Powerbook eller iBook til grafisk arbejde?
Fra : Jannik E.

Dato : 07-02-05 23:15

Jeg har lovet at undersøge for min søster, hvilken bærbar hun skal købe.

Hun skal arbejde med Photoshop, Illustrator, videoredigering samt et program
til tøjdesign, hun kalder CADCAM (men det er vist en generel betegnelse for
den type programmer?). Det er altsammen til "semi-professionelt" brug, og
selvom grafik- og videoarbejde ikke direkte skal føles langsomt, behøver det
heller ikke gå superstærkt.

Hun vil selvfølgelig gerne slippe billigst muligt, men er i vildrede om hun
skal købe en Powerbook eller en iBook. Kan nogen give et par tips?
Jeg har naturligvis sagt til hende, at man (næsten) ikke kan få RAM nok. men
derudover er jeg lidt på bar bund :)

Lidt spørgsmål.

1. Til de nævnte formål, vil et Radeon 9700 føles væsenlig hurtigere end et
Radeon 9200?
2. Igen til de nævnte formål, kan forskellen mellem G4 1.33 og enten 1.5
eller 1.67 tydelig mærkes?

--
Jannik

Slet "sletdettefoerst" ved direkte mail

Fra : Jannik E.

Dato : 08-02-05 00:16

"Jannik E." <spamaway@sletdettefoerstsol.dk> wrote in message

> Det er altsammen til "semi-professionelt" brug,

Videoredigeringen er forresten stort set kun til privat brug, og hun vil
benytte iMovie til formålet.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-05 03:49

> [...]

> selvom grafik- og videoarbejde ikke direkte skal føles langsomt, behøver det

1. En bærbar er ikke så god til grafisk arbejde som en stationær.

2. Der findes mig bekendt ikke noget professionelt CAD/CAM program til
Macintosh. Det vil typisk være programmer som Autocad, Microstation,
Catia, Solidworks - og de findes ikke til Mac.

Men det er bestemt ingen grund til, at din søster ikke skulle købe en
PowerBook eller iBook. Er din søster designer, så må æstetikken være
afgørende og så er der grund nok til at vælge Apple.

Og der findes masser af software til Macintosh. Microsoft Office med
Word, Excel, PowerPoint (hvor din søster kan præsentere sine ideer - det
giver sikkert ekstra opmærksomhed når præsentationen sker med en flot
Powerbook eller iBook) og Entourage (et e-mail- og kalender program,
noget i retning af Outlook). Alle fuldt ud compatible med MS Office på
PC siden så hun kan udveksle dokumenter med sine kolleger.

> [...]
> skal købe en Powerbook eller en iBook. Kan nogen give et par tips?
> Jeg har naturligvis sagt til hende, at man (næsten) ikke kan få RAM nok. men

Apples bærbare går som varmt brød i øjeblikket netop fordi de er kommet
ned i et fornuftig prisleje.

Hver uge dukker der lige nu nye PC ejerer op i d.e.m som vil skifte til
Mac og som søger råd, lige som du gør. Og det er det samme i de engelsk
sprogede nyhedsgrupper jeg læser.

> Lidt spørgsmål.

[...]

Her må andre mere sagkyndige på området træde til.

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-02-05 08:53

> 1. En bærbar er ikke så god til grafisk arbejde som en stationær.
>
> 2. Der findes mig bekendt ikke noget professionelt CAD/CAM program til
> Macintosh.

<URL:http://www.architosh.com/>

Terje

Fra : Zaphod B

Dato : 08-02-05 08:58

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> <URL:http://www.architosh.com/>

Og masser av RAM - uansett.

--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-05 13:40

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> <URL:http://www.architosh.com/>

Hmm! Det var nyt for mig. Under OS 9 og tidligere var der Cadintosh, og
selv om det var et meget sødt lille program (Shareware - jeg har selv en
licens) så vil jeg aldrig sammenligne det med et rigtigt professionelt
CAD system. Der skal meget mere til.

Et hurtigt kig på ovennævnte link giver mig indtryk af at der måske er
lidt mere kød på her. Men alligevel?

Mac OS overgang til at være unix baseret må bl.a medføre, at det bliver
nemmere at "porte" software der kører på eksisterende unix platforme.
Jeg gætter på, at fremkomsten af en Oracle version til Mac OS X hænger
sammen med det.

Men på den anden side så er stort set alt indenfor CAD/CAM efterhånden
portet til Windows (NT) - hvis det ikke var Windows baseret i forvejen,
og udvikling på unix gået i stå. Så det er nok et åbent spørgsmål, om
der kommer professionelle CAD systemer til Mac OS X ad den vej.

Autodesk sidder på næsten 75 pct af markedet med deres Windows baseret
CAD system og ad-ons. Så folkene bag Architosh er da nok osse klar over
hvor vejen frem for CAD/CAM på OS X for dem ligger:

http://www.architosh.com/news/2004-01/2004c-0125-apple-autodesk.phtml

Men det er stadig fremtidsmusik.

Og en bærbar duer altså ikke som grafisk arbejdsstation. Det er sgu'
besværligt at ha' en A1 plotter med i en Targus.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-05 14:53

> Et hurtigt kig på ovennævnte link giver mig indtryk af at der måske er
> lidt mere kød på her. Men alligevel?

Her er et eksempel på hvad et professionelt CAD/CAM system skal kunne
idag. Her er det Solidworks.

Artiklen handler om brugen af CAD/CAM hos svenske Annas Pepparkaker, der
fremstiller 4.000 ton bruge kager om året, det svarer til 350.000 kager
i timen, men det kunne lige så godt være modetøj på en fabrik i Kina.

http://www.teknikogviden.dk/artikler/visArtikel.asp?id=297

Jeg tror ikke Architosh kan være med der.

Fra : Jannik E.

Dato : 08-02-05 19:01

Tak til alle for info.

En stationær er natuligvis det optimale, men det kan ikke lade sig gøre i
det her tilfælde, da hun rejser meget.

Jeg har fundet ud af, at det overordnede CAD/CAM-program hedder Pad System:
http://www.indesign.dk/padsystem/index.html

Nogen bud på om Radeon 9700 giver mærkbar større ydelse i de nævnte
programmer?

Fra : Jannik E.

Dato : 08-02-05 19:19

> Nogen bud på om Radeon 9700 giver mærkbar større ydelse i de nævnte
> programmer?

Den kunne misforståes - det er ikke specielt de enkelte delprogrammer i Pad
System, men mere de førnævnte jeg tænker på (CAD/CAM-programmer generelt,
Photoshop etc.) :)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-02-05 19:26

Jannik E. <spamaway@sletdettefoerstsol.dk> wrote:

> Tak til alle for info.
>
> En stationær er natuligvis det optimale, men det kan ikke lade sig gøre i
> det her tilfælde, da hun rejser meget.

Mit valg ville være en 12" bærbar og en ekstern skærm til hjemmebasen.
Og jeg ville bruge pengene på ram i stedet for Mhz og grafikkort.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-02-05 23:56

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) on tirsdag 8. februar 2005 at 3:49
+0100 wrote:

> [...]
>Macintosh. Det vil typisk være programmer som Autocad, Microstation,
>Catia, Solidworks - og de findes ikke til Mac.

Kig her. www.indesign.dk
Det er et undervisningsted for mønster og tøjdesignere. De har Mac'er. De
sælger også et cadcam program egnet til noget af det, der bruges i
konfektionsbranchen. Ellers er PhotShop og Illustrator rigtig gode
programmer at designe i, inden for konfektion o. des.lign.

Selv ville jeg vælge største PowerBook, så der er kraft nok til Photoshop
og skærmen kan aldrig blive for stor
Men Preben foreslag om at have en stationær skærm ved siden af er en god
idé
bedste hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-05 02:12

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> Det er et undervisningsted for mønster og tøjdesignere. De har Mac'er. De
> sælger også et cadcam program egnet til noget af det, der bruges i

Ja, mange tak. Programmet hedder PAD System, fra et Fransk-Kanadisk
selskab i Montreal. Det er osse det CAD/CAM program som Jannik E. nævner
til sidste et sted.

Og jeg fuldte linket til PAD System. De har noget CAD/CAM software
(4Dbox) til Mac OS 9 og Mac OS X (Classic) iflg oplysningerne om
platforme på siden, men der var ikke noget til OS X. Det var heller ikke
særlig store krav til hardware. Så det så desværre ud til at Mac
versionen sang på sidste vers

Næsten alle screen billederne var fra Windows (NT/2000/XP). De billeder
der var med Mac OS var alle med 4Dbox programmerne, til at tegne
tekstil- og strikmønstre. Så vidt jeg kunne se var det mest til
billedbehandling, men der var osse plot.

Der var osse et link til en japansk samarbejdspartners side:
http://www.4d-box.com. Her er 4Dbox kun til Windows XP.

> [...]
> og skærmen kan aldrig blive for stor
> Men Preben foreslag om at have en stationær skærm ved siden af er en god

Ja, man skal ha' ordenlige arbejdsforhold, ellers bliver man invalideret
af at arbejde med CAD.

Det er osse de færreste der har råd til at anskaffe sig en rigtig
professionel CAD arbejdsstation privat, eller mens de er under
uddannelse. En Autocad licens (det mest skod'ede af de professionelle
CAD systemer) koster over 50.000,- bare for grundmodulen. Folk under
uddannelse kan købe tidsbegrænsede licenser. Sidste gang jeg undersøgte
det (2002) kostede det 800,- for 2 år.

(Der findes Autocad Light versioner, men de er osse dyre. De er mere
beregnet til den lille virksomhed).

Derfor bør man bruge firmaets eller skolens CAD system og så anskaffe
den computer man synes bedst om til sig selv.

Og her tror jeg, at en person der lægger vægt på æstatik vil syntes om
en af de bærbare Mac.