Nærlys
Fra : Sørensen

Dato : 29-12-04 19:05

Mit nærlys lyser kun 12-15 meter frem, efter at bilen er klargjort til syn
på værksted.

Jeg mener at De foreskrevne 1,2 grad skulle svarre til 1,2 cm.fald pr. meter
??

Det skulle give 50 meter da mine lygter sidder i 60 cm. højde.

Værkstedet har kontroleret og siger at De faktisk står "for højt" !!

Gode ider ????

vh.
Sørensen

Fra : blue

Dato : 29-12-04 19:54

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse

> Mit nærlys lyser kun 12-15 meter frem, efter at bilen er klargjort til syn
> på værksted.

Næslyset skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter frem.

> Jeg mener at De foreskrevne 1,2 grad skulle svarre til 1,2 cm.fald pr.
> meter ??

Næslyset skal have et fald på mindst 1 % - altså én cm pr. meter.

> Det skulle give 50 meter da mine lygter sidder i 60 cm. højde.

60 meter, men det kan sagtens være kortere, idet faldet skal være på
*mindst* 1 %.

Fra : Mikael L

Dato : 29-12-04 22:53

> [...]
>
> Det skulle give 50 meter da mine lygter sidder i 60 cm. højde.
>
> Værkstedet har kontroleret og siger at De faktisk står "for højt" !!

Dit værksteds udstyr måler forkert.

Jeg har selv prøvet det engang. Havde fået udskiftet begge lygter og de
lyste for lavt, værkstedet justerede dem igen, det gjorde de tre gange og
jeg blev ved med at påstå at de stod for lavt. Værkstedet tilkaldte
teknologiskinstitut, som konstaterede at deres måleplads og udstyr var
defekt. Fjerde gang lykkedes det. Det var et autoriseret værksted og de
påstod at de aldrig tidligere havde haft problemer i forbindelse med syn.

Stædighed betaler sig nogen gange.

Mikael

Fra : Per Olsen

Dato : 30-12-04 20:13

"Mikael L" skrev

> [...]
> defekt. Fjerde gang lykkedes det. Det var et autoriseret værksted og de
> påstod at de aldrig tidligere havde haft problemer i forbindelse med syn.

Ja, og det lader desværre til at der er mange værksteder
der trænger til at få justeret deres udstyr.
Jeg synes man møder mange biler hvor lyset enten ikke
lyser langt nok, eller også oplyser de det meste af
nattehimlen.
Sidst jeg påpegede det for en, fortalte han at han lige
havde fået skiftet og justeret den ene lygte.
Så han havde en lygte der lyste maks. 30 m frem, og
en der kunne bruges som fjernlys.

Så, hvis du ved hvilken ende af skruetrækkeren du
skal holde i, så gør det selv.
Parker bilen på en plan overflade.
sæt en pind/tommestok på jorden foran lygten, og
marker hvor lyset rammer (overgangen mellem lys
og mørke)
Flyt derefter pind/tommestok en meter væk fra
lygten. så skulle du gerne kunne måle et fald på
en cm. Ellers må der jo justeres indtil det passer.
Pe®=s1

Fra : Mikael L

Dato : 30-12-04 21:28

"Per Olsen" <po_danmark@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde fået skiftet og justeret den ene lygte.
> Så han havde en lygte der lyste maks. 30 m frem, og

Dem findes der desværre mange af, jeg kan bare ikke forstå hvordan folk kan
holde ud at køre med det. Jeg fik et chok da jeg dengang skulle hjem da det
var mørkt og vejen kun var oplyst 12m. frem.

> Så, hvis du ved hvilken ende af skruetrækkeren du
> skal holde i, så gør det selv.

Det har jeg fuldstændig styr på. (gammel mekaniker) men når jeg bliver
præsenteret for en samlet regning der er stor nok til at betale en månedsløn
for en mekaniker + lærling, så har de bare at lave lortet så det er i orden.
Lige inden teknologisk blev blandet ind i det, fik jeg det kontrolleret på
to andre værksteder for at være helt sikker i min sag. Den var god nok, det
var dårligt.

Mikael

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 23:16

> [...]
>
> Det skulle give 50 meter da mine lygter sidder i 60 cm. højde.
>
> Værkstedet har kontroleret og siger at De faktisk står "for højt" !!

Prøv at køre hen til en mur, hvor bilen kan stå vandret. Så kan du parkere
at par meter fra muren og tænde lyset. Så kan man jo let se hvor meget lyset
falder på de to meter! Det kan selv den mest dorske mekaniker gennemskue.
Nogle værkførere kan også. Værksteder er for ofte helt hjælpeløse hvis deres
udstyr ikke virker. De tror blindt på udstyret. Jeg har selv prøvet det. Min
mekaniker (autoriseret Fiat) sagde at jeg ikke kunne køre med bilen, da der
ikke var kontakt til indsprøjtnings systemet, så jeg ikke havde tænding på
nogen af cylindrene. Jeg kunne så oplyse den måbende mekaniker om, at bilen
åbenbart ikke var klar over dette, da den glad og fornøjet havde
transporteret mig hen til værkstedet. Han kommentar var: Jamen det kan den
jo ikke, der er jo ingen tænding. Så faldt hans aktieværdi lige til
nulpunktet!
En mere erfaren mekaniker kom til, klippede et stik af og monterede et nyt.
Så virker den ... og den gjorde det sgu!

Per O.

Fra : phk

Dato : 30-12-04 10:34

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at køre hen til en mur, hvor bilen kan stå vandret. Så kan du parkere
> at par meter fra muren og tænde lyset. Så kan man jo let se hvor meget
> lyset falder på de to meter!

Hvor måler du fra? Underkant lygte? Midten? Toppen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Per O.

Dato : 30-12-04 22:06

> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor måler du fra? Underkant lygte? Midten? Toppen?

Du skal måle fra toppen af lygten og til toppen af lyset på væggen.

Per O.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-12-04 11:14

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse

> Mit nærlys lyser kun 12-15 meter frem, efter at bilen er klargjort til syn
> på værksted.

Lyder forkert.

> Det skulle give 50 meter da mine lygter sidder i 60 cm. højde.

Lyder rigtigt.

> Gode ider ????

Ro på sig, de gange jeg har været til syn, har "syns-Hans" rettet lygterne
uden bemærkninger- for bare at du skifter pære, kræver ofte en omjustering.
Så med mindre der er andet og værre, går den nok igennem alligevel.

Fra : Per O.

Dato : 30-12-04 22:07

> [...]
> uden bemærkninger- for bare at du skifter pære, kræver ofte en
> omjustering. Så med mindre der er andet og værre, går den nok igennem

Det kan jeg desværre afkræfte. Min ene lygte var en smule ude af justering,
og det gav en anmærkning på synsattesten.

Per O.