Slå XP Pro firewall fra ?
Fra : Michael

Dato : 13-01-05 09:26

Har købt denne Router: http://www.dlink.com/products/?sec=3&pid=62
Er der nogen grund til ikke at slå XP Pro firewallen fra?

Michael

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 09:40

> Er der nogen grund til ikke at slå XP Pro firewallen fra?

Hvad er grunden til du vil have den fra?

Fra : Michael

Dato : 13-01-05 10:19

Nicolai wrote:

> Hvad er grunden til du vil have den fra?

Når min computer står bag routeren, så kan jeg ikke se
hvad jeg skal bruge XP firewallen til?. Jeg havde som
test installeret Zonealarm før og efter køb af routeren.
Efter at routeren blev installeret blev der ikke registeret
mere i loggen.

Michael

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 10:46

> [...]
> test installeret Zonealarm før og efter køb af routeren.
> Efter at routeren blev installeret blev der ikke registeret

Nej, en router tager det meste, uanset om det kun er NAT eller om det er en
decideret FW.

Men XP's fw mærker du jo intet til - hvorfor så fjerne den?

Fra : Michael

Dato : 13-01-05 11:09

Nicolai wrote:

> Nej, en router tager det meste, uanset om det kun er NAT eller om det er en
> decideret FW.
>
> Men XP's fw mærker du jo intet til - hvorfor så fjerne den?

Routeren køre med NAT, kan Du ikke forklarer hvorfor XP's firewall
skal aktiveres?

Michael

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 12:25

> Routeren køre med NAT, kan Du ikke forklarer hvorfor XP's firewall
> skal aktiveres?

Nat har intet med firewall at gøre. Men når du nu ikke mærker XP's fw,
hvorfor så ikke bruge den - den skader jo ikke?

(Jeg har aldrig brugt antivirus, kun sund fornuft samt XP's fw - aldrig
problemer . . .)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-05 12:50

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Nat har intet med firewall at gøre. Men når du nu ikke mærker XP's fw,
>hvorfor så ikke bruge den - den skader jo ikke?

Du har vel ret, NAT er ikke en firewall. Men når computeren har en lokal
ip-adresse bag en NAT'ende router, er den i princippet usynlig udefra
intenettet...

Og hvorfor skulle man så spilde dyrebar RAM og CPU-tid på noget så
tåbeligt som en software firewall

<mlr>

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-01-05 13:23

Michael Rasmussen wrote:

> Og hvorfor skulle man så spilde dyrebar RAM og CPU-tid på noget så
> tåbeligt som en software firewall

Nu behøver sådan en jo ikke bruge ret mange resourcer.
Er firewallen på XP specielt slem? Jeg tror firewallen
på min maskine bruger mindre end en halv MB RAM.

--
Kasper Dupont

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-05 13:09

Nicolai skrev:

>Nat har intet med firewall at gøre. Men når du nu ikke mærker XP's fw,
>hvorfor så ikke bruge den - den skader jo ikke?

Hvor ved du det fra?

>(Jeg har aldrig brugt antivirus, kun sund fornuft samt XP's fw - aldrig
>problemer . . .)

Jeg har aldrig brugt firewall [1] - kun sund fornuft og en
ordentlig opsætning af Windows (98 og XP).

[1] Det er ikke helt rigtigt. Jeg havde en personlig firewall
kørende i et par uger hvor jeg ikke vidste bedre. I den periode
fik jeg en orm fordi jeg ikke vidste nok om firewalls og de
beskeder de kan give (slukkede for noget jeg ikke skulle have
slukket for).

Men Michael har allere fået et link til Thomas' suveræne
sikringsvejledninger.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 15:38

> Hvor ved du det fra?
Erfaring.

> Jeg har aldrig brugt firewall [1] - kun sund fornuft og en
> ordentlig opsætning af Windows (98 og XP).

Ja, men de færreste har nok sund fornuft 24/7 (læs: de færreste er stærk nok
på en PC).

Så kan en FW hjælpe gevaldigt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-01-05 15:45

Nicolai <spam2005@nifo.dk> writes:

>Ja, men de færreste har nok sund fornuft 24/7 (læs: de færreste er stærk nok
>på en PC).
>
>Så kan en FW hjælpe gevaldigt.

Det er jo det evige dilemma: folk, der ikke er "pc-stærke" hører
om firewalls, "og det er jo smart. Når man har sådan én, kan man
klikke på alt og sige YES til alt. Man er totalt beskyttet - ja,
man kan faktisk opsige alle sine forsikringer!"

Spørgsmålet er, om firewalls reelt skader mere, end de gavner.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 17:05

> [...]
> man kan faktisk opsige alle sine forsikringer!"
>
> Spørgsmålet er, om firewalls reelt skader mere, end de gavner.

Se, til en hvis grænse har du en meget aktuel pointe der.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-05 15:53

Nicolai skrev:

>Erfaring.

Hvordan kan man erfare at noget ikke giver problemer?

Svar: Det kan man ikke. Dels ved man jo ikke om der er ukendte
problemer, dels ved man ikke om det kun er et tidsspørgsmål før
de kommer.

>Ja, men de færreste har nok sund fornuft 24/7

Det passer ikke. Her i byen er der mindst fire XP-systemer
kørende som er sat op af mig eller min kammerat efter opskriften.
Min kammerat ved ikke ret meget om computere ud over hvordan de
bruges, men han kan følge opskriften, og det fungerer fint for
ham og dem han hjælper.

Der er kun én af computerne hvor det ikke er nok, og den skal vi
have kikket på, men det er en person der vitterligt aner *NUL* om
computere og internettet. Jeg er formoder at den er ramt af
virusser som hun selv har aktiveret.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 17:05

> [...]
> Min kammerat ved ikke ret meget om computere ud over hvordan de
> bruges, men han kan følge opskriften, og det fungerer fint for

Og de klikker nej til alt hvad der hedder ja/nej spørgsmål?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-05 17:50

Nicolai skrev:

>Og de klikker nej til alt hvad der hedder ja/nej spørgsmål?

Aner det ikke. Jeg har ikke hørt fra dem i lang tid, og det
betyder at computeren ikke giver dem problemer.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 13-01-05 20:09

> Aner det ikke. Jeg har ikke hørt fra dem i lang tid, og det
> betyder at computeren ikke giver dem problemer.

I min hverdag løber jeg ind på problemet konstant. folk lærer det aldrig hvis
de ikke har interessen.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-01-05 16:59

Den Thu, 13 Jan 2005 15:37:39 +0100 skrev Nicolai:

> Erfaring.

> Ja, men de færreste har nok sund fornuft 24/7 (læs: de færreste er stærk nok
> på en PC).
>
> Så kan en FW hjælpe gevaldigt.

Hvis man har den nødvendige viden til at konfigurere en firewall
korrekt (og der er ikke noget man lige lærer på en uge), så burde man
helt klart også have sund fornuft nok til ikke at clicke ja til at
installere nyeste virus.

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-05 13:34

On Thu, 13 Jan 2005 11:08:38 +0100, Michael <nospam2me@kk.dk> wrote:

>Routeren køre med NAT, kan Du ikke forklarer hvorfor XP's firewall
>skal aktiveres?

Fordi din kammerat en dag slutter sin inficerede bærbare på din
lokalnet?

(ikke at firewall bør være en undskyldning for ikke at holde sin
maskine opdateret)

--
- Peter Brodersen

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-01-05 11:32

On Thu, 13 Jan 2005 09:25:31 +0100, Michael wrote:

> Har købt denne Router: http://www.dlink.com/products/?sec=3&pid=62
> Er der nogen grund til ikke at slå XP Pro firewallen fra?

Jeg kan ikke se, at der skulle være noget i vejen for at slå firewall'en
fra.

Du kan evt. læse
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf for tips til,
hvordan du hærder dit system generelt, således at det ikke er udsat,
selv hvis routeren skulle have brister.

Fra : Michael

Dato : 13-01-05 12:11

Troels Arvin wrote:

> Du kan evt. læse
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf for tips til,
> hvordan du hærder dit system generelt, således at det ikke er udsat,
> selv hvis routeren skulle have brister.

Jeg tjekker linket.
Tak for linket.

Michael

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-01-05 13:55

On Thu, 13 Jan 2005 09:25:31 +0100, Michael <nospam2me@kk.dk> wrote:

>Har købt denne Router: http://www.dlink.com/products/?sec=3&pid=62
>Er der nogen grund til ikke at slå XP Pro firewallen fra?

Efter at have fået router, har jeg slået min XP firewall fra. Ex.
spiller jeg lidt nye/forskellige spil i ny og næ. Og skal jeg ex.
hoste et spil, så skal der ofte åbnes for nogle porte - så er det
lettere kun at skulle gøre det ét sted, fremfor to.

Dog har jeg en notebook med trådløst netværk - her er XP's firewall
aktiveret hele tiden.

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 17-01-05 14:04

On Mon, 17 Jan 2005 13:54:32 +0100, Morten Snedker
<morten@dbconsult.dk> wrote:

>Dog har jeg en notebook med trådløst netværk - her er XP's firewall
>aktiveret hele tiden.

Er du på fremmede trådløse netværk er XP's firewall et klogt valg.

Men på dit eget trådløse netværk burde den være overflødig.
Sikkerhedsmæssigt er det routeren / accesspointet du skal koncentrere
dig om, og ikke den bærbare...

<mlr>

Fra : Niels Baggesen

Dato : 17-01-05 17:39

Madhatter@dk.invalid wrote:

> Men på dit eget trådløse netværk burde den være overflødig.
> Sikkerhedsmæssigt er det routeren / accesspointet du skal koncentrere
> dig om, og ikke den bærbare...

Indtil du en dag får en gæst med virus som du giver lov til at tilslutte
SIN bærbare til DIT net.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-05 17:50

nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) wrote:

>Indtil du en dag får en gæst med virus som du giver lov til at tilslutte
>SIN bærbare til DIT net.

Man giver da ikke gæster adgang til sit lokalnet

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 17-01-05 17:50

Den Mon, 17 Jan 2005 16:38:45 +0000 (UTC) skrev Niels Baggesen:

> Indtil du en dag får en gæst med virus som du giver lov til at tilslutte
> SIN bærbare til DIT net.

Og hvad så? Hvor mange virus'er spreder sig uden menneskelig hjælp
via netværket til fuldt opdaterede maskiner?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-01-05 17:49

Madhatter@dk.invalid wrote:

> Men på dit eget trådløse netværk burde den være overflødig.
> Sikkerhedsmæssigt er det routeren / accesspointet du skal koncentrere
> dig om, og ikke den bærbare...

Det kommer an på, om accesspointet autentificerer
sig overfor computeren. Hvis det kun er computeren
der autentificerer sig overfor accesspointet, kunne
et fremed accesspoint angribe computeren.

--
Kasper Dupont

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-01-05 19:25

On Mon, 17 Jan 2005 14:04:21 +0100, Madhatter@dk.invalid wrote:

>Er du på fremmede trådløse netværk er XP's firewall et klogt valg.

Det er just derfor. Og nogle gange er den underlagt fruen, som også
har en ide om, at det er hendes...og hun færdes på skole/cafe, hvor
der er trådløst netværk.

mvh /Snedker