Medieafspiller søges
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-02-05 23:21

Hej,

Jeg har prøvet både Quicktime og VLC og begge har nogle mangler, som
irriterer mig en del. I Quicktime mangler jeg muligheden for at se et
videoklip i fuld skærm. Ikke bare maksimeret, men fuld skærm, hvor
man kun ser videoen og intet andet.

I Quicktime kan man køre et enkelt billede frem af gangen med Command +
højre pilestast og tilbage med Command + venstre. Den funktion er rar,
men jeg kan ikke finde en tilsvarende funktion i VLC. Jeg kan i øvrigt
heller ikke få VLC til at fatte, at den f.eks. skal spole hurtigt frem
med Command + Page Up og langsomt med Command + Page Down.

Findes der en medieafspiller til Mac med følgende muligheder:

Afspilning i fuld skærm.

Mulighed for at definere sine egne genvejstaster.

Frem og tilbagespoling en enkelt ramme (eller "frame") af gangen vha.
en genvejstast.

Mulighed for hurtig og langsom frem- og tilbagespoling vha. en genvejs-
tast.

Det ærgrer mig en del, at DVD-afspilleren i OS X tilsyneladende ikke
kan afspille andet end DVD-film, for den kan sådan set alt det jeg
ønsker. Kunne den bare afspille f.eks. MPEG-1, MPEG-4 og DivX-kodede
AVI-filer, så ville der ikke være behov for andre medieafspillere her
på matrikellen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 09-02-05 00:10

> I Quicktime mangler jeg muligheden for at se et
> videoklip i fuld skærm. Ikke bare maksimeret, men fuld skærm, hvor
> man kun ser videoen og intet andet.
Med QuickTime Pro kan du dette samt en del andet.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-02-05 01:27

> [...]
> irriterer mig en del. I Quicktime mangler jeg muligheden for at se et
> videoklip i fuld skærm. Ikke bare maksimeret, men fuld skærm, hvor

Æble+Shift F og vælg selv størrelse

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Æble+Shift F og vælg selv størrelse

duer kun i QT pro - iøvrigt er det latterligt at dettte kun kan lade sig
gøre med Pro udgaven. Det man betaler for er vel adgang til encoder og
de begrænsede redigeringsfunktioner.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-05 07:38

fThomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> med Command + Page Up og langsomt med Command + Page Down.
>
> Findes der en medieafspiller til Mac med følgende muligheder:

Hej Thomas - du skal nok lidt ned i bukselommen

QT spiller såmænd fuld skærm - helt fuld skærm - uden knapper m.m., når
den er en pro-version. QTPro er til prisen et meget avanceret produkt,
der oven i købet med to 3.parts udvidelser afspiller det der DivX-noget,
den ellers ikke afspiller(?).
Derudover eksporterer den til et hav af de bedste formater med et hav af
professionelle indstillinger.

Tastaturgenveje er jeg ikke så stiv i
Hej fra
Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-02-05 09:20

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> QT spiller såmænd fuld skærm - helt fuld skærm - uden knapper m.m., når
> den er en pro-version.

UPS. Igen.
Jeg havde vist glemt, at jeg har pro, da jeg svarede på spørgsmålet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-05 09:49

> UPS. Igen.
> Jeg havde vist glemt, at jeg har pro, da jeg svarede på spørgsmålet.
>
> /Preben

.....alt for tidligt op - alt for meget stress.... har lige søgt
ind på Columbusvej(Gladsaxe) - er du stadig på vejene?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-02-05 10:50

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> .....alt for tidligt op - alt for meget stress....

Har skam ferie

> har lige søgt ind på Columbusvej(Gladsaxe)

Det var dælens.
Skomager bli ved din læst?

> - er du stadig på vejene?

Jepper. CT-Avedøre. 1A, 200S o.a.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-02-05 17:12

Morten Lind skrev:

> - du skal nok lidt ned i bukselommen

Det er jeg ellers ikke meget for ;)

> QT spiller såmænd fuld skærm - helt fuld skærm - uden knapper
> m.m., når den er en pro-version.

Aha. Så må jeg have fat i den.

> QTPro er til prisen et meget avanceret produkt, der oven i
> købet med to 3.parts udvidelser afspiller det der DivX-noget,
> den ellers ikke afspiller(?).

Jeg kan godt afspille det DivX-noget i min nuværende standard-
version, men kun fordi at jeg har installeret DivX 5.2.1 fra:
<http://www.divx.com/divx/mac/>.

> Tastaturgenveje er jeg ikke så stiv i

Det varer også længe, før jeg får dem ind på lystavlen, men når
de først er inde, er de svære at undvære.

Tak til gruppen for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-02-05 23:52

Thomas G. Madsen skrev:

> Aha. Så må jeg have fat i den.

Nu kan den afspille i fuld skærm ja, men man kan tilsyneladende
ikke spole på andre måder end at gå ud af fuld skærm og trække i
den pokkers skyder under billedet med musen. Træls.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-05 00:25

> Nu kan den afspille i fuld skærm ja, men man kan tilsyneladende
> ikke spole på andre måder end at gå ud af fuld skærm og trække i
> den pokkers skyder under billedet med musen. Træls.

Rolig nu

Tast Mellemrumstast og brug venstre/højrepil til spoling.
Et tryk = et billede.
Hold nede for slow.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Nu kan den afspille i fuld skærm ja, men man kan tilsyneladende
> ikke spole på andre måder end at gå ud af fuld skærm og trække i
> den pokkers skyder under billedet med musen. Træls.

jo-da. prøv med piletasterne i kombination med alt og ævle.

prøv osse at pause filmen (space) og rul på dit evt- scoll-hjul.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-05 23:08

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Rolig nu

Okay. Skal nok. :)

> Tast Mellemrumstast og brug venstre/højrepil til spoling.
> Et tryk = et billede.
> Hold nede for slow.

Den kendte jeg nu godt, selvom jeg ikke trykker mellemrumstasten
ned først. Det er tilstrækkeligt at trykke på pil venstre eller
højre for at få den til at stoppe og man kan så med endnu et tryk,
gå et enkelt billede frem eller tilbage, eller køre langsomt ved
at holde piletasterne nede, som du nævner, men hvad så med hurtig
spoling? Altså f.eks. 2x, 4x eller 8x spoling med billede? Kan den
også det, for det er ikke lykkedes for mig endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-05 23:25

> [...]
> spoling? Altså f.eks. 2x, 4x eller 8x spoling med billede? Kan den
> også det, for det er ikke lykkedes for mig endnu.

Prøv at holde piletasterne nede lidt længere tid
Går det ikke hurtigere?
2x eller 4x?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-02-05 23:46

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Prøv at holde piletasterne nede lidt længere tid

Det ser ikke ud til at hjælpe noget.

> Går det ikke hurtigere?
> 2x eller 4x?

Nej. Det ser godt nok ud til at der er langsom spoling i to trin, men
det går aldrig hurtigere end normal afspilningshastighed uanset hvor
længe jeg så end holder piletasterne nede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-05 22:27

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jo-da. prøv med piletasterne i kombination med alt og ævle.

Jeg kan ikke lige få øje på hvad forskellen er på at trykke Alt
+ Ævle + højre eller venstre piletast frem for Ævle + piletast
eller blot piletast for den sags skyld. Alle kombinationerne gør
tilsyneladende det samme her, og det er at spole med billede i
slowmotion, hvis man holder tasterne nede.

At spole med mere end 1x hastighed med billede er åbenbart umuligt
i Quicktime, medmindre man trækker i skyderen under billedet.

> prøv osse at pause filmen (space) og rul på dit evt- scoll-hjul.

Underligt at jeg ikke har opdaget den, for den bruger jeg meget
på min Windows-computer, hvor min foretrukne medieafspiller er
ZoomPlayer Pro, som også kan det nummer. Tak for tippet. :)

Man behøver dog ikke at gå i pause først med space-tasten. Lige så
snart man rører hjulet, går filmen automatisk i pause og et rul
mere vil resultere i en enkelt frame frem eller tilbage afhængig
af, hvilken vej man drejer.

--
Hilsen
Madsen