HP printer til G4
Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 12:07

Jeg har en HP LaserJet printer, en god, gammel trofast svend.
Til alle mine tidligere maskiner (senest G3 MT) blev den tilsluttet med
et kabel der endte i et firkantet PhoneNET stik som så igen ender i
rundt stik i stil med dem man stikker ind i de gamle tastaturer. Dette
runde stik gik så ind i G3'eren.

I den ende der går ind i printeren går kablet også i et firkantet
PhoneNET stik som så igen ender i rundt stik. Ved siden af kablet ind i
PhoneNET stikket sidder der en lille dims der kunne ligne en skring.

Med en G4 har jeg så et problem. Der er ikke noget hul der passer til
det runde stik. Der er et hul der ser ud til at passe med kablet hvis
jeg piller det ud af PhoneNET stikket. Der er et telefonsymbol ved dette
hul.
Men kan jeg bare putte printerkablet der i uden at gøre skade? Skal den
lille dims (sikring) så pilles ud af det andet PhoneNET stik?

Jeg kunne selvfølgelig bare prøve, men vil nødigt ødelægge noget ved
computer eller printer. Det er sikkert lige til hvis man ved noget om
det, så hvad siger I?

Håber på et hurtigt svar så jeg kan printe.

Jørgen

Fra : nospam

Dato : 13-02-05 14:09

Hvilken model printer?
Hvilken model G4?

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 16:35

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvilken model printer?
> Hvilken model G4?

HP LaserJet 4M

G4 533 MHz Digital Audio

Fra : Marcus

Dato : 13-02-05 15:27

> [...]
> det, så hvad siger I?
>
> Håber på et hurtigt svar så jeg kan printe.

Om din tidigare G3 var en grå (t.o.m. 333MHz) är svaret antagligen att
du använt Apples tidigare printer-kontakt - som försvann i och med
newworld-maskinerna (de blå-vita)... Isåfall finns ingenstans att plugga
i skrivaren :(

*Däremot* var det ganska vanligt vid generationsskiftet - jag arbetade
på den tiden i tidnings- (= avis-) världen - att det satt extrakort
(blå-vita men också tidiga G4) med alla de portar och kontakter som
behövdes för att kunna fortsätta använda skrivare och andra
tillbehör... Om du kan få tag i ett sånt att stoppa i G4:n så har du
löst ditt problem.

*Eller* skaffa en äldre maskin (7*00 eller något)
som skrivarserver. Hade själv länge en 7600 i den tjänsten för att
kunna göra slut på alla gamla laserskrivare ;)

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 16:35

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Om din tidigare G3 var en grå (t.o.m. 333MHz)
Det var den nemlig

> är svaret antagligen att
> du använt Apples tidigare printer-kontakt - som försvann i och med
> newworld-maskinerna (de blå-vita)... Isåfall finns ingenstans att plugga
> i skrivaren :(

Det kan da ikke være rigtigt. Kan man ikke få en adapter eller noget?

> [...]
> behövdes för att kunna fortsätta använda skrivare och andra
> tillbehör... Om du kan få tag i ett sånt att stoppa i G4:n så har du

Hvis jeg forstår dig ret, så skal jeg i den sidste ledige slot have et
specielt kort for at printe på min HP LaserJet 4M?

> *Eller* skaffa en äldre maskin (7*00 eller något)
> som skrivarserver. Hade själv länge en 7600 i den tjänsten för att
> kunna göra slut på alla gamla laserskrivare ;)

En ekstra computer bare for at printe? Det lyder for vildt!

Jørgen

Fra : Marcus

Dato : 13-02-05 16:58

-

> Det kan da ikke være rigtigt.

Med tanke på att din skrivare är från före generationsskiftet (1998 -
99?) så är den 6 à 7 år gammal - det är mycket i datorsammanhang...

> Kan man ikke få en adapter eller noget?

Jodå, det finns (fanns en gång i tiden) adaptrar USB <-> ADB, men
dessvärre har jag *aldrig* sett en sådan fungera speciellt bra...
Dessutom var dom väldigt dyra!

> Hvis jeg forstår dig ret, så skal jeg i den sidste ledige slot have et
> specielt kort for at printe på min HP LaserJet 4M?

Jag har sett de extra-portarna både på PCI-kort och som extrakort
monterat i chassit från fabrik - antagligen pluggade direkt på
moderkortet.

> En ekstra computer bare for at printe? Det lyder for vildt!

Litet mer ljud blir det ju... Men en sådan dator får du gratis nu
för tiden. Kör ett Linux + CUPS på den gamla datorn så fungerar det
perfekt!

> Jørgen

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Zaphod B

Dato : 13-02-05 17:05

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Jodå, det finns (fanns en gång i tiden) adaptrar USB <-> ADB, men
> dessvärre har jag *aldrig* sett en sådan fungera speciellt bra...
> Dessutom var dom väldigt dyra!

Og dessuten er dette IKKE ADB, men seriell kabel. USB-ADB-adapter vil
ikke fungere, og kan muligens ødelegge noe.
--
/Z

Fra : Marcus

Dato : 13-02-05 18:14

> Og dessuten er dette IKKE ADB, men seriell kabel.

Självklart - fel av mig...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 17:20

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Med tanke på att din skrivare är från före generationsskiftet (1998 -
> 99?) så är den 6 à 7 år gammal - det är mycket i datorsammanhang...

Jo, jo - det er jeg klar over. Men når man har nået min alder er 1997
ikke så længe siden. Og når nu printeren er god og fungerer. Det er en
PostScript printer så jeg kan ikke bare skifte den ud med en ink jet
uden ægte PS.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-05 16:20

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> det, så hvad siger I?
>
> Håber på et hurtigt svar så jeg kan printe.

Altså - helt uden at kloge mig - lyder det som om du tidligere har brugt
ADB tilslutning.....NetPhone - det lyder som noget tilbage fra SE
tiden....?....Telefonen på din G4 er en modemport, og jeg mener at
huske, at NetPhonestikket og telefonstikket ikke er samme størrelse, men
på den anden side????.....kunne man ikke frit vælge mellem modemport og
printerport på de gamle Macs???
Du skal s´gu´ nok ha´ fat i noget USBtilslutning, men fra
NetPhone????.....men måske ADB>USB?
Så beholder du NetPhone i printeren og sætter ADB>USB´en i G4......det
er vist langt ude, det her.......og nu ser jeg lige at det hedder
PhoneNET? - det er det stik, der er en mellemting mellem et telefonstil
og et RJ45, ikk?
Med en grøn diode ved siden af stikket.......

Nej - drop mig, Jørgen - det forvirrer s´gu´ mere, end det gavner, men
nu gider jeg ikke slette - undskyld
M.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 16:45

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> huske, at NetPhonestikket og telefonstikket ikke er samme størrelse, men
> på den anden side????.....kunne man ikke frit vælge mellem modemport og

Jo, på min første Mac (en LC) var der en modemport og en printerport. Og
hvis man ikke kunne få printeren til at virke på printerporten stak man
den bare ind i modemporten. Det var derfor jeg fik den tanke at jeg
kunne pille kablet ud af den der PHONENet dims(adapter) og så ind i
stikket med telefon-ikonet. Men jeg tør ikke bare prøve hvis jeg nu
brænder enten printer eller computer af.

> [...]
> er vist langt ude, det her.......og nu ser jeg lige at det hedder
> PhoneNET? - det er det stik, der er en mellemting mellem et telefonstil
Det ved jeg ikke. Det er en box på størrelse med to tændstikæsker oven
på hinanden. I den ene ende er der et kort kabel med et ADB-stik. I den
anden to huller som dem der er i nyere telefoner. Hjælper det?

> Med en grøn diode ved siden af stikket.......
Kan ikke se noget grønt

> Nej - drop mig, Jørgen - det forvirrer s´gu´ mere, end det gavner, men
> nu gider jeg ikke slette - undskyld

Men tak for forsøget. Måske er der andre med et godt bud, please!

Jørgen

Fra : Zaphod B

Dato : 13-02-05 17:03

> [...]

> stikket med telefon-ikonet. Men jeg tør ikke bare prøve hvis jeg nu
> brænder enten printer eller computer af.

Nei, du kan ikke det. For den gamle "Phone" var egentlig ikke Phone, men
modem (alså tilslutning for et eksternt modem). Og det er jo noe annet.
Telefonledningen bærer et analogt signal, mens modemtilslutningen på
eldre Macer er en (digital) seriekabel som fungerer likt med RS-232, men
ser ulik ut - og heter RS-422, tror jeg. Derfor fungerte den både med
(seriell) printer og modem - mens LocalTalk _nettverk_ kun fungerte over
"Printer"-porten, svjv.

På de nye maskiner fra og med iMac Bondi Blue sitter p.d.a.s. et fullt
modem inne i maskinen, og man kobler derfor telefonledningen direkte
inn. Det er altså en vanlig analog hunkjønns RJ-11 som sitter i
maskinen.

> Det ved jeg ikke. Det er en box på størrelse med to tændstikæsker oven
> på hinanden. I den ene ende er der et kort kabel med et ADB-stik. I den
> anden to huller som dem der er i nyere telefoner. Hjælper det?

Se over. Det er f.ø. heller ikke et ADB-stikk dette, men det er fysisk
like stort og har samme form. Pinnekonfigurasjonen er imidlertid ulik.

> Kan ikke se noget grønt

Disse boksene (PhoneNET) ble laget av noen somm fikkk LocalTalk til å
fungere over vanlig telefonledning, men da med disse adapterne. De lagde
samtidig de første konsentratorer (huber) til det, og vi fikk de første
strukturerte nett, faktisk før det ble vanlig å kable ethernett på samme
måte med 10BASE-T eller altså UTP.

LocalTalk var jo ellers i utgangspunktet et daisy-chain nettverk, ikke
ulikt ethernett over coax-kabel.

--
/Z

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 16:51

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> ..men måske ADB>USB?

Noget slår mig. Jeg har en iMate ADB-USB Adapter mellem mit gamle
keyboard og Macen. Kunne man sætte sådan et mellem en USB port og ADB
kablet?
Jørgen

Fra : Zaphod B

Dato : 13-02-05 17:03

> [...]

> Noget slår mig. Jeg har en iMate ADB-USB Adapter mellem mit gamle
> keyboard og Macen. Kunne man sætte sådan et mellem en USB port og ADB

Nei. Se forrige innlegg. Det er ikke ADB, men serieport.
--
/Z

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 13-02-05 18:39

Hej Jørgen
Jeg har været i den samme situation som dig - og besluttede at købe en
ny laser istedet for at rode med diverse "broer" og lign. Jeg købte en
HP Laserjet 1010 (ca. 990,00) Den fungerede fra første sekund. Og jo -
det er da ærgerligt med din gamle HP.

MVH

Ole

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 21:54

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> ny laser istedet for at rode med diverse "broer" og lign. Jeg købte en
> HP Laserjet 1010 (ca. 990,00) Den fungerede fra første sekund. Og jo -

Er det en ægte PostScript og ikke emuleret?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-02-05 16:53

angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) writes:

> Det ved jeg ikke. Det er en box på størrelse med to tændstikæsker oven
> på hinanden. I den ene ende er der et kort kabel med et ADB-stik. I den
> anden to huller som dem der er i nyere telefoner. Hjælper det?

Det er IKKE et ADB stik. Det er til serielporten (der er forskel både
på stikket og på protokollen), som din nye G4 ikke har. PhoneNET er
IKKE til modemporten, trods navnet. PhoneNet var en måde at bruge
eksisterende telefonledning til LocalTalk (som ellers krævede nye
serielle kabler). De firkantede stik hedder i øvrigt RJ-11.

> Men tak for forsøget. Måske er der andre med et godt bud, please!

Hvis du ikke har ethernet på din printer, skal du bruge en printserver
eller en EtherTalk-LocalTalk bro, såsom Asante EtherPrint. Spørg i
markedsgruppen, om nogle har en til overs.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 17:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Hvis du ikke har ethernet på din printer,

Det ved jeg sør'me ikke om den har. Men foruden det lille runde stik jeg
hidtil har brugt, har den nogle SCSI lignende stik - en parallel og en
seriel. Så tænkte jeg om man kunne bruge sådan et kabel her:
 USB TO PRINTER ADAPTER
Connect Parallel Printer to USB Port.
http://www.vpi.us/usb-printer.html

Er det helt ude i hampen?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-02-05 17:20

> [...]

> hidtil har brugt, har den nogle SCSI lignende stik - en parallel og en
> seriel. Så tænkte jeg om man kunne bruge sådan et kabel her:

Det lyder helt fjong, såfremt der findes en Mac OS X driver til
skidtet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 17:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det lyder helt fjong, såfremt der findes en Mac OS X driver til
> skidtet.

Jeg kører OS 9.2.2, men det hjælper nok ikke, for nu ser jeg at det kun
er til Windows.
Jeg var lige så glad for at have fundet det kabel. Findes der ikke noget
til Mac?

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-02-05 17:56

har fundet dette om printeren på HPs site:

Cabling (to connect to the AppleTalk only)

*
#92215S Din-8 direct serial connection

OR

*
#92215N LocalTalk connector kit

Hjælper det på en løsning? Jeg er ved at køre sur i alle de tekniske
termer, jeg vil bare så gerne have min printer til at virke.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-02-05 01:30

> [...]

> et kabel der endte i et firkantet PhoneNET stik som så igen ender i
> rundt stik i stil med dem man stikker ind i de gamle tastaturer. Dette

Det var dog en masse forvirrende svar, du har fået. Thomas har egentligt
givet mulighederne, men jeg vil prøve at uddybe lidt:

Det, du hidtil har brugt, er Apples forlængst hedengangne
LocalTalk-netværk. Godt nok i sin lidt billigere udgave, PhoneNet, som
benyttede almindelige telefonkabler. Systemet har ellers intet med
telefon eller modem at gøre.

Din nye G4 har ikke LocalTalk, og du er naturligvis ikke den første, som
står i den situation.

En mulighed er at anskaffe en boks, som kan fungere som bro mellem
Ethernet og LocalTalk. Både Asanté og Dayna lavede sådan nogen, men de
var temmeligt dyre, og kan næppe fås fra ny længere. Prøv at finde en
brugt i markedsgruppen.

En anden mulighed er at anskaffe en printserver, som fås billigt. Den
sluttes til Mac med Ethernet og sluttes til printeren med et
parallel-kabel, som din printer jo også også har mulighed for. Der
findes printservere, som kan køre AppleTalk, som du kører i dag, men de
billige kan nok kun køre LPD og SMB, og her bliver jeg lidt i tvivl. OS
X kan uden videre begge dele, og jeg mener bestemt, at OS 9 kan skrive
til LPD, men min hukommelse er blevet lidt rusten. Har jeg ret?

Du kan selvfølgelig også købe en ny printer, men det er jo en anden
snak...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-02-05 10:17

Tak for opsummeringen.

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> En mulighed er at anskaffe en boks, som kan fungere som bro mellem
> Ethernet og LocalTalk. Både Asanté og Dayna lavede sådan nogen, men de
> var temmeligt dyre, og kan næppe fås fra ny længere.

Man kan ikke få dem herhjemme men i USA og UK bl.a.
Der står hos Asante:
AsanteTalk supports most popular LocalTalk devices and printers,
including Macintosh and iMac computers, PowerBooks, and all 100%
LocalTalk compatible printers.

Hvordan kan jeg vide om min HP LaserJet 4M er 100% kompatibel?
Det eneste jeg har fundet om det er:

Cabling (to connect to the AppleTalk only)

#92215S Din-8 direct serial connection

OR

#92215N LocalTalk connector kit

Er min øvrige beskrivelse af historien om mit set-up tilstrækkeligt til
at man kan konkludere, at min printer er 100% kompatibel?

hilsen og tak,
Jørgen