Gearskifteproblemer.
Fra : PC

Dato : 22-05-01 08:48

Ikke et 'rigtigt' problem men irriterende.

Når min gamle Kawa (Z400/'77) er blevet godt varm - kørt +20km - bliver
gearskiftet mere stramt/trægt, specielt ved nedgearing og det er MEGET svært
at få den i frigear fra 1. gear, men nemmere fra 2. gear.

Når den er kold er der ikke nogen problemer, og alle gear kører som i smør,
inkl. frigear.

Motoren er totalt renoveret og skiftegafler/gearhjul er som 'nye'. Der er
helt ny olie på, og jeg har prøvet med 3 forskellige typer olier (Motul,
Silkolene, Dunham), uden mærkbare ændringer.

Er det bare sådan, eller...?

Gode råd modtages med tak,

Palle,
Kawa Z400
Kawa GPZ550

Fra : Martin Hansen

Dato : 22-05-01 10:33

Hej
Jeg har en Z1000J, og har kørt flere forskellige Z1000 og Z650 modeller.
Flere havde samme problem som du beskriver. Generelt er gearskiftet på
Z'erne noget bras. Ikke sådan at forstå, at gearkassen er slem til at gå i
stykker, de er bare ikke så velafstemte.
Når det nogle gange bliver helt skidt, kan det være fordi koblingen er
slidt. I visse tilfælde kan det også have at gøre med olien, der "hænger" i
koblingspladerne. Dette har jeg også oplevet, så det kan hjælpe at fortsætte
din søgen efter en rigtig olietype. Desværre kan jeg ikke anbefale noget
specielt.

Martin

Fra : Morten Lyckegaard

Dato : 22-05-01 13:47

Fuldstændig enig, Martin.
Min Z650'er er RET følsom for korrekt justeret kobling, men naturligvis
skader god olie ikke!
Det noget voldsomme "klonk" når der sættes i gear reduceres lettest ved at
lige at "vippe til øret" og få olien slynget fri i koblingen.

Venlig hilsen
Morten på oliefyret Z650'er (sikkert dårlig ventilpakning)

Fra : pwh

Dato : 22-05-01 18:22

Har du chekket om du har fyldt for meget olie på.
Niveauet skal helst ligge mellem MAX og MIN.
Jeg havde præcis de samme problemer med nedgaeringer
og finde at frigear med varm motor på min GPX600R
som du har. Fejlen var at jeg havde toppet olien op til
MAX punktet. Da jeg tappede ca 1/4 L olie af forsvandt
problemet fuldstændigt. Jeg vil tro at det er koblingspladerne
der ikke har kunnet slippe ordentligt med for meget olie på.

Jens

Fra : Armand

Dato : 22-05-01 18:19

> [...]
> .............. det kan hjælpe at fortsætte din søgen efter en
> rigtig olietype. Desværre kan jeg ikke anbefale noget specielt.

Eftersom at problemet kommer ved varm (= tyndere!) olie, kunne løsen jo
være at gå imod strømmen og benytte en tykkere olie :-/

Motorex fremstiller også en olie der egner sig specielt til de modeller
der har problemer med at slippe i koblingen (husker specielt problemet
fra GPX 750!).

--
Armand.

Fra : PC

Dato : 23-05-01 11:42

> [...]
>
> Motorex fremstiller også en olie der egner sig specielt til de modeller
> der har problemer med at slippe i koblingen (husker specielt problemet

Hmmm, ja det lyder jo ganske logisk. De forskellige typer jeg har prøvet med
hidtil, har alle været 10W40.

Jeg tror jeg prøver med en 20W50 (den er vel tykkere?) næste gang.

Tak for hjælpen,

Palle
Kawa Z400
Kawa GPZ550