Lygteføringsloven
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 18:06

Halløj

Var en tur til grænsen i dag, og det var jo rimelig tåget hele dagen her.
Sigtbarhed ca. 2-300 m. Jeg vælger så at tænde POSITIONSLYS og TÅGEFORLYGTER
det var ved middagstid.
Jeg tror omkring 10-15 bilister blinkede tilbage til mig fordi de åbenbart
ville have jeg også skulle tænde nærlyset. Er det mig som ikke har fattet en
brik af nogetsomhelst vedrørende tågelygter?
Til sidst slukkede jeg mine tågelygter og tændte bare nærlyset da jeg ikke
gad det blinkeri mere. Jeg mødte heller ikke så meget som en eneste der
kørte med positionslys + tågelygter.....nej de havde allesammen også der
nærlys tændt.

På trods af talrige diskussioner her, så kommer jeg i tvivl om jeg er
forkert på den eller om vitterligt 99,999% af bilisterne aldrig har modtaget
undervisning i tågelygter

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-04 18:31

On Mon, 27 Dec 2004 18:06:20 +0100, Tom wrote:

> På trods af talrige diskussioner her, så kommer jeg i tvivl om jeg er
> forkert på den eller om vitterligt 99,999% af bilisterne aldrig har
> modtaget undervisning i tågelygter

Modtaget er det måske men glemt er det helt 100%.

Sigtbarheden har ikke været den bedste i Kolding i dag men dælme heller
ikke den ringeste.. satme om ikke 50% kører med de bagerste tågelygter
tændt til stor gene pga. det blænder og ligner stoplys

Mig bekendt må man ikke køre med de bagerste tændt inde i byen (ret mig
hvis jeg tager fejl) men at tænde dem når det slet ikke er nødvendigt
minder mig lidt om at man har en bil og når der endelig falder en smule
tåge så skal de lygter sq bruges koste hvad det vil og glorien pudses
for man er jo en go bilist der ikke kører for hurtigt (men okay
vigepligter, lygteføringslov samt "taxagrønt" skider man højt og flot
på).

En eller anden dag får jeg sq en blodprop!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 18:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:41d0410c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> som en eneste der kørte med positionslys + tågelygter.....nej de havde allesammen også der nærlys tændt.

Hvad er problemet, at køre med nærlys og tågelygter når det er tåget ?.
Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og tågelygter
i tåget vejr, hvis det nu var klart vejr var snakken en anden.

> På trods af talrige diskussioner her, så kommer jeg i tvivl om jeg er forkert på den eller om vitterligt 99,999% af bilisterne
> aldrig har modtaget undervisning i tågelygter

I tåget vejr må man vel køre med nærlys og tågelyger, det diskutionerne er
gået på her i gruppen er at der er nogle som ikke bryder sig om folk som køre
med tågelys og nærlys om dagen og aftenen, og det hidser dem sådan op at de
må afreagere her i gruppen med lovtekster osv.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-12-04 19:02

Martin Vollert wrote:
> [...]
> bryder sig om folk som køre med tågelys og nærlys om dagen og aftenen,
> og det hidser dem sådan op at de må afreagere her i gruppen med

det er noget pjat at køre med tændte tågelygter når det ikke er tåget..

Der er en grund til det ikke hedder "sejelygter"..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-04 19:13

On Mon, 27 Dec 2004 19:02:26 +0100, Peter Larsen wrote:

> det er noget pjat at køre med tændte tågelygter når det ikke er
> tåget..

Enig - iøvrigt mener jeg også det er noget pjat at køre med flotte
alufælge, montere skørter samt montere anlæg som lyder pissegodt.

Nå ikke.

Peter... smag og behag!

Fra : Claus Fabritius

Dato : 27-12-04 22:42

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> det er noget pjat at køre med tændte tågelygter når det ikke er tåget..

Det er det nok, men ikke desto mindre gør jeg det alligevel, og det er der
ikke nogen der skal blande sig i.

> Der er en grund til det ikke hedder "sejelygter"..

Er det da sejt at køre med tågelygterne tændt? Jeg gør det, fordi jeg synes
at det klæder bilen bedre ligesom jeg har købt alufælge og skal have bilen
sænket til foråret. Kald det hvad du vil. Jeg slukker dem alligevel ikke før
det bliver mørkt :)
--
Claus Fabritius

Watch out where, the huskies go,
and don't you eat no yellow snow

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 23:26

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sænket til foråret. Kald det hvad du vil. Jeg slukker dem alligevel ikke

Du er en af dem som åbenbart ikke har forstået det du lærte da du fik
kørekort! Du er et godt eksempel på at folk kun tænker på hvad der der godt
ud, og ikke hvad der generer andre trafikanter. Men det er jo symptomatisk
at de mest gejlede biler, eller 2G'ere i mere aller mindre gamle BMW'er SKAL
køre med tåbelyset tændt.

Det eneste som ærgrer mig er politiet ikke knalder nogle bøder af til folk
som dig, som ikke kender ordet trafikmoral, men bare gør som det passer dem.

I dag er det næsten til at få et hjertestop over, hvis der er en som
behandler andre med respekt og venlighed i trafikken. Danskerne er uden
konkurrence de ringeste og mest respektløse trafikanter jeg har mødt i
europa.

Per O.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 02:51

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at de mest gejlede biler, eller 2G'ere i mere aller mindre gamle BMW'er

Du er en af dem der bentbart er utroligt fordomsfulde. Jeg bruger
positionslys og tågelys i dagstimerne som kørelys, og det er fuldt ud
lovligt, og burde ikke kunne genere andre end dem der virkelig har set sig
ondt på tågelygter. Så snart det bliver mørkt (lygtetændingstid) bliver
tågelygterne slukket og nærlyset tændt.

> Det eneste som ærgrer mig er politiet ikke knalder nogle bøder af til folk
> som dig, som ikke kender ordet trafikmoral, men bare gør som det passer
dem.

Nu kender du intet til min trafikmoral, så hold dit hellige crap for dig
selv.

> [...]
> behandler andre med respekt og venlighed i trafikken. Danskerne er uden
> konkurrence de ringeste og mest respektløse trafikanter jeg har mødt i

Det kan jeg kun være enig i, men jeg er en af dem der sagtens kan lade andre
komme frem i trafikken uden nødvendigvis at holde på min ret. Bærer folk sig
råbeligt ad og fx overhaler inden om gennem nødsporet eller svingbaner er
det dog ikke mig der redder deres dag.

Var der mere?

Fra : Rander

Dato : 29-12-04 03:07

Wed, 29 Dec 2004 02:51:27 +0100 brugte Claus Fabritius 42 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Du er en af dem der bentbart er utroligt fordomsfulde. Jeg bruger
>positionslys og tågelys i dagstimerne som kørelys, og det er fuldt ud
>lovligt,

Ja, desværre...

>og burde ikke kunne genere andre end dem der virkelig har set sig
>ondt på tågelygter.

Hvilket er meget nemt, efter omkring 99,9% af alle tågeforlygter er
justeret forkert...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Forsinkelse er at foretrække frem for fejl. (Thomas Jefferson)

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 11:24

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Ja, desværre...

Hvorfor desværre?
Om det er tågelygter eller særlige kørelyslygter, så kan jeg ikke se
at de kan genere nogen om dagen. Formålet er at blive set, og det
opfylder de jo fint.
Hvad årsagen er til at bruge den ene eller den anden lygte til kørelys
kan jo være ligegyldigt, jeg kørte med det på min Caravelle, da
pærerne kostede en brøkdel til tågelygterne og så kunne jeg selv
skifte dem, mens pærerne til nærlyset var hammerdyre, kunne ikke købes
på tankstationerne og en udskiftning krævede nærmest total adskillelse
af fronten på bilen.

--
Leonard

Fra : Rander

Dato : 30-12-04 00:26

Wed, 29 Dec 2004 11:24:27 +0100 brugte Leonard 22 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Hvorfor desværre?

Det skrev jeg faktisk også...

>Om det er tågelygter eller særlige kørelyslygter, så kan jeg ikke se
>at de kan genere nogen om dagen. Formålet er at blive set, og det
>opfylder de jo fint.

Ja, men der er MEGET langt mellem korrekt justerede tågeforlygter, og sådan
nogen kan altså også blænde om dagen...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Vognen måtte dreje skarpere end nødvendigt på grund af
en usynlig lastbil. (Skadesanmeldelse)

Fra : Verner Olsen

Dato : 29-12-04 14:04

On Wed, 29 Dec 2004 03:07:23 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Hvilket er meget nemt, efter omkring 99,9% af alle tågeforlygter er
>justeret forkert...

Et eller andet sted, kan jeg ikke forstå at man kan blive blændet i
dagslys. Jow - af solen, men sgu da ikke af en skide billygte???

Verner

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 14:03

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> wrote in message news:gma5t0h3drnhpjlievn8s887fs7vcmtpqa@4ax.com...

> Et eller andet sted, kan jeg ikke forstå at man kan blive blændet i
> dagslys. Jow - af solen, men sgu da ikke af en skide billygte???

Nææ det er jo det vi er et par stykker der undre sig lidt over, selv biler
med langtlys om dagen generer faktisk ikke.
Men vi har jo med stolte folk der ved alt om loven at gøre så forvent ikke
at det gør den store indvirkning på dem.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-12-04 18:38

Martin Vollert wrote:

> [...]
> Men vi har jo med stolte folk der ved alt om loven at gøre så forvent ikke
> at det gør den store indvirkning på dem.

Jeg har nu følt mig generet af langt lys midt på dagen i solskin. Man
mærker altså nok 100W (200W for dem der kører ulovligt) blæst lige i
ansigtet. Folk husker dog som regel ikke at køre med langtlys tændt midt
på dagen.

mvh Bernhard

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 14:31

KLIP

Men det er jo symptomatisk
> SKAL
>
> Du er en af dem der bentbart er utroligt fordomsfulde.

Jeg kan jo ikke rigtig gøre for at du ikke kan kende forskel på fordomme og
observationer. Jeg skriver om hvd jeg ser, og det kan du jo så kalde
fordomme!

> dem.
>
> Nu kender du intet til min trafikmoral, så hold dit hellige crap for dig
> selv.

Hvad helligt er der i at skyde tilbage på en som helt klart melder ud at han
er ligelgad med hvad folk tænker?

> Var der mere?
> --
> Claus Fabritius

Nææ, du er nok udenfor pædagogisk rækkevidde

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 19:24

> Jeg kan jo ikke rigtig gøre for at du ikke kan kende forskel på fordomme
og
> observationer. Jeg skriver om hvd jeg ser, og det kan du jo så kalde
> fordomme!

Nu quotefucker du. Du skrev at jeg hørte til i gruppen der gør ting som jeg
ikke selv gør. Jeg svarede på følgende:

> Du er en af dem som åbenbart ikke har forstået det du lærte da du fik
> kørekort! Du er et godt eksempel på at folk kun tænker på hvad der der
> godt ud, og ikke hvad der generer andre trafikanter.

Da du temmelig sikkert aldrig har mødt mig i trafikken er chancen for at du
har obsaveret mig = nul.

Jeg citerede også:

> Men det er jo symptomatisk
> at de mest gejlede biler, eller 2G'ere i mere aller mindre gamle BMW'er
> SKAL køre med tåbelyset tændt.

Det var selvfølgelig det eneste du citerede. Hvorfor du ikke citerede resten
må folk jo selv tænke sig til.

> Hvad helligt er der i at skyde tilbage på en som helt klart melder ud at
han
> er ligelgad med hvad folk tænker?

Du beskylder mig for ikke at have noget trafikmoral på trods af at min
lygteføring som er til debat her er fuldt ud lovligt. Jeg læser det som om
at du mener at du er meget bedre og derved "hellig".

> Nææ, du er nok udenfor pædagogisk rækkevidde

Og du virker som en gammel sur mand der har kørt rundt længere end der har
været pædagoer på det danske arbejdsmarked ;)
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-12-04 20:15

In news:41d04b46$0$74680$14726298@news.sunsite.dk,
Martin Vollert <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote:

> Hvad er problemet, at køre med nærlys og tågelygter når det er tåget
> ?.
> Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og
> tågelygter

Det kan du så mene.. Fakta er dog, at man får mest glæde af sine
tågelygter, i tåge jo mindre andet lys der er tændt.. det skyldes
sprednings karakteristik på tågelygter kontra andre lygter.

Du skulle prøve en dag..

BTW: Hvorfor mener du det er idiotisk?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 20:58

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> tågelygter, i tåge jo mindre andet lys der er tændt.. det skyldes
> sprednings karakteristik på tågelygter kontra andre lygter.

LÆS NU HVAD JEG SKRIVER....
og lad være med at klippe i indlæget hvis du ikke kan gøre det uden at
det er mangelfuld
Citat"Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og tågelygter
i tåget vejr, hvis det nu var klart vejr var snakken en anden."
Jeg ved ikke hvor du får dine fakta fra men jeg har ikke oplevet det du påstår.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-12-04 22:16

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev :

>Citat"Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og tågelygter
>i tåget vejr, hvis det nu var klart vejr var snakken en anden."

Hvis du skulle opleve at køre i meget tæt tåge, vil dit nærlys bygge
en hvid mur op foran dig, der er det en fordel at slukke nærlyset, og
bruge tågelamperne

(I dagtimerne er tågelys foran mestendels ubrugeligt)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 22:18

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message news:4ou0t0hs7oa9gm7dq8eph2i4t8dn28ivk5@dtext.news.tele.dk...

> Hvis du skulle opleve at køre i meget tæt tåge, vil dit nærlys bygge
> en hvid mur op foran dig, der er det en fordel at slukke nærlyset, og
> bruge tågelamperne

Jamen nu snakker Tom om 2-300m sigtbarhed, det er ikke tæt tåge.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-12-04 22:34

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev :

>Jamen nu snakker Tom om 2-300m sigtbarhed, det er ikke tæt tåge.

det er vel som man definerer det - bare skyerne hænger lavt, tænder
folk jo deres tågelys, så Tom har da ret

Og det var ironi, hvis den ikke var tyk nok ;)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-12-04 22:11

In news:41d0695d$0$74677$14726298@news.sunsite.dk,
Martin Vollert <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote:

> LÆS NU HVAD JEG SKRIVER....

Du behøver ikke råbe, jeg læste skam hvad du skrev..

> og lad være med at klippe i indlæget hvis du ikke kan gøre det uden at
> det er mangelfuld

Jeg mener ikke jeg har qoute fucket dit indlæg..

> Citat"Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og
> tågelygter i tåget vejr, hvis det nu var klart vejr var snakken en
> anden."

Ja, i klart vejr, er der ikke behov for tågelygter.. (Det var det du
mente ikke?)

> Jeg ved ikke hvor du får dine fakta fra men jeg har ikke oplevet det
> du påstår.

Mine fakta vedrørende forskellig karakteristika, for forskellige lygter,
kan læses i de forskellige lygteproducenters data blade. Erfaring, den
høster jeg når jeg færdes i trafikken.

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 22:26

> Jeg mener ikke jeg har qoute fucket dit indlæg..

Du mangler jo halvdelen af sætningen. Og jeg mener at med 2-300m
sigtbarhed som Tom havde så er nær eller kørelys påkrævet, det står
jo også i færdseloven at i dagtimerne skal du køre med køre eller nærlys.

> Ja, i klart vejr, er der ikke behov for tågelygter.. (Det var det du
> mente ikke?)

Du må jo godt bruge dine tågelygter som kørelys med positionslys,
det var det jeg mente.

> Mine fakta vedrørende forskellig karakteristika, for forskellige lygter,
> kan læses i de forskellige lygteproducenters data blade. Erfaring, den
> høster jeg når jeg færdes i trafikken.

Jamen igen kan jeg kun sige at med 2-300 m sigtbarhed så skulle korrekt
indstillet nærlys ikke kunne genere.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Leonard

Dato : 27-12-04 21:10

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote:

>Jeg vil da mene at det er idiotisk at køre med positions lys og tågelygter
>i tåget vejr, hvis det nu var klart vejr var snakken en anden.

Hvis det ikke er tåget, men klart vejr, så er der da ingen grund til
at køre med tågelys og positionslys er ikke nok når du kører, så der
er nærlys (eller kørelys (der kan være tågelys og positionslys)) påsin
plads.
I tåge har tågelyset den fordel at det spredes tæt ved bilen og under
tågen til forskel fra nærlys (og fjernlys) der lyser højere og direkte
ind i tågen, hvilket kan give en blændende hvid mur foran bilen.

--
Leonard

Fra : anders majland

Dato : 29-12-04 10:29

> I tåget vejr må man vel køre med nærlys og tågelyger
> Hvad er problemet, at køre med nærlys og tågelygter når det er tåget ?.

I mørke skal man "blænde ned" til nærlys når du møder en modkørende.

/A

Fra : Brizz

Dato : 27-12-04 19:18

> Var en tur til grænsen i dag, og det var jo rimelig tåget hele dagen her.
> Sigtbarhed ca. 2-300 m. Jeg vælger så at tænde POSITIONSLYS og
> TÅGEFORLYGTER det var ved middagstid.

Mener faktisk at det er den korrekte måde at "lyse" på i seriøs tåge.
Grunden til at tågelyset er godt er jo at det sidder længere nede og kan
lyse ind under tågen hvor at alm nærlys lyser lige ind i tågen og blænder
mere end den gavner. Min erfaring er dog at det skal være rigtig rigtig
tåget før det giver noget rigtigt.
På lastbilen kører jeg med nærlys og tågelys i alm tåge og poslys og tågelys
når det er seriøst tåget som det bla var tidligt imorges omkring Hedehusene.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-12-04 20:17

Mon, 27 Dec 2004 19:17:52 +0100, skrev Brizz, på 17 linier, i
<41d051cc$0$74686$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>når det er seriøst tåget som det bla var tidligt imorges omkring Hedehusene.

Tåbeforlygter er heller ikke så gode på mange normale personbiler.
Men ja ved stærk tåge skal man køre med positionlys og tåbelygter.
Andet vil jo ikke give tågelygterne sin fordel med og lyse under tågen

Jeg har engang kørt i en kæmpe snestorm hvor det også var rart der var
ordenlige tågelygter på bilen.
Nærlyset gjorde man intet kunne se.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 21:05

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message news:pkn0t0l9jmstmqvf85r9u0j901t1ibvfr7@4ax.com...
> Tåbeforlygter er heller ikke så gode på mange normale personbiler.
> Men ja ved stærk tåge skal man køre med positionlys og tåbelygter.
> Andet vil jo ikke give tågelygterne sin fordel med og lyse under tågen

Altså når der er tæt tåge hvor jeg bor, når tågen ned til vejbanen også
kan du sgu ikke lyse under den.
Er det ikke gået op for nogle af jer at lyset også er til for at andre kan se
jer eller er det kun for jeres skyld tågelyset og nærlyset er der ?.

> Jeg har engang kørt i en kæmpe snestorm hvor det også var rart der var
> ordenlige tågelygter på bilen.
> Nærlyset gjorde man intet kunne se.

Du køre da ikke med tåbelygter tændt når det ikke er tåget ????
Fy føj da tænk på hvor mange modkørende bilister du genere.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Leonard

Dato : 27-12-04 21:27

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote:

>Altså når der er tæt tåge hvor jeg bor, når tågen ned til vejbanen også
>kan du sgu ikke lyse under den.

Så lav tåge har jeg aldrig set i Danmark, hvor bor du?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 21:38

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Så lav tåge har jeg aldrig set i Danmark, hvor bor du?

KBH

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 21:50

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:41d072b0$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> KBH

Naajj Dog ikke, noget længere vest på.

Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 21:45

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message news:nur0t0tcsi2iatqf3jnjjld4pdkbp7tsmr@4ax.com...

> Så lav tåge har jeg aldrig set i Danmark, hvor bor du?

Nå men det har jeg da i Randers.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-12-04 22:03

Mon, 27 Dec 2004 21:05:25 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
fornavn foran.@plakaten.dk>, på 27 linier, i
<41d06cac$0$74686$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Altså når der er tæt tåge hvor jeg bor, når tågen ned til vejbanen også
>kan du sgu ikke lyse under den.

Tågelygter har den egenskab de ikke laver en mur ligeforan bilen men
lyser under tågen istedet.
Lidt ligesom hvis der er røg i et hus, der vil man også krybe under
røgen.

>Er det ikke gået op for nogle af jer at lyset også er til for at andre kan se
>jer eller er det kun for jeres skyld tågelyset og nærlyset er der ?.

rigtige tågelygter der er stillet rigtigt kan ses ligeså langt væk som
ens nærlys.

>Du køre da ikke med tåbelygter tændt når det ikke er tåget ????
>Fy føj da tænk på hvor mange modkørende bilister du genere.

Der var ingen modkørende den dag
byen vi kørte fra den nat snede inde i en lille uge derefter.
vi var de sidste biler der kom ud derfra

+ tågelyger genere ingen hvis de er stillet rigtigt.

Og nævn mig et sted der står man ikke må dette?
Selv i kraftigt regnvejr er en tåbebaglygte god
(Altså hvis der ikke lige er kø kørsel)

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : claus b. p.

Dato : 28-12-04 17:51

> + tågelyger genere ingen hvis de er stillet rigtigt.

rigtigt!

> Selv i kraftigt regnvejr er en tåbebaglygte god
> (Altså hvis der ikke lige er kø kørsel)

Hvis ikke sigtbarheden er så nedsat, at du nedsætter farten, hvad skulle
tågebaglygten så hjælpe, ud over at reducere muligheden for at opdage dit
bremselys? (Og genere bagvedkørende unødigt) Hvis du har set dem, har de
også set dig... Og hvor tit er det nu at du nedsætter farten pga. regn?

/Claus

Fra : Karsten Andersen

Dato : 28-12-04 18:11

Tue, 28 Dec 2004 17:51:13 +0100, skrev claus b. p., på 18 linier, i
<41d18f14$0$33698$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

> [...]
>bremselys? (Og genere bagvedkørende unødigt) Hvis du har set dem, har de
>også set dig... Og hvor tit er det nu at du nedsætter farten pga. regn?

Det kunne være sigtbarheden er MEGET nedsat bag ved min bil pga
vandmasserne der bliver slynget op.
og i det tilfælde er en tåbelygte god.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Leonard

Dato : 28-12-04 21:11

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:

>Og hvor tit er det nu at du nedsætter farten pga. regn?

I kraftig regn ...

Jeg bruger aldrig tågebaglygten, altså lige indtil den dag for et par
måneder siden, hvor jeg var på vej hjem over Storebæltsbroen - i
regnvejr. Midt på Sprogø var min hastighed nede på 60 km/t, da
viskerne ikke kunne holde vandet væk, heller ikke på hurtigste
visketrin. Jeg mente at min hastighed var passende til det jeg kunne
se, og jeg nåede da også at bremse ned til 15 km/t da jeg pludselig så
bagenden af en hvid kassevogn få meter foran mig - den kørte ikke så
hurtigt som mig.
Derefter tændte jeg tågebaglygten, for jeg kunne ikke se den
kassevogn, som jeg nu viste var foran mig, da afstanden mellem os blev
mere end 10 m.

--
Leonard

Fra : Karsten Andersen

Dato : 28-12-04 22:23

Tue, 28 Dec 2004 21:11:01 +0100, skrev Leonard, på 21 linier, i
<nue3t098htqos9rs9nodbuic5uoilfst6v@4ax.com>, :

> [...]
>Derefter tændte jeg tågebaglygten, for jeg kunne ikke se den
>kassevogn, som jeg nu viste var foran mig, da afstanden mellem os blev

Ja enten hjælper tåbelygter i dette tilfælde eller mangler du bare
briller
I daglys kan man nemlig ikke se bilerne foran en hvis der ligger meget
vand på vejen der bliver pisket op.
Der skal lys til. og der er tåbebaglygterne gode.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 23:32

> [...]
> Derefter tændte jeg tågebaglygten, for jeg kunne ikke se den
> kassevogn, som jeg nu viste var foran mig, da afstanden mellem os blev

Hvad siger det om din evne til at føre bil på betryggende vis???
Du skal kunne se så lang frem, at du kan nå et bremse, hvis der kommer noget
i vejen. Hvis du først opdager bilen når den er ti meter fra dig, så har du
kørt så meget for stærkt i tåget vejr, at du burde miste kørekortet! Det er
folk som dig som brager op i røven på den bagerste bil på motorvejen, når
der bliver kø, fordi du ikka fatter at man skal køre efter forholdene!

Per O.

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 11:29

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

> [...]
>folk som dig som brager op i røven på den bagerste bil på motorvejen, når
>der bliver kø, fordi du ikka fatter at man skal køre efter forholdene!

Hellige ko, der er nok en der har fået dårlige julegaver, sådan som du
farer frem.
Jeg ramte ikke bilen foran mig, så hvordan kan du konkludere at jeg
kørte for hurtigt?

--
Leonard

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 14:38

> Hellige ko, der er nok en der har fået dårlige julegaver, sådan som du
> farer frem.
> Jeg ramte ikke bilen foran mig, så hvordan kan du konkludere at jeg
> kørte for hurtigt?

Hvad nu hvis den havde holdt stille ?? Det gør en bilkø f.eks. så havde du
knaldet lige op i røven på den holdende bil! En bremselængde på ti meter
fordrer meget lav hastighed, hvis du ikke skulle være klar over det! Og da
din bremselænge skal være kortere end den afstand du kan se frem, så har du
helt klart kørt uforsvarligt!
Det har ikke noget med mine juelgaver at gøre at tosser som dig kører alt
for stærkt i tåget vejr!

Per O.

Fra : Leonard

Dato : 29-12-04 17:11

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Hvad nu hvis den havde holdt stille ??

Det gjorde den ikke, men så havde jeg nok nået at stoppe alligevel.

>Det gør en bilkø f.eks. så havde du
>knaldet lige op i røven på den holdende bil!

Næh.

>En bremselængde på ti meter
>fordrer meget lav hastighed, hvis du ikke skulle være klar over det!

Nu er det jo ikke bremselængden, der er så interessant her, men
standselængden. Men lad os da høre hvor lav en hastighed du mener er
passende ved sigtbarhed på 10 m.?

>Og da
>din bremselænge skal være kortere end den afstand du kan se frem, så har du
>helt klart kørt uforsvarligt!

Aner du jo ikke et klap om.

>Det har ikke noget med mine juelgaver at gøre at tosser som dig kører alt
>for stærkt i tåget vejr!

Måske ikke men du er da godt nok blevet ophidset over et eller andet
og læser ikke engang indlæggene ordentligt inden du farer til
tasterne.

Hint: jeg kørte ikke i tåge, men i regn

--
Leonard

Fra : Verner Olsen

Dato : 29-12-04 13:53

On Tue, 28 Dec 2004 17:51:13 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>bremselys? (Og genere bagvedkørende unødigt) Hvis du har set dem, har de
>også set dig... Og hvor tit er det nu at du nedsætter farten pga. regn?

Man kunne tænke sig (jeg kan - jeg har prøvet det at sigtbarheden
var under 50m på grund af regn. Af den grund kan man forstille sig at
nogle sætter hastigheden væsentligt ned. Nu er der jo nogen som mener
at de har røntgen-/infrarødsyn og derfor ikke sætter hastigheden ned.
Og så er det at jeg mener at det vil være pisseirriterende at sådan en
"supermand" brager ind i mig, fordi han ikke har set mig i tide!
Tågebaglygten "efterliger" altså et bremselys og "supermand" reagerer
(forhåbentligt) på det.

Når man ikke længere er "den bagerste i køen" slukker man naturligvis
sit tågebaglys.

Derfor!

>/Claus

Verner

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-12-04 02:30

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev

> Altså når der er tæt tåge hvor jeg bor, når tågen ned til vejbanen også
> kan du sgu ikke lyse under den.

Vejbanen?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henning

Dato : 27-12-04 20:43

On Mon, 27 Dec 2004 19:17:52 +0100, "Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote:

>Mener faktisk at det er den korrekte måde at "lyse" på i seriøs tåge.

Enig - i seriøs tåge! Sigtbarhed på 2-300 meter er ikke seriøs tåge,
blot en slags dis. Jeg har to gange i mit lange liv oplevet fordele
ved at bruge tågeforlygter, her var sigtbarheden nede på <10 meter.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 21:01

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message news:41d051cc$0$74686$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> På lastbilen kører jeg med nærlys og tågelys i alm tåge og poslys og tågelys når det er seriøst tåget som det bla var tidligt

Dvs jo mindre sigtbarhed jo mindre lys ??, det lyder sgu smart.
Du køre måske også uden lys om natten ??.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Brian

Dato : 27-12-04 21:09

Hejsa

Martin Vollert skrev:

> Dvs jo mindre sigtbarhed jo mindre lys ??

Lidt firkantet stillet op, men det er næppe helt ved siden af.
Hvis der er seriøst tåget, vil nærlyset "bygge" en væg op
lige foran snuden af dig. Et sæt korrekt indstillede tågelygter, vil lyse
"under" tågen, så du ikke får den væg-effekt.

> det lyder sgu smart.
> Du køre måske også uden lys om natten ??.

Som at sammenligne Lada med Ferrari....

/Brian

Fra : Lars G

Dato : 27-12-04 21:10

Martin Vollert wrote:

> Dvs jo mindre sigtbarhed jo mindre lys ??, det lyder sgu smart.

Ja da !

> Du køre måske også uden lys om natten ??.

Er der dårlig sigtbarhed om natten ?

\Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-12-04 21:15

"Lars G" <lbg_SLETDETTE_@adslhome.dk> wrote in message news:41d06bdf$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Er der dårlig sigtbarhed om natten ?

Det ved jeg ikke for jeg kan ikke se noget
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-12-04 22:06

Mon, 27 Dec 2004 21:00:51 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
fornavn foran.@plakaten.dk>, på 24 linier, i
<41d0695e$0$74677$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Dvs jo mindre sigtbarhed jo mindre lys ??, det lyder sgu smart.
>Du køre måske også uden lys om natten ??.

Du har samme lys effekt i tågelys som i nærlys.
De lyser bare ikke på samme måde. og tågelyset er meget tættere på
vejen og kan derfor lyse under tågen uden og lave den mur foran bilen.

Men jeg skal da så også sige det er meget få gange jeg har kørt i vejr
med så dårlig sigtbarhed at tågelyset var det bedste og køre med.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Aksel

Dato : 27-12-04 23:27

">
> Dvs jo mindre sigtbarhed jo mindre lys ??, det lyder sgu smart.
> Du køre måske også uden lys om natten ??.
> --
> Hilsen Martin.

Du vrøvler!
Har du aldrig kørt i tæt tåge eller snestorm?

Hilsen Aksel

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-12-04 00:09

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote in message news:41d08c1f$0$33622$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> ">
>>

> Du vrøvler!
> Har du aldrig kørt i tæt tåge eller snestorm?

Joo da, men jeg har sgu aldrig behøvet at slukke nærlyset for at kunne se noget.
Så hvem vrøvler ?.
Og nu gik spørgsmålet jo også på at der var 2-300m sigtbarhed, der bliver man
sgu ikke blændet af tågen med nærlys+tågelys.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 28-12-04 00:49

Tue, 28 Dec 2004 00:08:49 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
fornavn foran.@plakaten.dk>, på 26 linier, i
<41d09559$0$74686$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Joo da, men jeg har sgu aldrig behøvet at slukke nærlyset for at kunne se noget.
>Så hvem vrøvler ?.

Altså så har du ikke prøvet det endnu

>Og nu gik spørgsmålet jo også på at der var 2-300m sigtbarhed, der bliver man
>sgu ikke blændet af tågen med nærlys+tågelys.

Næ men hvorfor så bruge tåbelygterne

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-12-04 09:01

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message news:5p71t0h8oi36lnbe653ut9nl4q7rora35g@4ax.com...
> Tue, 28 Dec 2004 00:08:49 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
> fornavn foran.@plakaten.dk>, på 26 linier, i
> <41d09559$0$74686$14726298@news.sunsite.dk>, :

> Altså så har du ikke prøvet det endnu

Ææhh hvorfor skulle jeg slukke dem hvis jeg udemærket kan se ??
det kunne jo være mine medtrafikanter satte pris på at jeg kørte med
det lovpligtige kørelys eller nærlys så de også kunne se mig.

> Næ men hvorfor så bruge tåbelygterne

Ja det må du spørge Tom om.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 28-12-04 09:37

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Ææhh hvorfor skulle jeg slukke dem hvis jeg udemærket kan se ??
> det kunne jo være mine medtrafikanter satte pris på at jeg kørte med
> det lovpligtige kørelys eller nærlys så de også kunne se mig.

Sjovt nok er dækker tågelygter og positionslys også over det lovpligtige
kørelys :)

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-12-04 09:44

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message news:cqr5mk$1h5u$1@news.cybercity.dk...
> "Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok er dækker tågelygter og positionslys også over det lovpligtige
> kørelys :)

Ja det ved og har jeg da også skrevet flere stedre her i tråden.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-04 12:05

Claus Fabritius wrote:

> Sjovt nok er dækker tågelygter og positionslys også over det
> lovpligtige kørelys :)

Hvad mener du med "dækker"?

I min verden er "lovpligtige kørelys" lovens mindstekrav. Og derunder kan
jeg ikke finde tågelygter!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : claus b. p.

Dato : 28-12-04 18:47

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Hvad mener du med "dækker"?
>
> I min verden er "lovpligtige kørelys" lovens mindstekrav. Og derunder kan
> jeg ikke finde tågelygter!

Din verden kender jeg ikke noget til, men her er hvad færdselsloven siger:

-----------------
Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig
nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter
(færdselslovens § 33, stk. 5).
Det fremgår bl.a. endvidere af færdselslovens § 33a, stk. 1, at ved kørsel
uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne
køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt
kørelys.

Tågelygter (for- og baglygter) må altså som udgangspunkt kun må anvendes i
tåge og under kraftig nedbør.

Tågeforlygter kan i tåge og under kraftig nedbør anvendes enten sammen med
eller i stedet for de foreskrevne lygter.

------------------

Jeg kan ikke ud af muligheden i §33a stk.1, at man kan bruge tågelygter i
stedet for nærlys se, at §33 stk.5 træder ud af kraft. Det må altså fastslås
at tågelygter som kørelys kun er tilladt i tåge og kraftig nedbør. Men hvor
tåget skal det så være? ... Det må under alle omstændigheder være forkert
at blinke ad modkørende med tågeforlys, hvis ikke de er justeret helt hen i
vejret. Derimod skal alle der kører med tåbebaglyset tændt og alligevel
drøner derudaf med 130km/t hænges op i n.... og have klippet kortet.
Tåbebaglygterne har absolut ingen berettigelse før man begynder at reducere
hastigheden pga. sårligt sigt. Modsat den modkørende som man kun ser i 10-20
sekunder, kan man risikere at ligge bag sådan en tåbebilist i længere tid,
og hvad sker der så når hun pludselig bremser? Så ser man ikke stoplyset før
det siger bang!

/Claus

Fra : Rander

Dato : 28-12-04 23:28

Tue, 28 Dec 2004 18:46:31 +0100 brugte claus b. p. 48 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>Tågeforlygter kan i tåge og under kraftig nedbør anvendes enten sammen med
>eller i stedet for de foreskrevne lygter.

Nej, det står der ikke - der står "i stedet for"! Altså skal du slukke dit
nærlys når du tænder tågelygterne.

Jeg fik en gang at vide i en synshal (godt nok for 6-7 år siden) at den
eneste lovlige måde at montere tågelygter på, var hvis kontakten til dem
automatisk slukkede nærlyset når man tændte tågelygterne...

> [...]
>at tågelygter som kørelys kun er tilladt i tåge og kraftig nedbør. Men hvor

Jeg tror du blandet noget sammen, eller også kan du bare ikke læse.

Der står at man uden for lygtetændingstiden skal anvende nærlys - det ved
vi vist allesammen. Videre står der så at man i stedet for nærlys må
anvende tågelygter (fat det hvem der kan) eller kørelys, som f.ex. Volvoer
er født med...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Virkeligheden er det, der nægter at forsvinde, når man holder op med at tro på det. (Phillip K. Dick)

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 23:46

> [...]
> vi vist allesammen. Videre står der så at man i stedet for nærlys må
> anvende tågelygter (fat det hvem der kan) eller kørelys, som f.ex. Volvoer

Hvis nærlyset er slukket, og lygterne ikke blænder, er det jo heller ikke
noget problem. Mange tågelygter blænder, så de må jo ikke være justeret
rigtigt!
Min oplevelser er også at de fleste som kører med tåbelyset tændt, også har
fuld blus på nærlyset. Jeg kan kun huske to tilfælde, hvor lygteføringen var
korrekt, og nærlyset slukket!

Per O.

Fra : Rander

Dato : 29-12-04 00:04

Tue, 28 Dec 2004 23:45:44 +0100 brugte Per O. 15 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Hvis nærlyset er slukket, og lygterne ikke blænder, er det jo heller ikke
>noget problem. Mange tågelygter blænder, så de må jo ikke være justeret
>rigtigt!

Jamen tåbelygter knalder man da bare på så det ser pænest ud, og så skide
være med at de lyser opad!

Det er vist desværre den tankegang mange har om dem...

>Min oplevelser er også at de fleste som kører med tåbelyset tændt, også har
>fuld blus på nærlyset. Jeg kan kun huske to tilfælde, hvor lygteføringen var
>korrekt, og nærlyset slukket!

Jeg kan ikke huske at jeg har set nogen med korrekt lygteføring i
forbindelse med tågelygter...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Københavns politis døgnrapport, Onsdag 2. august 2000:
Kl. 18.00 Når noget småt bliver stort!!!
Politiet standsede på Reventlowsgade en bil, hvor føreren talte i håndholdt
mobiltelefon under kørslen. Ved en undersøgelse af køretøjet konstateredes det,
at nummerpladerne hidrørte fra en anden bil, og at den standsede bil - BMW 325i - var indført fra
Tyskland, uden at der var betalt afgift. Føreren oplyste endvidere falske
generalier. Da hans identitet var fastlagt, blev han sigtet for flere
færdselslovsovertrædelser, overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen,
straffeloven etc.

Fra : Brian

Dato : 29-12-04 21:38

Hejsa

Rander skrev:

> Jeg kan ikke huske at jeg har set nogen med korrekt lygteføring i
> forbindelse med tågelygter...

Enten stirrer du dig blind på de ulovlige installationer, eller også
er du ignorant. Jeg har selv kørt med korrekt installeret, de af mine
kammerater der har tågelygter, er også korrekt installeret!

Vi har endda været så grundige, at det er umuligt at køre med
både nærlys og tågelygter tændt....

Mon ikke dem der blænder, er det eftermonterede Thansen skrammel ?

Utroligt at så mange mener, at tågelygter er noget djævlen har skabt på
en dårlig dag....

/Brian

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 23:40

KLIP
> [...]
> at blinke ad modkørende med tågeforlys, hvis ikke de er justeret helt hen

Hvorfor det. Hvis det ikke er tåget må man ikke bruge tågelyset. De fleste
som ikke er helt debile kan godt se hvornår det er tåget! Det er ikke tåget
når man kan se flere hundrede meter frem.

> [...]
> og hvad sker der så når hun pludselig bremser? Så ser man ikke stoplyset

Der er jeg til gengæld enig. Hvis der ikke er modkørende plejer jeg at tænde
det lange lys i nakken på idioten til han/hun fatter pointen! Altså hvis jeg
ikke kan komme udenom, for så foretrækker jeg det.

Per O.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 03:00

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med "dækker"?

At det opfylder de krav der er til kørelys.

> I min verden er "lovpligtige kørelys" lovens mindstekrav.

Ganske korrekt.

> Og derunder kan jeg ikke finde tågelygter!

Så lever du i en anden verden end os andre.

Prøv at læse følgende side:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72182

Der står blandt andet:

"Tågeforlygter kan endvidere anvendes uden for lygtetændingstiden som
kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt
kørelys."

Godnat og sov godt :)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 11:33

Claus Fabritius wrote:

> Der står blandt andet:
>
> "Tågeforlygter kan endvidere anvendes uden for lygtetændingstiden som
> kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt
> kørelys."

En ting er at de "kan anvendes", det gør dem ikke deraf til medlem af
"lovpligtige".

Det ser mistænkeligt ud til at du bøjer $'erne således at de passer ind i
din verden, OK for mig, og for dig betyder det jo da også kun at du når du
fanges i din egen $ gymnastik, ja så går det alene ud over din pengepung.

> Godnat og sov godt

Jo tak, det lykkedes til fulde

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 11:43

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:LGvAd.41$xg2.38@news.get2net.dk...

> En ting er at de "kan anvendes", det gør dem ikke deraf til medlem af
> "lovpligtige".

Ok vis mig lige hvor der står de ikke må anvendes uden for lygtetændingstiden
> [...]

> fanges i din egen $ gymnastik, ja så går det alene ud over din pengepung.

Altså bare fordi du ikke er enig, betyder jo ikke at det er forkert eller hva ?.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 12:37

Martin Vollert wrote:

> Ok vis mig lige hvor der står de ikke må anvendes uden for
> lygtetændingstiden
> som kørelys i stedet for nærlys.

Pas nu på blodtrykket Martin.
Jeg har ikke omtalt det som værende ulovligt.
Jeg har alene holdt fast i ordet "lovpligtig lygteføring" hvorunder de der
famøse tåbelygter ikke residerer og formentlig aldrig kommer til det. *G*

> Altså bare fordi du ikke er enig, betyder jo ikke at det er forkert
> eller hva ?.

Nej nej da, - opfatter du mit indlæg sådan, er det nok på tide du nærlæser
tråden endnu en gang. *LOL*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 13:04

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:hDwAd.57$8z3.35@news.get2net.dk...
> Pas nu på blodtrykket Martin.
> Jeg har ikke omtalt det som værende ulovligt.

Hmm det var sjovt for du mente da at Claus ville få en bøde.
> [...]

> famøse tåbelygter ikke residerer og formentlig aldrig kommer til det. *G*

Hva "lovpligtig lygteføring" tågelygter er også lovpligtig lygteføring om dagen
hvis du ikke bruger dit kørelys eller nærlys.

--
Hilsen Martin.

Der forresten har en perfekt blodtryk

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 12:31

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> En ting er at de "kan anvendes", det gør dem ikke deraf til medlem af
> "lovpligtige".

Når der står i loven at de "kan anvendes" betyder det at de fuldt ud
opfylder de krav der er, og dermed er lovlige. Ellers ville det ikke være
nævnt i loven.

> [...]
> fanges i din egen $ gymnastik, ja så går det alene ud over din pengepung.

Jeg bøjer ikke noget som helst i denne sammenhøng. Til forskel fra dig ved
jeg bare hvad der er lovligt. Jeg vil ikke kunne få en bøde for min
lygteføring i dagslys, da den er fuldt ud lovlig.

Derimod kan folk som dig rende rundt og være mavesure over andre, blot fordi
i ikke har styr på §'erne.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 12:55

Claus Fabritius wrote:
> [...]
>
> Når der står i loven at de "kan anvendes" betyder det at de fuldt ud
> opfylder de krav der er, og dermed er lovlige. Ellers ville det ikke

_kan_anvendes_ gør, dem ikke "_lovpligtige_", og heller ikke at de er
"_lovlige_", prøv at læs, hensæt drømmerier til du ligger i sengen.

> Jeg bøjer ikke noget som helst i denne sammenhøng.

Jo du gør. Du blander _lovlige_ og _lovpligtige_ godt og grundigt

> Til forskel fra
> dig ved jeg bare hvad der er lovligt.

Ud over det du her benægter, hvofra ved du så at du ved bedre end mig??

> Jeg vil ikke kunne få en bøde
> for min lygteføring i dagslys, da den er fuldt ud lovlig.

Hvor læser du at jeg specifikt omtaler brug af tågelygter som værende
ulovlig, _nej_ ingen steder - vel!!

> Derimod kan folk som dig rende rundt og være mavesure over andre,
> blot fordi i ikke har styr på §'erne.

Jeg er ikke mavesur. Og du er det nok ikke heller lige i øjeblikket.

Men prøv at se dig omkring, prøv at se hvordan folk herinde bliver
_mavesure_ når deres gradbøjning af $'erne, ikke holder i det virkelige liv,
du har med dine skriverier her synliggjort et udmærket kandidatur, til at
kunne blive en af disse _mavesure_.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 19:32

> _kan_anvendes_ gør, dem ikke "_lovpligtige_", og heller ikke at de er
> "_lovlige_", prøv at læs, hensæt drømmerier til du ligger i sengen.

Så langt kan vi godt blive enige

> Jo du gør. Du blander _lovlige_ og _lovpligtige_ godt og grundigt

Ikke helt. Forklaring følger.

> Ud over det du her benægter, hvofra ved du så at du ved bedre end mig??

Det ved jeg heller ikke. Du er sikkert bedre end mig til en masse andet, men
lige præcis her ville det klæde digt godt, at du tog fejl.

> Hvor læser du at jeg specifikt omtaler brug af tågelygter som værende
> ulovlig, _nej_ ingen steder - vel!!

Det læser jeg i det indlæg hvor du skriver jeg jeg vil få en bøde for min
brug af tågelygter. Du skriver det ikke direkte, men du skriver at min
gradbøjning vil gøre ondt på min pengepung og det kan jeg ikke tolke på
andre måder.

> Jeg er ikke mavesur. Og du er det nok ikke heller lige i øjeblikket.

Det skulle da lige være fordi jeg lige har drukket en sodavand :)

> [...]
liv,
> du har med dine skriverier her synliggjort et udmærket kandidatur, til at

Du må da med glæde nominere mig, men jeg tvivler på at jeg vinder noget som
helst. Nu er der jo bare den detalje at jeg ikke har gradbøjet noget som
helst omkring brugen af tågelygter.

Og så lige en lidt OT kommentar som kun er venligt nemt. Det er paragraffer
(§) og ikke amerikanske penge ($) vi snakker om at gradbøje :)

Fra : Verner Olsen

Dato : 29-12-04 14:10

On Wed, 29 Dec 2004 11:32:30 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>En ting er at de "kan anvendes", det gør dem ikke deraf til medlem af
>"lovpligtige".

Der er såmænd også lovpligtige mindstekrav til bremserne på bilerne.
Det gør det heldigvis ikke ulovligt at bremse langt bedre, som langt
de fleste (alle) gør.

Verner

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 14:38

Verner Olsen wrote:

> Der er såmænd også lovpligtige mindstekrav til bremserne på bilerne.
> Det gør det heldigvis ikke ulovligt at bremse langt bedre, som langt
> de fleste (alle) gør.

Jeg taler ikke på noget tidspunkt om det lovlige i forbindelse med
tågelygterne.

Det eneste jeg fremhæver er at de ikke er omhandlet af begrebet "LOVPLIGTIG"
lys.

Naturligvis må du gerne gøre både bremser og lys bedre end lovens krav, -
men dog aldrig til skade for hverken sikkerheden eller dine omgivelser (læs
medtrafikanter).

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-12-04 21:09

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :

>Det eneste jeg fremhæver er at de ikke er omhandlet af begrebet "LOVPLIGTIG"
>lys.

Arhhhh - er du nu helt sikker

Når man i teksten siger "kan anvendes" i stedet for - er det da
soleklart, at der kan drages en parallel ~ det er lovligt

(men ikke lovpligtigt)

Flueerotik på et højt plan ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-04 12:31

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Arhhhh - er du nu helt sikker

JA.

> Når man i teksten siger "kan anvendes" i stedet for - er det da
> soleklart, at der kan drages en parallel ~ det er lovligt
>
> (men ikke lovpligtigt)

Lovligt - ja, men - ikke "lovpligtig" hvilket svarer til lovens mindstekrav,
der dog en ikke uvæsentlig forskel.

Eksempelvis _skal_ du på et M1 køretøj have to fjernlygter, men det er
_lovligt_ at have fire, dog må den samlede lysstyrke ikke overstige 225000
cd.

> Flueerotik på et højt plan ;)

Jo men er tråden ikke generelt landet i det leje.

Og dog er jeg ret overbevist om at dersom bilfolkene herinde brugte og læste
foreskrifterne "køretøjets indretning" og stillede ? derudfra ville der ikke
forekomme slet så mange "vildskud", og i sidste ende kunne det måske have
den effekt at man kunne/ville være i stand til at vise større forståelse for
andre medtrafikanter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Martin Vollert

Dato : 30-12-04 13:15

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:HDRAd.58$DW6.2@news.get2net.dk...

> Jo men er tråden ikke generelt landet i det leje.

Joo og hvorfor Jørgen ?? måske fordi du kun kan finde et ord til argumetation.
"Lovpligtig lygteføring" og hvorfor skal det drages ind i denne her diskution ?,
som ikke har noget som helst med "Lovpligtig lygteføring" at gøre.

> [...]
> den effekt at man kunne/ville være i stand til at vise større forståelse for

Siger du dermed stadig det er ulovlig at køre med positionslys og tågelys om
dagen som kørelys ?.
Du har jo ikke svare på mit spørgsmål d29/12 13:04.
Men jeg kan jo se jeg fik ret, så længe du ikke får ret så er vi andre uvidne
fjolser som ikke ved bedre.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Verner Olsen

Dato : 30-12-04 01:28

On Wed, 29 Dec 2004 14:38:26 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Det eneste jeg fremhæver er at de ikke er omhandlet af begrebet "LOVPLIGTIG"
>lys.

Jamen så er der noget som er føget over mit hovede....
Nej - Tågelygter er ikke lovpligtige - Har selv haft bil uden
tågelygter.
Men hvad er problemet med tågelygterne så?

>Naturligvis må du gerne gøre både bremser og lys bedre end lovens krav, -
>men dog aldrig til skade for hverken sikkerheden eller dine omgivelser (læs
>medtrafikanter).

I hvilket fald der nok ikke er tale om forbedringer )

Verner

Fra : Karsten Andersen

Dato : 30-12-04 05:58

Wed, 29 Dec 2004 14:38:26 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 24
linier, i <2pyAd.90$Bi7.11@news.get2net.dk>, :

> [...]
>men dog aldrig til skade for hverken sikkerheden eller dine omgivelser (læs

Man må stadigt kun have 2 nærlys lygter på bilen.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 11:39

> Hvad mener du med "dækker"?
>
> I min verden er "lovpligtige kørelys" lovens mindstekrav. Og derunder kan
> jeg ikke finde tågelygter!

Jamen så er din verden forkert.
Du må godt bruge tågelygter til kørelys hvis bare nærlyset er slukket, om du
kan lide det eller ej.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-12-04 12:52

Martin Vollert wrote:

> Jamen så er din verden forkert.
> Du må godt bruge tågelygter til kørelys hvis bare nærlyset er slukket, om du
> kan lide det eller ej.

Der er forskel på "må" og "skal". "Lovlig" betyder "må" og "Lovpligtig"
betyder "skal". En lille men betydelig forskel som derfor siger at man
ikke _skal_ køre med tågelygter og positionslys men gerne _må_.

Prøv at identificere det i ønsker at diskutere

mvh Bernhard

Fra : Karsten Andersen

Dato : 28-12-04 10:19

Tue, 28 Dec 2004 09:01:12 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
fornavn foran.@plakaten.dk>, på 31 linier, i
> [...]

>det kunne jo være mine medtrafikanter satte pris på at jeg kørte med
>det lovpligtige kørelys eller nærlys så de også kunne se mig.

Og det mener du ikke de kan hvis du køre med tågelygter + positionlys?
Og hvis du udemærket kan se har du ikke kørt i kraftig tåge eller
kraftigt snevejr.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 11:17

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message news:k592t0hrcgr943ennnv3s76nbopve5e8sm@4ax.com...
> Og det mener du ikke de kan hvis du køre med tågelygter + positionlys?

Og du mener så du bliver blændet hvis de modkørende har tågelys på med
2-300 m sigtbarhed i tåget/diset vejr ?.

> Og hvis du udemærket kan se har du ikke kørt i kraftig tåge eller
> kraftigt snevejr.

Nu var det jo ikke et spørsmål om hvad du og jeg kan se og har det bedst
med, men om hvilken lygteføring man måtte køre med hvis der er 2-300m
sigtbarhed, så er det faktisk ligegyldigt om du kan lide tågelyget eller ej.
Og når man har køret lastbil i 10år hvoraf de sidste 4år var om natten, så
har man vist prøvet at køre i det meste vejr.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 22:20

> [...]
> gad det blinkeri mere. Jeg mødte heller ikke så meget som en eneste der
> kørte med positionslys + tågelygter.....nej de havde allesammen også der

Hvad hulen skal du bruge tågelys til, hvis du kan se 300 meter frem!

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 22:32

> Hvad hulen skal du bruge tågelys til, hvis du kan se 300 meter frem!

Jeg skal ikke bruge lyset til en skid. Det er bare så andre kan se mig. Det
var jo lyst.

--
Tom

Fra : Per O.

Dato : 28-12-04 23:18

> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal ikke bruge lyset til en skid. Det er bare så andre kan se mig.
> Det var jo lyst.

Hvorfor kan du så ikke bruge nærlyset i stedet. Hvad er det geniale i at
bruge lygter beregnet til tåge i klart vejr. Tåbelygterne er jo ikke rettet
ned mod vejen, men lige frem i hovedet på vi andre! Nærlyset lyser nedad og
blænder ikke vi andre.
Jeg er træt af folk som absolut skal bruge deres tåbelygter i stedet for
nærlyset eller sammen med nærlyset, og de fleste synes gudhjælpemig at det
ser smart ud! Men det passer jo meget godt til den almindelige trafik
umoral. Skidt med om det generer andre, bare jeg ser sej/flot/mandig/cool
(vælg selv) ud!
Jeg blinker også selv til den slags modkørende. Hvis lygterne blænder meget
(BMW, Peugeot især) så bliver jeg ved med at blinke! Men det er som regel
nytteløst, da de fleste som kører med tåbelyset ser det som en del af deres
personlighed at lege juletræ hele året rundt! Jeg har dog oplevet at nogle
ganske få har forstået idéen, men det er nu få som kan tænke så langt, eller
som bekymrer sig om hvorvidt de generer andre trafikanter.

Per O.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 03:03

> Jeg er træt af folk som absolut skal bruge deres tåbelygter i stedet for
> nærlyset eller sammen med nærlyset

Så må du jo have fat i folkene på borgen der har gjort det lovligt at bruge
positionslys og tågelygter i stedet for nærlys i dagstimerne.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-12-04 11:51

Claus Fabritius wrote:

> Så må du jo have fat i folkene på borgen der har gjort det lovligt at
> bruge positionslys og tågelygter i stedet for nærlys i dagstimerne.

Mener du da det er deres skyld at dine (tåbe)lygter ikke er stillet korrekt?

Alene fordi det er lovligt er det jo ikke per automatik sikkert at det i
alle situationer er foreneligt med normal hensyntagen til andre i trafikken.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 12:32

> Mener du da det er deres skyld at dine (tåbe)lygter ikke er stillet
korrekt?

Er mine tågelygter da ikke det? De er originalt monterede, og lige meget
hvor meget jeg kigger på dem forfra kan jeg ikke blive blændet mere af dem
end af mit nærlys, med mindre det er mørkt og bilen holder på en våd vej.

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 12:50

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message news:cqu4be$175u$1@news.cybercity.dk...

> med mindre det er mørkt og bilen holder på en våd vej.

Det er det også sådan ca 85% af tiden lige nu.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 12:54

> Det er det også sådan ca 85% af tiden lige nu.

Og min bil er i stykker 85% af tiden, så det gør ikke noget
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-12-04 13:07

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message news:cqu5kn$18pl$1@news.cybercity.dk...
> "Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Og min bil er i stykker 85% af tiden, så det gør ikke noget

LOOL, ROFL.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 14:50

> [...]
> meddelelse

> Og min bil er i stykker 85% af tiden, så det gør ikke noget

Er det lyset der er i stykker

--
Tom

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-12-04 19:34

> Er det lyset der er i stykker

Nej PT er det kun ert eller andet ved soltaget der larmer og en defekt
manifolk :(

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-04 22:08

> Nej PT er det kun ert eller andet ved soltaget der larmer og en defekt
> manifolk :(

Skift alt mellem nummerpladerne, så er det klaret

Sagde ham der fik brusebad, inde i bilen for et par måneder siden
(tilstoppede slanger i bagagerummet)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nu uden indbygget brusebad)

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 11:58

> [...]
> bruge lygter beregnet til tåge i klart vejr. Tåbelygterne er jo ikke
> rettet ned mod vejen, men lige frem i hovedet på vi andre! Nærlyset lyser

For det første var det ikke klart vejr men tåget med en sigtbarhed på 2-300
m. For det andet var det lyst og vil derfor ikke blænde. For det tredie er
lygterne justeret hos Ford med et fald på x%. For det fjerde er tågelygter
foran + positionslys også en korrekt lygteføring som kørelys.

--
Tom

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 14:34

> For det første var det ikke klart vejr men tåget med en sigtbarhed på
> 2-300 m.

Hvis du har brug for tågelygterne så snart sigtbarheden er nede på 300 meter
tror jeg det er på tide at opsøge en øjenlæge!

For det andet var det lyst og vil derfor ikke blænde. For det tredie er
> lygterne justeret hos Ford med et fald på x%. For det fjerde er tågelygter
> foran + positionslys også en korrekt lygteføring som kørelys.

Tillykke med de korret justerede tågelygter .. du er en sjælden fugl i den
sammenhæng!

Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 14:49

> Hvis du har brug for tågelygterne så snart sigtbarheden er nede på 300
> meter tror jeg det er på tide at opsøge en øjenlæge!

Jeg tror du har glemt hvad jeg skrev før. Jeg har ikke brug for noget
somhelst lys. Der var så lyst at lys var helt overflødig. Det er kun til at
andre skal kunne se mig.

> For det andet var det lyst og vil derfor ikke blænde. For det tredie er
>
> Tillykke med de korret justerede tågelygter .. du er en sjælden fugl i den
> sammenhæng!

Arh så slemt er det da heller ikke. Jeg oplever kun en ud af 30-40 biler som
ikke har justeret sine lygter rigtig (her i området)

--
Tom

Fra : Per O.

Dato : 29-12-04 15:04

> Jeg tror du har glemt hvad jeg skrev før. Jeg har ikke brug for noget
> somhelst lys. Der var så lyst at lys var helt overflødig. Det er kun til
> at andre skal kunne se mig.

Andre ville også kunne se dig hvis du brugte nærlyset! Noget af reaktionen
er sikkert at de fleste ikke ved at netop den lygteføring er lovlig. Du
kunne altså spare dig selv for blinkene ved at køre med nærlys. At du så vil
noget andet er jo din sag, men så må du leve med blinkeriet.

Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 15:11

> [...]
> kunne altså spare dig selv for blinkene ved at køre med nærlys. At du så
> vil noget andet er jo din sag, men så må du leve med blinkeriet.

Som jeg skrev i starten af mit indlæg

"Til sidst slukkede jeg mine tågelygter og tændte bare nærlyset da jeg ikke
gad det blinkeri mere."

Men jeg savner virkelig en folkeoplysningskampagne omkring lys på biler. Men
det kan ham duracell åbenbart ikke finde ud af at lave, i stedet for at gøre
så klog på ting han ikke aner en bjælde om.

--
Tom