Tomtoms hastighedsvisning
Fra : Anneli

Dato : 26-12-04 12:50

Hej i gruppen!

Kan man regne med, at Tomtom viser korrekt hastighed?

--
Stor hilsen Anneli
Suzuki LS 650 Savage :0)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 26-12-04 13:12

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev :

>Kan man regne med, at Tomtom viser korrekt hastighed?

sådan da - jo flere satteliter den ser, jo mere præcis vil den (og
andre navigatorer) være
--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-04 16:22

jan@fedtegreven.dk telepaterede følgende til sin PC:

> sådan da - jo flere satteliter den ser, jo mere præcis vil den (og
> andre navigatorer) være

Ja, og det er temmelig præcis...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anneli

Dato : 26-12-04 19:27

meddelelse news:41ced724$0$74679$14726298@news.sunsite.dk...
> jan@fedtegreven.dk telepaterede følgende til sin PC:

> Ja, og det er temmelig præcis...

Tak for svaret begge to!

Fra : Henning

Dato : 26-12-04 20:46

On Sun, 26 Dec 2004 12:49:44 +0100, "Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk>
wrote:

>Hej i gruppen!
>
>Kan man regne med, at Tomtom viser korrekt hastighed?

Som tillægsspørgsmål - kan man regne med at antallet af kørte
kilometer er lige så (u)præcis?
Jeg har endnu ikke målt efter, men mit speedometer viser ca. 10% for
meget. Dvs. kører jeg 110 iflg TomTom viser speedometer 121.
Når jeg så sælger bilen, kan jeg med sindsro bakke tælleren fra
100.000 til 90.000 kørte kilomter?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 20:48

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Som tillægsspørgsmål - kan man regne med at antallet af kørte
> kilometer er lige så (u)præcis?

Jeg vil umiddelbart mene at TomTom er ret præcis der også.

> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

Lars B

Fra : Leonard

Dato : 26-12-04 21:25

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Som tillægsspørgsmål - kan man regne med at antallet af kørte
>kilometer er lige så (u)præcis?

Hvad viser din kilometertæller i forhold til TomTom?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 21:47

"Dvs. kører jeg 110 iflg TomTom viser speedometer 121" skrev han vist :)

> --
> Leonard

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 21:58

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> "Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> "Dvs. kører jeg 110 iflg TomTom viser speedometer 121" skrev han vist :)

Og jeg skal lære at læse efter!!! Det var jo nok hastigheden, ikke Lars B,
din klovn!!!

> Lars B

Lars B

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-12-04 22:01

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev

> "Dvs. kører jeg 110 iflg TomTom viser speedometer 121" skrev han vist :)

En kilometertæller viser længden af den kørte strækning, hvorimod et
speedometer viser hasighed.

Lars, du sammen ligner æbler og pærer.

Mvjh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 22:24

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev

> En kilometertæller viser længden af den kørte strækning, hvorimod et
> speedometer viser hasighed.
>
> Lars, du sammen ligner æbler og pærer.

Som om jeg ikke selv lige har tæsket mig selv for det

Så kan jeg lære det!

> Mvjh. Uffe Ravn

Lars B

Fra : Henning

Dato : 26-12-04 21:52

On Sun, 26 Dec 2004 21:25:21 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Hvad viser din kilometertæller i forhold til TomTom?

Som jeg skrev, har jeg endnu ikke målt efter. Dvs. jeg venter på en
lang tur, hvor jeg kan få en rimelig præcis måling. Jeg kan ikke stole
på en flok 5-10-15 km ture

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-12-04 09:44

Sun, 26 Dec 2004 20:46:25 +0100, skrev Henning, på 18 linier, i
> [...]

>meget. Dvs. kører jeg 110 iflg TomTom viser speedometer 121.
>Når jeg så sælger bilen, kan jeg med sindsro bakke tælleren fra

det er ganske normalt bilen speedometer viser for meget.
Men km tælleren plejer og passe.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-12-04 10:37

Karsten Andersen wrote:

> det er ganske normalt bilen speedometer viser for meget.
> Men km tælleren plejer og passe.

Nå gør den det, - Ved min er der 9,2 % fejlvisning på hastigheden, denne
afvigelse er ligeledes tilstede på kilometer tælleren.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-12-04 16:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev :

>Nå gør den det, - Ved min er der 9,2 % fejlvisning på hastigheden, denne
>afvigelse er ligeledes tilstede på kilometer tælleren.

Selve trillometeret er da en ren mekanisk (*1) koblet tæller, hvor
spedo'en er en skive med magneter der fiser rundt , og qua det, har et
slub

*1 en bunke sindrigt sammenkastede tandhjul

Fra : Karsten Andersen

Dato : 27-12-04 20:08

Mon, 27 Dec 2004 10:37:24 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 15
linier, i <eHQzd.38$6F5.25@news.get2net.dk>, :

>Nå gør den det, - Ved min er der 9,2 % fejlvisning på hastigheden, denne
>afvigelse er ligeledes tilstede på kilometer tælleren.

Jeg må indrømme jeg tror det ikke.
pga som Jan skriver km tælleren er direkte trukket af dit kabel det er
speedometeret ikke.
Der kan være lidt forskel hvis du ikke køre med den rigtige dæk
størelse.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-12-04 10:40

Anneli wrote:

> Kan man regne med, at Tomtom viser korrekt hastighed?

Ja - så længe den ikke meddeler "satallit lost" vil den på alle punkter være
det nøjagtigste du kan bruge..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Møller

Dato : 27-12-04 14:36

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Ja - så længe den ikke meddeler "satallit lost" vil den på alle punkter
være
> det nøjagtigste du kan bruge..

På lige strækninger: ja
--
Møller

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-12-04 20:15

Møller wrote:

> På lige strækninger: ja

Stop nu det der bræk, selv i en rundkørsel tæller der både km. og hastiged.

Prøv lige engang at regne på hvad der sker når du ændrer retning 90% med en
udlæsning på GPS'en hvert sekund, når du går svejer du også lidt fra side
til side vil du så også påstå at det giver fejludlæsning??? som er målbar?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg