Jagt og alkohol
Fra : Spoi

Dato : 22-05-01 07:20

Hej

Jeg går generelt ind for jagt, men bryder mig ikke om kombinationen af
jagt og alkohol.
Kunne godt selv tænke mig at starte med at gå til jagt, så jeg er
generelt positivt indstillet overfor jagt, MEN mener man også her bør
have en promillegrænse for hvornår man må benytte et gevær på samme
måde for bilkørsel.

Har prøvet at være ude at ride hvor en af hestene i flokken var tæt på
at blive ramt. Der skal siges at der ikke var jagt i denne skov den
dag og at der ikke hørtes andre skud end dette enkelte skud. Jægeren
kunne vi ikke få fat på. Hvad gør i, i de forskellige jagtforeninger
hvis i opdager sådan noget. Ved de fleste jægere er reelle, men få kan
jo ødelægge det for mange.

Vil gerne høre om der er nogen der kender nogle statistikker for
jagtulykke.(selv om man jo ikke kan bruge statistikker til meget).

Er der nogen der vil tage den debat sagligt op med mig.

Mvh
Laila

Fra : Peter

Dato : 22-05-01 09:10

Spoi skrev i meddelelsen ... bl.a.

> [...]

>jo ødelægge det for mange.

>Er der nogen der vil tage den debat sagligt op med mig.

Jeg synes det er fint, hvis man tager debatten Jeg har som gæst været med
til et par drivjagter hvor en eller flere helt klart var for berusede, både
til selve jagten og til bilkørselen hjem. Men det hører jo til...., - en
dram til morgenkaffen, - øl og snaps til de gule ærter og en lommelærke med
i terrænet.... er det en del af kulturen?

Vh Peter

Fra : Spoi

Dato : 22-05-01 14:38

Hej Peter

Tak fordi du vil deltage i debatten.

Jeg mener virkelig jeg gerne vil prøve det der med jagt.
Jeg vil bare ikke bryde mig om at rende rundt blandt en masse
mennesker med gevær og alkohol i blodet.

Jeg havde lidt på fornemmelsen at det var en varm kartoffel jeg havde
fat i, men tænkte det må da være muligt at få en saglig debat med
jægere. Det ville jeg da blive glad for.

Ved det er svært at bryde traditioner, men engang i mellem er det
nødvendigt og der er jo ingen der siger 0 alkohol. Hvad med samme
promillegrænse som for bilkørsel. Det må vel være meget rimeligt. En
ting er sikkert at det vil komme mere og mere frem i debatterne og så
er det måske bedre hvis jægerne selv var på forkant med udviklingen og
satte regler og grænser op.

Jeg ved det ikke er alle jægere der skal have alkohol for at gå på
jagt så det kan jo være skægt uden alkohol.

Fra : Spoi

Dato : 22-05-01 14:42

Ups jeg glemte min kommentar mht det med....at det hører sig jo til

Hører nogen gange folk sige. Jeg kører meget bedre bil med lidt
alkohol i blodet, det er bare satans med den promillegrænse så jeg må
hellere lade være.

Vi har efterhånden accepteret promillegrænsen.

Forandring og ændringer tager tid. Og mange vil med garanti være imod
indtil man har accepteret og vænnet sig til, at sådan er det.

Jægerne kunne starte som et godt eksempel og gå foran!

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-05-01 09:12

"Spoi" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg går generelt ind for jagt, men bryder mig ikke om kombinationen af
> jagt og alkohol.

> Er der nogen der vil tage den debat sagligt op med mig.

Hej Laila

Det er lidt af en varm kartoffel du her hælder ind blandt jægerne.

Det er ikke blot et lille problem, men endog et meget alvorligt problem
mange steder. Det vi her har med at gøre er noget så svært at håndtere som
tradition. Jagt har siden tidernes morgen været uløseligt forbundet med "en
lille en", blot navnet "Jägermeister" er vel at ganske godt billede på denne
sammenhæng.

Jeg har i mine mange år som jæger kæmpet en forgæves kamp mod alkohol på
jagt.
Jeg har været med på jagter stort set over hele landet, og sådan en
gennemsnitsjæger indtager de obligatoriske 2 skarpe til morgenmaden, en
skarp mellem såterne, en øl til frokosten, og en skarp til at slutte af med.
Det er efter min overbevisning alt for meget til at overhovedet at nærme sig
et våben (eller køre hjem bagefter for den sags skyld).
Når jeg har været på inviterede jagter og har gjort opmærksom på hvis jeg
syntes en jæger havde fået lidt for meget, har jagtlederen som regel mellem
linierne bedt mig om at blande mig uden om.
På min egen jagt har jeg ved et par lejligheder bedt en beruset jæger om at
pakke sit grej, hvilket slet ikke faldt i god jord hos nogen af de andre
jægere. Jeg begyndte så at indføre den regel på parolerne, at jeg kun ville
acceptere én genstand pr. jæger pr. dag, hvilket i mine øjne burde være
maksimum når man skal håndtere et dødbringende våben. Det faldt heller ikke
i god jord, og det blev faktisk ret svært at skaffe skytter til fællesjagter
under disse betingelser.

Alle skrækeksemplerne med berusede jægere, og 5 cm fra vådeskud skal jeg
spare dig for her, men jeg har talrige oplevelser af denne slags.

Så som du kan se, er det et voldsomt følsomt emne du har rørt ved. Et
problem som jeg har haft svært ved at få nogen til at erkende overhovedet
findes.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 22-05-01 10:01

Hej Laila & Alex..

Dette er et sprængfyldt emne....Alex har ret i at man lige skal ha' en til
hver ben inden man starter jagten osv. osv.

For mit eget vedkommende får jeg en lille en til kaffen og en øl efter
jagten. Det er rigeligt for mig. Jeg er nød til at ha mit kørekort og ønsker
iøvrigt ikke at være skyld i en ulykke "Jagt el. færdselsulykke".

Så Alex, hvis du søger en ædruelig jæger til nogle jagter, så skriv
endelig.. (

En lille historie jeg selv kender til.....En jæger var blevet ret beruset på
en fællesjagt og begyndte at rakke jagten ned, som værende dårlig m.m. det
gad jeg ikke høre på og henvendte mig til jagtlederen. Det førte til at
vedkommende stod og kaldte mig for "stikker" på parolen efter jagten. Det
korte af det lange er at jeg fik en undskyldning og der blev strammet
radikalt op på hvor meget medl. & gæster må / bør indtage på jagterne.
Reglerne var i forvejen rimelige. Men uden at kæmme alle over en kam, så er
der desværre mange der ikke kender sine begrænsninger.

Kommer jeg ud for en jæger der "valser rundt" og er temmelig beruset, siger
jeg pænt tak for idag til jagtlederen og forlader selvskabet. NU er der
sikkert mange der sidder og siger "HOLD KÆFT FOR EN IDIOT, DRENGERØV", el.
det der er værrer. Så tænk lige engang over dette.

"Så du hans kind???! Den var sgu da næsten skudt af........føj, da".

Jægerhilsen

Jaime Lauritsen

Fra : Christian Andresen

Dato : 06-06-01 09:36

Godt sagt Jaime,

Som du, men formodentligt ikke mange andre dette forum, ved (Jeg er
Christian med flat'en Trille !!!) har jeg ikke jagttegn endnu, men jeg
kan ikke forestille mig være i besiddelse af skarpladt gevær og have
fået for meget at drikke. Våben og alkohol hører ikke sammen, en enkel
inden start er OK, og så kan man måske tage en øl eller to efter
jagten, men under jagten må kaffe kunne gøre det. Det er godt at
diskusionen et taget op, så lad os tage den i et sobert sprog, da der
vel ikke er nogen her der er interesseret i dårlig omtale at jagt og
jægere.

mvh

Christian

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 06-06-01 13:05

Hej Christian..

Tak for orderne. Det er rigtigt at våben og alkohol ikke hører sammen.
Glæder mig til du engang får jagttegn....

Vi ses derude

Jaime

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 22-05-01 12:51

Kære Alex

Jeg er enig med dig i at man ikke skal være beruset, når man har med
skydevåben at gøre. Jeg mener også, at man som jagtleder har pligt til at
bede en fuld jæger om lægge sin bøsse væk.

Men nu stiller du meget stamme regler op for hvor meget du syntes man må
drikke, når man er på jagt og du siger at to genstande til morgenkaffen, en
i såten, en til frokost og en efter paraden er alt for meget.

Det vil sige, du mener at efter fire genstande indtaget over en hel dag, ved
den sidste er bøssen jo pakket sammen, gør en almindelig voksen mand så
beruset, at han ikke kan håndtere et skydevåben. Jeg tror, du overdriver
problemet en smule! Men jeg kunne godt tænke mig at se en statistik, der
viser hvor mange jagtulykker der skyldes spiritus. Jeg tror ikke det er
mange.

Christian

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 22-05-01 13:48

"Christian Rosenfeldt" <cro@renovationsteknik.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Alex

du siger at to genstande til morgenkaffen, en
> i såten, en til frokost og en efter paraden er alt for meget.

Hej Christian

Du ved lige så godt som alle andre i dette land at de 5 genstande du her
nævner ses således ud i virkeligheden..

2 til kaffen, 1 i såten, 1 til frokost + det man selv køber af omgange (du
ved de er der), 1 efter såten + 1 omgang el. 2 til at køre hjem på. (dem ved
du også er der)....

Du skriver også at bøssen er lagt væk når man får den sidste
genstand.......Ja det er korrekt. Men mange skal stadig selv køre fra
stedet. Jeg er ikke frelst el. afholdsmand. Jeg har dog gået på jagt i
rigtig mange år "sikkert ikke så fine steder som dig" men steder nok til
ligesom du til at vide at dette er et MEGET stort problem for nogle
personer.

Du vil gerne se en statistik for, hvor mange gange der er alkohol blandet
ind i jagtulykker......?????????! Hvor mange tror DU det er....?! Der findes
INGEN for alle vasker hænder på hinanden. Og med god grund.....hvem vil
indrømme at have været på en jagt hvor en person fik et øje lederet m.m. af
en beruset person.

Jeg ved godt at jeg revser dig lige lovlig meget her men du ved lige som jeg
at "Sådan noget taler man ikke om, det kommer jo ikke nogen ved"....

Jægerhilsen

Jaime Lauritsen

Fra : laila.nielsen

Dato : 22-05-01 16:43

Bare lige et lille spm. Kender i hinanden siden du ved hvilket "fint" sted
Christian går på jagt. Blev bare lidt nysgerrig. Reglerne, hvis der er nogle
gælder jo alle steder forhåbentlig. Både de fine og mindre fine steder.
Skoven er da altid fin og dejlig

Ja det er et MEGET stort problem for nogle personer. Jeg vil vildt gerne ud
i skoven sammen med jægerne men vil lige have klarlagt om problemet med
alkohol er lige så stort som jeg har hørt(også fra jægere). Egentlig ikke
kun alkohol men også at der færdes personer i skoven med gevær som aldrig
burde have haft et gevær i hånden. Lidt synd for denne dejlige
fritidsinteresse - ja det håber jeg da det er.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 23-05-01 09:29

Hej Laila..

Nej, jeg kender ikke Christian "tror jeg da ikke"??!..

Reglerne er ikke ens alle steder, for hvor mange genstande der kan indtages.

Jeg ved ikke on Christian kommer nogle "finere" steder end jeg. Det er blot
noget man skriver........Jeg er A-medlem på et gods så sådan er det..

Jægerhilsen

Jaime L

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-05-01 13:52

> [...]

> den sidste er bøssen jo pakket sammen, gør en almindelig voksen mand så
> beruset, at han ikke kan håndtere et skydevåben.

Nu var det et gennemsnit af hvad jeg selv har set, jeg oplyste i mit forrige
indlæg. I og med alle ikke er ens, er der altid de par stykker, der ikke
formår at holde sig under gennemsnittet, og det er dem der er livsfarlige.
Men hvorom alting er, så ville de 2 genstande til morgenkaffen alene, få den
pågældende person til at dumpe med glans ved en spirituskontrol i trafikken.
Hvad får dig til at tro, at våbenbehandling tolererer en højere promille end
bilkørsel?

> Jeg tror, du overdriver
> problemet en smule!

Ikke det fjerneste. Jeg kan stadig huske lyden fra eftervirkningerne af et
par genstande for meget ved morgenkaffen hvisle hen over hovedet på mig.

> Men jeg kunne godt tænke mig at se en statistik, der
> viser hvor mange jagtulykker der skyldes spiritus. Jeg tror ikke det er
> mange.

Du ved jo lige så godt som jeg, at den form for oplysninger aldrig vil komme
frem "frivilligt". Og da jeg aldrig har hørt om obligatorisk alkoholtest ved
vådeskudsulykker, er det nøjagtigt som med sort arbejde: Alle ved det
findes, men ingen ved i hvor stort et omfang.

Venlig hilsen
Alex linaa

Fra : Pouline

Dato : 22-05-01 14:01

> [...]
ikke
> i god jord, og det blev faktisk ret svært at skaffe skytter til

Jeg skyder gerne - endda meget gerne - uden promiller - såååååååå
Pouline

Fra : Spoi

Dato : 22-05-01 14:49

Hej Alex

Tak fordi du vil deltage i debatten

Der har også været tradition for at heste på rideskoler blev håndteret
lidt for voldsom.

Da Lige på og sporten fik dette problem i fokus, blev der holdt mange
møder rundt omkring på de forskellige rideklubber hvor man nu ønsker
at ændre på måden at håndtere problemer med heste. Bare det at der
kommer fokus på "traditionerne" hjælper.

Der er gode og mindre gode traditioner.

Iøvrigt flot at gå imod strømmen.

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 22-05-01 13:00

Hej Laila

Jeg tror du vil få meget glæde og mange dejlige naturoplevelser ved at
begynde at gå på jagt. Jeg har lige et par spørgsmål til dit indlæg:

Hvorfor tror du at din hest var ved at blive skudt? Og hvordan kan du vide
at jægeren, eller den der skød, var fuld?

Christian

Fra : laila.nielsen

Dato : 22-05-01 16:35

Hej Christian

Tak jeg tror også det vil være en dejlig oplevelse.

Jeg ved ikke om jægeren var fuld(måske jeg sprang udenfor temaet), det tror
jeg heller ikke jeg nævnte men det var mere for at høre hvad jægerne selv
gør i sådanne situationer. Bliver medlemmet exkluderet????
projektilet ramte et træ ca ½ m fra hestens hoved. Hesten måtte aflives da
man ikke længere kunne ride på den udendørs. Nu det er jo trods alt kun en
hest, men det kunne have ramt rytteren. Der er heller ingen der med garanti
kunne sige at det var en jæger.

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 23-05-01 10:31

> [...]
> man ikke længere kunne ride på den udendørs. Nu det er jo trods alt kun en
> hest, men det kunne have ramt rytteren. Der er heller ingen der med

Hvis du eller din hest er blevet beskudt som du siger, så projektilet ramte
et træ halvanden meter fra hestens hoved, er det er der ingen tvivl om, at
det er en sag politiet skal undersøge. Her vil politiet formodentligt kunne
finde jægeren, blandt dem der har jagtretten i skoven.

Det ville sandsynligt ende med, at han ville få en betragtelig bøde og at
han ville ikke kunne løse jagttegn og dermed gå på jagt i en rum tid.

Med hensyn til jagtforeninger er det frivilligt at være medlem. Jeg mener
det er lidt over halvdelen af jægerne, der er medlem i jægerforbundet.
Eksklusion herfra kan komme på tale ved meget grove sager, som med den lille
dreng der blev skudt sidste år. Det var vel mest en etisk markering fra
jagtforeningens side.

Med hensyn til alkohol og jagt mener jeg, at det er godt at belyse emnet og
jeg tager afstand fra fulde jægere. Men et forbud mod alkohol eller en
begrænsning af forbruget ud over det rimelige, vil efter min mening være
endnu en lov, der ikke kan kontrolleres. Som Alex skriver, kan man ikke køre
bil efter 2 genstande. Det tvivler jeg nu på! Se evt. netdoktor, de har en
alkoholtest. Det må være op til den enkeltes samvittighed og tager det
overhånd, så må jagtkammeraterne påtale det.

Måske kunne "Jæger" tage emnet op, der er sikkert nogle derfra der læser med
her.

Christian

Fra : laila.nielsen

Dato : 23-05-01 14:36

Hej christian

Nu var det ikke sådan at det var den hest jeg red på der nær var blevet ramt
men en af dem jeg red sammen med. Vi var en helt flok afsted på 8 - 10 mand.
Det var ikke vores egne heste. Ved ikke hvad der yderligere skete med sagen.
Det hele endte lidt i kaos da selvfølgelig både ryttere og heste blev
skræmte. Ved ikke om ejeren gik videre med sagen. Det er ikke blevet nævnt
noget så det formoder jeg nok der ikke er - desværre.

Ja det ville være dejligt hvis jægerne selv tog emnet op og ville passe
bedre på hinanden og andre.

jeg vil ikke være den der kan bedømme om det er mere forvarligt at skyde med
alkohol i blodet end at køre bil, men min sunde fornuft siger mig at
skydevåben og alkohol er en farlig coktail.

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-05-01 14:06

Det er med jægere og alkohol, som med pædagoger, og små børn, landmænd og
dyrevelfærd, o.s.v.
De allerfleste har en fornuftig holdning til tingene, mens nogle få kammer
over, og giver hele gruppen et dårligt rygte, jeg har været en del på jagt
med forskellige slæng, og indrømmet, der er ofte en eller to som får for
meget (og det er altid de samme personer), men det kan ikke stoppes ved at
begrænse indtagelsen under jagten, hvad med de par stykker vedkommende har
fået til morgen, plus de par stykker han indtog i bilen på vej på jagt.
For min skyld kunne politiet godt medbringe alko-meter når de alligevel er
ude for at tjekke jagttegn (de få gange det sker)
Står der noget i loven om våben og alkohol ?

knæk&bræk

Torben Farum

Fra : laila.nielsen

Dato : 22-05-01 16:31

Hej Torben

Har jagtforeningerne selv regler der gør at dem der kammer over kan
ekskluderes?

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-05-01 18:46

laila.nielsen skrev i meddelelsen <9ee0cg$iuu$1@news.inet.tele.dk>...
>Hej Torben
>
>Har jagtforeningerne selv regler der gør at dem der kammer over kan
>ekskluderes?

Det har jeg aldrig hørt om, det er nok mere som uskreve regler.

Torben

Fra : Peder Porse

Dato : 22-05-01 19:26

Nu blir spritbilister jo heller ikke forment medlemsskab af
FDM..såååååååååååååå.
pp

Fra : laila.nielsen

Dato : 23-05-01 14:46

Nej og det er heller ikke fordi jeg ikke synes det er ok at være pasiv
medlem i jagtforeningerne, men man burde få inddraget jagttegn på samme måde
som man kan få inddraget kørekortet.

Det jeg eftersøgte var om jagtforeningerne bekæmper uetisk omgang med
geværet og med gevær+alkohol. Måske fik jeg formuleret mig lidt forkert. Det
beklager jeg.

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-01 17:34

I mine 11 år som jæger har jeg heldigvis ikke oplevet fulde folk på jagt.
Jeg har oplevet farlig skydning, hvor det enten blev påtalt over for
vedkommende eller betød at jægeren blev sendt hjem, men i ingen af disse
tilfælde var der alkohold indblandet.
Der hvor jeg går på jagt nu, er der forbud mod at drikke spiritus i såterne,
ud over den ene pilsner der bliver serveret midtvejs.
Jeg tror personligt at problemet med hjemkørslen efter den sikre såt er
langt større. Der har jeg et par gange stået med dårlig samvittighed når en
påvirket jæger har sat sig bag rattet.

mvh
Peter

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 22-05-01 22:02

Peter Weis <peterweis@iname.com> skrev i en

> [...]
> Jeg tror personligt at problemet med hjemkørslen efter den sikre såt er
> langt større. Der har jeg et par gange stået med dårlig samvittighed når

Jeg kan så fortælle dig at være på jagt sammen med en alkohol påvirket jæger
er noget af det mest ubehagelige der findes. Specielt hvis personen så
samtidig ikke er opmærksom på sin våbenbehandling, og peger sit gevær i alle
mulige retninger. Jeg har selv oplevet dette, og var tilsidst temmelitg
nervøs for hvad det skulle ende med. Heldigvis stod vi langt fra hinanden på
den sidste post. Der skete dog ikke noget, men behageligt var det bestemt
ikke.
Jeg ser dog principielt ikke noget galt i at starte jagten med en lille en,
og så evt. drikke en øl til maden el. lignende. MEN så heller ikke mere.
Det er absolut ikke behageligt at være på jagt, og samtidig kunne mærke at
man selv eller ens jagtkammerater er den mindste smule alkoholpåvirkede. Og
der skal under alle omstændigheder ikke hånes overfor dem der påpeger at en
kammerat har fået en tår over tørsten.

Nu er jægerne efterhånden ved at være accepteret af den brede befolkning,
lad os ikke ødelægge dette, fordi at nogen ikke kan styre deres indtagelse
af alkohol.

MVH.

Søren Hjelholt

Fra : laila.nielsen

Dato : 23-05-01 05:22

Det lyder da dejligt at du har fundet et sted hvor man har omtanke for sig
selv og hinanden.
Måske du vil fortælle mig, hvilket et sted det er. Det er måske her jeg skal
på min første jagttur

Det lyder godt at i selv tager fat i de jægere der ikke opfører sig
ordentligt. for når det er så let at få et gevær i hånden og få lov at
skyde, vil der jo være visse personer der aldrig burde have haft et våben i
hænderne. Dette gælder som alt her i livet. Visse personer burde heller
aldrig have haft kørekort osv osv

Ja det er da et problem med alkohol og bilkørsel, sikkert også efter
jagtture på samme måde som til fester og andre sammenkomster.

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 24-05-01 08:17

Du skriver der ikke var jagt i skoven den dag og alligevel hørte du skud fra
en jægers våben?
Jagt og alkohol? I de fleste jagtselskaber som bliver styret af en god
jagtleder er der meget hård selvjustits, der er ingen grund til at lave om
på dette. Du bestemmer jo også selv, hvem du vil gå på jagt med. Gør nu ikke
problemet større end der er grund til.
Ps hvad lavede du egentlig inde i den skov med din hest, eller var det din
skov, for så burde du jo også kende jægerne. Selv private skove har heste
ingen adgang uden tilladelse fra ejeren.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-05-01 16:53

Poul Jacobsen wrote:

> Jagt og alkohol? I de fleste jagtselskaber som bliver styret af en god
> jagtleder er der meget hård selvjustits, der er ingen grund til at lave om
> på dette.

Det er nu ikke rigtigt ifølge mine erfaringer. Jeg har gennem tiderne
været med talrige jagtselskaber over hele landet, og jeg vil vove den
påstand at i over 50% af tilfældene, var der intet der blot kunne minde
om justits.
Argumentet ligner lidt "De fleste bilister kører jo fornuftigt, så der
er ingen grund til at foretage spritkontroller" ??? - Jo, det er der
lige netop!!

> Du bestemmer jo også selv, hvem du vil gå på jagt med. Gør nu ikke
> problemet større end der er grund til.

Helt rigtigt, og derfor er der intet til hinder for en drikfældig
jagtleder slår sig sammen med et tilsvarende jagtselskab. Lad nu være
med at bagatelisere et problem der er ganske alvorligt, og har meget
alvorlige ricici.

> Ps hvad lavede du egentlig inde i den skov med din hest, eller var det din
> skov, for så burde du jo også kende jægerne. Selv private skove har heste
> ingen adgang uden tilladelse fra ejeren.

Lad nu være med at skyde dig selv (og vi andre jægere) i foden, med
sådan en gang mudderkastning.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Spoi

Dato : 28-05-01 09:02

"Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> wrote in message news:<Wx2P6.108$LZ5.530@news.get2net.dk>...
> [...]
> skov, for så burde du jo også kende jægerne. Selv private skove har heste
> ingen adgang uden tilladelse fra ejeren.

Vi havde adgang til at ride i skoven. Betaler for det og må ride de
dage skoven ikke er lukket pga. jagt. Der er altid tydelig skiltning
når der er jagt og alle der bor i omegnen får brev hvor der står
hvilke dage skoven er lukket. Så dette køre normalt upåklageligt.
Det med selvjustits var såmænd også bare det jeg spurgte efter. Jeg
tror ikke jeg gør problemet større, men spørger bare om problemet
virkelig er så stort.
Hvem kan man spørge bedre end jægerne selv!!!!

Fra : Pouline

Dato : 24-05-01 17:28

Altså hvor er der mange gode forslag til hvad jægerne selv
burde/kunne/skulle tage op!!!
Eks;
Spoi skriver; "En ting er sikkert at det vil komme mere og mere frem i
debatterne og så er det måske bedre hvis jægerne selv var på forkant med
udviklingen og satte regler og grænser op."
laila.nielsen skriver; "Ja det ville være dejligt hvis jægerne selv tog
emnet op og ville passe bedre på hinanden og andre."
Desuden skulle man nu af med sit jagttegn - på samme måde som kørekortet -
hvis man var let beruset (0,5 promille er da ikke kanonfuld), selv om loven
slet ikke giver hjemmel for dette (laila.nielsen skrev; "men man burde få
inddraget jagttegn på samme måde som man kan få inddraget kørekortet.")

Men her er en mand, der selv er jæger og har en - efter min mening -
fornuftig holdning, nemlig Peter Weis; "Der hvor jeg går på jagt nu, er der
[...]
Må jeg tilføje, at jeg har haft den dårlige samvitighed, når en jæger er
mødt op om morgenen med nummer 4 i inderlommen - i bil!!

Til laila.nielsen; du er SÅ fornuftig når du skriver; "Visse personer burde
helleraldrig have haft kørekort" - men burde bilisterne så ikke gribe mere i
egen barm og forvise disse fra vejen??
Det er jo utopi, at alkohol og jagt skulle adskilles total - der er altid -
i vores kultur - et islæt af alkohol også i f.eks. blå kors eller andre
afholdsorganisationer - der fylder alkoholen fordi den ikke må være der....

Der mange indlæg, der påpeger, at alkohol - i passende kvanti - ikke
nødvendigvis fører til dårlig våbenbehandling, jeg har selv set særdeles
upassende omgang med våben hos flere fuldstændige ædru personer - ligesom
jeg har oplevet folk, der kører rådent - uden at jeg konkluderer, at de er
berusede (nogle siger, at de har små tissemænd;.)). Omvendt har jeg været på
jagt med folk med stort vanemæssigt alkohol indtag - hvor problemet mere har
være bilen. Men små- og storalkoholikeren findes alle steder; i bilen, på
jagten, i børnhave, i den offentlige traffik, i banken, på hospitalet osv.

Ja, altså jeg mener bare; det er altid individuelt hvormeget man vil drikke,
men lov skal holdes derfor; kør ikke bil når du har en promille på over
eller lig 0,5 og behandl altid våben med omtanke - uanset promille!!

Øv - nu kom jeg til at lyde som den kværulant jeg er igen - sorry!!!

Venlige jæger hilsner
Pouline

ps; imorges så jeg bukken - ædru (både bukken og mig)

Fra : Spoi

Dato : 28-05-01 09:30

"Pouline" <m.p.gringer@get2net.dk> wrote in message news:<BEaP6.236$LZ5.3811@news.get2net.dk>...
> Altså hvor er der mange gode forslag til hvad jægerne selv
> burde/kunne/skulle tage op!!!

HUSK DET ER JO KUN FORSLAG. JEG SYNES DE ER FORNUFTIGE ELLERS VILLE
JEG IKKE SKRIVE DEM. DET KAN DA GODT VÆRE DE ER SVÆRE AT EFTERLEVE I
PRAKSIS.

> [...]
> Må jeg tilføje, at jeg har haft den dårlige samvitighed, når en jæger er
> mødt op om morgenen med nummer 4 i inderlommen - i bil!!

JEG VIL IKKE VÆRE DEN DER KAN BEDØMME OM DET ER MERE FORSVARLIGT AT
SKYDE MED ALKOHOL I BLODET END AT KØRE BIL, MEN MIN SUNDE FORNUFT
SIGER MIG AT SKYDEVÅBEN OG ALKOHOL ER EN FARLIG COCTAIL.

> Til laila.nielsen; du er SÅ fornuftig når du skriver; "Visse personer burde
> helleraldrig have haft kørekort" - men burde bilisterne så ikke gribe mere i
> egen barm og forvise disse fra vejen??

JO DE BØR - SELVFØLGELIG.

> [...]
> afholdsorganisationer - der fylder alkoholen fordi den ikke må være der....

HVEM SIGER DEN SLET IKKE MÅ VÆRE DER. SÅ VIDT JEG MINDES VAR DER TALE
OM EN PROMILLEGRÆNSE.

> Der mange indlæg, der påpeger, at alkohol - i passende kvanti - ikke
> nødvendigvis fører til dårlig våbenbehandling, jeg har selv set særdeles
> upassende omgang med våben hos flere fuldstændige ædru personer -

HVAD SKER DER MED DISSE PERSONER? FÅR DE LOV AT FORTSÆTTE?

Men små- og storalkoholikeren findes alle steder; i bilen, på
> jagten, i børnhave, i den offentlige traffik, i banken, på hospitalet osv.

BETYDER DETTE, AT DET ER OK - AT MAN BARE SKAL LUKKE ØJNENE?
UNDSKYLDER DET AT DET FINDES DE ANDRE STEDER?

Behandl altid våben med omtanke - uanset promille!!

JA DET BURDE VÆRE EN SELVFØLGE

Øv - nu kom jeg til at lyde som den kværulant jeg er igen - sorry!!!

DU KOMMER MED DIN MENING OG DET ER JO SÅDAN DET SKAL VÆRE.

MVH

SPOI

Fra : Spoi

Dato : 29-05-01 10:43

Her er et brev jeg fik i min personlige postkasse. Der var åbenbart
problemer med at sende til hele "gruppen", så vi aftalte jeg lagde det
ind.

Først tak til spoi for at tage denne debat
Jeg lærte i min lærling tid at øl og arbejde ikke høre sammen , og
skal vi
ha øl så holder vi op med at arbejde.
Dette burde også gælde for jagt , VÅBEN OG ØL ER EN DÅRLIG COCKTAIL
En anden ting er også , at det gavner bestem heler ikke vores goodwill
hos
den del af befolkningen der er modstander af jagt , sker der en dag en
alvorlig ulykke pga. kombinationen af jagt og øl , så er vi da sikre
på at
der er reserveret en forside både hos BT og Ekstra bladet.
Så kære jagt venner , vent da med den / de øl til jagten er slut, og
hvis
bilen bliver " fuld " så få konen til at hente dig.
Mange jæger hilsner
--
Karsten Abrahamsen