Ved i hvad det koster så´n ca at få skifte~
Fra : Henning Lund

Dato : 23-12-04 10:52

Min knægts kammerat har lige købt en 91-92ér Ford Escort 1,6 hvor
motoren gik efter 14 dage. Motoren havde kørt 65000 af en mand mellem 70
og skinddød, så den holdt åbenbart ikke til en nyudsprunget 18 årig
bilist´s evner til at køre bil.
Nå men på værksted kom bilen, (ikke Ford værksted) de fandt en brugt
motor hos en hugger, kørt godt 110000, og saftsusemig om ikke de ville
have over kr 10000 for opgaven. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine
ører, er det mig der ikke er med på dagsprisen på sådan en operation,
eller hvad er realistisk?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-04 11:22

Henning Lund telepaterede følgende til sin PC:
> Nå men på værksted kom bilen, (ikke Ford værksted) de fandt en brugt
> motor hos en hugger, kørt godt 110000, og saftsusemig om ikke de ville
> have over kr 10000 for opgaven.

Inkl. motor?
Eller kun monteringen?
Er det inkl. ny tandrem osv?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Finn Møgelmose

Dato : 23-12-04 12:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
> Inkl. motor?
> Eller kun monteringen?
> Er det inkl. ny tandrem osv?

Der anbefales altid at skifte diverse filtre, væsker og remme, deriblandt
tandrem og strammerhjul, når der ilægges "ny" motor. Det står også i
certifikatet fra ophuggeren der følger med motoren..

Finn Møgelmose

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-04 13:32

Finn Møgelmose telepaterede følgende til sin PC:
> Der anbefales altid at skifte diverse filtre, væsker og remme,
> deriblandt tandrem og strammerhjul, når der ilægges "ny" motor. Det
> står også i certifikatet fra ophuggeren der følger med motoren..

Ja... ?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 09:00

meddelelse news:41cabacd$0$74682$14726298@news.sunsite.dk...
> Finn Møgelmose telepaterede følgende til sin PC:
>
> Ja... ?

De ophuggerer jeg kender klipper tandremmen og banker hul i / fjerner
oliefilteret, så er køberen nødt til at sætte nyt på.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 23-12-04 13:01

Morten Fruergaard skrev:

> Inkl. motor?

Ja

> Er det inkl. ny tandrem osv?

Ved jeg ikke

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-04 13:33

Henning Lund telepaterede følgende til sin PC:

> Ja

Så synes jeg ikke at det er dyrt...

> Ved jeg ikke

Ok. Bare sørg for at det bliver skiftet.. Sammen med olie og filter. Og når
man skifter tandrem skifter man jo også remmestrammerhjul...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 13:50

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja

Lige som Morten vil jeg mene prisen lyder ok.

Da min Hyundai Elantra skulle have en "ny" motor, blev regningen næsten
20.000, alt incl.

> --
> Mvh
> Henning Lund

Lars B

Fra : Henning Lund

Dato : 23-12-04 13:54

Lars B. Jensen skrev:

> Lige som Morten vil jeg mene prisen lyder ok.
>
> Da min Hyundai Elantra skulle have en "ny" motor, blev regningen
> næsten 20.000, alt incl.

Puha så er der sket meget med priserne siden jeg var i
"motorskiftealderen"
Anyway tak for besvarelserne.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 12:35

> [...]
> kr 10000 for opgaven. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører, er det
> mig der ikke er med på dagsprisen på sådan en operation, eller hvad er

Det er da billigt. Jeg har en gaaaamel regning for udskiftning af motor i en
Sierra før jeg købte den. Her kostede udskiftningen 17.000 Kr hvoraf selve
ombytningsmotoren kostede 7.500 Kr og det er over 10 år siden. Operationen
var gennemført på et ikke Ford værksted.

Du må ALDRIG spørge de store kendte værksteder om en sådan operation. De
skal jo have 5-600 Kr pr. time og der går da mindst en arbejdsdag med det
når det er en forhjulstrukket bil med alt det elektronik som skal tilsluttes
osv.. (ved godt at nogle her i gruppen siger de kan lave det på 4 timer, men
jeg tvivler)
Når man skifter motor så laver man ofte også en del andet samtidig. Bl.a.
skal man overveje om ikke koblingen alligevel skal skiftes m.m.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 23-12-04 22:05

Klip

> Du må ALDRIG spørge de store kendte værksteder om en sådan operation. De
> skal jo have 5-600 Kr pr. time

Det er da godt nok et billigt mærkeværksted du nævner der. Hvor finder du
sådan et?
Mit lokale BMW værksted tager lige over 900 kr. i timen..............+moms

Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-12-04 02:30

On Thu, 23 Dec 2004 22:04:55 +0100, Mikael L wrote:

> Det er da godt nok et billigt mærkeværksted du nævner der. Hvor finder
> du sådan et?

Nope - det er et dyrt (I Jylland)

> Mit lokale BMW værksted tager lige over 900 kr. i
> timen..............+moms

Flyt fra Sjælland

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Elbarto

Dato : 23-12-04 12:58

> [...]
> have over kr 10000 for opgaven. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine
> ører, er det mig der ikke er med på dagsprisen på sådan en operation,

Nej en motor der aldrig har fået tæsk også lige pludselig får det dør
temlig hurtig SKHLD.DK (Så Kan Han Lære Det DOT DK)

Ville nok finde et lille værksted ude på landet eller en god kammerat der
er mekker .. Det tager en lille dags tid (inlc. ølpauser) at skifte sådan en
fætter

OZ3BTO

Fra : Olesen

Dato : 23-12-04 20:12

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Nej en motor der aldrig har fået tæsk også lige pludselig får det dør
> temlig hurtig SKHLD.DK (Så Kan Han Lære Det DOT DK)

Hvad sker der teknisk ???

Fra : Elbarto

Dato : 23-12-04 23:09

> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der teknisk ???

Kunne forestille mig at den aldrig har fået andet som max halv gas samt
aldrig over 80-100kmt ... Den unge 18 årig har sikkert banket den igennem
samtlige gear og motoren dør temlig hurtig ved denne behandling specielt
hvis den har været kørt med blød hat fra den var ny.
Umiddelbart vil jeg tro at han har kørt den tør for olie da det er meget
normalt at den fyre noget af det igennem når den ikke e vant til tæsk
eller er af ældre dato, Min egen gør det bla når den får lidt tæsk ellers
bruger den ikke olie

Jeg køre selv i en gammel ford som havde haft en ældre ejer den blev kørt
medd blød hat i starten og så stille og rolig op på mit normale køreleje
som er normal til frisk det er nu 50K km siden og 0 reprationer udover
kilrem samt en mørnet køleslange

OZ3BTO

Fra : Henning Lund

Dato : 24-12-04 07:32

Elbarto skrev:

> Umiddelbart vil jeg tro at han har kørt den tør for olie

Din tro er ikke for god, den var fuld af olie, men lejer mm sprøjtede ud
af motoren.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 09:07

> Din tro er ikke for god, den var fuld af olie, men lejer mm sprøjtede ud
> af motoren.

Den har nok været kokset fuldstændig til indvendigt.
Opskriften på at overtage en motor efter en gammel nisse (det er jo jul) er
at skifte olie (i en god kvalitet) et par gange inden for det første 5-7000
km, evt give den såden en BellAdd eller Tunap motor rens til at blande i
olien. Og så ellers holde højre fod i ro indtil den igen er "kørt til".
Men det er jo så for sent nu :(.

Glædelig jul.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-12-04 23:53

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Hvad sker der teknisk ???

Hvis motoren kun har kørt småture, vil motorolien ofte være opblandet med
benzin og kondensvand.
Begge dele koges af når motoren får tæsk og pludselig er under halvdelen af
olien tilbage, med deraffølgende svigtende olietryk, og heraffølgende
motorhaveri.

Hvis bare ungersvenden starter med at skifte olie + filter, er risikoen
væsentlig mindre.

Men hvis nogle virkelig eksperter vil bidrage lytter jeg meget gerne.

Mvjh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-12-04 00:20

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Men hvis nogle virkelig eksperter vil bidrage lytter jeg meget gerne.

det er jo lidt klassikeren fra gamle dage der dukker op her, straks
folk fiser gemmen Tyskland på ferie, vel at mærke på fuld skrue på de
her fine hurtige tyske motorveje, så endte mange motorer deres liv på
bakkerne i Kassel området ...

Årsagen var jo ofte at fatter trak oliepinden hjemmefra, og så den
vist ok, men det var ej olie det hele, og når æsken blev kørt godt
varm, .... kapowww !

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Henning Lund

Dato : 24-12-04 07:32

Uffe Ravn skrev:

> Hvis bare ungersvenden starter med at skifte olie + filter, er
> risikoen væsentlig mindre.

Var gjort.

Fra : Kim

Dato : 23-12-04 16:49

> [...]
> kr 10000 for opgaven. Det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører, er det
> mig der ikke er med på dagsprisen på sådan en operation, eller hvad er

Det bedste ville være hvis i selv kan skifte motoren samt selv ringe til
Autoophuggerne og spørge efter priser, søge på autoophuggernes database samt
se i den blå avis om nogle skulle have en god motor liggende
Mvh. Kim

Fra : ...

Dato : 23-12-04 18:24

Jeg har en Opel 1,6 som venter på, at jeg får råd til at skifte maskinen med
en ombytter.
Ombyttermotoren koster alene 22.000.--kr + moms, hos Opel. En brugt fra en
ophugger skal jeg give 10 kg for.
Jeg antager at det vil koste ca. det samme som motoren, hvis jeg skal have
den skiftet hos Opel, inkl. ny kobling. Men jeg er lidt klam ved at lade
Opel ordne det, for de vil ikke give en fast pris på udskiftningen inkl.
kobling, de vil kun give et "overslag".

Hvis du kan få din skiftet for 10 kg, så er det vel meget rimeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 09:08

> Hvis du kan få din skiftet for 10 kg, så er det vel meget rimeligt.

Hvad handler du med?

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-04 09:45

In news:41cbce76$0$22702$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Claus Petersen <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> Hvad handler du med?

Det er ikke til at vide, men jeg tror han mener 10 KKr.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 11:05

> Det er ikke til at vide, men jeg tror han mener 10 KKr.

Nemli' ja! :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk