Konkurrence på bilsyn
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:44

Det kunne da være fint hvis priserne kunne komme lidt ned. Eller at det var
mere kompetente folk som kunne gå ind og syne biler med eftermonteret turbo
ved at vurdere om det er forsvarligt udført osv.

--
Tom

Fra : HC

Dato : 29-12-04 15:58

> [...]
> var mere kompetente folk som kunne gå ind og syne biler med eftermonteret
> turbo ved at vurdere om det er forsvarligt udført osv.

De skal syne efter de gældende danske regler om syn så desvære
I øvrigt har de hyret en del synsfolk fra staten bilinspektion så dine håb
forsvinder.

Mvh Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 16:02

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse

> De skal syne efter de gældende danske regler om syn så desvære
> I øvrigt har de hyret en del synsfolk fra staten bilinspektion så dine
> håb forsvinder.

Regler ER faktisk sådan at bilinspektørene må gå ind og lave
enkeltgodkendelser. Men ind til videre afviser SB bare med begrundelse at
der ikke er en TuV eller andet godkendelse. De kunne jo være fint hvis de
selv kunne lave nogle faglige skøn i stedet for at henvise til andre.
Men det er muligt at personalet ikke er skolet i at kunne foretage disse
skøn hos SB

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-12-04 17:40

On Wed, 29 Dec 2004 16:02:11 +0100, Tom wrote:

> [...]
> selv kunne lave nogle faglige skøn i stedet for at henvise til andre.
> Men det er muligt at personalet ikke er skolet i at kunne foretage disse

Jeg kan til dels følge din tankegang, men der er et par ting der bliver
svære at håndtere. Når nu du gerne vil have lavere priser (jeg syntes
faktisk ikke det er fordi det er voldsomt dyrt) så må det også betyde
at omkostningerne til personale skal holdes på et minimum, dvs. der
bliver hvert fald ikke ansat folk der kan gennemskue hvorvidt en
eftermonteret turbo er gjort under hensyntagen til samtlige danske regler
(fx. bremser er opgraderet, kendskab til bilens svage punkter når den
får flere kræfter, gearkasse mv) og de bliver heller ikke holdt
opdateret med al viden indenfor nye bilmodeller mv. Derudover er
problemet, hvis en laver et uheld med en bil hvor det bevises at det der
er blevet lavet var lavet uforsvarligt, så står synsmanden måske med
ansvaret da han har godkendt den? Der er jo en årsag til at de vil se en
faglig og kvalificeret godkendelsesorganisation bag ændringer, det syntes
jeg er ganske fornuftigt!

Så medmindre den danske holdning og lovgivning bliver lavet
grundlæggende om, så skal du nok ikke forvente de store fordele.

Når det er sagt, så er det da rart at der bliver lidt konkurrence, blot
at kvaliteten ikke bliver forringet (ikke sagt at den er i top med SB
idag)

På sin vis kan man måske godt forstå de starter i Silkeborg, der er
dælme mange bilforhandlere indenfor et meget lille område.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 18:02

> [...]
> får flere kræfter, gearkasse mv) og de bliver heller ikke holdt
> opdateret med al viden indenfor nye bilmodeller mv.

Jeg skrev enten lavere priser eller at personalet kan noget mere.

> [...]
> faglig og kvalificeret godkendelsesorganisation bag ændringer, det syntes

Hvorfor søren skulle en dansk bilsyner ikke kunne lære det samme som en tysk
eller engelsk?
Fornuften siger selvfølgelig at vi alle skal køre rundt i de køretøjer som
fabrikkerne har lavet, men så firkantet er verden ikke. Mange har lyst til
at ændre på deres køretøjer og mange GØR det også (jeg skal bare nævne
chiptuning af dieselbiler).
Så hvorfor ikke lære lidt fra andre lande om hvordan det kan gøres.
Den med ansvar er noget af en bortforklaring. Hvis jeg køber et sænkningssæt
med TuV godkendelse og fjederen knækker så begynder jeg da ikke at
retsforfølge godkendelsesmyndigheden.
Når bilen overholder lovens minimumskrav til et bilsyn så er der ikke mere
at komme efter. Og det SKAL de checke ved et bilsyn at den gør.
Desuden er det YDERST sjældent at man kan læse om ulykker hvor årsagen har
været tekniske defekter (også i tyskland). Ulykkerne er som regl at henføre
til "os" bag rattet, som enten ikke kan se, er fulde, kører for hurtigt,
overser ting, fejlbedømmer og lign.
Hvis tyskerne kan syne eks. en replika så burde man også kunne finde ud af
det i danmark. Hvorfor skal vi have andre restriktioner end vores naboer,
når selvsamme politikere skriger op om EU og harmoniseringer? (og loven
faktisk allerede tillader det)

> Så medmindre den danske holdning og lovgivning bliver lavet
> grundlæggende om, så skal du nok ikke forvente de store fordele.

Jeg forventer INTET. Det var bare mine ønsker.

> Når det er sagt, så er det da rart at der bliver lidt konkurrence, blot
> at kvaliteten ikke bliver forringet (ikke sagt at den er i top med SB
> idag)

Konkurrence har på sigt altid styrket

> På sin vis kan man måske godt forstå de starter i Silkeborg, der er
> dælme mange bilforhandlere indenfor et meget lille område.

Ja det havde jeg ikke lige tænkt på

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-04 21:53

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er jo ikke ALLE Tüv godkendelser der går igennem.
Feks. så er højden på lygter et DK særkrav.

Hvad med at indføre differentierede syn?
Sådan at forstå at der var et synssted for ganske standard biler.
Tag nu feks. Fru Knudsen, der kommer med sin Yaris.
At syne en bil hvor der ikke er ændret en skrue på.
Det kan da umuligt være det samme som at syne Hr. Knudsens top tunede bil.
NB: Navnet Knudsen er HELT tilfældigt valgt.

Når bilen så bliver indkaldt til syn, skal ejeren svare på om den er
standard, eller konstruktivt ændret.
Hvis der så bliver svaret, at der ikke er ændret på bilen og det modsatte
viser sig ved synet.
Så skal ejeren stille til omsyn, hvor eksperterne står klar med åbne arme,
ved skafottet

> [...]
> faglig og kvalificeret godkendelsesorganisation bag ændringer, det syntes

Så skal de også være parat til, at acceptere en fremmed nations godkendelse.
Netop af denne grund, kan alle ikke uddannes til eksperter på alle områder.

> Så medmindre den danske holdning og lovgivning bliver lavet
> grundlæggende om, så skal du nok ikke forvente de store fordele.

Loven burde ændres så, fremmede godkendelser også kunne accepteres.

> Når det er sagt, så er det da rart at der bliver lidt konkurrence, blot
> at kvaliteten ikke bliver forringet (ikke sagt at den er i top med SB
> idag)

Det synes jeg så absolut ikke, at den er.

> På sin vis kan man måske godt forstå de starter i Silkeborg, der er
> dælme mange bilforhandlere indenfor et meget lille område.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 22:07

> Hvad med at indføre differentierede syn?

God idé.
(For min skyld også differentierede priser)

> [...]
> Det kan da umuligt være det samme som at syne Hr. Knudsens top tunede bil.
> NB: Navnet Knudsen er HELT tilfældigt valgt.

Ja, det burde være muligt at køre sin tilfældige cosworth til syn og få den
vurderet selv om man hæver ladetrykket og lign.

> [...]
> viser sig ved synet.
> Så skal ejeren stille til omsyn, hvor eksperterne står klar med åbne arme,

Jeg synes det kunne være rart med nogle kompetente synsfolk der kunne tage
stilling til at hvis man ændrede sine bremser fra f.eks en Sierra 1.6 til
Sierra 2.0 med ventilerede skiver osv. at det så rent faktisk er en
forbedring og ikke bare en konstruktiv ændring som SB ikke kan tage stilling
til uden en erklæring fra Ford.
(Fordi man er på arbejde behøver man jo ikke lade hjernen ligge hjemme)

> Så skal de også være parat til, at acceptere en fremmed nations
> godkendelse.
> Netop af denne grund, kan alle ikke uddannes til eksperter på alle
> områder.

Så kunne man få en Ferrari replika, når man nu aldrig får råd til den ægte

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 22:36

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Så kunne man få en Ferrari replika, når man nu aldrig får råd til den ægte

Nogle kitcars kan godt indreg. i DK ...

--
Leonard

Fra : martin

Dato : 30-12-04 08:10

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> God idé.
> (For min skyld også differentierede priser)

det differentierede syn hedder et "rally-syn" og har været en realitet i
mange år
alle de biler der kører rally skal være synet og godkendt og indregistrede
biler.
og de bliver synet særskilt.

( jeg finder lige et par url'er og vender tilbage )

jeg kan ikke alle reglderne men jeg ved at min lotus burde være rally-synet
da jeg
har en balance bar som ikke er lovlig til alm syn , men man må gerne have
den på
en rally bil.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 20:56

> [...]
> mange år
> alle de biler der kører rally skal være synet og godkendt og indregistrede

Jeg mener dog at have læst at Rally køretøjer KUN må anvendes på lukket
baner, til løb med særlig politigodkendelse og lign.
Det må ikke anvendes til daglig kørsel på offentlig vej.

--
Tom

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 31-12-04 23:18

"martin" <martin@hotmail.com> skrev

> det differentierede syn hedder et "rally-syn" og har været en realitet i
> mange år alle de biler der kører rally skal være synet og godkendt
> og indregistrede biler. og de bliver synet særskilt.

Hvis en bil bliver rally-synet må den ikke benyttes til alm. transport, men
alene til godkendte motorløb.

Læs evt. videre på http://www.dasu.dk/rally/default.asp -> Rallysyn.

Steen

Fra : HC

Dato : 30-12-04 08:35

> [...]
> stilling til uden en erklæring fra Ford.
> (Fordi man er på arbejde behøver man jo ikke lade hjernen ligge hjemme)

Der er faktisk fler bilprøver hos SBI der er kompetente men det må de ikke
være :-
og det er ganske enktelt fordi at de følger lovgivningen nøje.
Denne bemærkning (Fordi man er på arbejde behøver man jo ikke lade hjernen
ligge hjemme)
har jeg hør hos SBI som : "man behøver ikke hjernen i arbejdstiden , den
kan bare ligge i hanskerummet !!! "

Mvh Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 20:53

> Der er faktisk fler bilprøver hos SBI der er kompetente men det må de ikke
> være :-
> og det er ganske enktelt fordi at de følger lovgivningen nøje.

Knap.
Jeg har læst lidt i lovgivningen og blev egentlig rimelig overrasket over
hvor meget de rent faktisk må i flg. loven. Desværre har nogle folk hos SB
så valgt at udfærdige deres egen letlæselig forskrift for motorkøretøjer og
UDELADT nogen ting.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-04 13:53

Tom wrote:

> God idé.
> (For min skyld også differentierede priser)

Bare rolig Tom det skal nok komme, men - er bare ret sikker på at du ikke
vil kunne se det sjove i det når så priserne bliver højere p.g.a. at du så
kommer til at betale for den ydelse du forlanger.

> Ja, det burde være muligt at køre sin tilfældige cosworth til syn og
> få den vurderet selv om man hæver ladetrykket og lign.

Det kan du vel nok også i dag, _du_ skal blot fremlægge bevis for at
ændringerne overholder kravspecifikationerne med hensyn til sikkerhed, miljø
o.s.v..

Så længe synsmanden kigger på en bil uden konstruktive ændringer vil han
aldrig bede dig om andet end at køre køretæjet ind på banen, betale for
synet, evt. fortælle ham hvad km-tælleren viser af kørte km. samt hjælpe med
afprøvning af tegngivningsudstyret.

Er allerede en realitet.

Hvilke eksperter, du har alt for høje forventninger synsfolkene, og deres
uddannelse.

> [...]
> faktisk er en forbedring og ikke bare en konstruktiv ændring som SB
> ikke kan tage stilling til uden en erklæring fra Ford.

Jo da Tom, - eksempelvis bruger Ford og andre bilproducenter milliarder på
bil/produktudvikling.

Skal det forståes derhen at du mener synsfolkene skal være i stand til på 20
minutter ved en simpelt visuel inspektion at afgøre om en konstruktiv
ændring er lovlig uden dokumentation.

Hvad så når det efterfølgende viser sig at vurderingen ikke holdt, og det
afstedkommer en voldsom hændelse.

> (Fordi man er på arbejde behøver man jo ikke lade hjernen ligge
> hjemme)

Kan det evt. tænkes det du oplever som "hjerneløse" reelt er skarpt tænkende
mennesker, der har styr på deres parratviden, i forbindelse med deres
arbejde, og agerer derudfra.

Den er satme godt nok ond, og ikke særlig objektiv, er ret sikker på at der
i dit daglige arbejde forekommer folk som kan finde på at udtrykke sig
negativt specifikt om din arbejdsindsats, men derfra og så til at indbefatte
en hel kategori (synsfolk) (eller hvad du nu beskæftiger dig med) synes jeg
er langt ude.

Det smager lidt af at når jeg ikke kan få det på en let måde, som jeg ønsker
det, er de (synsfolkene) bare dovne inkompetente/uduelige alle sammen.

Godt nytår

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 20:48

> Bare rolig Tom det skal nok komme, men - er bare ret sikker på at du ikke
> vil kunne se det sjove i det når så priserne bliver højere p.g.a. at du så
> kommer til at betale for den ydelse du forlanger.

Det er da heller ikke anderledes når en specialbil skal forsikres eller i
det hele taget tunes. Så det er en del af det.

> Det kan du vel nok også i dag, _du_ skal blot fremlægge bevis for at
> ændringerne overholder kravspecifikationerne med hensyn til sikkerhed,
> miljø
> o.s.v..

Netop, og den dokumentation skal man så f.eks til TuV for at få lavet

> [...]
> 20
> minutter ved en simpelt visuel inspektion at afgøre om en konstruktiv

Det er da muligt at et specialsyn skal tage længere tid, med forskellige
nedbremsningstest og lign.
DET kan de i tyskland men som du insinuerer så er det måske for meget at
forvente af hos et dansk bilsyn.

> Hvad så når det efterfølgende viser sig at vurderingen ikke holdt, og det
> afstedkommer en voldsom hændelse.

Ja der er en risiko ved alt. Selv efter et standard bilsyn kan en
bremseslange springe.
Min Sierra var på autoriseret Ford værksted en ½ time før den brændte op på
motorvejen. Du får ikke GARANTIER for noget, men et bedste skøn på om
tingene er i orden.

> Kan det evt. tænkes det du oplever som "hjerneløse" reelt er skarpt
> tænkende
> mennesker, der har styr på deres parratviden, i forbindelse med deres
> arbejde, og agerer derudfra.

Jeg skrev IKKE hjerneløse, det er din udlægning. Jeg skrev oversat: Hvis man
har kompetencen til at afgøre tekniske løsninger så gør dog brug af det i
stedet for at afvise folk eller sende dem til tyskland.

> Det smager lidt af at når jeg ikke kan få det på en let måde, som jeg
> ønsker
> det, er de (synsfolkene) bare dovne inkompetente/uduelige alle sammen.

Hvor læser du det?. Det er vist noget du selv sidder og opfinder.
Jeg skriver at de ikke VISER at de kan ret meget andet end tage stilling til
slør i styrtøj, rustskader og om lyset virker og lign. I vores nabolande kan
de MEGET mere.

> Godt nytår

I lige måde

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-04 17:13

Tom telepaterede følgende til sin PC:

Sjovt. De starter i Silkeborg, men har kontor i Hellerup...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 17:39

meddelelse news:41d2d794$0$51253$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom telepaterede følgende til sin PC:
>
> Sjovt. De starter i Silkeborg, men har kontor i Hellerup...

Måske folk i silkeborg er mest utilfredse

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-04 14:05

Morten Fruergaard wrote:

> Sjovt. De starter i Silkeborg, men har kontor i Hellerup...

Lidt tilfældigt, formentlig da det er det sted hvor de lettest har fundet
egnede lokaler, og som var lette at forberede.

Kan dog lige tilføje at de arbejder på opstart mange andre steder i
østjylland, eksempelvis Randers, Hobro, Horsens og ikke mindst i Århus
området.

Ligeledes bygger de ny synshal i Aalborg.

Uofficielt arbejdes der på opstart af ca. 30 "Ainspektion" synsteder i
Danmark, inden for det næste halve år.

SBI's hovedkontor ligger jo også på devil Island og de har jo da _endnu_
75 synssteder i Danmark.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-04 19:49

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>......at det var
> mere kompetente folk som kunne gå ind og syne biler med eftermonteret
turbo

Ja, de bliver hurtigere og hurtigere......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen