Hm, hvem faen kan man snart stole på? (sny~
Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 19:32

Det påstås at Continental snyder sig til sejren i dæktests ved at levere dæk
som er bedre end dem de sælger.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henning

Dato : 28-12-04 20:09

On Tue, 28 Dec 2004 19:31:30 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det påstås at Continental snyder sig til sejren i dæktests ved at levere dæk
>som er bedre end dem de sælger.
>http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

Omtales ligeledes hos FDM
http://www.fdm.dk/system/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=372&CategoryID=1&mlvl1=2

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 20:14

> Det påstås at Continental snyder sig til sejren i dæktests ved at levere
dæk
> som er bedre end dem de sælger.
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

Det undrer mig ikke en tomme - desværre tror jeg, at motorjournalisters
nogle gange manglende kundskaber gør dem lette ofre for den sags fusk.

Den i denne gruppe før hen omtalte Carl Buus fra JP er en typisk person af
denne slags..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 28-12-04 20:47

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> [...]
> nogle gange manglende kundskaber gør dem lette ofre for den sags fusk.
>
> Den i denne gruppe før hen omtalte Carl Buus fra JP er en typisk person af

Hvad var det Jan W Nielsen skrev 13.november 2004 20:43?

Det kan måske bruges igen:
Citat

> Er der en journalist der føler sig trådt over tæerne, eller er det blot
> almindelig oplysning

Det er almindelig oplysning - og borgerlig indignation.

Personligt synes jeg, det er utrolig groft at anklage andre for noget så
grimt. Både VW og journalisterne.

Samtidig synes jeg, det er synd af fylde gruppen med den slags skrammel.
Mange ved formenlig ikke bedre, når de læser den slags. Derfor skrev jeg
det.

Du aner ikke, hvordan medierne arbejder - men jeg kan fortælle dig, at ingen
"normale medier" ville viderebringe den slags materiale, hvis nogen i øvrigt
var så dumme at levere det til dem. Det ville være en PR-mæssig katastrofe
for en hvilken som helst virksomhed.
Citat slut.

Men man (Jan W Nielsen) har måske en menig til man har en anden )
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 21:07

> Men man (Jan W Nielsen) har måske en menig til man har en anden )

Hvad mener du..?

(måber)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 29-12-04 11:44

motorjournalisters

> Hvad mener du..?
>
> (måber) Hukommelsestab !
>
> --
> /Jan W Nielsen

Du skriver godt nok i dine indlæg:" <intetsvar>" men jeg vover det ene øje

Det må være din hukommelse Jan.

For da for en del tid siden jeg gjorde opmærksom på, at nogle
motorskribenter ikke var deres opgave voksen, uden at pege på personer, som
du gør, overfaldt du mig , du mente at jeg var useriøs og direkte tåbelig,
men det gælde øjensynlig ikke dig selv )

Men det havde da den positive effekt, at jeg ikke gad gå ind i en nærmere
diskussion, og afholdt mig fra kommentarer i gruppen.

Det er da ellers en udbredt erkendelse af at motorjournalister ikke får en
tur til Sicilien eller til Nordsverige for at teste biler hvis de rakker
værtens biler for meget ned, for så bliver de nok ikke inviteret en anden
gang.

Jeg anførte, at de af bilfabrikkernes PR-afdeling udsendte pressemeddelelser
ofte gik igen ret ubeskåret i blade og aviser, og ofte før modellen er på
gaden, så journalisterne kan ikke have haft muligheder for at efterprøve
PR-afdelingernes påstande.
Samt at sammenligninger med andre fabrikater altid faldt ud til egen fordel
(ellers var den nok ikke taget med)
Det var det du reagerede ret skarpt på, men hukommelsestabet er tilgivet, da
du nu "har set lysest"
--
Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-12-04 21:03

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Det undrer mig ikke en tomme - desværre tror jeg, at motorjournalisters
> nogle gange manglende kundskaber gør dem lette ofre for den sags fusk.

Jeg ved godt jeg angriber dig på din profession, men det indskrænker sig
ikke kun til motorjounalistikken :(. Som forleden, hvor der var et langt
indslag i TV2/øst, hvor der blev gjort stort nummer ud af at i dag blev
langt flere varer fragtet på landevejen i stedet for på skib. Pointen skulle
være at forbruget, og dermed forureningen, pr. fragtet ton, er meget lavere
m. skib, så havde de indlagt noget hulk&jammer fra nogle
havnechefer,SF-politikere etc., uden at have det for øje at skibsfarten
bruger den billigste,svovlholdige,forurenende fuel som kan opdrives!!!.
Valgpropaganda, LUDERjournalistik, kalder jeg det :(.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 21:08

> Jeg ved godt jeg angriber dig på din profession, men det indskrænker sig
> ikke kun til motorjounalistikken :(.

Du har ret - men desværre er megen af den fagjournalistik, der laves
herhjemme af sølle kvalitet. På mange måder mere sølle end den alm
journalistik, IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 23:47

> dæk
>
> Det undrer mig ikke en tomme - desværre tror jeg, at motorjournalisters
> nogle gange manglende kundskaber gør dem lette ofre for den sags fusk.

Nu er det jo svært at se snyderiet hvis men ikke kender det pågældende dæk
godt eller har nogle købte at sammenligne med, men jo nogle skriver nu og da
noget sluder som følge af manglende evne, indsigt eller fordi de er blevet
vildledt.

> Den i denne gruppe før hen omtalte Carl Buus fra JP er en typisk person af
> denne slags..
>
> --
> /Jan W Nielsen

Jeg kender ham kun fra stedet her, jeg tror ikke jeg har læst noget han har
forfattet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 00:32

> [...]
da
> noget sluder som følge af manglende evne, indsigt eller fordi de er blevet

Jeg oplever det som manglende kritisk sans og måske mangel på kvalificeret
metode i det journalistiske arbejde.

Måske er det også manglende ressourcer.

Jeg kan blot konstatere, at der laves meget få kritiske artikler i både
sports- og bil-pressen - og god journalistik er altså ikke kun "tosse-glade
artikler" fra Jyllands-ringen i en Golf GTi eller subjektive artikler om
"sving-glæde" ved den nye bilmodel, IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-12-04 01:43

> da
>
> Jeg oplever det som manglende kritisk sans og måske mangel på kvalificeret
> metode i det journalistiske arbejde.
>
> Måske er det også manglende ressourcer.

Ja det er meget muligt at det er der hunden ligger begravet.

> [...]
> artikler" fra Jyllands-ringen i en Golf GTi eller subjektive artikler om
> "sving-glæde" ved den nye bilmodel, IMO.

Jamen det er nok også det sjoveste arbejde.

Den første jeg lige kan komme på som ikke er bleg for at gå mod strømmen og
pege fingre af nogen er Robert Collin fra Aftonbladet, om han har ret skal
jeg lade være usagt men han får vist nogle krydser i den sorte bog hos flere
bilproducenter.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,572075,00.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 12:31

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg oplever det som manglende kritisk sans og måske mangel på
> kvalificeret metode i det journalistiske arbejde.

Absolut ikke en urealistisk tanke Jan.

> Måske er det også manglende ressourcer.

Nok i mange tilfælde mere end "måske".

> [...]
> "tosse-glade artikler" fra Jyllands-ringen i en Golf GTi eller
> subjektive artikler om "sving-glæde" ved den nye bilmodel, IMO.

_LUDER_ journalisk, hvad opfatter det som.?

For mig er det bl.a. når en journalist, ophøjer f.eks. pressemeddelser fra
firmaer, eller dele heraf, som fremstår som værende "uvildige" test af
produkter.

Er ikke helt på det rene med hvor meget det foregår af den slags i
autojournalistisk, men på det elektroniske område har jeg erfaret at det er
meget brugt, her er det et klart udtryk for ressoursemangel (økonomisk).

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:23

> _LUDER_ journalisk, hvad opfatter (du) det som.?

For mig er luderjournalistik, når en journalist sælger sin journalistiske
integritet for et særligt privilegium - som for eksempel særlige vilkår ved
teatrene, biograferne, rejsebureauerne bilimportørerne og andet.

Jeg tror ikke, det er det, der foregår, når journalisterne laver de "glade
anmeldelser", for mange af de rigtige bil-journalister får stadig biler til
anmeldelse, selvom de sviner bilerne til. Jeg tror bare, det er mangel på
kritisk analytisk tankegang og så selvfølgelig oprigtig glæde ved produktet.

En skandale så man i øvrigt fra Ford Danmark, da de i sin tid (måske 1993)
ikke længere ville stille biler til rådighed for Bilmagasinet, fordi
Bilmagasinet lavede en forside, hvor de kårede den seneste Scorpio til den
grimmeste og mest håbløse bil i nyere tid.

Luderjournalistik er - når det forekommer - et mere alvorligt problem, end
mange måske tænker over. For mig er det helt afgørende, at borgere kan stole
på den information, som de får i medierne, og at "kapitalen" ikke ved at
købe journalisterne styrer den offentlige meningsdannelse.

(Jeg stemmer borgerligt, så for mig er der ingen klassekamp i det her:
Det er et rent fagligt synspunkt.

> [...]
> firmaer, eller dele heraf, som fremstår som værende "uvildige" test af
> produkter. Er ikke helt på det rene med hvor meget det foregår af den

Jég ved det heller ikke - men jeg ved, at det ikke normalt foregår på
"rigtige/store medier". Det ville koster hoveder i redaktionen og i
chefredaktionen - UDEN tvivl - og uden uretfærdighed.

> men på det elektroniske område har jeg erfaret at det er
> meget brugt, her er det et klart udtryk for ressoursemangel (økonomisk).

Undtagelsen her må være de små pressede medier, hvor det måske ikke engang
er journalister, der skriver artiklerne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:07

> [...]
> artikler" fra Jyllands-ringen i en Golf GTi eller subjektive artikler om
> "sving-glæde" ved den nye bilmodel, IMO.

Nemli' dansk bilpresse er ren underholdning.
De magter simpelthen ikke opgaven.
Istedet forsøger det at sælge sig selv på popsmarte bemærkninger og glittet
papir.

Og det tiltag der har været på TV har været helt hen i skoven, tag nu bare
de sidste udsendelse med "brødrene bisp"
hvor de i meget pædagogiske vendinge ville lære folk at skifte tændrør, helt
ærligt, når man ikke engang selv kan finde ud af det skal man sq* holde sig
fra at lære andre det.

Desværre må vi så vende os til udlandet for at få noget ordentligt stof.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:22

> Nemli' dansk bilpresse er ren underholdning.
> De magter simpelthen ikke opgaven.

Enig - men de er blevet LANGT bedre end for 15 år siden, IMO.

> Desværre må vi så vende os til udlandet for at få noget ordentligt stof.

Jep - men de har lettere ved det - blandt andet på grund af de store
markeder, som de arbejder på. Der er plads i markedet til de "smalle
artikler"

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-04 11:13

Kim Kristensen wrote:

> [...]
> noget sluder som følge af manglende evne, indsigt eller fordi de er blevet

Man må jo heller ikke se bort fra, at journalister (ligsom andre
mennesker) både kan være påvirkelige, dovne og/eller stressede.
Smarte fabrikanter udnytter dette ved at levere noget
"pressevenligt" materiale, som er relativt ligetil at
"copy'n'paste" ind i en artikel. Den ultrastandhaftige journalist
lader sig naturligvis ikke påvirke af det, men resten kan godt
falde for fristelsen til at låne vendinger eller afsnit fra
pressematerialet.

Det ses tydeligst når man læser bilanmeldelser i aviserne,
specielt de der lokalaviser vore postkasser fyldes med. Hvis man
sammenligner artiklen om en bil med det materiale man finder på
importørens hjemmeside, så kan man ofte lave et ord for ord match
af hele afsnit. De små aviser har måske ikke økonomi eller tid til
at lade en ansat teste bilen grundigt og danne sig sin egen mening
om tingene.

Som læser gælder det om at vurdere hvor troværdig kilden er, men
det er der jo ikke noget nyt i..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 11:41

> Man må jo heller ikke se bort fra, at journalister (ligsom andre
> mennesker) både kan være påvirkelige, dovne og/eller stressede.

Korrekt.

> [...]
> sammenligner artiklen om en bil med det materiale man finder på
> importørens hjemmeside, så kan man ofte lave et ord for ord match

Jeg kender ikke så meget til de små lokalaviser, men mon ikke de afsnit, som
du taler om, er de udredende afsnit, og altså ikke de egentligt anmeldende
afsnit..? Altså for eksempel et afsnit, der beskriver en teknisk feature
eller lignende.

Jeg kunne forestille mig, at en journalist ville bruge fabrikantens
beskrivelse af en teknisk dims - men at han selvstændigt besrev sin holdning
til, om denne dims så faktisk virker for føreren af bilen, som det er
hensigten...?

Hvis dette var eneste ressourcemæssige mulighed for den pressede journalist,
og det i øvrigt blev gjort ved et ikke-ladet sprog, så ville jeg godt kunne
sluge den som læser.

> De små aviser har måske ikke økonomi eller tid til
> at lade en ansat teste bilen grundigt og danne sig sin egen mening
> om tingene.

Aviser eller "udgivelser" er ikke nødvendigvis skrevet af uddannede
journalister og arbejder ikke nødvendigvis efter normale journalistiske
retningslinier. En hvilken som helst pensioneret købmand kan jo i princippet
sætte sig ned og begynde at udgive en lokalavis.

> Som læser gælder det om at vurdere hvor troværdig kilden er, men
> det er der jo ikke noget nyt i..

Absolut ikke - det bør man altid gøre. Den gode journalist lægger grundlaget
frem for sine konklusioner og skriver, så man ved, hvornår der er tale om
fakta, og hvornår der IKKE er tale om fakta - men om vurderinger.

En anmeldelse er jo - netop som navnet antyder - en af de få journalistiske
discipliner, hvor journalistens personlige OPFATTELSE er relevant. Men selv
når man beskriver sin OPFATTELSE, bør det lægges frem, hvad der leder en
frem til denne opfattelse. Derved kan modtageren af kommunikationen fortolke
opfattelsen og sætte denne opfattelse i perspektiv - og derved også vurdere,
om denne opfattelse kunne være dækkende for modtagerens egen opfattelse.

Biljournalisters anmeldelser er langt hen ad vejen kun personlige
opfattelser, og altså ikke den rene sandhed....men det er vi mange herinde,
der er klar over, tror jeg nok..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 29-12-04 11:48

> [...]
>
> Biljournalisters anmeldelser er langt hen ad vejen kun personlige
> opfattelser, og altså ikke den rene sandhed....men det er vi mange

Her vil jeg give dig helt ret, men "journalisterne" "glemmer" ofte at
anføre, at det er en pressemeddelelse de har redigeret i eller indsat
ubeskåret uden at skrive: "Annonce" øverst.
--
Møller

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-12-04 00:38

Kim Kristensen wrote:
> Det påstås at Continental snyder sig til sejren i dæktests ved at levere dæk
> som er bedre end dem de sælger.
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

Pis og papir - de indkøbte dæk ligger sikkert inden for tolerancerne. Og
hvis de ikke gør, så er det sikkert svenskernes egen skyld, for
Continental ejer jo faktisk fabrikken i Gislaved i Sverige. De svenske
motorjournalister, er nok bare sure over at den er lukningstruet pga.
sin ringe størrelse, og at dækkene af mærket "Gislaved" ikke sælger lige
så godt som Conti, selv om de kan stamme fra samme fabrik.

Mvh.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 12:18

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> sin ringe størrelse, og at dækkene af mærket "Gislaved" ikke sælger
> lige så godt som Conti, selv om de kan stamme fra samme fabrik.

Ja den vinkel kan det jo også ses ud fra.

Ene og alene tankesping, eneste forskel på dig og journalisten, han er
bundet af presseloven udover naturligvis ligesom du loven om injurerende
udtalelser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg