Samlet løsning til GPS/DAB/FM/Mobiltlf i n~
Fra : Gaffa

Dato : 29-12-04 08:59

Jeg får medio februar min nye Mondeo 2.2 TDCI st. car hvori jeg udover FM
og Mobil skal have eftermonteret både GPS navigation samt DAB radio.

Dvs. jeg får brug for antenner til

FM
DAB
GPS
MOBILTLF

hvad findes der af elegante løsningsforslag når det tages i betragtning at
bilen har varmedæmpende ruder og således nok ikke tillader antenner monteret
inde i bilen, og når lasingselskabet nok ikke bliver så glad såfremt at der
evt. skal bores flere huller i vogntaget (bortset fra det originale hul).

Hilsen

--
Ved svar via E-mail skal du fjerne 'x' foran min e-mail adresse.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 10:30

> Dvs. jeg får brug for antenner til
>
> FM
> DAB
> GPS
> MOBILTLF

Blaupunkt har en der kan GPS/FM/mobiltlf.. men ikke en der også har DAB..
endnu...

Mvh
Morten

Fra : Gaffa

Dato : 29-12-04 11:48

Så dermed løser jeg ikke problemet, idet jeg så skal have lavet et ekstra
hul til en tagantenne til DAB, da jeg ikke mener at en rudeantenne er god
nok.

Hilsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-04 11:56

"Gaffa" <xleine-weber@songhome.dk> skrev i en meddelelse
> Så dermed løser jeg ikke problemet, idet jeg så skal have lavet et ekstra
> hul til en tagantenne til DAB, da jeg ikke mener at en rudeantenne er god
> nok.

Jeg tror nok jeg ville spørge Procom i Gørløse.
De har meget sjovt i deres programsortiment.

og er for iøvrigt flinke mennesker

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 12:08

> [...]
> monteret inde i bilen, og når lasingselskabet nok ikke bliver så glad
> såfremt at der evt. skal bores flere huller i vogntaget (bortset fra det

Hmm hvad er det for en mobil du har siden dan skal have ekstra antenne?
Din bil er født med en FM antenne, mobil-antenne er ikke nødvendig, GPS
fungerer udmærket selv om der er varmetråde i forruden (har det samme på min
mondeo), så det eneste du skal have en en DAB antenne.

--
Tom

Fra : phk

Dato : 29-12-04 15:19

> [...]
> fungerer udmærket selv om der er varmetråde i forruden (har det samme på
> min mondeo), så det eneste du skal have en en DAB antenne.

GPS fungerer meget forskelligt afhængig af deres indbyggede antenne. Og så
kan man også være kræsen.

Min erfaring er at højdemåleren og hastighedsmåleren virker bedst når der er
godt med extern signal.

--
Per, Esbjerg
der kører VW fordi jeg er kræsen ;)

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:33

> GPS fungerer meget forskelligt afhængig af deres indbyggede antenne. Og så
> kan man også være kræsen.

Min GPS er i forvejen uhyggelig kræsen og følsom (Teletype CF card) og den
virker lige så godt i mondeo'en som i Yaris'en og de Mercedes'er og Porsche
som jeg har haft den med i.

> Min erfaring er at højdemåleren og hastighedsmåleren virker bedst når der
> er godt med extern signal.

TomTom har vist ikke engang højdeindikation. Den version 2 jeg bruger har
ikke.

> --
> Per, Esbjerg
> der kører VW fordi jeg er kræsen ;)

Ja det kan jo godt give problemer når man er så kræsen at det går ud over
kvaliteten

--
Tom

Fra : phk

Dato : 29-12-04 16:40

> Min GPS er i forvejen uhyggelig kræsen og følsom (Teletype CF card) og den
> virker lige så godt i mondeo'en som i Yaris'en og de Mercedes'er og
> Porsche som jeg har haft den med i.

Jeg har (også) fartpilot i min bil. Havde jeg ikke haft det havde jeg aldrig
opdaget at fartmåleren på GPS´en flipper ud en gang i mellem. F.eks. når der
er træ ved siden af eller over vejen. Selv på motorvej med frit syn, men
hvor jeg havde glemt min externe antenne på passagersædet viste den nogle -
2-4 km forkert. Det blev jeg kun opmærksom på fordi jeg kørte med fartpilot.

--
Per, Esbjerg
Garmin 2610

Fra : Lars

Dato : 29-12-04 15:53

Hej Per.

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> kan man også være kræsen.
> Min erfaring er at højdemåleren og hastighedsmåleren virker bedst når der

Oh... Hehe.. Jeg syntes nu generelt højdemåleren er ret ringe..

Se fx http://www.landligt.dk/kbhundervand.jpg

** Lars

Fra : phk

Dato : 29-12-04 16:43

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Per.

> Oh... Hehe.. Jeg syntes nu generelt højdemåleren er ret ringe..
>
> Se fx http://www.landligt.dk/kbhundervand.jpg

Med extern antenne har jeg rimelig ens målinger de samme steder - og det er
min erfaring at lægger jeg 8 meter til det jeg aflæser, så stemmer det ret
præcis. Men jeg stopper også og spørger de landmålere jeg møder på min vej
om de har en højdepæl i nærheden.

På motorvejen ved Randers viser min minus 5 meter. Det gør den også lige før
Lystrup når man kommer fra Grenåvej.

De gamle højdemålere jeg brugte kunne aflæses med 25 meters præcision, så
jeg er godt tilfreds :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars

Dato : 30-12-04 08:37

Hejsa,

> [...]
> ret præcis. Men jeg stopper også og spørger de landmålere jeg møder på min

Min svinger nu noget de samme steder (andre dage er der 0 meter hvor
ovenstående billede er taget, fx), jeg er nu heller ikke klar over præcist
hvor antennen er - men mener at den sidder omme bagi bilen somewhere. Jeg
har nu ikke helt fattet hvad jeg skal med en højdemåler i en bil anyway, så
jeg nøjes med at more mig lidt over de skæve højdemålinger og glæder mig
over at positionsmålingen fungerer som den skal.

** Lars

Fra : phk

Dato : 30-12-04 16:46

> [...]
> så jeg nøjes med at more mig lidt over de skæve højdemålinger og glæder
> mig over at positionsmålingen fungerer som den skal.

Højdemåler i en bil har jeg haft siden først i halvfemserne - jeg synes det
er sjovt at følge med når man kører i bjergene syd- og nordpå ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Møller

Dato : 29-12-04 13:34

"Gaffa" <xleine-weber@songhome.dk> skrev i en meddelelse

(Snippet det hele, men har et bud på DAB antennen)

Jeg bruger en indvendig forstærket DAB antenne fra Blaupunkt til min JVC DAB
radio. Trods den er elektrisk forstærket, har jeg faktisk ikke tilsluttet
12v til den - jeg satte den til radioen som lystigt modtager DAB over hele
landet, dog med lidt huller ved kørsel i lave områder, eller motorvej med
høj skovvækst i vejkanten. Måske jeg skulle få sat 12v til den. Antennen
monteres i bagerste siderude, og er en lille "brik" med elektronikken, samt
en kort (10 cm) og lang (20 cm) tråd med tape der monteres på ruden i lodret
position. Jeg var dog doven (ledningen kunne ikke nå..) og lavede den
vandret, og jeg er ret sikker på signalet bliver bedre hvis den vender
rigtigt.

Diverse Bosch centre har dem eller kan skaffe samme. Den koster omkring 800
kroner (!)

Vh. Anders Møller