Hvordan formatere HD til HFS
Fra : Preben Virkus

Dato : 10-02-05 23:56

Hej NG

Hvordan formateret man en HD til HFS (ikke HFS+) på Mac OS X?

Preben

Fra : Zaphod B

Dato : 11-02-05 00:15

Preben Virkus <virkus@mailme.dk> wrote:

> Hvordan formateret man en HD til HFS (ikke HFS+) på Mac OS X?

Macintosh Standard, tror jeg det heter. Jeg får ikke sett etter nå siden
ejg kun har systemdisken montert og den får man som kjent ikke lov til å
formatere mens den er i drift.

Men hvorfor i all verden skal du det? Alle Mac OS etter 8.1 kan bruke
HFS+?
--
/Z

Fra : Preben Virkus

Dato : 11-02-05 00:27

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> formatere mens den er i drift.
>
> Men hvorfor i all verden skal du det? Alle Mac OS etter 8.1 kan bruke

Jeg har noget billede data hvor filerne ligger gemt som både name.tif og
name.TIF
(altså samme navn men med anvendelse af både stor og små bogstaver)!

I OS X kan jeg kun vælge OS udvidet og UNIX !????

Preben

Fra : Zaphod B

Dato : 11-02-05 08:38

> [...]

> (altså samme navn men med anvendelse af både stor og små bogstaver)!
>
> I OS X kan jeg kun vælge OS udvidet og UNIX !????

Men er det noen som helst forskjell på HFS (= standard) og HFS+ (=
Extended) m.h.t. å være eller ikke være case sensitive? Det tror jeg
ikke.

Svjv er det vel faktisk bare UFS (= "unix") av de filsystemene du nevner
som skiller på store og små bokstaver. Hvis poenget er at du har to
ulike bilder liggende som bilde.tif og bilde.TIF, så blir vel det
løsningen. Hvis poenget er det omvendte, at .tif og .TIF skal tolkees
likt, så kan du bruke hvilket som helst av Mac OS' egne filsystemer (HFS
el HFS+). Og kan du det, skal du definitivt bruke HFS+, siden det er mye
mer effektivt m.h.t. å utnytte diskens kapasitet, og raskere.

Se
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25316>
<http://www.info.apple.com/kbnum/n8647>
<http://www.info.apple.com/kbnum/n25557>

Tar jeg feil, noen?

--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 11-02-05 23:56

Preben Virkus wrote:

> Jeg har noget billede data hvor filerne ligger gemt som både name.tif og
> name.TIF
> (altså samme navn men med anvendelse af både stor og små bogstaver)!

Det har ikke noget med formatteringen at gøre. Nogle programmer bruger
.tif (primært Mac programmer), mens andre bruger .TIF (primært Windows
programmer). Begge filtyper kan sagtens åbnes i fx. Photoshop på en Mac,
hvor selve billederne ligger på en HFS+ formatteret disk - ekstern /
intern er ligegyldigt her.

> I OS X kan jeg kun vælge OS udvidet og UNIX !????

Hm, jeg mener, du i Diskværktøj skal vælge 'formater' og så vælge 'Mac
OS Standard' i højre popup, mens du vælger partition i øverste popup.

Ellers kan du starte op i OS 9.x, markere disken og vælge 'Slet disk' i
'Spåeciel'. I popup menuen under disknavnet kan du vælge 'Mac OS
Standard (HFS)', 'Mac OS udvidet (HFS+)', 'DOS' og 'ProDOS' (kun til de
helt gamle Apple II og ældre).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

> [...]

> (altså samme navn men med anvendelse af både stor og små bogstaver)!
>
> I OS X kan jeg kun vælge OS udvidet og UNIX !????

jeg er ikkehelt sikker på hvad du søger, men det lyder som om du har
behov for et casesensitivt FS og ikke et casepreserving FS.

HFS er hverken cassensitivt eller casepresering - HFS er ikke noget du
vil bruge på OSX, det understøtter ikke privilegier, filer over 2GB og
hver fil fylder meget således at du ikke udnytter diskens størrelse
optimalt.

HFS+ er casepresering - HFS+ er det normale FS på OSX.

UFS er casesensitivt - OSX kan boote fra UFS, men det er langsomt og
bruger ikke resucegrene.

HFSX, er en HFS+ variant som er er cassensitiv.

FAT32 og NTFS vil du kun bruge til en flytbar disk der skal kunne
abvendes i et windows miljø.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 11-02-05 23:40

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> Macintosh Standard, tror jeg det heter. Jeg får ikke sett etter nå siden
> ejg kun har systemdisken montert og den får man som kjent ikke lov til å
> formatere mens den er i drift.

Det er rett, som I siger i Norge...

> Men hvorfor i all verden skal du det? Alle Mac OS etter 8.1 kan bruke
> HFS+?

Jeg kunne fx. forestille mig en ældre bærbar - fx. en PB 5300 evt. 1400
med System 7.6.1 sat i et netværk. For at System 7.6.1 kan se en større
ekstern disk i samme netværk, skal disken være i alm. HFS.

Hvis det er sådan noget, der ligger til baggrund, så vil jeg dog
anbefale Preben V., at han opgraderer sit system til Mac OS 8.5.1, da
dette system både er hurtigere og mere stabil på selv en ældre PPC
ikke-G3 PB.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg kunne fx. forestille mig en ældre bærbar - fx. en PB 5300 evt. 1400
> med System 7.6.1 sat i et netværk. For at System 7.6.1 kan se en større
> ekstern disk i samme netværk, skal disken være i alm. HFS.

nej. formatet på den serverdelete disk er lieggyldigt for klienten.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT