/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
chip hvordan ser man det...???
Fra : Anders E. Larsen


Dato : 26-12-04 10:35

Hej...

Jeg har her i week-enden prøvet en bil magen til min egen en mondeo 1,8
benzin fra 94 jeg syntes ikke der var så meget "spark" i den bil jeg pørvede
som min egnen så jeg vil da lieg se om der evt skulle være chip i min bil,
men hvordan gør jeg det....????

Anders



 
 
Gaffa (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Gaffa


Dato : 26-12-04 10:37

Hej.

Tror næppe at din bil er chippet, idet det normalt kun er diesel biler med
turbo der med fordel kan chippes.

Hilsen

"Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
news:cqm0ia$rh0$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej...
>
> Jeg har her i week-enden prøvet en bil magen til min egen en mondeo 1,8
> benzin fra 94 jeg syntes ikke der var så meget "spark" i den bil jeg
> pørvede som min egnen så jeg vil da lieg se om der evt skulle være chip i
> min bil, men hvordan gør jeg det....????
>
> Anders
>



Nicolai (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-12-04 10:43


"Gaffa" <xleine-weber@songhome.dk> wrote in message
news:41ce8639$1@news.wineasy.se...
> Hej.
>
> Tror næppe at din bil er chippet, idet det normalt kun er diesel biler med
> turbo der med fordel kan chippes.
>
> Hilsen
>
> "Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:cqm0ia$rh0$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej...
> >
> > Jeg har her i week-enden prøvet en bil magen til min egen en mondeo 1,8
> > benzin fra 94 jeg syntes ikke der var så meget "spark" i den bil jeg
> > pørvede som min egnen så jeg vil da lieg se om der evt skulle være chip
i
> > min bil, men hvordan gør jeg det....????
> >
> > Anders


Enig, benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe

Nicolai



Mogens (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-12-04 10:49

"Nicolai" <gg@roc.dk> skrev i en meddelelse
news:9Ivzd.77520$Vf.3640349@news000.worldonline.dk...

> Enig, benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe

Blot for at dokumentere din vildfarelse er der efterfølgende
en længere kvalificeret redegørelse. Et ekstrakt af teksten
følger hér:

"Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne"

For dem - der ikke ved, hvad dårlig tænding ogmisjusterede
Weber betyder for en bil - kan siges, at det svarer til at køre
på 5 cylindere i en 6 cylindret bil


Hele artiklen:
Elektronisk medvind

Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN

Vi kalder det populært for "chiptuning". Men det handler mere om at justere
en motor ind, så den yder sit bedste på alle områder. På en moderne bil kan
det klares med en ekstra elektronikboks, der ændrer på fabrikkens
gennemsnitsindstillinger, så det hele arbejder lidt bedre sammen.

Der var engang, da en dygtig mekaniker kunne hente de sidste 10 pct. af
bilens potentiale, uden at der var tale om en egentlig tuning. Men derimod
om en nøje justering af det bestående, hvor hjertet kunne være en dobbelt
Weber karburator eller noget i den retning.

Den tid er forbi - men de samme uudnyttede kræfter ligger dog stadig gemt
under motorhjelmen. Nu skal de blot findes med en computers hjælp.

Fabrikkerne går nemlig sjældent "lige til stregen", når de konstruerer
motorstyringer. De kniber lidt her og der, udmagrer benzintilførslen og
stiller tændingen, så man i gennemsnit får den bedst tænkelige økonomi og
den laveste emission. På den måde leveres en hel motorserie med de samme
indstillinger, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad hver enkelt maskine
egentlig kan præstere af både kraft og miljøvenlighed, hvis de blev kælet
for hver især.

Det er de "skjulte" procenter, man kan gå på jagt efter, også i moderne,
elektronikstyrede motorer.

Der er to mål for den form for "tuning": Det vigtigste er at forøge
drejningsmomentet og eventuelt at flytte det nedad. Populært sagt - at
skaffe et hårdere tråd i pedalerne fra et lavere omdrejningstal. Det andet
er at få motoren til at yde sit maksimale, uden at det går ud over økonomi
og miljøvenlighed.

Den værdifulde sidegevinst - som dog ikke altid er en selvfølge - er, at
bilen efter optimeringen bliver mere komfortabel at køre - eftersom et bredt
fordelt drejningsmoment udjævner eventuelle kedelige huller og voldsomme
toppe i ydelsen.


Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med 80.000 km
på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også med et
turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel under 3000
omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt benzin. Det hul
og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere glidende aflevering af
kræfterne og et bedre bundtræk.
Da vi ikke ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med
en SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger den
oprindelige opsætning af systemerne.

Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart Tuner
boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens funktioner
og det elektroniske system for at justere motoren. Og sidst, men ikke
mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige tilbehør af elektronik og
skærme.

Med Smart Tuner er der mulighed for at justere tænding og blandingsforhold
mellem benzin og luft i tomgang, dellast og fuldlast, at justere on/off
funktionen i forhold til gasspjæld, omdrejninger, vacuum og motortemperatur,
at justere/kontrollere de elektronisk styrede variable knastaksler og at
flytte på omdrejningsbegrænseren. En sjov detalje: Det elektroniske
speedometer kan også korrigeres med teknikken, hvis der er fejlvisning.


Stadig original bil
En fordel ved metoden er, at bilens egen computer ikke ændres eller sættes
ud af spillet. Smart Tuneren er en slags hjælper for bilens egen
motorstyring. I praksis opsnapper boksen signalerne i bilens egen computer,
ændrer dem og sender dem videre. Boksen kan bare fjernes igen, hvorpå bilen
kører videre i fabrikstrim. Ligesom den kan afmonteres og tages med til den
næste bil - dog ikke uden at blive indstillet på ny.
Systemet kan monteres på alle benzindrevne biler og kan bruges til at løse
problemer med hakkerier og dårlig effekt eller benzinøkonomi, som ikke
umiddelbart kan løses via forhandlerens diagnosestik.

Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt før
monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og efter
tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af den nye
boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.

Monteringen er ret kompliceret, da man går ind i ledningsnettet, der
forbinder de elektroniske komponenter og kobler Smart Tuneren ind. Her skal
ejere med svage nerver holde sig væk.

Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.


Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000 omdr.
Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer lidt friskt ud
af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt: Den er tydeligt mere
"blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere lineært og harmonisk.
Måleresultater for bilens præstationer viser ikke revolutionerende
forskelle - men dog klare forbedringer: Især er accelerationen 70-120 km/t.
i femte gear mærkbart kvikkere og overstået på 15,2 sek. - to sekunder
hurtigere end før. 0-100 km/t. på otte sek. rent er et halvt sekund bedre
end før.

Også en erfaren Alfaekspert mærker forskellen. Vi lod Arne Juel, Alfa Romeo
i Hovedgård, prøve bilen: »Der er tydelig forskel fra
standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere i bunden og løber
friskere og mere villigt op i omdrejninger end normalt for en toliters
156'er.«

Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i kurverne på
grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra 187,6 Nm til
202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er den maksimale
effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.

Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere omdrejninger
og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til det idelle - uden
overhovedet at overskride grænserne for emissioner.

Benzinøkonomien ligner foreløbig sig selv - om end vi godt er klar over, at
indgrebet vil koste mere, hvis kræfterne bruges tilsvarende meget. Modsat
burde bilen ved den sædvanlige normale køreform være optimalt økonomisk,
fordi det hele nu passer bedre sammen.

Prisen for den elektroniske opgradering med en SMT6 Smart Tuner boks
begynder ved 3300 kr. incl. moms og montering. I Alfaens tilfælde koster
kuren 4400 kr



Jan W Nielsen (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 26-12-04 12:12

>> Enig, benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe

> Blot for at dokumentere din vildfarelse er der efterfølgende
> en længere kvalificeret redegørelse. Et ekstrakt af teksten
> følger hér:

Vildfarelse og vildfarelse... Bob-bob-bob...

Som du ved, er den pågældende Alfa ikke repræsentativ for sugebiler
generelt.

Som GENEREL regel er det ikke helt i skoven at sige, at der er MEGET
markinalt, hvad der er at hente ved chiptuning af biler uden trykladning.

Selv på den konrekte Alfa, der jo som bekendt ikke altid lever op til den
lovne effekt, tåler effektstigningen jo ingen sammenligning med en
turbobil - benzin eller diesel.

Det er min påstand, at man skal være MEGET entusiat for at gå i selvsving
over 2, 3, 5 eller 8 hk.

Dermed være ikke sagt, at chipning er en god ide for den rigtige mand med
den rigtige bil. Jeg synes bare, at det er værd at nævne ovenstående - for
det store billedes skyld.

/Jan W Nielsen



Thomas Landberg (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 26-12-04 12:17

> Det er min påstand, at man skal være MEGET entusiat for at gå i selvsving
> over 2, 3, 5 eller 8 hk.
>
> Dermed være ikke sagt, at chipning er en god ide for den rigtige mand med
> den rigtige bil. Jeg synes bare, at det er værd at nævne ovenstående - for
> det store billedes skyld.

Min gamle Xsara VTS gik fra 170hk til 173hk og lidt mere moment med en chip.
Det burde ikke være mærkbart, men ikke desto mindre var motoren meget mere
villig. Det var ikke kun mig der kunne mærke det. Da bilen blev solgt
bemærkede mekanikerne efterfølgende, at bilen bestemt ikke mærkede som om
den var standard - men den havde altså kun andet filter og så chippen. Og
for satan den kørte godt Mange benzinbiler har i dag en tendens til at
"dø ud" ved gearskift og sådanne unoder kan man fjerne med chippen.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)



Mogens (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-12-04 12:17

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:41ce9bed$0$22690$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Vildfarelse og vildfarelse... Bob-bob-bob...

Læs igen: "...benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe..."
Som du ved, er der i denne NG flere, som har nydt godt
af en chipning.

> Som GENEREL regel er det ikke helt i skoven at sige, at der er MEGET
> markinalt, hvad der er at hente ved chiptuning af biler uden trykladning.
> tåler effektstigningen jo ingen sammenligning med en
> turbobil - benzin eller diesel.
> Dermed være ikke sagt, at chipning er en god ide for den rigtige mand med
> den rigtige bil. Jeg synes bare, at det er værd at nævne ovenstående - for
> det store billedes skyld.

Jeg synes blot det er værd at nævne for læserne, at
chipning kan gøre ret meget for en motor. Som du ved
har der været en række gode eksempler på, at eksem-
pelvis drejningsmomentets forløb kan forbedres væ-
sentligt den vej.

Om det er spild af penge er ikke op til mig at vurdere.
Der er jo en række individuelle forhold, der afgør dette...



jan@fedtegreven.dk (26-12-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 26-12-04 13:02

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det er min påstand, at man skal være MEGET entusiat for at gå i selvsving
>over 2, 3, 5 eller 8 hk.

mjoehhhhh....... forskellen er jo dybest set ikke meget større end
et snavset luftfilter, og/eller sætte konen af derhjemme ;)


--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Ukendt (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-12-04 16:17

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:f0ats059rm40pacfdrpsvufb0tefhphck9@dtext.news.tele.dk...
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
>>Det er min påstand, at man skal være MEGET entusiat for at gå i selvsving
>>over 2, 3, 5 eller 8 hk.
>
> mjoehhhhh....... forskellen er jo dybest set ikke meget større end
> et snavset luftfilter, og/eller sætte konen af derhjemme ;)

Og sætter man konen af, bliver det også billigere i længden :)

> --
> jan@Fedtegreven.dk

Lars B



Thomas Strandtoft (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 26-12-04 12:10

Mogens wrote:

> "Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
> ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
> ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne"
>
> For dem - der ikke ved, hvad dårlig tænding ogmisjusterede
> Weber betyder for en bil - kan siges, at det svarer til at køre
> på 5 cylindere i en 6 cylindret bil

Hmm, hvis man sammenholder to ovenstående afsnit, så sidder jeg
lige og dagdrømmer lidt om en 6 benet Alfasud.. Den må sgu blive
noget lang i snuden..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Anders E. Larsen (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Anders E. Larsen


Dato : 26-12-04 10:50

Hej...

ok der var bare en god ven der sagde at man kunne chippe biler bare de har
indsprøjtinigs system.... der for troede jeg det kunne være!!

Anders
"Nicolai" <gg@roc.dk> skrev i en meddelelse
news:9Ivzd.77520$Vf.3640349@news000.worldonline.dk...
>
> "Gaffa" <xleine-weber@songhome.dk> wrote in message
> news:41ce8639$1@news.wineasy.se...
>> Hej.
>>
>> Tror næppe at din bil er chippet, idet det normalt kun er diesel biler
>> med
>> turbo der med fordel kan chippes.
>>
>> Hilsen
>>
>> "Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:cqm0ia$rh0$1@news.net.uni-c.dk...
>> > Hej...
>> >
>> > Jeg har her i week-enden prøvet en bil magen til min egen en mondeo
>> > 1,8
>> > benzin fra 94 jeg syntes ikke der var så meget "spark" i den bil jeg
>> > pørvede som min egnen så jeg vil da lieg se om der evt skulle være chip
> i
>> > min bil, men hvordan gør jeg det....????
>> >
>> > Anders
>
>
> Enig, benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe
>
> Nicolai
>
>



Jørgen L. (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 26-12-04 11:10

> Hej...
>
> ok der var bare en god ven der sagde at man kunne chippe biler bare de har
> indsprøjtinigs system.... der for troede jeg det kunne være!!

Det kan man også godt, men det giver ikke ret meget, måske flytning af
moment kurve etc.

en anden gang kan du så ikke svare under det du svare på og klippe resten
væk

Hilsen Jørgen



Thomas Strandtoft (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 26-12-04 12:13

"Jørgen L." wrote:

> Det kan man også godt, men det giver ikke ret meget, måske flytning af
> moment kurve etc.

Momentkurven flytter man med en anden knast. Chipning af en ikke
trykladet bil begrænser sig til en finjustering, det kan give en
smule hvis tingene ikke har stået "lige i øjet" i forvejen..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-12-04 12:23


"Anders E. Larsen" <ae@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
news:cqm0ia$rh0$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej...
>
> Jeg har her i week-enden prøvet en bil magen til min egen en mondeo 1,8
> benzin fra 94 jeg syntes ikke der var så meget "spark" i den bil jeg
> pørvede som min egnen så jeg vil da lieg se om der evt skulle være chip i
> min bil, men hvordan gør jeg det....????

http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/pwmondeo18chips.pw/view
Her ligner chiptuningen en 3 HK så det vil jeg næsten påstå ikke kan mærkes
i praksis

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste