Hjælp til Bogføring
Fra : MGP Shopping

Dato : 22-05-01 10:02

Tusind tak Jørgen, den vil være en stor hjælp fremover Jeg er dog
kommet meget i tvivl om en bestemt ting, håber at der er en som kan være
behjælpelig Det drejer sig om Varesalg og Varekøb!!

Jeg sælger en vare til en person i Danmark, jeg putter beløbet i kassen, men
hvilken konti skal jeg bruge til modpostering??

Jeg køber en vare hos en leverandør i Danmark, jeg betaler kontant fra
kassen, men hvilken konti skal jeg bruge til modpostering??

Det skulle være noget af det mest fundamentale i bogføring, men jeg er
simpelthen kommet i tvivl, især med hvornår man modposterer i henholdsvis
"Vareforbrug" (Resultat) og "Varelager" (Balance), og hvad forskellen er på
de to!!

Med venlig hilsen

Jack Pedersen

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 22-05-01 23:54

> Jeg sælger en vare til en person i Danmark, jeg putter beløbet i kassen,
men
> hvilken konti skal jeg bruge til modpostering??

debet kasse - kredit varesalg (uden moms) og kredit udgående moms (momsen)

> Jeg køber en vare hos en leverandør i Danmark, jeg betaler kontant fra
> kassen, men hvilken konti skal jeg bruge til modpostering??

Debet varekøb (uden moms) og debet indgående moms (momsen) - kredit kasse

> [...]
> "Vareforbrug" (Resultat) og "Varelager" (Balance), og hvad forskellen er

Kun hvis du køber til lager, og hver gang du sælger bogfører hvad du tager
fra lager, skal du blande varelager (Balance) ind i det. Man gør det i
større firmaer, men det lyder, som om du bare skal lave den nemme løsning.

Når du så har f.eks. lavet en månedsbalance, kan du selv vurdere om dit
varelager er større end måneden før (=større overskud i denne måned, da
noget af indkøbet ikke er brugt endnu og omvendt).

For mange kunder, laver de denne regulering en gang om året, for ved
årsafslutningen har du pligt til at gøre dit lager op til indkøbspriser uden
moms (den har du jo fået tilbage).

Vil du vide mere, er du velkommen til at spørge igen.

Mvh. Jørgen Madsen