, man vil have forsikret. Jeg har to biler
forsikret (98 Mustang GT Convertible og en 03 Dodge Neon), og jeg
betaler omkring $130 om måneden for kasko og ansvar. Jeg har været
forsikret hos samme selskab i over 8 år, har ikke haft nogen skader og
ingen fastbøder registreret.

Vi betaler ikke vægtafgift, men en årlig registreringsafgift. Hvert år
får man så et nyt klistermærke til at sætte på nummerpladen. Afgiften
afhænger af flere ting, f.eks. om man har en benzinsluger. Jeg mener
at vores afgift pr. bil ligger mellem $100 og $200 (årligt Mustangen
er naturligvis dyrest).


--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste