OS X med dårlig hukommelse
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-05 23:08

Ikke dårlig RAM, men det irriterer mig, at jeg tilsyneladende ikke
kan få OS X til at huske brugernavnet på en delt mappe på min
Windows-computer, som jeg forbinder til ved at trykke ævle + K.

Den kan godt huske smb://ip-på-pc, så jeg bare behøver at trykke
på retur for at vælge 'Tilslut', men i dialogboksen 'Tilslut til
SMB/CIFS-arkivsystem' står der altid arbejdsgruppenavnet på min
Mac i stedet for brugernavnet til Windows, hvilket betyder at
jeg både skal skrive brugernavn og adgangskode for at komme ind
på den delte mappe. Det er ret irriterende og det hjælper ikke
en døjt at klikke et flueben i 'Føj til nøglering'. Næste gang
vælger den igen arbejdsgruppenavnet.

Jeg ønsker ikke at have den delte mappe inde som et startemne,
for det er ikke altid, at der er behov for forbindelse til den.

Er eneste løsning så virkelig at give OS X det samme arbejds-
gruppenavn som brugernavnet på Windows-kontoen, for det kunne
jo da nok løse problemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-05 23:53

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> ikke kan få OS X til at huske brugernavnet på en delt mappe på
> min Windows-computer, som jeg forbinder til ved at trykke ævle

Glemte lige at nævne, at der er tale om OS 10.3.8.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-02-05 00:17

Thomas G. Madsen skrev:

> men i dialogboksen 'Tilslut til SMB/CIFS-arkivsystem' står der
> altid arbejdsgruppenavnet på min Mac i stedet for brugernavnet
> til Windows, [..]

Opdager lige, at det ikke er arbejdsgruppenavnet, men i stedet
kaldenavnet (Short Name) der står som brugernavn. Man burde nok
have valgt det samme kaldenavn på Mac'en som brugernavnet på
Windows-kontoen, men det kan vel kun ændres ved at geninstallere
OS X, kan det ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-02-05 00:47

> [...]
> have valgt det samme kaldenavn på Mac'en som brugernavnet på
> Windows-kontoen, men det kan vel kun ændres ved at geninstallere

Det kan sagtens ændres, men det kræver lidt terminal-gymnastik, og jeg
ved ikke hvordan du har det med den slags.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-02-05 01:15

René Frej Nielsen skrev:

> Det kan sagtens ændres, men det kræver lidt
> terminal-gymnastik, og jeg ved ikke hvordan du har det med den
> slags.

Hmm, ikke for godt må jeg nok indrømme, men kender du tilfældigvis
kommandoerne, eller det kræver måske en del kommandoer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-02-05 01:45

> Hmm, ikke for godt må jeg nok indrømme, men kender du tilfældigvis
> kommandoerne, eller det kræver måske en del kommandoer?

Det kræver nogle stykker og det er lidt bøvlet, men kan bestemt
udøfres. Hvis du er usikker på det, ville jeg ikke kaste mig ud i det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-02-05 14:39

René Frej Nielsen skrev:

> Det kræver nogle stykker og det er lidt bøvlet, men kan
> bestemt udøfres. Hvis du er usikker på det, ville jeg ikke
> kaste mig ud i det.

Usikker er jeg jo da, men hvis man har kommandoerne, kan det
vel ikke gå værre end galt. Jeg har backuppen på plads.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-02-05 03:49

> Usikker er jeg jo da, men hvis man har kommandoerne, kan det
> vel ikke gå værre end galt. Jeg har backuppen på plads.

Da jeg var ved at skrive det hele ned, tænkte jeg at der måske var
nogen der havde lavet en elegant løsning, og mindsandten om ikke jeg
fandt et program der klarer ærterne.

Gå ind på denne side http://www.macosxpowertools.com/ og klik på
"Changing Short Names" i venstre side. I siden der kommer frem kan du
igen trykke på "Changing the Short User Name". Der finder du et link
til et program der automatiserer processen.

Du skal dog først lige oprette en ny bruger, da det er en skidt ting
at ændre på den aktive brugers shortname. Opret derfor en bruger og
logind som denne istedet. Det skal være en admin-bruger.

Start programmet "ChangeShortName Helper" og indtast det gamle
shortname og det nye og så klarer programmet ærterne på et lille
øjeblik. Det er meget nemmere end at gøre det hele selv.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-05 13:45

René Frej Nielsen skrev:

> [...]
> frem kan du igen trykke på "Changing the Short User Name". Der
> finder du et link til et program der automatiserer processen.

Tusind tak, René.
Efter at have læst dokumentationen, kan jeg bedre forstå hvorfor
det kræver en del kommandoer, hvis man vil gøre det manuelt, for
der skal åbenbart ændres en hel del rundt omkring i systemet.

--
Hilsen
Madsen