Støjdæmpning af Quicksilver
Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-05 14:07

Hejsa

Jeg har fået mig en gammel Quicksilver Dual 1 Ghz maskine, som støjer en
hel del.

Nogle år tilbage kunne man købe et Verax støjdæmpningskit til MDD
modeller og vist nok også til Quicksilveren. Jeg kan dog ikke rigtig
opstøve dem noget sted længere. Der var vistnok også nogle der monterede
dem for én.

Er der nogle der ved om de stadig fåes et eller andet sted? Og hvad man
skal forvente at det vil koste?

Er der alternativt nogle herinde der har gode erfaringer med at udskifte
blæserne med nogle andre støjsvage billige blæsere - måske endda nogle
der ville turde gøre det ved min mod betaling i gamle Mac's eller lignende?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Zaphod B

Dato : 11-02-05 14:22

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> udskifte blæserne med nogle andre støjsvage billige blæsere

- selvmotsigelse?
--
/Z

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-05 16:02

Zaphod B wrote:

> - selvmotsigelse?

Jeg er klar over at det ikke helt hænger sammen. Til mit forsvar vil jeg
sige at det jo lidt hænger sammen med hvad man sammenligner med. Det er
jo en relativt gammel computer, så løsningen skal selvfølgelig ikke
koste det samme som en ny G5. Sådan en tusse eller noget i den stil for
en samlet løsning vil være fornuftigt.

Hvad er det man siger:
hurtigt - godt - billigt... du kan vælge 2

Fra : Zaphod B

Dato : 11-02-05 18:34

> [...]

> jo en relativt gammel computer, så løsningen skal selvfølgelig ikke
> koste det samme som en ny G5. Sådan en tusse eller noget i den stil for

Enig, selvfølgelig.

Da Mac II fx kom (noen som husker? De hurtigste av de hurtige?) , så
hadde den blæsere (jeg lærer dansk meget hurtig, ikke?;) som støyet som
en mindre tornado. Det kom straks et firma på banen som solgte tunge,
deilige vifter (det heter det på norsk) av metall for muligens fem
hundre kr. Maskinen ble tyst som Steve Jobs den dagen Adobe sa nei, takk
til å lage Premiere for Mac OS. (Han fulgte derimot opp med å kjøpe noen
artige saker fra Macromedia somm ble til iMovie og senere Final Cut).
Med andre ord - gode blæsere/vifter er viktig. Og de kooster penger.
Dessverre.

Beklager ordrikheten, har nettopp satt til livs det meste av flaske god
Sancerre...

> Hvad er det man siger:
> hurtigt - godt - billigt... du kan vælge 2

Flott!
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 12-02-05 00:31

Hej Franz

Franz Berliner wrote:
> [...]
> dem for én.
>
> Er der nogle der ved om de stadig fåes et eller andet sted? Og hvad man

Jeg véd ikke, om det stadig kan købes.

> [...]
> der ville turde gøre det ved min mod betaling i gamle Mac's eller lignende?

Jeg vil ikke påtage mig at udskifte dem. men jeg kan da give dig et
par hints til, hvad du kan bruge. Papst laver nogle meget støjsvage
blæsere. Det samme gør QTec. Jeg mener endda, at blæserne i Mac'erne
overholder div. standarder, så er det vel bare at finde en str., der
passer. - Fx., hvis der sidder en 80mm blæser, der støjer, så er det vel
bare at købe en 80mm Papst og udskifte den....

Alternativt kan du købe dig noget 2mm blygummi og 'fore' kabinettet
indvendigt med det. Det er særdeles effektivt. Den PM 9600, jeg har, er
foret med blygummi indvendig, og den er så lydløs, at det kniber for mig
at køre diskene, når de arbejder, hvilket jeg helst vil kunne...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-02-05 04:01

> [...]

> modeller og vist nok også til Quicksilveren. Jeg kan dog ikke rigtig
> opstøve dem noget sted længere. Der var vistnok også nogle der monterede

Jeg købte selv sådan et kit til min MDD model, og selvom det kostede
ca. 2000 kr. og jeg selv måtte installere det, så var det alle pengene
værd. Jeg har stadig maskinen og den er vældig stille.

Desværre passer Verax kittet ikke til Quicksilver modellerne...

> [...]
> der ville turde gøre det ved min mod betaling i gamle Mac's eller lignende?

Tag et kig på http://www.g4noise.com/ som var et protest-site der
opstod da Apple lavede de enormt støjende MDD-modeller. Sitet er mest
henvendt til MDD og FW800 ejere, men der er også hjælp at hente for
Quicksilver-ejere, f.eks. http://www.g4noise.com/mods.php?ID=77&p=0

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk