Filtrera på många avsändaradresser i Mail?
Fra : david bonde

Dato : 09-02-05 12:52

Anta att person A har tre e-postadresser:

a@home.tld
a@work.tld
a@other.tld

Att få in dem i adressboken är enkelt men när jag sätter upp filter i
Mail för att ta all e-post som kommer från A och lägga den i en särskild
brevlåda aktiveras filtret bara av den e-postadress som är
'förstahandsadressen' i Adressboken.

Finns det något sätt att få Mail att i sina filter 'se' alla adresserna
som tillhör A och filtrera på dem?

Jag har testat att i Adressboken mata in flera kommaseparerade adresser
i den primära adressen och det är möjligt att det fungerar men det får
en annan oönskad bieffekt: jag skickar dubletter, tripletter eller ännu
fler kopior av samma brev till den personen.

För övrigt undrar jag om det finns något smart sätt att i Mail ange
vilken av de tre adresserna A har när jag ska skicka ett brev. Det enda
sätt jag hittat är att initiera breven från Adressboken vilket knappast
är optimalt

Det är inte bara i Mail jag har detta problem, även Eudora strular på
samma sätt. Någon som har några förslag för Eudora?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Bjorn Olsson

Dato : 09-02-05 14:28

In article <1grpvdc.rlqbri1zy78yN%i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se>,
i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) wrote:

> [...]
> 'förstahandsadressen' i Adressboken.
>
> Finns det något sätt att få Mail att i sina filter 'se' alla adresserna

Gar det inte att helt enkelt skapa tre filter?

> [...]
> vilken av de tre adresserna A har när jag ska skicka ett brev. Det enda
> sätt jag hittat är att initiera breven från Adressboken vilket knappast

Vet inte om det gar att "tvinga" Mail att anvanda en specifik adress,
men for mig funkar det oftast bra att skriva personens namn. Autofill
funktionen verkar lara sig vilken adress man vill anvanda och fyller i
senast anvanda. Sedan kan man ju ocksa klicka pa namnet i "To" faltet
for att valja adress i popup menyn.

Fra : david bonde

Dato : 09-02-05 16:49

Bjorn Olsson <bjorn@apNOPEple.com> wrote:

> Gar det inte att helt enkelt skapa tre filter?

Jo, men det är inte så smidigt och varje gång någon ändrar adress måste
man skapa ett nytt filter/ta bort ett gammalt. Det borde räcka att ändra
på ett ställe (Adressboken).

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Terje Kleverud

Dato : 09-02-05 17:46

david bonde <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> [...]
> 'förstahandsadressen' i Adressboken.
>
> Finns det något sätt att få Mail att i sina filter 'se' alla adresserna

Eudora filters har jo mange muligheter for å sortere innkommende mail
til forskjellige brev-bokser ved å opprette filtere som f.eks. "Match
incoming header "From: a@home.tld" eller "Contains: a@home.tld" og
deretter sette 'action' til å sortere dit du vil.

> [...]
>
> Det är inte bara i Mail jag har detta problem, även Eudora strular på
> samma sätt. Någon som har några förslag för Eudora?

I Eudora skriver jeg de første tegnene i mottaker-navnet og
'trippel-klikker+slettetast' på adressene jeg ikke vil ha med.

(I Eudora preferences -> composing mail -> nickname expansion er da
begge boksene haket inn)

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
...men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : david bonde

Dato : 09-02-05 17:56

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> [...]
> incoming header "From: a@home.tld" eller "Contains: a@home.tld" og
> deretter sette 'action' til å sortere dit du vil.

Fast jag försöker allt mer gå över till att använda 'Intersects
nickname' i Eudora för att bara behöva uppdatera på ett ställe när någon
byter adress. Och av samma anledning försöker jag använda den
systemgemensamma adressboken så mycket som möjligt, dvs undviker Eudoras
adressbok.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Terje Kleverud

Dato : 09-02-05 18:11

> [...]

> byter adress. Och av samma anledning försöker jag använda den
> systemgemensamma adressboken så mycket som möjligt, dvs undviker

Takk for innspill, jeg vil prøve ut dette, jeg også.

Fra : Zaphod B

Dato : 09-02-05 22:03

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> Takk for innspill, jeg vil prøve ut dette, jeg også.

Dette var _en_ av grunnene til at jeg gikk over til Mail fra Eudora i
sin tid. En adressebok, ikke to. Det fantes andre grunner også, men de
har jeg beskrevet på comp.mail.eudora som du (David) vet.
--
/Z