Fiat på afgrundes rand
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 11:42

Læste lige at Fiat stadig har det skidt i økonomien, men det kan vel heller
ikke komme som nogen overraskelse når man tænker på hvor de ligger i de
brugerundersøgelser som bliver lavet.

http://www.jp.dk/login?url=erhverv/artikel:aid=2793358

--
Tom

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 27-12-04 12:23

Tom wrote:
> [...]
> ikke komme som nogen overraskelse når man tænker på hvor de ligger i de

Jeg kan da lige fortælle en historie om Fiat, som matcher de undersøgelser.

Min far har lige købt en Fiat Stilo 1.8 Dynamic med fartpilot, esp,
aircon, læderrat/lædergearknop osv. Der gik et par uger inden den kunne
leveres, indtil en dag, hvor forhandleren ringer og siger, at den bil
han har fået hjem også har dvd indbygget og derfor vil komme til at
koste 10.000 kr mere. Det ønsker min far ikke, at betale for og
forhandleren nægter at pille det ud. Efter en snak med importøren,
bliver det dog modvilligt pillet ud. Så kommer den store dag, hvor den
skal hentes. På turen hjem hopper den lidt i motoren, men den gamle
tænker, at det nok er fordi han ikke har vendet sig helt til den endnu
og lader derfor som ingenting. Det var en fredag aften. Om lørdagen
skulle mine forældre et smut til Polen i nogle dage og der skal den nye
bil selvfølgelig prøves af. Hele turen ned hopper den i motoren, og min
far er selvfølgelig meget træt af bilen. Der bliver ringet fra Polen til
sælgeren i Danmark, og han siger, at det skal de nok se på når de
kommer hjem, men han kunne ikke sige hvad der var i vejen. Min far
beslutter dog, at køre på et Fiatværksted i Polen, og for at vide, at
mekanikeren ikke kan se nogen fejl, men at der stadig er garanti på
bilen. Hele turen hjem foregår på samme måde, at det hopper i motoren og
mine forældre har fået deres ferie ødelagt, fordi de hele tiden tænker
på hvad der er galt med bilen.

Bilen bliver kørt på værksted, da de kommer hjem og står der en hel dag.
Fiat finder fejlen, som er et stik ude i motorrummet, som ikke var sat
ordenligt på. Fejlen blev løst og nu kører bilen som den skal.

Senere opdager min far, som bruger bilen til dagligt, at i højre side,
ved siden af sædet er der en masse ridser i plastikken. Da der ikke er
nogen af os, som kan få fingrene ind i nærheden af det, går vi ud fra at
det er noget der er sket, da Fiat har afmonteret dvd i bilen, da det
krævede at man pillede sædderne ud. Det nægter Fiatforhandleren, men
igen efter en snak med importøren indvilliger de i af skifter det stykke
plastik. Herefter har bilen kørt fint. Dog skete der ca. en uge senere
det, at han fik knust ruden af et stenslag, men det er ikke
forhandlerens skyld.

Det har resulteret i, at han er træt af bilen og endnu mere træt af
forhandleren.

Det er nogle simple fejl, som slet ikke burde være opstået. Hvis man har
kørt i bilen, så ville op opdage at den ved ca. 3000 omdrejninger
hoppede helt tosset i motoren. De påstår at de ved klargøringen har
prøvekørt den, og at den ikke fejlede noget på det tidspunkt. At bilen
får nogle indvendige ridser, det burde ikke være sket, men hvis det gør,
bør man lige skifte et stykke plastik, det tager ikke mange minutter og
koster ikke mange penge. Det værste er, at de ikke godvilligt skifter
det, men at man skal have fat i importøren hele tiden. Det er dårlig
service, og hjælper bestemt ikke positivt på min fars mening om Fiat. Nu
har han kørt Fiat de sidste 30 år, i et hav af forskellige modeller, men
nu overvejer han at skifte sin Stilo ud med en bil af et andet mærke.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-12-04 12:45

Rasmus Lauritsen skrev:
> Det er nogle simple fejl, som slet ikke burde være opstået.

Puha.... Din far er ikke svær at hidse op hva'

Lov os for guds skyld, at berette hvordan det går med hans næste bil!

--
Mvh. Søren C. Fischer
Glad Fiat ejer.

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 27-12-04 14:44

Søren C. Fischer wrote:

> Puha.... Din far er ikke svær at hidse op hva'

Han har lidt temperament.. :)

> Lov os for guds skyld, at berette hvordan det går med hans næste bil!

Will do :)

Fra : Olesen

Dato : 27-12-04 17:04

"Rasmus Lauritsen" <razzia@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Han har lidt temperament.. :)

Han blir aldrig tilfreds, og burde ta' bussen
og lade bilen holde i garagen - uberørt af menneskehånd.

Fra : Olesen

Dato : 27-12-04 17:04

> På turen hjem hopper den lidt i motoren, men den gamle
> tænker, at det nok er fordi han ikke har vendet sig helt til den endnu
> og lader derfor som ingenting.

Se, dêt er ikke fikst, når de om kort tid kører helt til Polen...

> Hele turen ned hopper den i motoren

Kan dêt komme som en overraskelse ?
Han skal vel bare vænne sig til bilen ??

> Hele turen hjem foregår på samme måde, at det hopper i motoren og
> mine forældre har fået deres ferie ødelagt, fordi de hele tiden tænker
> på hvad der er galt med bilen.

Mon ikke bare de sku' gi' den et par dage, så
de ku' vænne sig til den hopper 'vildt' ?

> Bilen bliver kørt på værksted, da de kommer hjem og står der en hel dag.

Vel meget rimeligt egentlig...medmindre andet er aftalt.

> Fiat finder fejlen, som er et stik ude i motorrummet, som ikke var sat
> ordenligt på. Fejlen blev løst og nu kører bilen som den skal.

Se, 3 minutter, og bilen kører igen *S*.
Tænk sig, hvis din far havde påtalt problemet
inden han var kørt til Polen.

> Det har resulteret i, at han er træt af bilen og endnu mere træt af
> forhandleren.

Stikket blev sat ordentlig sammen = bilen kører fint.
Plasticet blev skiftet = kosmetikken er iorden.
Stenslag kan ordnes for 350,- = alt iorden.

Hvorfor så træt af forhandleren ?

> Det er nogle simple fejl, som slet ikke burde være opstået.

Et stik, som der sikkert er mange af i en bil. Ærgerligt, ja,
men han ku' jo blot ha' kontaktet forhandleren inden turen.
Ridset plasticstykke..og nu skiftet...hvad så ?

Pga. småting ?
Han burde købe en brugt.

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-12-04 17:33

> "Rasmus Lauritsen" <razzia@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Se, dêt er ikke fikst, når de om kort tid kører helt til Polen...

> Kan dêt komme som en overraskelse ?
> Han skal vel bare vænne sig til bilen ??

Eller fylde Tec2000 på den... Gg

Venligst

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 27-12-04 17:39

Olesen wrote:

> Se, dêt er ikke fikst, når de om kort tid kører helt til Polen...

> Kan dêt komme som en overraskelse ?
> Han skal vel bare vænne sig til bilen ??

Nu var problemet, at bilen blev afhentet klokken 18.30 fredag aften og
de kørte til Polen lørdag morgen. Så var der ikke meget tid til at
reklamere.

> [...]
>

> Vel meget rimeligt egentlig...medmindre andet er aftalt.

> Se, 3 minutter, og bilen kører igen *S*.
> Tænk sig, hvis din far havde påtalt problemet

Nu ligger landet sådan, at de beholdte bilen hele dagen, fordi de ikke
kunne finde fejlen.

> Stikket blev sat ordentlig sammen = bilen kører fint.
> Plasticet blev skiftet = kosmetikken er iorden.
> Stenslag kan ordnes for 350,- = alt iorden.
>
> Hvorfor så træt af forhandleren ?

Stenslag i synsfeltet er ikke så behagelige :(
Forhandleren var bare lidt ubehøvlet, når man snakker med ham.

> Et stik, som der sikkert er mange af i en bil. Ærgerligt, ja,
> men han ku' jo blot ha' kontaktet forhandleren inden turen.
> Ridset plasticstykke..og nu skiftet...hvad så ?

ja, hva så.. det er ikke noget problem, men hvis de små problemer ikke
havde været der, så havde min far sikkert også været tilfreds. Mange
bække små... Hvis de sikrede sig at der ikke var sådan nogle små
problemer, så var meningsmålingerne sikkert også bedre.

> Pga. småting ?
> Han burde købe en brugt.

Det overvejer han også.. :D

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-12-04 01:01

Rasmus Lauritsen skrev:

> Nu var problemet, at bilen blev afhentet klokken 18.30 fredag aften og
> de kørte til Polen lørdag morgen. Så var der ikke meget tid til at
> reklamere.

Så er man da også mand nok til at tage tingene som de kommer.
Tag en tudekiks og find en til din far også!

> Nu ligger landet sådan, at de beholdte bilen hele dagen, fordi de ikke
> kunne finde fejlen.

Og dér tror din far så at det bliver bedre næste gang hvor han vælger et
andet mærke? *GGG*

> Forhandleren var bare lidt ubehøvlet, når man snakker med ham.

Ja, men den udlægning du her fortæller, så kan jeg da snildt forestille mig
hvor du og din far har hoppet og danset hos forhandleren efter
Polen-turen.....
Hvis det er tilfældet, så har forhandleren såmænd bare reageret naturligt
overfor en ubehøvlet kunde.... IMHO fair nok!

> Mange bække små... Hvis de sikrede sig at der ikke var sådan nogle
> små problemer, så var meningsmålingerne sikkert også bedre.

Århhh pjat med dig.
"Mange bække små"....
Jeg kan se et problem med bilen: et stik der sad løst.
Jeg kan se et problem med bilejeren: hovedløst drejer han nøglen på en
fabriksny bil, tanker den helt op og kører helt til Polen.

Din fortælling viser med al tydelighed, at undersøgelsene siger betydeligt
mere om forventningerne hos ejerne end om bilerne.

> Det overvejer han også.. :D

Prøv at lokke ham til at købe en brugt MB, og lad os endeligt høre om hans
brok når han opdager at de skam heller ikke er fejlfrie.....

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 28-12-04 12:14

Søren C. Fischer wrote:
[snip]

> Din fortælling viser med al tydelighed, at undersøgelsene siger
> betydeligt mere om forventningerne hos ejerne end om bilerne.

Er det da unormalt, at man forventer at få et fejlfrit produkt?

Fra : John Sahl

Dato : 28-12-04 12:21

Rasmus Lauritsen wrote:
> Er det da unormalt, at man forventer at få et fejlfrit produkt?

Er det helt normalt at sætte sig ind i en ny bil, hvor man
tydeligt kan mærke noget ikke er som det skal være, for
der efter at køre til Polen i den?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 28-12-04 13:01

John Sahl wrote:

> Er det helt normalt at sætte sig ind i en ny bil, hvor man
> tydeligt kan mærke noget ikke er som det skal være, for
> der efter at køre til Polen i den?

Nej, men nu var turen planlagt, længe inden.. Vi bestemmer jo ikke
hvornår bilen kan leveres.

Fra : John Sahl

Dato : 28-12-04 13:15

Rasmus Lauritsen wrote:
> Nej, men nu var turen planlagt, længe inden.. Vi bestemmer jo ikke
> hvornår bilen kan leveres.

Hvordan kan turen så være planlagt, når i ikke ved hvornår
bilen leveres?

Det er jo også lige meget om bilen ikke er i orden, garantien
dækker jo

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 28-12-04 16:33

John Sahl wrote:

> Hvordan kan turen så være planlagt, når i ikke ved hvornår
> bilen leveres?

Turen var planlagt inden der overhovedet var snak om, at købe bil.

Fra : John Sahl

Dato : 29-12-04 02:04

Rasmus Lauritsen wrote:
> Turen var planlagt inden der overhovedet var snak om, at købe bil.

Igen, hvis der tydeligt var noget galt med bilen, hvorfor så
køre så langt i den?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 12:27

On Mon, 27 Dec 2004 11:42:23 +0100, Tom wrote:

> Læste lige at Fiat stadig har det skidt i økonomien, men det kan vel
> heller ikke komme som nogen overraskelse når man tænker på hvor de

De kan bare lade være med lave biler som Multipla og Doblo så går det
hele meget bedre....

Mage til grimme klodser skal man lede længe efter. Det er ligesom de
tænker: "Kom lad os lave nogle helvedes grimme biler og bagefter fatte
minus over at folk ikke køber dem".

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 28-12-04 16:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Mage til grimme klodser skal man lede længe efter. Det er ligesom de
> tænker: "Kom lad os lave nogle helvedes grimme biler og bagefter fatte

Jeg mener faktisk at Multipla var en rimelig stor succes. Solgte den
ikke nogenlunde? Den kører godt, er meget praktisk og så ligner den ikke
alle de andre. :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 16:39

On Tue, 28 Dec 2004 16:32:38 +0100, Rasmus Lauritsen wrote:

> Jeg mener faktisk at Multipla var en rimelig stor succes.

Men vist ikke så stor som håbet?

> Solgte den ikke
> nogenlunde? Den kører godt, er meget praktisk og så ligner den ikke alle
> de andre. :)

Puha badder... praktisk føj

Men ja den ligner ikke de andre. Den signalerer "Her kommer jeg. Jeg er en
"Mand" der desværre ikke fik lov til selv at vælge bil - det gjorde min
kone for mig, det var nu også meget rart så slap jeg for at tage
"opvasken" selv i 3 måneder for hvem ønsker jo det?"

Nuvel det er godt nok ikke en bil for de bil-interesserede men alligevel..
mange andre kan udfylde samme behov - uden at være grim som en skovbrand
slukket med en mukkert.

Smag og behag er heldigvis forskellig men nu jeg tænker efter så har jeg
endnu ikke hørt en eneste, mand som kvinde, barn som voksen, udtale at
det er en flot bil.

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-12-04 17:50

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.28.11.26.38.535453@for.contactinfo...

> [...]
>
> Mage til grimme klodser skal man lede længe efter. Det er ligesom de
> tænker: "Kom lad os lave nogle helvedes grimme biler og bagefter fatte

Det kan godt være at Doblo er grim.

Men da den samtidig er den billigste ægte 7-personers bil der kan opdrives
(190.000), bliver det nok vores næste nye bil - ikke af lyst, men af nød.

Så Fiat har vel egentlig lavet en bil til dette marked a la koreaner
koncept - den er ikke køn, men den er dælme billig

Det er heldigvis konen der skal køre i den til daglig, så det er kun i
weekenden at jeg får "fornøjelsen" af den.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 17:57

On Tue, 28 Dec 2004 17:50:18 +0100, Jan Vennike wrote:

> Men da den samtidig er den billigste ægte 7-personers bil der kan
> opdrives (190.000), bliver det nok vores næste nye bil - ikke af lyst,
> men af nød.

Hvorfor ikke købe brugt så?

> Så Fiat har vel egentlig lavet en bil til dette marked a la koreaner
> koncept - den er ikke køn, men den er dælme billig

Det er korrekt.

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-12-04 18:20

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.28.16.57.05.51317@for.contactinfo...

> Hvorfor ikke købe brugt så?

Til 190.000 kan du købe en 3-4 år gammel Opel Zafira med 100 kkm på bagen -
jeg tror at Fiat'en er et bedre køb her - den er trods alt ny og med 0 kkm
på hjulene.

Generelt er det svært at finde en 7-personers til under 200.000 kr som ikke
er for gammel eller har kørt en masse kilometer.

Den her fx: http://www.abbiler.dk/importspecifikationer/fordtransit.html har
godt nok ikke kørt mange kilomer, men er tudsegammel

> Det er korrekt.

Så til os "fattige med mange børn" er Fiat et fund.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 18:31

On Tue, 28 Dec 2004 18:20:17 +0100, Jan Vennike wrote:

> Til 190.000 kan du købe en 3-4 år gammel Opel Zafira med 100 kkm på
> bagen - jeg tror at Fiat'en er et bedre køb her - den er trods alt ny og
> med 0 kkm på hjulene.

Det skal ikke være usagt at jeg intet kender til den tekniske/mekaniske
kvalitet i Fiat'en men alene udseendet gør at jeg hellere ville tage
børnene under armen og tage bussen indtil der var råd til en anden bil.

Nu er jeg også pokkers bilelsker og er man ikke det så betyder det jo
knapt så meget at den ikke lige er køn IMHO. Så er det mere et
transportmiddel fra A-B.

> Så til os "fattige med mange børn" er Fiat et fund.

Undskyld jeg spørger men hvor mange børn har I ?

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-12-04 20:01

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.28.17.30.40.691375@for.contactinfo...

> [...]
>
> Nu er jeg også pokkers bilelsker og er man ikke det så betyder det jo
> knapt så meget at den ikke lige er køn IMHO. Så er det mere et

Jeg er såmænd også bilelsker - men jeg bliver også nødt til at være praktisk
en gang imellem og sætte kikkerten for det blinde øje og købe bil efter
behov.

Jeg ville ØNSKE at jeg havde råd til en splinterny Opel Zafira/VW Sharan
eller lignende dejlighed - men de er jo ikke til at anskaffe for penge i dag

Desuden bor jeg så langt ude på landet, at der KUN kører 2 busser om dagen -
1 stk kl 7 om morgenen til Ribe og en kl 1400 om eftermiddagen fra Ribe -
slut.

Så 2 biler er ganske enkelt en nødvendighed og så må det ganske enkelt være
derefter. Hvis vi kun skulle have en bil, ville der også være råd til et
noget bedre køretøj.

> Undskyld jeg spørger men hvor mange børn har I ?

I forhold til gennemsnit antal børn/familie i området et ganske normalt
antal på 4 stk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 20:22

On Tue, 28 Dec 2004 20:01:16 +0100, Jan Vennike wrote:

> Jeg er såmænd også bilelsker - men jeg bliver også nødt til at være
> praktisk en gang imellem og sætte kikkerten for det blinde øje og købe
> bil efter behov.

Jeg må tage hatten af for dig - det ville smerte på mig at købe noget
man inderst inde ikke brænder for - hvilket jeg kan mærke på dig at du
ikke gør, altså brænder for Fiat'en.

> Jeg ville ØNSKE at jeg havde råd til en splinterny Opel Zafira/VW Sharan
> eller lignende dejlighed - men de er jo ikke til at anskaffe for penge i
> dag

Nej fy for fasan de er dyre.

> Desuden bor jeg så langt ude på landet, at der KUN kører 2 busser om
> dagen - 1 stk kl 7 om morgenen til Ribe og en kl 1400 om eftermiddagen fra
> Ribe - slut.

Trist.

> I forhold til gennemsnit antal børn/familie i området et ganske normalt
> antal på 4 stk

Uha det kræver plads.

Fra : Jan Vennike

Dato : 29-12-04 10:34

> [...]
> kvalitet i Fiat'en men alene udseendet gør at jeg hellere ville tage
> børnene under armen og tage bussen indtil der var råd til en anden bil.

Nå ja

D. 28/11 har jeg forsøgt at starte en tråd om Doblo'en, for at høre om dens
egenskaber - men ingen i denne gruppe vil åbenbart nedværdige sig til at
køre i denne bil

> Nu er jeg også pokkers bilelsker og er man ikke det så betyder det jo
> knapt så meget at den ikke lige er køn IMHO. Så er det mere et
> transportmiddel fra A-B.

Lige nu har vi den her www.vennike.dk\diverse\caravelle.jpg og den har sgu
sjæl - men den er 23 år gammel og en umanerlig tørst i denne tid, så nu skal
den byttes ud.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-04 11:49

On Wed, 29 Dec 2004 10:34:17 +0100, Jan Vennike wrote:

> Nå ja
>
> D. 28/11 har jeg forsøgt at starte en tråd om Doblo'en, for at høre om
> dens egenskaber - men ingen i denne gruppe vil åbenbart nedværdige sig
> til at køre i denne bil

Nu skal det heller ikke tages så hårdt som det står skrevet men
stadigvæk så havde jeg personligt valgt en brugt. 100kkm er ingenting
for en bil og især ikke hvis de er kørt inden for kort tid.

> Lige nu har vi den her www.vennike.dk\diverse\caravelle.jpg og den har sgu
> sjæl - men den er 23 år gammel og en umanerlig tørst i denne tid, så
> nu skal den byttes ud.

Så har den også aftjent sin "værnepligt"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-12-04 17:59

> [...]
> heller ikke komme som nogen overraskelse når man tænker på hvor de ligger
> i de brugerundersøgelser som bliver lavet.

og så er det man (mig) tænker:

'For noget tid siden, stod de på afgrundens rand.
Mon de er klar til at storme frem?'

Hvis de stormer frem, hvor havner de så? )))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-12-04 01:34

> [...]
heller
> ikke komme som nogen overraskelse når man tænker på hvor de ligger i de

Jeg rendte lige på denne her

http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=366

Med venlig hilsen Kim