Powerbook / Ibook eller helt tredje?
Fra : C L M

Dato : 12-02-05 14:37

Hejsa

Jeg skal have anskaffet mig en bærbar computer, men er lidt i tvivl om
hvilken model jeg skal vælge. Jeg har ca. 12-14.000 til formålet. Jeg har
kigget på både Powerbook og Ibook. Den mindste powerbook synes jeg faktisk
kunne passe fint til mine behov, som primært består af websurfing og
musiklytning. Jeg kunne godt tænke mig at denne nye bærbare kunne fungere
som en form for underholdningscenter, forstået på den måde at det kunne være
fedt hvis den kunne kobles til tv'et og vise billeder, DVD etc, kan dette
lade sig gøre? Ligeledes regner jeg med at koble Itunes til stereoanlægget
via min Airport Express, så dermed kunne jeg jo ende ud med et helt
multimedia center som samtidig bare ser brand godt ud. Mit spørgsmål er om
jeg skal satse på Powerbooken med superdrive:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/pv2F4vH6CDTl22w4WQP1j8OLglR/0.0.11.1.0.6.17.1.1.27.3.1.1.0?46,11

eller måske en Ibook med større skærm:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/pv2F4vH6CDTl22w4WQP1j8OLglR/5.0.11.1.0.6.3

Jeg kan se at der på powerbook'en er noget der hedder Mini DVI-out, er dette
det stik man skal bruge til at koble sin PB til fjernsynet?

Nå men det var faktisk mine spørgsmål, hvis I mener at jeg skal have fat i
noget helt tredje så sig endelig til, jeg er åben for nye forslag. Bare husk
på at jeg søger en maskine der skal bruges specielt til lyd og billede, jeg
er desværre afhængig af min bærbare PC eftersom jeg på arbejde bruger en
række programmer som udelukkende er udvilket til PC.

Mvh
Carsten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-02-05 16:26

C L M <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> kunne passe fint til mine behov, som prim?rt best?r af websurfing og
> musiklytning. Jeg kunne godt t?nke mig at denne nye b?rbare kunne fungere
> som en form for underholdningscenter, forst?et p? den m?de at det kunne v?re
> fedt hvis den kunne kobles til tv'et og vise billeder, DVD etc, kan dette
> lade sig g?re? Ligeledes regner jeg med at koble Itunes til stereoanl?gget
> via min Airport Express, s? dermed kunne jeg jo ende ud med et helt
> multimedia center som samtidig bare ser brand godt ud. Mit sp?rgsm?l er om
> jeg skal satse p? Powerbooken med superdrive:

Nu kan man desværre ikke linke på den måde til Apple Store, så jeg kan
ikke se hvilke maskiner du mener. Jeg vil dog tro, at det er en
PowerBook 12" og en iBook 14". Efter min mening er der ingen grund til
at købe iBook 14", så valget står faktisk imellem iBook 12" eller
PowerBook 12". Opløsningen er nemlig den samme på begge skærme, og det
er overhovedet ikke for småt på 12" modellen, så den koster bare mere
og fylder mere.

Fordelen ved PowerBook 12" kontra iBook 12" er bl.a. (som det har
været nævnt flere gange): mulighed for PC Card, bedre grafikkort,
mulighed for at bruge ekstern skærm til udvidelse af arbejdsområde
(kontra spejling på iBook), alu-kabinet, DVI-udgang kontra VGA-udgang
(begge kan bruges til TV), større harddisk, hurtigere processor,
mulighed for SuperDrive og hurtigere Bluetooth.

iBook 12" er en dejlig maskine (jeg har selv en), men der er væsentlig
flere features i PowerBook 12". Efter sidste opdatering er den noget
højere pris noget mere fair, for iBook var efterhånden blevet så
billig, at der var få ting der talte for PowerBook 12".

> Jeg kan se at der p? powerbook'en er noget der hedder Mini DVI-out, er dette
> det stik man skal bruge til at koble sin PB til fjernsynet?

Ja, det kan både PowerBook og iBook.

> N? men det var faktisk mine sp?rgsm?l, hvis I mener at jeg skal have fat i
> noget helt tredje s? sig endelig til, jeg er ?ben for nye forslag. Bare husk
> p? at jeg s?ger en maskine der skal bruges specielt til lyd og billede, jeg
> er desv?rre afh?ngig af min b?rbare PC eftersom jeg p? arbejde bruger en
> r?kke programmer som udelukkende er udvilket til PC.

Ærgeligt, men sådan kan det jo gå. Hvis det er meget simple programmer
kan de måske køres i Virtual PC på Mac'en, men hvis de kræver saft og
kraft, så glem det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : C L M

Dato : 12-02-05 18:38

> Nu kan man desværre ikke linke på den måde til Apple Store, så jeg kan
> ikke se hvilke maskiner du mener.

Damn, jeg troede ellers at det var muligt efter at jeg tjekkede ved at prøve
linket i min egen browser. Nu kan jeg dog godt se problemet.
>Jeg vil dog tro, at det er en
> PowerBook 12" og en iBook 14".

Nemmerli!

> [...]
> PowerBook 12". Opløsningen er nemlig den samme på begge skærme, og det
> er overhovedet ikke for småt på 12" modellen, så den koster bare mere

Godt argument!

> [...]
> højere pris noget mere fair, for iBook var efterhånden blevet så
> billig, at der var få ting der talte for PowerBook 12".

Ja der er jo godt nok en del forskel på en 12" iBook og en 12" PB

Det er glemt for lang tid siden.

Mange tak for de gode råd

Mvh
Carsten

Fra : Johnny Louis

Dato : 12-02-05 21:52

C L M <fake@fake.com> wrote:

> Mange tak for de gode råd
>
> Mvh
> Carsten

En ting du også skal tage med i dine overvejelser er støjniveauet i de
2 computere.
I PowerBook'en kører blæseren meget og længe (i min med en højfrekvent
hylen) hvorimod den sjældent kører i iBook'en.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : C L M

Dato : 12-02-05 22:14

> [...]
> I PowerBook'en kører blæseren meget og længe (i min med en højfrekvent
> hylen) hvorimod den sjældent kører i iBook'en.

OK! Det havde jeg ikke regnet med, jeg havde nærmere regnet med at PB var
mere støjsvag en iBook'en. Har haft en iBook tidligere som jeg var meget
tilfreds med, så måske jeg alligevel skulle kigge på sådan en igen. Meeeen
den PB er nu ret lækker

Mvh
Carsten

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-02-05 00:19

C L M <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> tilfreds med, så måske jeg alligevel skulle kigge på sådan en igen. Meeeen

Hvis man ikke specielt har brug for de ekstra ydelser/tilslutninger
P.B. har syntes jeg at merprisen er for stor i forhold til iBook..

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : Zaphod B

Dato : 13-02-05 06:33

C L M <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> tilfreds med, så måske jeg alligevel skulle kigge på sådan en igen. Meeeen

Jeg har begge deler, og må si meg uenig. De blåser omtrent like meget og
like høyt. Jeg har en PB 12" 1GHZ med 768 MB RAM, og en iBook 1,2GHZ med
samme. Meget lite om noen forskjell.

--
/Z

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-02-05 10:07

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Jeg har begge deler, og må si meg uenig. De blåser omtrent like meget og
> like høyt. Jeg har en PB 12" 1GHZ med 768 MB RAM, og en iBook 1,2GHZ med
> samme. Meget lite om noen forskjell.

Jeg tror det er almindeligt kendt at blæseren kører mere i PowerBook end
i iBook.
Vi har nok bare mødt ekstremerne med din PowerBook hvor blæseren aldrig
kører og vores hvor blæseren kører hele tiden

Vi har også begge computere, PowerBook og iBook.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : Zaphod B

Dato : 13-02-05 10:30

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> [...]
> kører og vores hvor blæseren kører hele tiden
>
> Vi har også begge computere, PowerBook og iBook.

OK - jeg har to ulike erfaringer med PowerBook skal jeg innrømme. Det
kommer nemlig svært meget an på den fysiske posisjon og isolering.

Der jeg er nå, på min kontorpult, med gummiknottene under maskinen slik
at det er luft mellom den og bordet, så blåser den nesten aldri dersom
jeg ikke bruker det optiske drevet (men så støyer jo det mer). Tar jeg
den på fanget, blåser den mye hurtigere. Det er helt tydelig at den blir
varmere da. Det kan man jo også kjenne.

Den forskjellen er ikke så uttalt på iBook, og jeg har tenkt at det må
være bl.a. fordi plasten ikke leder varme like godt hverken inn eller
ut, og at maskinen dermed heller ikke er bygget for å kjøles gjennom
kassen på samme måte. Den blir dermed mindre sensitiv for det.

Men som sagt, på kontoret blåser den svært sjelden. iBooken brukes
hjemme av min sønn og min kone, og blåser uansett sjelden.

PS: Jeg bruker ikke eksternt tastatur på kontoret heller, så oversiden
blir uansett varmet av hendene - og av hurtig tasting!
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

> [...]

> Jeg har begge deler, og må si meg uenig. De blåser omtrent like meget og
> like høyt. Jeg har en PB 12" 1GHZ med 768 MB RAM, og en iBook 1,2GHZ med

Jeg tror osse det er et spørgsmål om _hvad_ man sætter dem til at lave,
samt om CPU'en i de to 12"'ere er af samme generation.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-02-05 22:31

> [...]

> I PowerBook'en kører blæseren meget og længe (i min med en højfrekvent
> hylen) hvorimod den sjældent kører i iBook'en.

Blæser, er der blæser i min iBook?

Det er sandt, den er meeeget sjældent tændt.

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-02-05 00:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Blæser, er der blæser i min iBook?

Ja der er, men den er ikke meget for at bestille noget.

> Det er sandt, den er meeeget sjældent tændt.

Ja blæseren i min kones iBook starter kun hvis hun har den placeret på
en dyne meget længe.

Johnny Louis
Torremolinos
Spanien.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-05 12:45

> Ja der er, men den er ikke meget for at bestille noget.

Heldigvis.

> Ja blæseren i min kones iBook starter kun hvis hun har den placeret på
> en dyne meget længe.

Præcist samme situation her når den endelige har været i gang. Den har
kun kørt når jeg har haft iBook'en med i sengen.

Fra : Christian Bech

Dato : 14-02-05 12:44

In article <j7r3e2-nk.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Præcist samme situation her når den endelige har været i gang. Den har
> kun kørt når jeg har haft iBook'en med i sengen.

Så stønner den?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-05 12:52

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> S? st?nner den?

Den bliver ihvertfald forpustet...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Fordelen ved PowerBook 12" kontra iBook 12" er bl.a. (som det har
> været nævnt flere gange): mulighed for PC Card,

12" PB har ikke PC-card. Det er kun 15 og 17".

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-05 18:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> 12" PB har ikke PC-card. Det er kun 15 og 17".

Ups..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

C L M <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> kigget på både Powerbook og Ibook. Den mindste powerbook synes jeg faktisk
> kunne passe fint til mine behov, som primært består af websurfing og

det behov kan alle iBægerne osse opfylde.

> [...]
> den kunne kobles til tv'et og vise billeder, DVD etc, kan dette lade sig

Jeps alle apples bærbare kan sluttes til et TV. til iBøer og den lille
12PB skal du dog investere i Apples adapter. 15 og 17" PB har en
dedikeret S-video port.

> [...]
>
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/pv2F4vH6CDTl2
> 2w4WQP1j8OLglR/0.0.11.1.0.6.17.1.1.27.3.1.1.0?46,11

Gå ind hos den nærmeste Appleforhandler og afgør hvilken skærm du kan
leve med. køb den billigeste du kan leve med. Prisforskellen på iBog og
PB er hamper og det er ret begrænset hvad du får mere ved at inverstere
i PB'en: marginalt hurtigere grafikkort og CPU, analog audio-input, samt
mulighed tilslutning af digital skærm via DVI.

> Jeg kan se at der på powerbook'en er noget der hedder Mini DVI-out, er dette
> det stik man skal bruge til at koble sin PB til fjernsynet?

ja, via en adapter man skal købe hos Apple. Det samme gør sig gældende
via VGA porten på iBøgerne.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 19-02-05 00:09

C L M <fake@fake.com> wrote:

> [...]
> via min Airport Express, så dermed kunne jeg jo ende ud med et helt
> multimedia center som samtidig bare ser brand godt ud.

[snip]

> [...]
> er desværre afhængig af min bærbare PC eftersom jeg på arbejde bruger en
> række programmer som udelukkende er udvilket til PC.

Til det beskrevne formål har du vel ikke brug for en bærbar? Slet ikke,
når du har en bærbar PC allerede. For mig lyder det mere som en Mac
Mini.

Bemærk i øvrigt, at der kommer en ny version af OS X en gang i løbet af
foråret, så hvis du kan vente, så sparer du 1000 kr....

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.