Bedste puls til fedtforbrænding
Fra : Mach

Dato : 22-05-01 16:18

Jeg håber ikke at dette er off topic.

Er der ikke en formel for, hvilken puls man skal have for at forbrænde mest
fedt?
Jeg har søgt efter den på nettet (især Run4Fun og netdoktor), men uden
held.

Jeg vejer 74kg, er 18 år, min hvilepuls har jeg ikke præcist, men når jeg
virkelig slapper af er pulsen omkring de 68 (har ikke målt mens jeg sover).

Når jeg løber ligger min puls altid omkring 170, er dette ikke alt for højt?
Jeg kan dog godt løbe med den puls i lang tid.

På forhånd tak, MVH Mark.

Fra : La_Bella

Dato : 22-05-01 20:20

Hej Mark

Du går bare ind på http://www.dr.dk/gomotion/

her kan du i PulsZoner til venstre på sitet finde det du søger

MVH Lene

Fra : Karsten

Dato : 22-05-01 21:25

Mach :

> [...]
>fedt?
> Jeg har søgt efter den på nettet (især Run4Fun og netdoktor), men uden

prøv evt. at læse på disse links:

http://www.rulleski.dk/pulstraening.htm

http://www.sportspoint.dk/artikler/pulstraningdel2.htm

http://www.science-sportsware.dk/dansk/artikler/puls2.htm

http://www.cyklingonline.dk/restitution.html

der er lidt af hvert

mvh. Karsten

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 22-05-01 23:54

> Er der ikke en formel for, hvilken puls man skal have for at forbrænde
mest
> fedt?
Det er ikke pulstallet (den relative belastning) der bestemmer hvor meget
fedt du forbrænder - det er arbejdsmængden (varighed og intensitet) der er
afgørende. Jo længere og hårdere du arbejder jo mere fedt forbrænder du!
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 22-05-01 23:57

Glemte lige denne reference:
http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-05-01 22:47

> Glemte lige denne reference:
> http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

Damn, der kom du mig i forkøbet...

Glem ikke kronikken i politiken, når vi snakker om DR's
motions-/kostprogrammer - der er et link til den fra motion-onlines
forside.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 24-05-01 18:13

> Glem ikke kronikken i politiken, når vi snakker om DR's
> motions-/kostprogrammer - der er et link til den fra motion-onlines
> forside.
Hæ hæ - guddommelig artikel - den er allerede distribueret til venner og
familie

/Lars

Fra : Peer Klercke

Dato : 23-05-01 09:22

Mach <Machs@email.dk> wrote:

> Er der ikke en formel for, hvilken puls man skal have for at forbrænde mest
> fedt?

Nej. Fedtforbrændingszonen er en udbredt misforståelse. Se f.eks.
http://www.naturalhealthweb.com/articles/Kearns3.html og
www.motion-online.dk . DR's programmer har ikke hjulpet på den
misforståelse.

> Når jeg løber ligger min puls altid omkring 170, er dette ikke alt for højt?
> Jeg kan dog godt løbe med den puls i lang tid.

Det er meget svært at sige. 170 kan være højt for dig, men lavt for en
anden. Hvis man skal sammenligne puls skal det være i % af maks. pulsen
eller lignende.

--
Peer Klercke <peer(a)klercke.dk>
I represent myself.

Fra : Mach

Dato : 23-05-01 16:47

Jeg siger tak for de mange henvendelser.

MVH Mark

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-05-01 20:36

"Mach" <Machs@email.dk> wrote in message
> Er der ikke en formel for, hvilken puls man skal have for at
forbrænde mest
> fedt?

Fedtforbrændingszoner er vås!

Hvis du vil af med overvægt, så skal du holde så høj intensitet som
muligt i så lang tid som muligt.

Eksempel: hvis du har en time til rådighed, så okser du på så hårdt
som muligt i en time uden at gå død - hvis du har to timer til
rådighed, så okser du så hårdt på som muligt i to timer uden at gå
død.

Mikkel

Fra : Mach

Dato : 24-05-01 13:31

Glæder mig allerede :)

/Mark

Fra : Fam. Christensen

Dato : 12-06-01 15:25

Jeg har lært følgende "formel":
Let aktivitet = 110 - 130 pulsslag i minuttet
Hård aktivitet = 130 - 160 pulssslag i minuttet
Meget hård aktivitet = 160 og derover

Ens hvilepuls er ca. 60 slag i minuttet.
Ens max puls er 220 - ens alder (220 - 18 år = 202 slag i minuttet)
Ved inaktivitet forbrænder man 80% kulhydrater og 20% fedt, efter ca. 40
minutters hård aktivitet (puls 130-160) er fordelingen omvendt 20%
kulhydrater og 80% fedt.

Husk at fylde brændstof (kulhydrater) på kroppen, kartofler, pasta og ris er
godt, men de virker først dagen efter at du har indtaget dem, for det tager
ca. 12-24 timer før de er optaget i din lever og muskler. Du kan max oplagre
5 - 600 g i kroppen, resten ryger lige igennem systemet.

Du får mest ud af din træning hvis du kun træner hver anden dag.

Håber du kan bruge det til noget !

MVH Lotte