~400 km med tåge bag (og for) lygter
Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 08:38

Hej Alle

Vil lige af med noget brok ... (ved godt det har været oppe og vende ca.
1.000.000.000 gange før).

Jeg kørte mandag eftermiddag/aften hjem fra Aalborg (via broen). Ud af de
400 km var det tåget minimum 300 - 350 og hold da kæft hvor var der mange
idioter der kørte med tågebaglygter og tågeforlygter tændt helt unødvendigt.

Tågen var på intet tidspunkt så tæt at man ikke sagtens kunne se lygterne
(altså de normale baglygter) på de forankørende, men alligevel var der
rigtig mange med tågebaglygten tændt ... og rigtig mange af dem var faktisk
kvinder ? (sigtbarhed på de værste tidspunkter har været 150-200 meter)
Jeg tændte et par gange mine egne tåge forlygter for at se om det virkelig
gav noget bedre lys (på de mest tåge steder) ... det hjalp ikke en fløjtende
fis.

SÅ HVORFOR ... (det var langt flere end de normale smølfer der absolut mener
at bilen køre hurtigere fordi tågeforlygterne er tændt).

Så jeg fatter ikke at folk ikke forstår at det er unødvendigt ... det må
være manglende evne til at leve sig ind i andres situtation.
(baglygterne blænder og fjerner uanset om man ønsker det eller ej fokus fra
resten af trafikken), og tågefolygter blænder (det er mere lys uanset om man
ser direkte på dem eller ej .. og mere lys blænder uanset om man vil have
det eller ej).

En side bemærkning ... hvorfor er der nogen (mange ?) biler der nu er
begyndt på at have 2 tågebaglygter ? ind i mellem opstår en situation hvor
man pludselig er i tvivl om skidtet bremser eller ej !!!!

Side bemærkning nr. 2 I min egen Corolla er tåge forlygterne forbundet
til bagglygten så jeg kun kan vælge 3 muligheder: 1 intet tændt, 2
tågeforlygterne tændt, 3 tågelygterne foran og bagved tændt.
Mon mange andre har det ligeså (eller værre ...tåge for og baglygten tændes
samtidig) ... bare uden at vide det når de drejer på knappen ... = de får
tændt hele skidtet uden at vide det.

hilsen Thomas G

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-04 09:29

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tændte et par gange mine egne tåge forlygter for at se om det virkelig
> gav noget bedre lys (på de mest tåge steder) ... det hjalp ikke en
> fløjtende fis.

Velkommen iklubben af dem som har set "lyset", NEJ ikke vores eget tåbelys
:).

> SÅ HVORFOR ... (det var langt flere end de normale smølfer der absolut
> mener at bilen køre hurtigere fordi tågeforlygterne er tændt).

Det er nok hovedparten af "klienterne", men der er oxo de mere "uvidende"-
for dem handler det bare om at bilen er udstyret m. den gadget, så skal den
§!#¤! oxo bruges ved enhver lejlighed. Forleden aften m. 500-1000m. sigt ,
køre en klaphat ud foran mig fra en motorvejsafkørsel, så jeg straks kom
til at ligge 20~30m. bag ved. I det samme kom vi en tåge"banke" så sigten
faldt til 150-200m, FA.... om fjolset ikke knalder tåbelyset på, han viste
udmærket jeg lige var bagved :-//. Da jeg efterflg tænder fjernlyset, for at
"give et vink med en vognstang" om at det blændede, tror fjolset at det var
en straffeaktion, fordi han var kørt ud foran mig, og laver alle mulige
krumspring for at genere :(. NEJ jeg kunne ikke overhale forsvarligt der,
måtte ikke.

.. det må
> være manglende evne til at leve sig ind i andres situtation.

BINGO, Du HAR set lyset :)). Desværre er det sidst fjols ikke født endnu, så
vi har en lang kamp foran os.

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 29-12-04 19:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
>
> . det må

> BINGO, Du HAR set lyset :)). Desværre er det sidst fjols ikke født endnu, så

Tja, nu vi alle let irriteres over andres små fejltrin, så vil jeg da
også lige påpege, at det er møgirriterende at folk åbenbart finder det
smart at skrive oxo, i stedet for det korrekte og kun et bogstav længere
også. Er det noget svensk, eller får alle vores varianter af
tekstbeskeder bare folk til at degenerere sprogmæssigt?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-12-04 11:27

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse

, eller får alle vores varianter af
> tekstbeskeder bare folk til at degenerere sprogmæssigt?

Og jeg bliver lige så irriteret over at folk ikke kan finde ud af at bruge
en ordentlig citat-teknik på use-net, hvor der skrives under, og overflødig
tekst man ingen bemærkninger har til, klippes væk. Get a life, hvis det er
det eneste problem du har, har du et nemt liv.
BTW. Det er rimeligt OT. så FUT NEWS:dk.snaksnik

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 30-12-04 17:28

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> det eneste problem du har, har du et nemt liv.
> BTW. Det er rimeligt OT. så FUT NEWS:dk.snaksnik

Jeg ved udemærket hvordan man citerer klaphat. Desuden kunne du ikke
selv finde ud af at svare på et simpelt spørgsmål jeg stillede, hvor dum
er man så. Og du aner ikke om det er mit eneste problem, men du har
åbenbart heller ikke selv store problemer når du irriteres så kraftigt
af andres lygteføring, hvis man ellers skal følge din egen logik.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-12-04 20:41

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved udemærket hvordan man citerer klaphat.

Det kan man ikke se, båtnakke. Men Tillykke, det er lykkeds dig at skrive
under mit indlæg.

Desuden kunne du ikke
> selv finde ud af at svare på et simpelt spørgsmål jeg stillede

Det kunne jeg ikke se i alt dit lo... . Når du citere og klipper korrekt
øges læs-barheden, så det bliver muligt at forstå dine tanker.

, hvor dum
> er man så.

Spørger jeg oxo om, siden du ikke kan,vil.forstå det nyttige i at klippe
uvæsentlig tekst væk.

> åbenbart heller ikke selv store problemer når du irriteres så kraftigt af
> andres lygteføring,

Det er et trafikalt-sikkerhedssprgs., og trods alt topic. Foreløbigt er det
ikke lykkedes dig at poste ET ord som holder sig til topic. Nu har jeg brudt
en regel, og krydspostet, så kan vi måske få nogle kommentarer omkring
citat-teknik og OT. postninger Get a life og EOD.

Fra : Jensen

Dato : 30-12-04 20:46

Det er jo ren børnehave, at bruge sin energi på at diskutere klippeteknik,
citatteknik og om hvorvidt et emne er on/off.
Det kan kun kaldes latterlig beskæftigelsesterapi for netbetjente og andre
ordenshåndhævere uden autoritet.

jensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 08:47

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> citatteknik og om hvorvidt et emne er on/off.
> Det kan kun kaldes latterlig beskæftigelsesterapi for netbetjente og andre

Tsk... satans topposter... hehehe

Godt nytår :)

> jensen

Lars B

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-04 09:36

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan kun kaldes latterlig beskæftigelsesterapi for netbetjente

Du har ret, men når M.B.A. gider bruge tid på formulering,stavemåde i stedet
for at forholde sig til mit budskab, så køre jeg "linen ud". Så skal han få
stavning, ordkløveri, skal han :-//.
BTW. Så tror jeg han er en stakkels troll, som i et anfald af "kedskab"
faldt over mit indlæg i dfb., så hvis der ikke kommer yderligere fra ham,
dør tråden hermed.

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 13-01-05 12:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> BTW. Så tror jeg han er en stakkels troll, som i et anfald af "kedskab"
> faldt over mit indlæg i dfb., så hvis der ikke kommer yderligere fra ham,

hehe det er så din opfattelse, jeg havde bare fået lidt for meget af
analfabeter på nettet (en kategori som du jo falder ind under), og
spurgte dig ganske enkelt om hvorfor du benyttede oxo i stedet for det
korrekte også. Undskyld jeg pissede på din sukkermad, men nogle folk er
åbenbart for nærtagende til at man kan stille dem et spørgsmål.

Fra : phk

Dato : 31-12-04 09:49

> "Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse

> , eller får alle vores varianter af

> Og jeg bliver lige så irriteret over at folk ikke kan finde ud af at bruge
> en ordentlig citat-teknik på use-net,

Som f.eks. dig, der ikke kan finde ud af at anbringe en "større end" foran
alle dine quotede linjer? :)

> hvor der skrives under, og overflødig tekst man ingen bemærkninger har
> til, klippes væk. Get a life, hvis det er det eneste problem du har, har
> du et nemt liv.

Og så er der også dem, der ikke kan finde ud af at skrive under på behørig
vis!

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-04 13:02

> Og så er der også dem, der ikke kan finde ud af at skrive under på behørig
> vis!

Nu vi er i gang med mudderkastning, de manglende tegn skyldes du ikke kan
finde ud af at bruge det samme antal pr. linie som mig. Og den mangl.
underskrift skyldes at allerede INDEN du har åbnet postningen, kan se "fra
hvem". Skal vi SÅ finde et emne vedr. topic?.

Fra : Jens., .~

Dato : 31-12-04 11:34

> [...]
> længere også. Er det noget svensk, eller får alle vores varianter af
> tekstbeskeder bare folk til at degenerere sprogmæssigt?

LOL

--
Jens.

postkasse_66@hotmail.com
FÅ EN 1GB EMAIL KONTO HOS GMAIL.COM

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 10:19

> [...]
man
> ser direkte på dem eller ej .. og mere lys blænder uanset om man vil have

Små sko igen, smut ned i din lokale skofus biks...
Jeg kan tilslutte mig det med tåge baglygterne.. fordi nogle af dem er MEGET
skarpe og lige i øjenhøjde...
Men de foreste lygter fatter jeg ikke dit tuderi over.. de lyser helt nede
ved vejen, lad nu for helvede være med at køre og kigge ind i dem.. sværere
er det ikke.. og ikke nogen bortforklaringer, SVÆRERE ER DET IKKE !! lad
være med at se ind i dem, og lad være med at tude..
Vi er nogle der mener at vores bil er andet end et transportmiddel, og
vedligeholder dem, styler dem, og nusser om dem.. sådan har du det sikkert
med noget andet, og jeg bitcher ikke over at du måske synes det er fedt at
samle kuglepenne, selv om jeg synes det er totalt hjernelamt (ved ikke om du
gør det, var bare et eksempel..)
Men self, hvis din forældre er/var ½døgnfluer så er det klart du søger imod
lyset !!

Mvh
Morten **som er træt af den "for små sko" holdning DK er ved at få.., lad
dog de andre gøre som de har lyst til, vi får en bøde og vi ved det.. så er
der ingen grund til at vi også skal høre jeres lorte brok !**

Fra : Basil

Dato : 29-12-04 10:19

Juel wrote:

> [...]
er
> der ingen grund til at vi også skal høre jeres lorte brok !**

Du har ikke fattet meget !
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 10:34

> Du har ikke fattet meget !

ja den kommentar kan vi alle bruge til meget, det er jo det samme som hvis
jeg siger, at du er en impotent gammel rynket fed mand der piller ved små
piger !

/Juel

Fra : Basil

Dato : 29-12-04 10:35

Juel wrote:

> [...]
> jeg siger, at du er en impotent gammel rynket fed mand der piller ved små

Ja, stort set.
Det understreger i hvert fald mit første udsagn om dit indlæg rigtig godt.
Godt nytår, håber du kun bliver blændet af lidt fyrværkeri, og ikke af de
modkørende når du skal hjem
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 10:44

> [...]
> Godt nytår, håber du kun bliver blændet af lidt fyrværkeri, og ikke af de

dvs du har intet sagligt at sige ?

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 10:49

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> wrote in message news:VUuAd.78062$Vf.3663063@news000.worldonline.dk...
håber du kun bliver blændet af lidt fyrværkeri, og ikke af de
> modkørende når du skal hjem

Jeg har kun prøvet at blive blændet af tågelygter når der har været vand på vejene,
men det er så lidt iforhold til de 1000vis der køre med deres nær eller kørelys indstillet
forkert.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 10:49

> [...]
på vejene,
> men det er så lidt iforhold til de 1000vis der køre med deres nær eller

Ja det er jo det jeg prøver at komme igennem med men ja man bliver
blændet hvis man kigger lige NED i dem.. men hvad hulen skulle man også det
for ?

> Ford Mondeo 2,5 V6

hehe måske er det kun folk med 6cyl biler der ikke bliver blændet ??

Mvh
Morten
325iA

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 11:02

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message news:41d27d79$0$51250$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Ja det er jo det jeg prøver at komme igennem med men ja man bliver
> blændet hvis man kigger lige NED i dem.. men hvad hulen skulle man også det

Det er jo nok folkene der er så små at de kigger under ratkransen og direkte ind
i tågelygterne

> hehe måske er det kun folk med 6cyl biler der ikke bliver blændet ??

Tjaa jeg bliver skam også blændet nogle gange her i den mørke tid, men det er nu
mest når folk ikke har stillet deres nærlys rigtig eller har fyldt deres bil med lort og
ikke bruger deres lygte regulering. Det er yderste sjælden (faktisk aldig prøvet) at
blive blændet af en modkørendes tågelygter på motorvejen ??.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 11:04

> Det er jo nok folkene der er så små at de kigger under ratkransen og
direkte ind
> i tågelygterne

hehe
kunne være at jeg skulle sænke min mere end 60/40 for at se om jeg kan komme
så langt ned

Mvh
Morten

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 12:33

> Små sko igen, smut ned i din lokale skofus biks...

Ja ja da så gør jeg det men tror ikke det hjælper

> Jeg kan tilslutte mig det med tåge baglygterne.. fordi nogle af dem er
> MEGET
> skarpe og lige i øjenhøjde...

Tak

> [...]
> er det ikke.. og ikke nogen bortforklaringer, SVÆRERE ER DET IKKE !! lad
> være med at se ind i dem, og lad være med at tude..

Tude og tude ... jeg får nok mere lyst til at banke en hammer gennem lygte
glasset
(ps når de er i bagspejlet / side spejlet ... på samme måde som en dårligt
indstillet nærlygte er det svært at se væk)

> [...]
> samle kuglepenne, selv om jeg synes det er totalt hjernelamt (ved ikke om

Helt ok med med mig at man styler sin bil og bruger tågelys fordi man syntes
det giver bilen lidt ekstra ... bare ikke når det er mørkt og vådt på vejen

> [...]
> er
> der ingen grund til at vi også skal høre jeres lorte brok !**

Små sko igen ... tja hvis du ikke gider og høre på brok så gå et andet
sted hen ... jeg betragter gruppen som en sted jeg kan læse indlæg fra
personer som jeg er enige i og uenige i.

hilsen Thomas G

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 12:37

> Små sko igen ... tja hvis du ikke gider og høre på brok så gå et andet
> sted hen ... jeg betragter gruppen som en sted jeg kan læse indlæg fra
> personer som jeg er enige i og uenige i.

Ja det er en folkesygdom
Jeg forstår bare ikke du/i brokker jer over noget som ingen realisme har
hvis i holdte synet hvor det burde være, fremad og ikke ned i modkørenes
tågelygter..

Mvh
Morten

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 12:42

> Ja det er en folkesygdom
> Jeg forstår bare ikke du/i brokker jer over noget som ingen realisme har
> hvis i holdte synet hvor det burde være, fremad og ikke ned i modkørenes
> tågelygter..

Jeg skal ikke kunne afvise at jeg har set mig mere sur på det end nødvendigt
(altså tåge forlygterne) ... men baglygterne ... til forskel for
smølferne der bruger tågeforlygter vel vidende at de bringer pisset i kog på
en del individe så er tågebaglygterne totalt uvidende om hvad de gør og
det er såmænd (i mine øjne) værre.

hilsen Thomas G

p.s. en tågeforlygte en mørk aften med våde veje på en bagved kørende bil
kan blænde en del i bag / side spejle (i mine øjne ... nej jeg er ikke en 55
år gammel gub med en volvo ... .

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:25

> Jeg skal ikke kunne afvise at jeg har set mig mere sur på det end
nødvendigt
> (altså tåge forlygterne)

tror der er gået lidt trend i det :o/

> [...]
> smølferne der bruger tågeforlygter vel vidende at de bringer pisset i kog

> en del individe så er tågebaglygterne totalt uvidende om hvad de gør

Ja dem bruger jeg også kun hvis det er MEGET tåget og der ikke ligger en
bagved, fordi den er netop i øjenhøjde og lige derhen hvor folk skal se..
synes nu det er sjældent jeg ser folk bruge dem unøttigt..
Der er da LANGT flere der ikke skifter pære i deres forlygter når de går så
de ligner en motorcykel om aftenen..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 14:57

> p.s. en tågeforlygte en mørk aften med våde veje på en bagved kørende bil
> kan blænde en del i bag / side spejle (i mine øjne ... nej jeg er ikke en
> 55 år gammel gub med en volvo ... .

Det eneste der kan genere mig lidt er når jeg møder en modkørende bil som
har nærlys og tågelygter og det er regnvejr. Så virker det som 8 lygter. Men
det er kun generende og ikke så jeg ligefrem bliver blændet af det.
Har for mange år siden opgivet at reagere på det.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 13:09

Juel wrote:

> Ja det er en folkesygdom
> Jeg forstår bare ikke du/i brokker jer over noget som ingen realisme
> har hvis i holdte synet hvor det burde være, fremad og ikke ned i
> modkørenes tågelygter..

Hjælper ikke en hujende f.., når dine potensforlængere (læs tåbelygteglas)
ikke holdes rengjorte, for så fremstår dine fine lygter som et rent
lysinferno, og i højeste grad dine tåbelygter.

Ser du det er hvad jeg og en del andre kalder en realitet (realisme), hvis
ikke man holder sine lygter rengjorte, ja så er det rent faktisk ikke
lovligt at køre med køretøjet, thats simple.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:26

> Ser du det er hvad jeg og en del andre kalder en realitet (realisme), hvis
> ikke man holder sine lygter rengjorte, ja så er det rent faktisk ikke
> lovligt at køre med køretøjet, thats simple.

hehe jeg køre jævntligt til vask, og ind på tanke for at vaske foreste
lygter, for lysevnen nedsættes hurtigt, og kan god li at se hvor jeg køre..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:00

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> hehe jeg køre jævntligt til vask, og ind på tanke for at vaske foreste
> lygter, for lysevnen nedsættes hurtigt, og kan god li at se hvor jeg
> køre..

Man skal da bare have kørt bag ved en anden bil i 2 min. så er lygterne
svinet til igen.

Prøv at køre en kort tur uden at bruge sprinkler med det sne vi har liggende
(sdr. jylland)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:01

> Prøv at køre en kort tur uden at bruge sprinkler med det sne vi har
liggende
> (sdr. jylland)

hehe svært når vi jo ikke har noget

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:07

> liggende
>
> hehe svært når vi jo ikke har noget

Vi fik ca. 5 cm i nat, men det smelter godt nu.

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-04 15:48

> [...]
> Jeg forstår bare ikke du/i brokker jer over noget som ingen realisme har
> hvis i holdte synet hvor det burde være, fremad og ikke ned i modkørenes

Ja, og tilsvarende kan folk da bare holde deres børn inde, når I kommer
blæsende med over 100 km/t igennem byerne (så bliver børnene nemlig ikke
kørt over)... eller kører over for rødt. Og man kan da også bare lade være
med at ligge i den modkørende vejbane, når I absolut skal overhale for fuldt
optrukket! Og hvorfor i alverden skal I dog lade være med at skvadre i jeres
mobiltelefon, når I kører?? I slingrer jo ikke så meget, og kan næsten
koncentrere jer om at tale samtidig med at styre bilen, skifte gear osv.
Tåbelygterne skal selvfølgelig også være tændt hele tiden - modkørende kan
sgu da bare lukke øjnene! - og således kan man jo blive ved og ved...

En hel del indlæg a la ovenstående bærer tydeligt præg af den dér "vi gør
hvad der passer os og f*ck resten!"-holdning. Sjovt nok er regler/love vedr.
brug af tåbelygter, hastighedsgrænser, overhaling osv osv osv lavet for, at
vi alle kan være på vejene (måske til nogens store overraskelse?) - og ikke
for, at en flok idioter som nok aldrig burde have haft lov til at sidde bag
rattet i en bil skal føle sig højt hævet over dem og gøre, hvad der passer
dem!

....men som nævnt i et tidligere indlæg: 1 ud af 20 danskere har psykopatiske
træk, og så længe den slags får lov til at køre på vejene (og synes, at de
har ret til at sk*de på os andre samt alle former for regler), er der nok
ikke så meget, vi andre kan gøre ved det (andet end at forsøge at appellere
til deres sunde(?) fornuft).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-04 18:21

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
Sjovt nok er regler/love vedr.
> brug af tåbelygter, hastighedsgrænser, overhaling osv osv osv lavet for,
> at vi alle kan være på vejene (måske til nogens store overraskelse?)

Yes, *BIG SURPRISE*

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-04 20:11

> Jeg forstår bare ikke du/i brokker jer over noget som ingen realisme har
> hvis i holdte synet hvor det burde være, fremad og ikke ned i modkørenes
> tågelygter..

Jeps, jeg er helt enig. Jeg gider heller ikke blænde ned, når jeg kører med
det lange lys på landevejen og møder modkørende - det er sgu' da deres eget
problem!! Hvor svært kan det være at kigge ud på marken eller lukke øjnene i
nogle sekunder, mens jeg passerer - eller eventuelt standse?? Jeg forstår
det ikke - hvis man lukker øjnene, så blænder mit lange lys med garanti ikke
den modkørende. I øvrigt ser jeg vejen meget bedre, når jeg bruger det lange
lys - så hvorfor skal jeg nøjes med at køre med nærlys? JEG véd også, at mit
lys ikke blænder - så derfor har folk, der siger andet, naturligvis og per
definition uret. De andre billister kan da for den sags skyld også bare lade
være med at køre der, hvor jeg skal køre..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-04 18:06

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Men de foreste lygter fatter jeg ikke dit tuderi over.. de lyser helt nede
> ved vejen,

Nej det gør du sikkert ikke. Men din lys"mur" genere bla. i mine spejle, ja
jeg kunne stoppe op og lade dig kom frem. Er det dét, du gerne vil have?,
for andet formål ser jeg ikke, udsynet hjælper det NADA på. Tværtimod gør
de, så periferien af synsfeltet kommer tættere på bilen. Ja jeg har oxo
tåbelygter, så jeg har lavet forsøg med og uden tåbelys, det er altså ikke
pga. misundelse jeg har ondt i rø.., forstår bare ikke logikken, behovet?.

Fra : Jens., .~

Dato : 31-12-04 12:16

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en
meddelelse news:41d2e36a$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> med og uden tåbelys, det er altså ikke pga. misundelse jeg har ondt i
> rø.., forstår bare ikke logikken, behovet?.

du oxo meget.

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 22:41

> [...]
> samle kuglepenne, selv om jeg synes det er totalt hjernelamt (ved ikke om

Det er ikke ulovligt atsamle kuglepenne, men at køre med tåbelygter og
nærlys sammen er ulovligt, men det er du vel også ligeglad med!

Per O.

Fra : Jens., .~

Dato : 31-12-04 12:17

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ulovligt atsamle kuglepenne, men at køre med tåbelygter og
> nærlys sammen er ulovligt, Per O.

hvor ser du det ?

Fra : anders majland

Dato : 29-12-04 10:18

> Vil lige af med noget brok ... (ved godt det har været oppe og vende ca.
> 1.000.000.000 gange før).

Kan kun være enig. Jeg kørte esbjerg-århus-hobro ad motorvejen søndag aften
hvor der også indimellem var lidt tåget.

> En side bemærkning ... hvorfor er der nogen (mange ?) biler der nu er
> begyndt på at have 2 tågebaglygter ? ind i mellem opstår en situation hvor
> man pludselig er i tvivl om skidtet bremser eller ej !!!!

Kan kun være et design spørgsmål. Men brugt korrekt er det jo heller ikke et
problem (for så slukker man dem når der kører nogen bagved), men det er der
ikke mange der kan finde ud af ...

/A

Fra : Jan Hansen

Dato : 29-12-04 11:08

> Hej Alle
>
> Vil lige af med noget brok ... (ved godt det har været oppe og vende ca.
> 1.000.000.000 gange før).
Klip

Hej tænk sig jeg kører ca. 40.000 km pr. år og kan ikke huske at jeg er
blevet generet ofte af andres tågelygter (både for- og baglygter).

Men derimod er andres nærlys noget nær en pine.
Ikke så meget ved modkørendes lygter, men derimod når der ligger en bil
bagved, og hans lygter praktisk talt lyser hele ens kabine op, lige som om
man havde installeret spots i loftbetrækket. Samtidig blænder lygterne i
side- og bakspejl.

Jeg forstår det ikke. Er det fordi mange lygter er forkert indstillet ?
Fordi man har sat 100ws pærer i gamle lygter ?
Eller er det de nye fancy lygtetyper i nye biler som giver et generende
nærmest blåt lys ?

Er jeg den eneste der kender den situation ?

Mvh Jan

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 11:24

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in message news:41d281e0$0$33666$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Eller er det de nye fancy lygtetyper i nye biler som giver et generende nærmest blåt lys ?
>
> Er jeg den eneste der kender den situation ?

HØØØRT.
My point excatly.
Folk her i gruppen hyler over tågelys, men et nærlys der blænder om natten
i regnvejr er 100gange værer.
Men nu ved jeg jo godt at der ikke er nogen her fra gruppen der har nærlys der
blænder, men det er alle de andre idioter (bla. dem med tågelygter) .

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 12:25

> [...]
> der
> blænder, men det er alle de andre idioter (bla. dem med tågelygter) .

Jamen i kan da bare lade være med at kigge ind i lyset så blænder det jo
ikke

hilsen Thomas G

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 12:33

> Jamen i kan da bare lade være med at kigge ind i lyset så blænder det jo
> ikke

nej ikke med mindre det er justeret så det peger over i modsatte bane, og
godt opad..

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-12-04 12:36

Thomas G wrote:

> Jamen i kan da bare lade være med at kigge ind i lyset så blænder det jo
> ikke

Det er jo ikke sandt. Strølys vil også få pupillen til at lukke sammen
og nethinden vil også nedsætte sin lysfølsomhed. Derfor kan man lige så
godt vise hensyn til modkørende og slukke tågelyset. Så er der mindre
strølys og begge parter vil se vejen bedre. Der er ingen ulemper ved at
slukke tågelyset i normal situationer (dvs. undtaget tæt tåge og voldsom
regn).

Jeg vil så dertil sige at ofte er tågelys justeret forkert og blænder
helt utroligt (endnu en grund til blot at bruge det når det er nødvendigt).

mvh Bernhard

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 13:15

> Det er jo ikke sandt. Strølys vil også få pupillen til at lukke sammen

Det ved jeg godt ... jeg var ironisk

Pointen var at der pludselig var nogen/en der mente at (forkert stillet)
nærlys var et større problem end tågelygter ... og argumentet tågelygte
fortalerne ofte bruger er ... kig væk så blænder det ikke. Så var det jeg
tænkte at det argument kunne vel bruges igen

hilsen Thomas G

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 14:00

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> wrote in message news:cqu753$1apk$1@news.cybercity.dk...

> Det ved jeg godt ... jeg var ironisk
>
> Pointen var at der pludselig var nogen/en der mente at (forkert stillet) nærlys var et større problem end tågelygter ...

Det var nok mig så, men du mener altså ikke at forkert indstillet nærlys er et
problem så, for dem møder jeg flere af end folk med tågelygter der generer.

>og argumentet tågelygte fortalerne ofte bruger er ... kig væk så blænder det ikke.

Tjaa ikke af mig. Men nu har jeg ikke de store problmer med af folk bruger
tågelygter, de genere ikke mig, med mindre det er mørke og regn.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 15:16

> Det var nok mig så, men du mener altså ikke at forkert indstillet nærlys
> er et
> problem så, for dem møder jeg flere af end folk med tågelygter der
> generer.

Faktisk ikke men jeg skal ikke kunne afvise at det skyldes fokusering på et
problem kontra et andet eller måske skyldes det der jeg køre ... personligt
runder jeg knap 20.000 km om året og langt størstedelen er fra greve til
bagsværd ... enten via O4 eller O3 og her oplever jeg det ikke som så stort
et problem (de modkørende generer ikke ret meget uanset lygte indstilling
grundet midter rabatten). Er det en bagvedkørende kan jeg vippe bagspejlet
.... er det tågeforlygter er det generende men ikke nok til at jeg gider at
vippe spejlet ... hmmmm tja

hislen Thomas G

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-12-04 18:36

Thomas G wrote:

> Det ved jeg godt ... jeg var ironisk

Nåeh ja, det så jeg ikke lige

mvh Bernhard

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 12:35

> [...]
> man havde installeret spots i loftbetrækket. Samtidig blænder lygterne i

En tågelygte (for) kan ofte give samme effekt.

mvh Thomas G

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 13:11

Thomas G wrote:

> En tågelygte (for) kan ofte give samme effekt.

Ja specielt når lygteglasset er møgbeskidt.

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-04 11:56

> [...]
> 400 km var det tåget minimum 300 - 350 og hold da kæft hvor var der mange
> idioter der kørte med tågebaglygter og tågeforlygter tændt helt

Ja, nøjagtig samme oplevelse her i mandags. Sigtet var nogle steder "helt
nede" på 300-400 meter, hvilket prompte får uaftteligt mange klaphatte til
straks at tænde tåbelygterne. Jeg tror faktisk, at mange - når de hører
vejrudsigten ("diset og tåget nogle steder") - tænker "Jubii - så må jeg
straks tænde alt det smarte lys, min fine bil er udstyret med"! Ganske
uforståeligt og tåbeligt.

Det sjove var i øvrigt, at da vi forleden (23.) kørte på juleferie, regnede
det/havde det regnet kraftigt det meste af turen - og jeg så INGEN med
tågebaglygterne tændt, på trods af, at sigtet lokalt vel var nede på 25-50
meter pga. opsprøjt fra de forankørende. Det ENESTE rigtige i den situation
er - udover at afpasse hastigheden efter forholdene - at den bageste i
rækken naturligvis tænder sine tågebaglygter for at vise eventuelle
hurtigere bagfra-kommende, at der er biler foran.

> [...]
>
> Så jeg fatter ikke at folk ikke forstår at det er unødvendigt ... det må
> være manglende evne til at leve sig ind i andres situtation.

Ja, i følge statistikken har 1 ud af 20 her i landet psykopatiske
tendenser - dvs. er mere eller mindre ligeglad med, hvordan andre har det
(har ringe/ingen evne/vilje til at forstå andres situation), samt mangler
evne til at erkende egne fejl og utilstrækkeligheder. Der finder du nok en
stor del af forklaringen på, hvorfor klaphattene 1) sætter 100 W i nærlyset
("så ser jeg meget bedre", "det generer ikke andre" osv osv - hul i andres
indvendinger), 2) kører med tåbeforlygter døgnet rundt ("det ser så smart
ud", "det giver godt lys ud til siden/opad/nedad/bagud osv." - igen ingen
forståelse for, at vi andre faktisk bliver generet af det!), 3) kun bruger
fjernlys til at genere andre med, når de flere kilometer før begynder at
blinke hysterisk med fjernlyset, når man selv har korrekt lygteføring på
motorvej/landevej.

Læs selv diverse indlæg i gruppen om tåbeforlygter, brug af langt lys på
motorvej, det smarte i at sætte 90/100W i forlygterne osv. - og du vil
hurtigt kunne drage dine egne konklusioner...

> En side bemærkning ... hvorfor er der nogen (mange ?) biler der nu er
> begyndt på at have 2 tågebaglygter ? ind i mellem opstår en situation hvor
> man pludselig er i tvivl om skidtet bremser eller ej !!!!

Jeg mener at vide, at det er fordi man derved lettere skulle kunne bedømme
afstanden til den forankørende. Der er vist en del religion i dette (min
626'er havde én, og min Mondeo har 2).

> Side bemærkning nr. 2 I min egen Corolla er tåge forlygterne forbundet
> til bagglygten så jeg kun kan vælge 3 muligheder: 1 intet tændt, 2
> tågeforlygterne tændt, 3 tågelygterne foran og bagved tændt.

Ja, det samme på min Mondeo. Umuligt at tænde baglygterne alene. Ret træls,
specielt jvf. min historie om det dårlige sigt i forb. m. opsprøjt fra
vejen - i den situation er der ingen pointe i at blænde den forankørende med
de forreste tågelygter.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Thomas G

Dato : 29-12-04 12:24

> [...]
> bageste i rækken naturligvis tænder sine tågebaglygter for at vise
> eventuelle hurtigere bagfra-kommende, at der er biler foran.

Sjovt det bemærkede jeg også (kørte de 400 km bare den anden vej den 23) ...
mit bedste bud er at det jo ikke var mørkt (da jeg kørte) var der ingen der
mente at det var nødvendigt med tåge forlygter ... og så bev tågebaglygterne
heller ikke tændt.

hilsen Thomas G

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-12-04 12:51

Jeg var også ude at køre i tågen.

Da jeg kørte bag en opel vectra fra starten af 90érne, så jeg en sjov ting.
Når de tændte lyset i kabinen slukkede tågebaglygten, og den tændte så igen
når lyset i kabinen slukkede.
Det er da specielt.

Niels

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 22:32

> [...]
>
> SÅ HVORFOR ... (det var langt flere end de normale smølfer der absolut
> mener at bilen køre hurtigere fordi tågeforlygterne er tændt).

Det er fordi der er en uforholdsmæssig stor del af den danske befolkning som
synes de er så umanerlig smarte når de leget juletræ. Sørgeligt men sandt.
Danskerne (især dem med tåbelyset tændt) er suverænt de dummeste trafikanter
i vesteuropa!

Per O.

Fra : Jens., .~

Dato : 31-12-04 12:29

> [...]
> Sørgeligt men sandt. Danskerne (især dem med tåbelyset tændt) er
> suverænt de dummeste trafikanter i vesteuropa!

hvis du mener du er så dum i trafikken, hvorfor holder du dig så ikke væk
fra bilen.

Fra : Per O.

Dato : 31-12-04 13:24

"Jens., . ."
<postkasse_66@hotmail.com...........................................> skrev
i en meddelelse news:41d53796$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> hvis du mener du er så dum i trafikken, hvorfor holder du dig så ikke væk
> fra bilen.

Jamen du ved da at den slags aldrig gælder en selv ... vi er jo også sikre
på at vi selv er verdens bedste bilister. Har du det ikke sådan?

Per O.

Fra : Mogens

Dato : 31-12-04 12:49

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Danskerne (især dem med tåbelyset tændt) er suverænt de
> dummeste trafikanter i vesteuropa!

For nogle år siden var een af de mest solgte sælgerbiler
i DK en Mazda 626. Den var fra importørens side forsy-
net med automatisk kørelys, der var lig 2 ekstralygter,
monteret i kofangeren. For de fleste = tågelys.

Din udtalelse er latterlig og bør ikke placeres i denne NG.
Den fortæller mere om dig end om "alle de andre" !
Også Godt Nytår til dig - trods alt :)

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 12:55

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> net med automatisk kørelys, der var lig 2 ekstralygter,
> monteret i kofangeren. For de fleste = tågelys.

Sådan var det også en din Volvo 244 firmabil vi havde. Den var født med
kørelys/tågelygter på siden

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 12:56

> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

Prøver lige igen

Sådan var det også med den Volvo 244 firmabil vi havde. Den var født med
kørelys/tågelygter på siden

Fra : Mogens

Dato : 31-12-04 13:03

> Prøver lige igen

Gør ikke noget - jeg har haft 2 stk Volvo 245

> Sådan var det også med den Volvo 244 firmabil vi havde. Den var født med
> kørelys/tågelygter på siden

Yes, yes - der er mange dumme, kan man så forstå....
Gosh :)

Fra : Per O.

Dato : 31-12-04 13:36

> [...]
>
> Din udtalelse er latterlig og bør ikke placeres i denne NG.
> Den fortæller mere om dig end om "alle de andre" !

Jeg sammenligner med at køre i vores sydlige nabolande, og selv i italien
kører de bedre end her. De kører spændende, men kan også finde ud af at
samarbejde om at komme frem, og læner sig ikke ind over hornet hvis der er
lidt trængt. Hvis vi prøvede samme trafiktæthed i lille danmark ville vil
holde stille 80% af tiden. Jeg er sådan set ligeglad om du bider igen fordi
du føler dig truffet, eller bare føler dig kaldet til at forsvare alle de
egoister som kører rundt på de danske veje! Jeg synes bare at stort set alle
andre lande jeg har kørt i har mere trafikmoral end danskerne!
Her i danmark kører man selvfølgelig ud i krydset, også selv om man ikke kan
kommer over, og skulle man spærre for dem som skal på tværs (fordi man ikke
kan komme væk) så er det jo deres problem!
Man kører med det lys man synes om, og ikke det som loven foreskriver (folk
kan jo bare lade være med at glo ind i lygterne).
Man blinker ikke, eller blinker når man allerede er inde i svingbåsen, eller
har sænket farten så meget at man kan dreje. Blinklyset er ikke til at
informere de andre trafikanter om ens hensigter, men noget man bruger ind
imellem.
Hvis der er sammenfletning, så skal idioten ved siden af bestemt ikke ind
foran en, men kan da køre ind bageved .. men ham bagved har samme holdning
....så går trafikken i stå, fordi en flok tosser mener at de har forret, og
de andre bare må vente!
Når det bliver gult lys er det tegn til at man knalder pedalen i bund ...nej
ikke bresepedalen, men speederen ... tænk hvis man skulle komme til at vente
på næste grønne lys! Skidt med at der holder en som skal svinge, han er jo
ikke dit problem!
Eller folk som skal sende sms eller snakke i telefon, og som åbenbart ikke
er i stand til at klare begge opgaver, og så vælger at telefonen er
vigtigere end at navigere i trafikken!

Det er ting jeg oplever dagligt/ugentligt og som jeg opfatter som manglende
trafikkultur! Om du så synes det er helt i orden at opføre sig sådan ved jeg
ikke .. jeg synes bare ikke det er ok.

Per O.