RDS problem
Fra : phk

Dato : 27-12-04 23:30

Jeg ser ofte " LSTED" på min radio i stedet for "HOLSTED".

Nogen der har samme problem når I bevæger jer rundt i fædrelandet?

Det er eneste kanal jeg har problemer med.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars [6710]

Dato : 28-12-04 15:35

> Nogen der har samme problem når I bevæger jer rundt i fædrelandet?

HOLSTED funker fint hos mig, hvorimod jeg har lidt sjove oplevelser med
SKYRADIO.

Nogen gange står der SKIRADIO eller SKARYDIA eller noget i den stil.
Om det er fordi de laver fis med os ved jeg ikke .... men det ser underligt
ud.

/Lars

Fra : phk

Dato : 28-12-04 17:03

"Lars [6710]" <lars@hoerlFJERNDETTEyck.dk> skrev i en meddelelse

> HOLSTED funker fint hos mig, hvorimod jeg har lidt sjove oplevelser med
> SKYRADIO.

Hvor kører du rundt når du hører ovenstående? Jeg kører som regel nord for
linjen Esbjerg - Kolding.

> Nogen gange står der SKIRADIO eller SKARYDIA eller noget i den stil.
> Om det er fordi de laver fis med os ved jeg ikke .... men det ser
> underligt ud.

Det har jeg aldrig set...

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars [6710]

Dato : 28-12-04 18:10

> "Lars [6710]" <lars@hoerlFJERNDETTEyck.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvor kører du rundt når du hører ovenstående? Jeg kører som regel nord for
> linjen Esbjerg - Kolding.

Primært på E20 ml Esbjerg og Kolding

/Lars

Fra : phk

Dato : 28-12-04 19:26

> Primært på E20 ml Esbjerg og Kolding

Der tror jeg faktisk også jeg har set min fejl.

Har du oplevet at signalet fra Radio Victor er blevet svagere? Jeg kunne
engang høre det til bakkerne lige før Kolding, men det er slut nu ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars [6710]

Dato : 28-12-04 20:13

> Har du oplevet at signalet fra Radio Victor er blevet svagere?

Ja det synes jeg faktisk....
Og DR's P3 er også faldet af på den, så jeg er ind imellem bange for om det
er et eller andet antenne teknisk i min Octavia det er galt med...

/Lars

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-12-04 22:46

> Ja det synes jeg faktisk....
> Og DR's P3 er også faldet af på den, så jeg er ind imellem bange for om
> det er et eller andet antenne teknisk i min Octavia det er galt med...

Jeg har ikke samme oplevelser med svagere signal.
Sierra funker bare på samme niveau som den plejer

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Rander

Dato : 28-12-04 23:42

Tue, 28 Dec 2004 20:12:40 +0100 brugte Lars [6710] 12 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Ja det synes jeg faktisk....
>Og DR's P3 er også faldet af på den, så jeg er ind imellem bange for om det
>er et eller andet antenne teknisk i min Octavia det er galt med...

Indtil for et halvt års tid siden tilbragte jeg en del af min tid på en
lokalradio. Lige inden jeg holdt op var der tale om nye lovkrav, om at
senderen skulle "indsnævres" (de fine ord var vist "afskærmning for
skyggefrekvenser").

Forklaringen var noget med, at når en radiosender sendte på f.ex. 105,9
MHz, så var der også nogle skyggefrekvenser, således at man kunne høre
signalet (dog lidt dårligere) med en afvigelse på op til 0,2 MHz - altså
kunne man stort set høre signalet ligegyldigt hvor man stilte radioen
mellem 105,7 og 106,1.

Det skulle der nu sættes en stopper for - senderne skulle udstyres med en
form for afskærmninger, og skyggefrekvensen måtte nu kun vær 0,05. Altså,
hvis man stilte radioen på 105,8 eller 106,0 måtte man intet kunne høre!

Prisen for dette var (udover den økonomiske) at disse skærme "åd" en del af
sendeeffekten. Vores mast sendte med 20W, mener jeg det var. Hvis vi ville
have samme dækningsområde efter monteringen af denne afskærmning, så skulle
sendestyrken skrues op til 100W, hvilket ville kræve en udkiftning af hele
masten og tilhørende elektronik...

Det er jo muligt at det er det der er trådt i kraft nu, eller ihvertfald at
nogle master er blevet klargjort...

Vedrørende de sjove tekster, så udsendes de jo via RDS, der nærmest svarer
til tekst-tv. Ligesom man ofte kan komme ud for at Tekst-TV ser meget
mærkeligt ud selvom billedet står perfekt, så kan man også komme ud for at
RDS ikke går helt tydeligt igennem selvom man ikke kan høre støj på
signalet. Forklaringen er blot at både RDS og TTV er datatrafik indkodet i
det almindelige signal, og er mere følsomt end et almindeligt lyd- og
billede-signal.

Nå, det blev vist lidt for teknisk til at være OT her...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Hvor der er få facts, er der mange eksperter. (Donald R. Gannon)

Fra : phk

Dato : 29-12-04 10:06

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> signalet. Forklaringen er blot at både RDS og TTV er datatrafik indkodet i
> det almindelige signal, og er mere følsomt end et almindeligt lyd- og

Men så er det så bare mærkeligt at problemet - for mig - kun er på et enkelt
program ...

Ved du om DR´s signal også er blevet skruet ned? Jeg mener selv at have fået
problemer med P4 ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Rander

Dato : 30-12-04 00:36

Wed, 29 Dec 2004 10:05:53 +0100 brugte phk 23 linier på at fortælle dette
til dk.fritid.bil:

>Men så er det så bare mærkeligt at problemet - for mig - kun er på et enkelt
>program ...

Det er jo muligt at masten der udsender det program er den eneste der har
fået monteret afskærmningen i det område du kører i...

>Ved du om DR´s signal også er blevet skruet ned? Jeg mener selv at have fået
>problemer med P4 ...

Nej, jeg ved intet om hvem der har og hvem der ikke har...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Dovenskab er ikke andet end at have til vane at hvile sig, før man er træt. (Jules Renard)

Fra : Carsten Petersen

Dato : 29-12-04 11:18

> [...]

> Nogen gange står der SKIRADIO eller SKARYDIA eller noget i den stil.
> Om det er fordi de laver fis med os ved jeg ikke .... men det ser

Oplever det samme, primært med SKYRADIO, SKIRADAO er den hyppigst
forekommende variant

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-12-04 18:20

> Jeg ser ofte " LSTED" på min radio i stedet for "HOLSTED".

De gange jeg har oplevet noget lignende,
så har det skyldtes dårligt signal.

Kravet mht. signalet, når det skal vise stationen, er større end blot til
lyden.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : phk

Dato : 29-12-04 10:11

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kravet mht. signalet, når det skal vise stationen, er større end blot til
> lyden.

Min fornemmelse er bare at signalet ikke er dårligt - alligevel viser den "
HOSTED" i stedet ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-04 12:02

> Min fornemmelse er bare at signalet ikke er dårligt - alligevel viser den
> " HOSTED" i stedet ..

Signalet er ikke dårligt.
Men i det øjeblik modtageren aflæser sin buffer, til udlæsning i display.
Ja, så er signalet ikke godt nok, til en fejlfri læsning.
Der kan sagtens forekomme fejl, selv ved et godt signal.
Signalet er bare ikke godt nok, til at sikre en fejlfri udlæsning.

Lidt som at vaske op, med for lidt tryk på vandet.
Du kan sagtens vaske op.
Det bliver også rent, men der kan forekomme fejl.

Hovsa, glemte at de fleste har opvaskemaskine
Den forefindes også i køkkenet her

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : phk

Dato : 29-12-04 12:40

> [...]

> Lidt som at vaske op, med for lidt tryk på vandet.
> Du kan sagtens vaske op.
> Det bliver også rent, men der kan forekomme fejl.

Mon ikke det er fordi begge kanaler (holsted og sky) skifter "navn" hele
tiden - så kommer der fejl. Hvorimod hvis det er P4AARHUS, så bliver det
stående i displayet uanset hvor dårligt signalet er/bliver?

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-04 15:19

> Mon ikke det er fordi begge kanaler (holsted og sky) skifter "navn" hele
> tiden - så kommer der fejl. Hvorimod hvis det er P4AARHUS, så bliver det
> stående i displayet uanset hvor dårligt signalet er/bliver?

Det kan meget vel, være en god del af forklaringen.

--
mvh Uffe (også Esbjerg)
Sierra 2,0i DOHC (do