Zonealarm går ned efter ca. 5 timer - og s~
Fra : Per F Andersen

Dato : 07-01-05 17:23

Jeg har haft problemer med at min mail- og internetforbindelse stoppede
efter ca. 5 timer. Det viste sig at det var Zonealarm, som stoppede min
adsl.
Og problemet kan nu løses ved at jeg genstarter ZA. Det er noget nemmere end
at restarte hele maskinen, men dog lidt irriterende.
Ved nogen hvordan man undgår at skulle genstarte ZA??

mvh per

Fra : Per F Andersen

Dato : 07-01-05 17:37

jeg har nyeste ZA

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 07-01-05 18:00

Per F Andersen <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:
> [...]
> at restarte hele maskinen, men dog lidt irriterende.
> Ved nogen hvordan man undg?r at skulle genstarte ZA??

Afinstaller zonealarm.

--
jlouis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-05 18:04

On Fri, 7 Jan 2005 17:22:55 +0100, "Per F Andersen"
<Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Ved nogen hvordan man undgår at skulle genstarte ZA??

Hmm, afinstallering ville være en oplagt mulighed.

-A

Fra : Per F Andersen

Dato : 07-01-05 23:18

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hmm, afinstallering ville være en oplagt mulighed.

Desværre rækker mine evner ikke til at fatte dybden i dette svar.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-01-05 01:13

On Fri, 7 Jan 2005 23:18:17 +0100, "Per F Andersen"

http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

-A

Fra : Per F Andersen

Dato : 08-01-05 16:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

Jeg forstår, at du mener, at firewall er uheldige og overflødige m.m.m.,
hvis verden og M$ og du selv var perfekt, som det fremgår af det religiøse
manifest du henviser til, men hvorfor skriver du så ikke det.

per

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 08-01-05 17:47

Per F Andersen <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Jeg forst?r, at du mener, at firewall er uheldige og overfl?dige m.m.m.,
> hvis verden og M$ og du selv var perfekt, som det fremg?r af det religi?se
> manifest du henviser til, men hvorfor skriver du s? ikke det.

Fordi vores tid er begraenset. Det tjener ikke noget formaal at have
en firewall, naar man alligevel ikke har gidet at bruge tid paa at
konfigurere den.

--
jlouis

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-01-05 01:15

Jesper Louis Andersen wrote:

> Fordi vores tid er begraenset. Det tjener ikke noget formaal at have
> en firewall, naar man alligevel ikke har gidet at bruge tid paa at
> konfigurere den.
Hvorfor så overhovedet svare?
Ingen af de forslag der er kommet vedr. ZA har været nye for mig - den ER
konfigureret.

mvh per

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-01-05 11:51

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor så overhovedet svare?

Fordi du efterspørger løsninger på at ZA blokere din kommunikation på
internettet, en oplagt mulighed er så at afinstallere ZA.

> Ingen af de forslag der er kommet vedr. ZA har været nye for mig - den ER
> konfigureret.

Hvorfra skulle nogen vide hvad der er nyt for dig?

Du kunne jo blot have tilføjet at du af personlige, eller religiøse, årsager
ikke ønsker at afinstallere ZA - så var de oplagte forslag ikke kommet.

Check evt. at ZA ikke blokere for fornyelsen af din IP-adresse.
Hvad siger loggen i ZA når der ikke er forbindelse til INternettet.
Er det al kommunikation der er væk, eller er det kun navneopslagene der ikke
virker?
(Hint: Kan du pinge en ip-adresse på internettet når "forbindelsen ikke
virker"?)

/Brian

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-01-05 13:51

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
>
> Fordi du efterspørger løsninger på at ZA blokere din kommunikation på
> internettet, en oplagt mulighed er så at afinstallere ZA.

Man kunne verl nøjes med at deaktivere den ?

> Hvorfra skulle nogen vide hvad der er nyt for dig?

Nej, det kan man ikke vide - men Jesper mente, at jeg ikke gad konfigurere
ZA!

> [...]
> der ikke virker?
> (Hint: Kan du pinge en ip-adresse på internettet når "forbindelsen

Tak, for at du også kommer med et forslag.
jeg vil forsøge mig!

mvh per

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 09-01-05 15:17

Per F Andersen <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Ingen af de forslag der er kommet vedr. ZA har v?ret nye for mig
> - den ER konfigureret.

Nu har du jo heller ikke svaret ordentligt paa en del af de spoergsmaal
der blev stillet dig. Har du checket at du ikke blokerer for DHCP, saa
din udbyder ikke kan genforhandle din IP-adresse? Hvor lang tid er din
lease time DHCP (5 timer??).

Min intuition siger mig at det ikke er ZA den er gal med, for den virker
jo i perioder. Det er en foelgevirkning og DHCP er ifoelge Occams Razor
den mest sandsynlige.

Hvis du ikke forstaar et muk af hvad jeg skriver, saa skal du enten:

a) Finde ud af det ved at laese paa nettet, eller
b) Afinstallere ZoneAlarm, fordi du ikke er teknisk kvalificeret til
at anvende en firewall.

Vi mener det, naar vi skriver at en firewall som minimum kraever at man
har en basal viden om TCP/IP og ved hvad en saadan faetter kan finde
paa at goere. I princippet vaelger du selektivt at bryde TCP/IP
protokollen med en firewall. Det kan foere til alle mulige sjove
situationer, der kraever indsigt for at kunne forstaa.

--
jlouis

Fra : Alex Holst

Dato : 09-01-05 15:25

Per F Andersen wrote:
> Jeg forstår, at du mener, at firewall er uheldige og overflødige m.m.m.,
> hvis verden og M$ og du selv var perfekt, som det fremgår af det religiøse
> manifest du henviser til, men hvorfor skriver du så ikke det.

Det er *netop* fordi software ikke er perfekt, at man ofte skal holde
sig fra klient firewalls. De loeser kun nogle meget specifikke problemer
(og naesten aldrig de som den ikke-tekniske bruger forventer). Hvis man
ikke har behov for at faa loest et af disse meget specifikke problemer,
skaber klient firewalls blot endnu en angrebsmulighed i systemet.

Vil du uddybe hvor du ser noget religioest i svaret til "Hvornår er der
ikke behov for en personlig firewall?" - det er et teknisk og oekonomisk
sagligt argument.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 07-01-05 18:13

Per F Andersen wrote:

> [...]
> at restarte hele maskinen, men dog lidt irriterende.
> Ved nogen hvordan man undgår at skulle genstarte ZA??

Jeg mener ZA har en funktion der hedder noget med "Internet Lock". Den
kan så vidt jeg husker sættes til at "låse" forbindelsen efter nogen
tids inaktivitet.

Carl

Fra : Per F Andersen

Dato : 07-01-05 23:06

Carl Drud wrote:

> Jeg mener ZA har en funktion der hedder noget med "Internet Lock". Den
> kan så vidt jeg husker sættes til at "låse" forbindelsen efter nogen
> tids inaktivitet.

Ja, men den er ikke aktiveret!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-01-05 20:15

Per F Andersen wrote:
> [...]
> at restarte hele maskinen, men dog lidt irriterende.
> Ved nogen hvordan man undgår at skulle genstarte ZA??

Hvad siger "ipconfig /all" når det virker og når det ikke virker.

Jeg gætter på du ikke får genudvækslet din IP adresse fra DHCP serveren,
men nu ved jeg jo ikke meget om dit setup.

Fra : Per F Andersen

Dato : 07-01-05 23:08

Christian E. Lysel wrote:
> Hvad siger "ipconfig /all" når det virker og når det ikke virker.
>
> Jeg gætter på du ikke får genudvækslet din IP adresse fra DHCP
> serveren, men nu ved jeg jo ikke meget om dit setup.

Jeg har lige kørt ipconfig /all , og den kørte bare - uden at give nogen
meddelelser med ZA aktiv.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-01-05 23:16

Per F Andersen wrote:

> Jeg har lige kørt ipconfig /all , og den kørte bare - uden at give nogen
> meddelelser med ZA aktiv.

Er der forskel når det virker og ikke virker, på "ipconfig /all"?

Du kan evt. liste hvad den skriver (evt. rette i IP adressen hvis du er
parnoid og du ikke har IP 83.72.241.137).

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-01-05 01:22

Fra : John

Dato : 08-01-05 00:47

"Per F Andersen" skrev i en meddelelse

> Jeg har haft problemer med at min mail- og internetforbindelse stoppede
> efter ca. 5 timer. Det viste sig at det var Zonealarm, som stoppede min
> adsl.

ZA lukker internet-forbindelsen, hvis nogen forsøger at hacke, men:

Du kan evt prøve at gå til Ethernet adapter (i enhedshåndtering), og
_fjerne_ flueben i 'tillad, at computeren slukker denne enhed for at spare
strøm'. Det løste et problem på vore to computere.

Mvh John

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-01-05 18:52

Jeg har kørt ipconfig/all fra kommandolinie både når der er forbindelse, og
når der ikke er. Det giver samme resultat:
Der åbner sig et vindue i 2 sek., uden tekst, lukker igen!! Intet sker! ?

DHCPEnabled = Sandt
DHCPLeaseExpires = 18:19:49 16-01-2005
DHCPLeaseObtained = 18:19:49 09-01-2005

Jeg har kørt netværksdiagnosticering, hvor alt lykkedes.

Glemte at pinge sidst den var nede.

Det sidste der stod i ZAlog er, at :3004 har forsøgt at få adgang til :53
med protocol UDP3 gange, men det blev blokeret af ZA

mvh per

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 09-01-05 19:57

Per F Andersen <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Det sidste der stod i ZAlog er, at :3004 har fors?gt at f? adgang til :53
> med protocol UDP3 gange, men det blev blokeret af ZA

DNS problemer?

Har man ikke et vaerteoj i stil med systrace(1), i stedet for de der
klient firewalls, man alligevel ikke kan bruge til noget.

--
jlouis

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-01-05 13:42

Jesper Louis Andersen skrev:

> Har man ikke et vaerteoj i stil med systrace(1), i stedet for de
> der klient firewalls, man alligevel ikke kan bruge til noget.

Hvis du hentyder til systrace.org og jeg har forstået hvad det går ud
på, så skulle Codeseeker kunne gøre det samme for en Win32 maskine:

http://sourceforge.net/projects/owasp/

Butterfly Security har åbenbart doneret Codeseeker til OWASP, man kan
dog ikke finde ret meget info om Codeseeker på owasp.org.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-01-05 21:17

Per F Andersen wrote:
> Jeg har kørt ipconfig/all fra kommandolinie både når der er forbindelse, og
> når der ikke er. Det giver samme resultat:
> Der åbner sig et vindue i 2 sek., uden tekst, lukker igen!! Intet sker! ?

Start med at skrive "cmd", skriv derefter "ipconfig /all" og sendt
resultatet til os, både når det virker og når det ikke virker.

Når det virker kan du pinge IP adressen på "default gateway", DNS
serverne og 193.88.44.22?

Fra : Per F Andersen

Dato : 10-01-05 23:26

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
> resultatet til os, både når det virker og når det ikke virker.
>
> Når det virker kan du pinge IP adressen på "default gateway", DNS

Ja, jeg kan pinge tilsyneladende alle adresser uanset om mit Internet virker
eller ej.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-01-05 23:55

On Mon, 10 Jan 2005 23:25:32 +0100, "Per F Andersen"
<Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Ja, jeg kan pinge tilsyneladende alle adresser uanset om mit Internet virker
> eller ej.

Så kan det være, din ZA forhindrer dit DNS i at virke (hvilket meget
god illustrerer, hvorfor det er et defekt produkt, eller muligvis
fejlkonfigureret).

Hvad sker der, hvis du prøver 'nslookup dr.dk' når det ikke virker?
Får du at vide, at adressen er 195.137.194.128?

-A
--
http://www.hojmark.org/