Skoda Fabia 1.9TDi m/boks?
Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 22:49

> Thomas Landberg:
> Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min
> og 142.8hk v. 3.430omdr/min.

Hvorledes opleves det i praksis?

Jeg tænker på -> er du afgørende hurtigere end "alm."
1.8/2 liters "sælgerbiler" på motorvejen?
(1175 kg til 143 hk er rimeligt...)
--
/Mogens

Fra : phk

Dato : 27-12-04 23:03

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes opleves det i praksis?
>
> Jeg tænker på -> er du afgørende hurtigere end "alm."
> 1.8/2 liters "sælgerbiler" på motorvejen?
> (1175 kg til 143 hk er rimeligt...)

Mine tal er nogenlunde som ovenstående - og ja, den er _meget_ hurtigere.
Kan især mærkes når man trækker noget tungt, f.eks. en campingvogn. Det
mærker man knapt (og det er ikke lyv).

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 23:09

> Mine tal er nogenlunde som ovenstående - og ja, den er _meget_ hurtigere.

Så du sætter sælgerbileren til vægs uden problemer?

> Kan især mærkes når man trækker noget tungt, f.eks. en campingvogn. Det
> mærker man knapt (og det er ikke lyv).

Jow, jow...

Fra : phk

Dato : 27-12-04 23:31

> Så du sætter sælgerbileren til vægs uden problemer?

Det siger jo næsten sig selv - ved 90 km/t og 2.000 rpm er der 100 HK til
rådighed ... ved 3.000 rpm er der over 130, såhhh ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 02:36

> [...]
>
> Det siger jo næsten sig selv - ved 90 km/t og 2.000 rpm er der 100 HK til
> rådighed ... ved 3.000 rpm er der over 130, såhhh ...

Er du sikker på at det ikke stadig er momentet der gør det, en diesels hk
bliver jo delt noget mere ned på vej igennem transmissionen. Flere hk ved et
bestemt omdrejningstal kan vel godt resultere i færre hk på hjulene,
benzinbilen render i de fleste tilfælde render flere omdrejninger nå de
kører samme hastighed i topgear.

Min egen 90 hk 1,4 benzin har ifølge www.superchips.dk (uden chip) 58 hk på
hjulene ved 80 km/t, 78 ved 100 og 88 ved 130 km/t. En 90 hk Mazda 2,0
turbodiesel har 34 hk (42 med chip) på hjulene ved 80 km/t, 52 (66 med chip)
ved 100 og 82 (94 med chip) ved 130 km/t.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 09:30

> [...]
> et
> bestemt omdrejningstal kan vel godt resultere i færre hk på hjulene

Wha-bah..?

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 10:55

> Wha-bah..?
>
> /Jan W Nielsen

Nu skriver jeg "er du sikker" og "vel" for jeg er ikke selv sikker på
svaret.

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-12-04 09:42

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :

> [...]
>bestemt omdrejningstal kan vel godt resultere i færre hk på hjulene,
>benzinbilen render i de fleste tilfælde render flere omdrejninger nå de

... sort snak !

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 10:56

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> .. sort snak !
>

> --
> jan@Fedtegreven.dk
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
>
> Only baby engines need artificial aspiration ;)

... Godt svar !

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-04 11:28

> et

En motors kræfter og bilens evne til at accelere er bestemt af motorens
effekt og den opgives i hestekræfter eller i kilowatt. Et stort moment er
blot en anden måde at fortælle, at motoren har mange kræfter ved et bestemt
omdrejningstal eftersom kræfterne bestemmes af moment x antallet af
omdrejninger x en konstant. Så du kan få flere kræfter ved enten at øge
momentet eller øge omdrejningstallet. En turbodieselbil øger momentet - en
F1-motor øger omdrejningerne. Gearkassen kaldes også en momentomformer og
den opgave er af "flytte" kræfterne ned til hjulene. Bilens evne til at
accelerere bestemmes nemlig direkte af momentet på hjulene (for hjulene
"hænger jo i vejen" og dermed er omdrejningstallet bestemt - kun momentet
kan øges). Man fifler jo som regel ikke med gearkassen når man tuner en bil,
så en forøgelse af effekten vil altid medføre en forøgelse af momentet på
hjulene.

--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 11:47

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41d13513$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> 3.430omdr/min.
> www.bokstuning.dk
> Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr

Det lyder ganske fornuftigt, tak for svaret.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-04 12:07

> bestemt
> bil,

> Det lyder ganske fornuftigt, tak for svaret.

Selv tak. Det jeg tror du prøvede at forklare var vel, at en TDi med f.eks.
250nm ikke nødvendigvis accelerer hurtigere i 5. gear fra 80-120km/t end en
benziner med 200nm, hvis denne har en anden og lavere gearing, ikke? For i
så fald kan momentet på hjulene (jf. det med momentomformeren) rent faktisk
være det samme.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 14:30

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41d13e4b$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> 3.430omdr/min.
> www.bokstuning.dk
> Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr

Præcist

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 28-12-04 09:49

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestemt omdrejningstal kan vel godt resultere i færre hk på hjulene,
> benzinbilen render i de fleste tilfælde render flere omdrejninger nå de

Moment - hestekræfter - er den 2 betegnelser for samme ting. Der kan
omregnes imellem dem hvis man kender omdrejningstallet.

> Min egen 90 hk 1,4 benzin har ifølge www.superchips.dk (uden chip) 58 hk
> på
> hjulene ved 80 km/t, 78 ved 100 og 88 ved 130 km/t.

Det er 4.gear, er jeg overbevist om .... :)

> En 90 hk Mazda 2,0
> turbodiesel har 34 hk (42 med chip) på hjulene ved 80 km/t, 52 (66 med
> chip)
> ved 100 og 82 (94 med chip) ved 130 km/t.

Ditto - 4. gear. Mine egne tal er 80 HK+ ved 80 km/t og 130+ HK ved 145
km/t. Men i 5. gear.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-12-04 11:03

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Moment - hestekræfter - er den 2 betegnelser for samme ting.

Jo det ved jeg, og større moment er vel det der tillader en større gearing?

>Der kan omregnes imellem dem hvis man kender >omdrejningstallet.

Ja det kan man vel hvis man lige ved hvordan.

> Det er 4.gear, er jeg overbevist om .... :)

Det er meget muligt at det er i 4 gear, det skriver de nemlig ikke en "
hujende" om.

> Ditto - 4. gear. Mine egne tal er 80 HK+ ved 80 km/t og 130+ HK ved 145
> km/t. Men i 5. gear.
>

> --
> Per, Esbjerg

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-12-04 23:08

> Hvorledes opleves det i praksis?

Som en helvedes kvik bil.

Det er det, som jeg ofte har pointeret - TDI-kræfternes umiddelbare
tilgængelighed gør, at bilen er meget hurtig i dagligdagen.

.....men hvis benzineren pines heelt ud i omdrejningerne, kan den måske løbe
fra TDi´eren....

> (1175 kg til 143 hk er rimeligt...)

Absolut - specielt når den smider 100 hk ved 2.000 o/min og måske 130 hk ved
3.000 o/min, hvor an kører til dagligt.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 23:08

> Absolut - specielt når den smider 100 hk ved 2.000 o/min og måske 130 hk
ved
> 3.000 o/min, hvor an kører til dagligt.
>Absolut - specielt når den smider 120 hk ved 2.000 o/min.

Hvad skal jeg så tro?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-12-04 23:13

> Hvad skal jeg så tro?

Det sidste naturligvis.

Jeg skulle skrive 102 - men kom til at skrive 120.

Da jeg rettede/slettede det første indlæg rundede jeg tallet til 100 hk.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 23:15

> Det sidste naturligvis.
> Jeg skulle skrive 102 - men kom til at skrive 120.
> Da jeg rettede/slettede det første indlæg rundede jeg tallet til 100 hk.

Så den har 120 hk v/2.000 omdr.?
En skam målingerne ikke er på Landbergs web...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-12-04 23:32

> Så den har 120 hk v/2.000 omdr.?
> En skam målingerne ikke er på Landbergs web...

Læs nu hvad jeg skriver..

Den har formentlig 102 hk ved 2.000 o/min.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 23:32

Eller sagt på en anden måde - du skrev altså forkert :)

> Den har formentlig 102 hk ved 2.000 o/min.

OK...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 00:16

> Eller sagt på en anden måde - du skrev altså forkert :)

Jeg har allerede skrevet een gang, at jeg skrev forkert.

Jeg skrev: "Jeg skulle skrive 102 - men kom til at skrive 120."

> OK...

NÆM´li, ja..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-04 00:44

> Det er det, som jeg ofte har pointeret - TDI-kræfternes umiddelbare

Turbo-kræfternes umiddelbare....

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 09:56

> Turbo-kræfternes umiddelbare....

Men nu er en TDi jo altid en turbo.. Men ellers har du ret.. )

Det er dog de færreste benzin-turboer, der smider dén slags kræfter SÅ langt
ned af skalaen..

( Nu skal vi ikke høre som det svenske vidunder igen, vel..? )

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-12-04 23:33

> Hvorledes opleves det i praksis?
>
> Jeg tænker på -> er du afgørende hurtigere end "alm."
> 1.8/2 liters "sælgerbiler" på motorvejen?
> (1175 kg til 143 hk er rimeligt...)

Det opleves således, at man aldrig rigtigt savner kræfter.
Mellemaccelerationerne er mere end rigelige. Faktisk er jeg kanon glad for
bilen. Det er rart at tulle afsted med 80km/t og så trykke speederen ned og
smutte op på 120km/t i 5. gear i en rask overhaling. Desuden har en 101hk
TDi PD den fordel, at den ikke rigtigt har noget turbotøven, så det er bare
at trykke på speederen og man suser fremad. I dag var der en kunde forbi i
en Skoda Octavia 150hk 1.8T og jeg blev lidt overrasket over hvor hurtig min
føltes i sammenligning. Det virkede nærmest som om benzineren havde nada
moment og skulle piskes for at komme fremad. Jeg har lige uploadet målingen:
http://www.landberg.dk/Fabiamedboller.jpg Men selvom Fabia'en føles kvik,
så er den sq nærmest sløv i forhold til min makkers Seat Ibiza 1.9TDi med
182hk. Den trækker - i alle gear.

I øvrigt er Fabia'en slet ikke med boks.....

Fra : Kenn S

Dato : 28-12-04 00:09

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> I øvrigt er Fabia'en slet ikke med boks.....

Hvad bruger du så...?

Mvh

Kenn (som ejer en standard Skoda Fabia Combi 1.9 TDI)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-04 11:01

> Hvad bruger du så...?

Se svaret til Jan W

> Kenn (som ejer en standard Skoda Fabia Combi 1.9 TDI)

Så skal vi da vist snart mødes....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 00:19

> Men selvom Fabia'en føles kvik, så er den sq nærmest sløv i forhold til
> min makkers Seat Ibiza 1.9TDi med 182hk. Den trækker - i alle gear.

Damned - hvordan har den fået alle de kræfter...? Og er de fra et rullefelt,
som man kan stole på..?

> I øvrigt er Fabia'en slet ikke med boks.....

Fortæl, fortæl..

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-04 11:00

> Damned - hvordan har den fået alle de kræfter...? Og er de fra et
> rullefelt, som man kan stole på..?

> Fortæl, fortæl..

I erkendelse af, at

1: Enkelte biler ligger udenfor de "rammer" som man bygger boksene efter og
2: Jeg har relativt mange kunder med 1.8T der ringer,

så er jeg så småt ved at tage OBD-tuning på programmet som et alternativ til
boksene. Så kan jeg - som vist nok det eneste firma i Danmark - tilbyde
såvel boks- som chiptuning og derfor altid lave en løsning som passer den
enkelte kundes temperament og ønsker.

Seat Ibiza'en er "blot" en 130hk TDi PD som har fået smidt en anden fil i
motorstyringen samt fået monteret for 300kr indsugningsrør fra en Seat Ibiza
Cupra. Selv med de 182hk er der INTET røg at se. En VW Bora 90hk TDi gik i
øvrigt fra 217nm til 323nm Jeg har sq vist aldrig før set en bil få mere
end 100nm bare ved at få flashet softwaren. Ejeren var nærmest i chok. Han
mødte med en defekt luftmassemåler så bilen gik fra 74hk til 105hk til 124hk
i løbet af kort tid.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-04 00:46

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41d08d8d$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> smutte op på 120km/t i 5. gear i en rask overhaling. Desuden har en 101hk
> TDi PD den fordel, at den ikke rigtigt har noget turbotøven, så det er
> bare

Det skyldes så ikke TDi PD, men derimod turbo'ens geometri.

> en Skoda Octavia 150hk 1.8T og jeg blev lidt overrasket over hvor hurtig
> min føltes i sammenligning. Det virkede nærmest som om benzineren havde
> nada moment

Det har den så heller ikke.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 10:01

> Det skyldes så ikke TDi PD, men derimod turbo'ens geometri.

Det har Thomas jo heller ikke skrevet - han har blot konstateret, at der på
den konkrete motor ikke er tøven.

Ville det mon være rigtigt at skrive, at den ikke eksisterende tøven
skyldes, at det er en 101 PD TDi, og 101 PD TDIs manglende tøven skyldes
turboens geometri, og at den manglende tøven ved turboens geometri skyldes
diverse mikro-aerodynamiske sammenhænge, at de mikroaerodynamiske
sammenhænge skyldes atomare forhold, som vi ikke har forstand på..?

)

*ROFL*

Åh - det føles daajligt..

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-12-04 11:14

> Det skyldes så ikke TDi PD, men derimod turbo'ens geometri.

Det skyldes begge dele. Ved at lave en indsprøjtning så fin som en PD er, så
kan man meget præcist styre hvornår og hvor meget diesel er kommer ind.
Turboen skal bruge noget afbrændt diesel for at spinde op, men på en ældre
TDi kan man groft sag vælge mellem at give meget diesel eller ikke at give
diesel. For at undgå at bilen ryger, så vælger man den forsigtige løsning
med lidt diesel og lader turboen bruge den tid den skal bruge, for at komme
i gang. På en PD kan man så lidt bedre ramme det præcise mix for at undgå
denne tøven. Men det er korrekt, at en 101hk TDi PD har mindre tøven end en
130hk TDi PD der har markant mindre tøven end en 150hk TDi.

> Det har den så heller ikke.

Nej det er jo fantastisk mærkeligt, at VW selv gav sig i kast med at lave en
turbomotor, når de blot kunne have startet en Transporter op, kørt den 800km
mod nord og fyldt bugen med verdens klart bedste turbomotor. Det havde også
gavnet leverandørens økonomi

Fra : Mogens

Dato : 28-12-04 17:25

> [...]

> Det opleves således, at man aldrig rigtigt savner kræfter.
> Mellemaccelerationerne er mere end rigelige.

Hvad "ordner" du, og hvor må du igve op?

Jeg måtte eksempelvis lige pille en MB 320 CDI "ned"
på vejen hjem - han troede "som sædvanligt" at venstre
vognbane var forbeholdt ham
(damm, min den rykker fra 140 - 200 km/t)

> så er den sq nærmest sløv i forhold til min makkers Seat Ibiza 1.9TDi med
> 182hk. Den trækker - i alle gear.

140 hk TDI, der er tunet?

> I øvrigt er Fabia'en slet ikke med boks.....

Denne nye OBD-tuning vil sikkert også med fordel kunne
anvendes ift. sugemotorer - det er jo i princippet dét, man
udfører på eksempelvis Alfa Romeo 2liters....
(individuel tilpasning)