hakkende, huggende kørsel
Fra : Tom Andersen

Dato : 28-12-04 19:56

Min bil har det med at hakke/hugge i kørslen når man træder på gassen - ikke
voldsomt men små ryk. Den har ingen start problemer. Tændkabler, tændrør,
rotator, fordelerdæksel er skiftet uden forbedring. Det virker som om
motoren er lidt "langsom" om at accelerere op når man trykker gassen i bund
men efter
de første par hakkerier tager den fat så det virker ikke som begrænsning i
benzin tilførsel.

Kan nogen forklarer dette ?

venligst Tom

Kører Citroen BX14 årgang 92

Fra : Q

Dato : 29-12-04 01:01

"Tom Andersen" <taerenskjold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men efter
> de første par hakkerier tager den fat så det virker ikke som begrænsning i

Karburatorsprit?... Prøv lige at smide en flaske på næste gang du tanker..

Luftfilter skiftet for nylig?..

Brændstoffilter ?

/peter

Fra : Tom Andersen

Dato : 29-12-04 17:03

Karburatorsprit har jeg forsøgt mig med. Luftfilter skiftet for 1000 km
siden.
Brændstoffilter har jeg ikke checket endnu da det ikke virker som om den
mangler brændstof når jeg gasser op. Den nykker
kun i det i begyndelsen som sagt. Det er meget mystisk :-/

venligst Tom

PS. Q du fik vist en mail ved en fejl

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-12-04 17:47

On Wed, 29 Dec 2004 17:02:33 +0100, Tom Andersen wrote:

> [...]
> mangler brændstof når jeg gasser op. Den nykker
> kun i det i begyndelsen som sagt. Det er meget mystisk :-/

Samme oplevelse havde jeg med golfen for et par måneder siden. Jeg
kiggede på brændstoffilteret og det så fint ud, på oversiden! Da jeg
fik drejet det rundt var det møghamrende beskidt (ca. 1½ år gammelt).
Et nyt blev smidt på (pris 12kr + 10 mins arbejde) og væk var den fejl.

Så smid du et nyt filter på og se om det hjælper. Hvornår oplever du
problemerne? Når den er kold, varm eller begge? Det kan også være karb.
(hvis den har det?) eller tænding der ikke er helt justeret.

Hvis du oplever problemet i frigear, så prøv at få en til at klampe til
den mens du kigger på filteret (hvis det er af den gennemsigte type).
Hvis der pludseligt ser ud til at mangle benzin har du fundet et problem.
Ved ikke hvor pumpen sidder på sådan en BX'er, det kunne også være en
fejlkilde.

Thomas

Fra : Tom Andersen

Dato : 29-12-04 22:19

takker for svarene - giver lidt stof til eftertanke

ok, jeg vil lige kigge nærmere på benzinfilteret under alle omstændigheder.

Mht. problemerne så er de der hele tiden - selv efter 100 km kørsel. Det
lader ikke
til at problemerne er der når jeg kobler ud og gasser op men da der jo kun
er tale
om små nyk kan det sandsynligvis ikke høres på selve motorlyden men kun
mærkes
i selve trækket når man kører.

Jeg hælder efterhånden mest til at det må være noget med tændingen eller
måske endda nogen
ventiler som ikke åbner/lukker som de bør.

venligst Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-12-04 16:38

On Wed, 29 Dec 2004 22:18:40 +0100, Tom Andersen wrote:

> [...]
> måske endda nogen
> ventiler som ikke åbner/lukker som de bør.

Du har nok fat i det rigtige, skift filteret, hvis det ikke hjælper så
få stillet tændingen og se om det så skulle hjælpe. Hvis du kører til
en der ved noget om citroner, så beskriv hvad du oplever, ofte kan
mekanikere så lige sige 'ha! det ved jeg hvad er, *fixe fixe* sådan, så
køre den igen'.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 30-12-04 18:00

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> en der ved noget om citroner, så beskriv hvad du oplever, ofte kan
> mekanikere så lige sige 'ha! det ved jeg hvad er, *fixe fixe* sådan,

Nu har jeg ikke fulgt tråden, hva´er det for en citron, vores Xantia
stasjonswagon hugger osse tiltider, det er ganske lidt men det kan
mærkes. Forøvrigt kan den også komme i tanke om at have tændingsbanken
ind i mellem. Biler er sq sære.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg